[Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
LilMocr0
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 15:34

[Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door LilMocr0 » di 22 mei 2018, 15:58

Ja, een vrij bijzondere route lijkt mij toch? Ik en een paar vrienden gaan met de auto over een maandje naar Rusland voor het WK. We gaan een wedstrijd bijwonen in Kaliningrad. Ons hotel is in Elblag, Polen dus dat is ook onze eerste bestemming.

Ik heb zelf al een route uitgestippeld:

Den Haag, Utrecht, Hengelo, Osnabrück, Hannover, Berlijn, Poznan, Gniezno, Torun, Elblag, Russische grens bij Grzechotki, Kaliningrad.

Tot aan Berlijn is bekend, dat heb ik al eerder gereden. Daarna is het vrij onbekend allemaal, maar ik neem aan dat dat allemaal moet lukken. Zijn er nog dingen waar we aan moeten denken? Tips?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Rein » di 22 mei 2018, 16:18

Misschien raadzaam om in ieder geval hier te kijken voor wat tips.

LilMocr0
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 15:34

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door LilMocr0 » di 22 mei 2018, 16:27

Rein schreef: di 22 mei 2018, 16:18 Misschien raadzaam om in ieder geval hier te kijken voor wat tips.
Bedankt!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mei 2018, 21:51

LilMocr0 schreef: di 22 mei 2018, 15:58 Ja, een vrij bijzondere route lijkt mij toch? Ik en een paar vrienden gaan met de auto over een maandje naar Rusland voor het WK. We gaan een wedstrijd bijwonen in Kaliningrad. Ons hotel is in Elblag, Polen dus dat is ook onze eerste bestemming.

Ik heb zelf al een route uitgestippeld:

Den Haag, Utrecht, Hengelo, Osnabrück, Hannover, Berlijn, Poznan, Gniezno, Torun, Elblag, Russische grens bij Grzechotki, Kaliningrad.

Tot aan Berlijn is bekend, dat heb ik al eerder gereden. Daarna is het vrij onbekend allemaal, maar ik neem aan dat dat allemaal moet lukken. Zijn er nog dingen waar we aan moeten denken? Tips?
- Verzekering voor de auto (de meeste Nederlandse verzekeraars hebben Rusland niet op de groene kaart)
- Visum (al zou dat als je een voetbalwedstrijd bijwoont niet nodig moeten zijn als je een Fan-ID hebt)
- Je moet bij de grens per persoon een migratiekaart invullen waarvan je één deel gedurende je verblijf bij je moet houden in je paspoort
- Ook moet je bij de grens een douaneformulier invullen voor de tijdelijke invoer van je auto
- Reken er op dat het bij de grens een tijdje kan duren; als het rustig is ben je misschien 1-2 uur kwijt maar als het drukker is kan de wachttijd flink oplopen; hou de wachttijden in de gaten en kies eventueel een andere grensovergang

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door duikgek89 » di 22 mei 2018, 23:21

Coen Tunnel schreef: di 22 mei 2018, 21:51 - Reken er op dat het bij de grens een tijdje kan duren; als het rustig is ben je misschien 1-2 uur kwijt maar als het drukker is kan de wachttijd flink oplopen; hou de wachttijden in de gaten en kies eventueel een andere grensovergang
De Poolse grenswacht plubiceert de wachttijden.
https://granica.gov.pl/

De voorspelling: https://granica.gov.pl/prognozy.php?v=en

De aktuele tijden bokken vandaag blijkbaar een beetje, werkte een tijdje terug nog goed, even kijken wat daarmee gebeurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 10:02

Als je vlak voor een wedstrijd gaat loopt de wachttijd aan de grens wellicht flink op.

LilMocr0
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 15:34

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door LilMocr0 » wo 23 mei 2018, 23:47

- Verzekering voor de auto (de meeste Nederlandse verzekeraars hebben Rusland niet op de groene kaart)

Verzekering zit goed. Rusland is gewoon gedekt.

