Naar Bremerhaven

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » za 05 mei 2018, 16:18

Aanstaande woensdag is dit mijn plan: eerst via de A en N18 naar Enschede en daar via de Duitse B54 naar de A31 en via die A31 richting Emden. Dan de A28 etc naar Bremerhaven.

Maak me echter zorgen over de Baustellen en vooral over eventuele vertraging. Ik heb geen zin om een uur of langer in een file terecht te komen.

Tips welkom. :top: :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door duikgek89 » za 05 mei 2018, 19:14

Gezien de gebruikelijke rommel bij Bremen zou ik de Wesertunnel nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Pino » za 05 mei 2018, 19:46

Eens. Dat is bij regulier verkeer al een twintig minuten korter (volgens Google Maps), laat staan in situaties waarin het bij Bremen weer eens flink vast staat.

Roept wel de vraag op hoe je naar de Wesertunnel rijdt. Google zet in op bij Westerstede de A28 verlaten en dan over relatief kleine Landstrassen totdat je op de B437 aankomt. Zonder ooit in deze buurt te hebben gereden, lijkt dat men nu typisch een route waar je in langzamer verkeer terecht kunt komen en de maximumsnelheid van 100 bubeko bij lange na niet haalbaar is. Ikzelf zou (puur op basis van de kaart) wel een zwak hebben voor doorrijden tot Oldenburg en dan via A293-B211 richting tunnel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door duikgek89 » za 05 mei 2018, 22:31

^^ Dat is zeer moeilijk in te schatten. In vlakkere regio's kunnen die wegen ook veel sneller zijn dan de soms nogal drukke B wegen, dat hangt van de uitbouwstatus af. Ik ben in die regio niet bekend, maar je zou eens via google earth kunnen kijken hoe breed die wegen eruit zien en wat eraan ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Chris » za 05 mei 2018, 22:35

De B211 van Oldenburg naar Brake is een vrij simpele Bundesstraße. Geen echte bebouwde kommen, maar wel veel verspreide bebouwing en geen parallelwegen voor landbouwverkeer. Ik heb de weg een jaar of 10 geleden een keer gereden op weg naar Hamburg. De B212 van Brake tot de Wesertunnel is een grotendeels ongelijkvloerse 2+1 weg.

Ik zou dus ook kiezen om via Oldenburg en de B211/B212 naar de Wesertunnel te rijden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » zo 06 mei 2018, 9:55

Dank voor de tips! :top:

Ik denk dat ik bij Westerstede de A28 verlaat en binnendoor, via Landstrassen, naar de B437 rij en vervolgens door de Wesertunnel naar Bremerhaven. Bij Oldenburg wordt volgens mij ook aan de weg gewerkt.

Helgoland is voor dit forum overigens niet interessant: het is zo klein dat gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan. Zelfs fietsen mag niet en die zijn er dus ook niet te huur. Je bent dus op slechts één manier van voortbewegen aangewezen: de benenwagen.... :D

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door waldo79 » zo 06 mei 2018, 11:09

Leuk dat je naar Helgoland gaat. Een oud-werkgever van mij gaat er meestal in de herfst heen om vogels te spotten en te fotograferen. Schijnt zeker met slecht weer nogal ruig te zijn daar.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door duikgek89 » zo 06 mei 2018, 11:13

Als ik zo vrij mag zijn, heb je een specifiek reisdoel daar?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » zo 06 mei 2018, 12:46

^^ Nee. Het leek mij gewoon leuk het eens te bezoeken. :D

Bij ruig weer, zeker bij storm, kan ik mij voorstellen dat het er inderdaad flink kan spoken.

In feite bestaat Helgoland uit twee delen: het eiland Helgoland zelf en Düne, wat er net ten oosten van ligt. Dat is eigenlijk niet meer dan een drooggevallen zandbank, waarop zich ook het vliegveld bevindt. Na aankomst word je met een huifkar naar het haventje gereden, waar je dan met een klein veer in vijf tot tien minuten naar Helgoland zelf gevaren wordt.

Vervoer naar Helgoland kan uiteraard per schip, vanuit Cuxhaven is dat twee en een half uur varen, of per vliegtuig. Omdat ik nogal snel zeeziek word en je per schip al vijf uur kwijt bent aan reizen, pak ik het vliegtuig (een twee motorig propeller vliegtuig). Dan ben ik er in 20 minuten. 8-)

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Bongo » di 08 mei 2018, 11:46

Je bent waarschijnlijk al onderweg, maar volgens luchthaven Helgoland, gaan de vluchten ook vanaf Cuxhaven. Dus bij Bremerhaven ben je er nog niet ;)
En voor zo'n klein eilandje heeft het toch nog behoorlijk veel veerverbindingen: ik tel er 6 op GM!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » di 08 mei 2018, 12:42

^^ Ik vertrek naar Helgoland vanaf het vliegveldje bij Cuxhaven, een voormalig "Fliegerhorst". Zie www.fliegofd.de 8-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Peter » wo 09 mei 2018, 9:04

Vanuit Wilhelmshaven (en soms ook vanuit onze Eemshaven maar langere reis) gaan er catamaran snelveerboten naar Helgoland, die er minder dan 1,5 uur over doen met 60 km/h of zo. Leuke t(r)ip voor degenen na Hajo en je hoeft niet langs Bremen. Ik ben zelf 2 keer op Helgoland geweest. Er rijden wel elektrokarretjes voor Vervoer van mindervaliden (en goederen). Van haven naar dorp is circa 500 m en dan kan je nog een paar km over voetpaden lopen langs de kliffen. Er is een lift voor wie te oud of te lui is trappen te lopen.

Binnendoor via Westerstede is sneller dan via Oldenburg. Zeker nu ook de snelweg A293 1+1 is door viaductvernieuwing.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » wo 09 mei 2018, 16:18

Ben er inmiddels, via Westerstede binnendoor. Totale vertraging was een half uur wegens 4 Baustellen op de Autobahn en langzaam verkeer op de Landstrassen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Naar Bremerhaven

Bericht door Hajo » zo 13 mei 2018, 14:32

Ben weer thuis. In een keer vanaf Cuxhaven naar huis gereden in 3h40m.

Mijn navigatie wilde mij eerst de A31 laten volgen tot :KP: Schüttorf en daarna de A1. Hij gaf op die route in Duitsland meerdere Baustellen aan met een steeds verder oplopende vertraging. Na een herberekening stuurde het systeem mij via Bunde de A7 op, en vervolgens de N33 naar de A28 en verder. Dat is toch een dikke 200 km in Nederland. Aantal Baustellen in NL: niet één! :D Het was ook niet druk, dus ik kon voor zeker 90% op de cruise control rijden. :woop:

Plaats reactie