Zutphen - Trasimeno

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Zutphen - Trasimeno

Bericht door hansnooteboom » wo 23 mei 2018, 14:51

Op vrijdag 3 augustus vertrekken we naar Trasimeno met een overnachting in Bolzano.

Waar in Duitsland en Italie kan ik problemen verwachten.

Googlemaps stuurt me over Stuttgart/Karlsruhe via de Fernpass. Fernpass vind ik prima maar vorig jaar waren er rond Karslruhe veel baustellen.

Is er in Italie vanaf de A22 richting Toscane nog problemen te verwachten?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 16:14

hansnooteboom schreef: wo 23 mei 2018, 14:51Waar in Duitsland en Italie kan ik problemen verwachten.
In Duitsland op alle routes. Via Karlsruhe is niet alles, maar A3 - A7 zal ook niet fijn zijn.

Als de uittochten begonnen zijn is er meer over te zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door Pino » wo 23 mei 2018, 16:32

hansnooteboom schreef: wo 23 mei 2018, 14:51 Is er in Italie vanaf de A22 richting Toscane nog problemen te verwachten?
Deze zaterdag 4 augustus zal de dag zijn waarop heel veel Italianen op vakantie gaan. Nu is de A22 niet direct een snelweg waarop veel Italiaans vakantieverkeer rijdt, maar je zult ook het stuk krijgen tussen Modena (einde A22) en je eindbestemming (neem aan dat je de A1 zou verlaten bij Bettolle). Die weg zul je dan wel delen met de nodige Noord-Italianen.

Hoewel de passage van de Apennijnen achter Bologna, en de passage van Florence, door allerlei vormen van uitbouw sterk verbeterd is in de afgelopen jaren, zullen dit op deze uitreis-zaterdag nog steeds kritieke punten zijn. Ten zuiden van de Florence wordt de A1 snel rustiger, maar dit is ook het stuk 2x2-snelweg en je hoeft maar een aanrijding te hebben en er kan nog steeds een flinke file ontstaan door deze wegversmalling. Dat is misschien niet specifiek iets voor dit stuk weg, maar standaard iets om rekening mee te houden op dit soort zwarte zaterdagen. Ik zou daarbij geneigd zijn om vroeg te vertrekken vanuit Bolzano. Italianen zijn in het algemeen niet zulke vroeg-vertrekkers, en omdat velen niet superver van huis op vakantie gaan, hoeven ze ook niet zo nodig. Grote filevorming heb je er vaak pas wat later op de dag, dus daar kun je nog redelijk je voordeel mee doen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 16:38

Je zou, om in Duitsland minder last te hebben, nog een route via de A61 - A65 - B9 - A35 - Basel - Bern - Montreux - Grote St. Bernard kunnen proberen om onder de Alpen te geraken, in Italië heb je dan de keuze voor Milaan - Bologna of de route langs Genua.

Alleen gaat dat met een overnachting in Bolzano niet passen natuurlijk...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door Pino » wo 23 mei 2018, 17:13

^^ Het voordeel van het Duitse traject is dat op vrijdag 3 augustus de meeste Duitsers wel zo'n beetje op vakantie zijn. Zou tot een wat minder zware vrijdagmiddag-spits moeten leiden. Maar ja, een flinke Baustelle hier of daar zal op meerdere plaatsen op het Zuid-Duitse wegennet gegarandeerd roet in het eten gooien. Zoals je al zei, het laat zich in deze fase nog niet zeggen waar de pijn precies zal ontstaan. Als ik nu zo kijk, zou het zomaar een optie kunnen zijn om over Kassel naar de Fernpass te rijden. Is weliswaar zestig kilometer om ten opzichte van Karlsruhe, maar mogelijk wat minder druk en minder Baustelle.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door hansnooteboom » do 24 mei 2018, 8:07

duikgek89 schreef: wo 23 mei 2018, 16:14
hansnooteboom schreef: wo 23 mei 2018, 14:51Waar in Duitsland en Italie kan ik problemen verwachten.
In Duitsland op alle routes. Via Karlsruhe is niet alles, maar A3 - A7 zal ook niet fijn zijn.

Als de uittochten begonnen zijn is er meer over te zeggen.
Als ik op de site van ADAC kijk wordt ik er ook nog niet veel wijzer uit. Met name tot wanneer een baustelle er staat is nogal vaag las ik. Dat had vaak te maken met budget :sadley:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door duikgek89 » do 24 mei 2018, 10:20

Er is een andere infosite voor, maar er zullen overal veel werkzaamheden zijn. Een route zonder werkzaamheden is in Duitsland de komende jaren een utopie. Het is eerder de vraag waar straks het verkeer het meeste vast gaat lopen, maar dat is pas te zien bij de eerste uittocht weekeinden.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zutphen - Trasimeno

Bericht door hansnooteboom » do 05 jul 2018, 10:36

Iemand al meer ervaringen met de huidige stand van zaken op deze route?

A3 Frankfurt - Wurzburg - Ulm - Fernpass of A7 Kassel - Wurzburg- Ulm- Fernpass of A67/A8 Frankfurt - Karlsruhe -Stuttgart - Ulm - Fernpass

Plaats reactie