- Visum (al zou dat als je een voetbalwedstrijd bijwoont niet nodig moeten zijn als je een Fan-ID hebt)

Klopt inderdaad. We hebben allen een Fan-ID
- Je moet bij de grens per persoon een migratiekaart invullen waarvan je één deel gedurende je verblijf bij je moet houden in je paspoort

Ik heb deze online gevonden op de officiële website van de Russische douane, gelukkig ook in het (al dan niet gebrekkig) Engels.

- Ook moet je bij de grens een douaneformulier invullen voor de tijdelijke invoer van je auto

Ook deze heb ik online kunnen vinden.

- Reken er op dat het bij de grens een tijdje kan duren; als het rustig is ben je misschien 1-2 uur kwijt maar als het drukker is kan de wachttijd flink oplopen; hou de wachttijden in de gaten en kies eventueel een andere grensovergang

De wedstrijd is om 20.00 uur 's avonds, maar wij zijn van plan om 's ochtends vroeg de grens al over te gaan. We zijn een dag eerder bij het hotel in Polen. Voor de wachttijden kunnen we altijd nog die Poolse site die eerder is genoemd in de gaten houden.

Bedankt voor alle tips, ik denk dat we alles wel gedekt hebben.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Jeff » za 07 jul 2018, 11:43

Ik lift even mee op dit draadje, gezien mijn bestemming de Baltics zijn.

2 vraagjes:
1) Ik zie op Google Maps dat de grensovergang DE -> PL (A12 -> A2) bij Frankfurt a/d Oder een half uur vertraging kent. Is hier een algemene reden voor bekend? (als in Grenscontrole / Tolpoort/ Baustelle)

2) Is het handiger om een andere grensovergang te kiezen? bijv A11 -> A6/S3

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door jelger » za 07 jul 2018, 11:55

Het lijkt er op dat hier wegwerkzaamheden zijn (volgens TomTom). Staat ook gerapporteerd hier: https://www.verkehrslage.de/Frankfurt+% ... Baustellen
Het stuk van Mitte naar grens zou alweer klaar moeten zijn, volgens deze planning, maar wie weet is het een beetje uitgelopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Chris » za 07 jul 2018, 11:58

Op de A12 zijn diverse werkzaamheden die periodiek voor flinke vertragingen zorgen, met name op vrijdagen en voor feestdagen als Polen terugrijden naar hun thuisland. Op de grensbrug worden voegovergangen vervangen, daardoor is er 3 maand lang maar 1 rijstrook open in beide richtingen. Dit duurt tot 20 juli.

Daarnaast zijn er werkzaamheden op het westelijk deel van de A12, tussen het Dreieck Spreeau (A10) en Fürstenwalde-West wordt 16 kilometer A12 gemoderniseerd. De werkzaamheden begonnen in 2013 en moeten dit jaar klaar zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door duikgek89 » za 07 jul 2018, 12:24

Op de A12 zijn ze al jaren her en der aan het klooien. Zorg dat je zoals Chris al schreef inderdaad de vrijdagen en zaterdagen, in de zomervakantie*, vermijdt Polen in en wellicht de zondagen Polen uit. Dan zal het verder waarschijnlijk wel meevallen. Tenminste, dat is mijn indruk daar.

Let op de terugweg op de flitskast in Dreieck Spreeau.

*Daarbuiten ook rondom lange Duitse EN Poolse lange weekeinden, maar in de zomervakantie is dat niet zo'n thema.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door Jeff » za 07 jul 2018, 16:31

Geld vermijden ook bij een verwachtte doorkomst (A12 -> A2) op woensdagavond?

Verder geld dat 3,5 uur vertraging totaan Kaunus nog steeds sneller is dan de Oostzee ferry's (Gezien vanaf de grens bij Loser/Oldenzaal).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Reisadvies] Den Haag > Kaliningrad, Rusland

Bericht door duikgek89 » za 07 jul 2018, 20:03

Het zou mij erg verbazen als dat woensdagavond een probleem is. Doorgaans valt de verkeersdrukte daar wel mee, alleen vrij veel vrachtverkeer.

Echt druk is het alleen op dagen dat veel Polen terug naar hun familie rijden, of vanaf hun familie naar het westen om re werken.

Plaats reactie