Roadtrip Balkan

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mslutter
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 16:50

Roadtrip Balkan

Bericht door mslutter » di 17 apr 2018, 16:40

Ik ben van plan a.s. 27 mei te vliegen naar Dubrovnik voor een roadtrip in de balkan. In Dubrovnik ben ik van plan een auto te huren om vervolgens te starten met rijden richting Mostar. Vanuit Mostar vervolgens naar Sarajevo. Vervolgens rijden we verder naar Durmitor nationaal park waar wij een paar dagen verblijven om daarna richting Prizren te rijden. Vanuit Prizren rijden wij richting Shkoder om vanuit daar naar Theth te rijden met een gehuurde 4x4 aangezien dit over een 25km ongeasfalteerde grindweg moet. Vervolgens rijden we weer terug naar Shkoder om daar onze andere huurauto weer op te halen en verder te rijden naar Kotor om vervolgens te eindigen weer in Dubrovnik om vervolgens weer terug te vliegen naar Nederland. Alles bij elkaar willen wij dit in 2,5 week gaan doen.

Ik heb hier echter een aantal vragen over.

Hoe zit het met grensovergangen en paspoort controles in de diverse landen?
Hoe is de kwaliteit van de wegen?
Is de geplande roadtrip haalbaar binnen 2,5 week?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door Palance » di 17 apr 2018, 16:50

Zeer belangrijk: Geef duidelijk (op voorhand al, dus bij reservering van je huurauto) aan dat je ook naar andere landen wilt, daar zul je ook iets extra’s voor moeten betalen. Je krijgt daar ook een groene kaart mee, daar wordt pom gevraagd bij de grensovergangen. Er is grote kans dat je er niet mee naar Kosovo mag, check dat goed van te voren. Als het wel mag, dan zal je groene kaart veelal niet geldig zijn en moet je ter plekke een verzekering aanschaffen aan de grens met Kosovo.
Aan die grensovergangen kun je wel op wachttijden rekenen. Een wachttijd tot 30 minuten wordt meestal niet als een serieuze wachttijd gezien ;)

En vergis je niet in afstanden: Die zijn niet altijd erg groot, maar het bergachtige terrein zorgt ervoor dat je niet altijd op kunt schieten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door duikgek89 » di 17 apr 2018, 20:14

Ik zou eens kijken of de huurauto clausules heeft dat je niet op onverharde wegen mag komen. Om nu voor 2x 25km grindweg een 4x4 te gaan huren klinkt nogal overdreven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 apr 2018, 4:57

Palance schreef: di 17 apr 2018, 16:50 Zeer belangrijk: Geef duidelijk (op voorhand al, dus bij reservering van je huurauto) aan dat je ook naar andere landen wilt, daar zul je ook iets extra’s voor moeten betalen. Je krijgt daar ook een groene kaart mee, daar wordt pom gevraagd bij de grensovergangen. Er is grote kans dat je er niet mee naar Kosovo mag, check dat goed van te voren. Als het wel mag, dan zal je groene kaart veelal niet geldig zijn en moet je ter plekke een verzekering aanschaffen aan de grens met Kosovo.
Kosovo staat op geen enkele groene kaart omdat Kosovo geen deelnemer is van het groene kaart-systeem. De groene kaart is dus nooit geldig in Kosovo, en je zult dus ter plekke een verzekering moeten afsluiten. Ik heb wel verhalen gelezen dat het sommigen lukte om zonder aparte verzekering toch de grens te passeren, maar dan rij je wel onverzekerd rond.

Het is bovendien de vraag of je als niet-eigenaar een huurauto kan verzekeren in Kosovo, nog afgezien van de vraag of de huurmaatschappij het überhaupt toestaat dat je naar Kosovo rijdt.

mslutter
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 16:50

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door mslutter » vr 20 apr 2018, 18:30

Allen dank voor de tips.

Hoe zit het daar met overnachtingen? Zijn er veel trekkershutten of iets dergelijks?

Zijn de wegen daar over het algemeen van goede kwaliteit of wat kan ik verwachten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 apr 2018, 20:50

Trekkershutten zou ik niet veel verwachten, maar goedkope hotels en kamers bij particulieren zijn er volop.

Volgens mij zijn de wegen over het algemeen ook van redelijke kwaliteit.

mslutter
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 16:50

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door mslutter » do 03 mei 2018, 13:16

Heb ik eigenlijk nog iets van vignetten nodig en hebben ze veel tol daar?

Wat kan ik verwachten bij grensovergangen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door jelger » do 03 mei 2018, 14:38

Even op de linkjes voor Kroatië en Montenegro klikken onder het kopje "Toloverzicht per land"
https://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/toloverzicht

Voor Albanië, Kosovo en Bosnië kan je dat vinden via:
https://www.anwb.nl/vakantie/albanie/informatie/verkeer
https://www.anwb.nl/vakantie/bosnie-en- ... erkeer#tol
https://www.anwb.nl/vakantie/kosovo/informatie/verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roadtrip Balkan

Bericht door duikgek89 » do 03 mei 2018, 14:56

Op youtube staan wat filmpjes van een motorrijder die net een tour gedaan heeft en verschillende grenzen in die regio is overgestoken. Dat leek niet veel meer voor te stellen dan een keer een vlugge blik op het paspoort.

Het is dit kanaal: https://www.youtube.com/watch?v=lGIvtvX ... H_Azq-bEMr
En dan vanaf einde deel 6 of begin deel 7 beginnen de delen die voor jou waarschijnlijk interessant zijn. Wat daarvoor zit is de route via Slowakije, Hongarije, Roemenië naar Bulgarije.

Plaats reactie