Beograd - Novi Sad

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Beograd - Novi Sad

Bericht door duikgek89 » do 26 apr 2018, 12:09

Heren,

Wat is de beste optie om van Beograd (vliegveld) naar Novi Sad te komen als men geen eigen auto bij zich heeft en in Novi-Sad ook niet persé een auto nodig heeft?

1) Auto huren op vliegveld en rijden?
2) Taxi + trein? Heeft iemand recente ervaring met de Servische treinen?
3) Taxi helemaal? Duur?

Zijn er andere alternatieven?

Wat is de beste manier om in Servië een taxi te gebruiken? Über?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beograd - Novi Sad

Bericht door Coen Tunnel » do 26 apr 2018, 19:06

Uber heeft, volgens de eigen website, geen dekking in Belgrado, dus dat zal niet een optie zijn.

Op de verbinding Belgrado-Novi Sad rijden voornamelijk moderne treinen, er is de laatste jaren flink gemoderniseerd bij de Servische spoorwegen. En er rijden een paar internationale treinen richting Budapest die ook in Novi Sad stoppen en die je ook kan nemen. Let op: sommige treinen vertrekken vanaf het oude hoofdstation in het centrum van Belgrado, sommige vanaf het nieuwe ondergrondse station Beograd Centar dat, ondanks de naam, niet in het centrum ligt maar vrij afgelegen. De beste (Intercity- en internationale) treinen vertrekken in ieder geval vanaf het hoofdstation, en naast het oude hoofdstation ligt het busstation voor de lange-afstandsbussen. De bus is ook een optie, zal vermoedelijk iets duurder zijn dan de trein maar frequenter rijden. Maar Belgrado-Novi Sad is één van de betere en snellere spoorlijnen van Servië, met de trein is op die route niet zoveel mis. Een enkele reis duurt zo'n twee uur, en het kost je bijna niks. De IC's en sneltreinen (aangegeven met een B in de dienstregeling op de site van de Servische spoorwegen) zijn iets duurder, maar zelfs in de IC is een enkeltje 2e klas maar 488 RSD (€ 4,13) of in de 1e klas 632 RSD (€ 5,35), en de andere treinen zijn nog goedkoper.

Als je geld wil besparen is het dus een prima optie, en dan neem je een taxi of bus (op de website van Nikola Tesla Airport staan de busverbindingen) naar het centrum van Belgrado en vervolgens vanaf het oude hoofdstation de trein of de bus.

Taxi of shuttlebus direct van het vliegveld naar Novi Sad kun je vooraf regelen bij Autoturist en is relatief goedkoop (al is het verhoudingsgewijs wel een stuk duurder dan de bus vanaf het vliegveld en dan de trein): http://www.autoturist-ns.com/en/home/tr ... e-airport/

Gezien de tijdswinst en de relatief lage kosten is dat ook het overwegen waard, maar mocht je ook Belgrado even willen bezoeken dan is de trein een prima en goedkoop alternatief.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beograd - Novi Sad

Bericht door duikgek89 » di 01 mei 2018, 16:32

Bedankt Coen Tunnel!! Ik ga dit doorgeven. Zelf kan ik helaas niet mee.

De trein had ik al het een en ander over gevonden. Ik heb het doorgegeven en het antwoord was dat ze waarschijnlijk voor die shuttlebus gaan (die ik dus niet gevonden had) of anders taxi en trein.

Plaats reactie