Frankrijk: tolvrij naar de A20

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018, 14:37

Ik wil binnenkort (juni) weer naar Spanje. Ik heb allerlei routes al eens gereden naar het zuiden, ik zat nu te kijken hoe je het beste tolvrij naar de A20 bij Vierzon of Châteauroux kan komen vanaf de Belgische grens bij Bouillon.

Vanaf Nederland zou de snelste tolvrije route via Antwerpen - Brussel - Valenciennes - Laon - Parijs - Nemours - Vierzon te zijn. Het nadeel daarvan is de lange afstand over drukke snelwegen in de Benelux en rond Parijs. Mijn voorkeur heeft daarom een oostelijker route door de Ardennen, het uitgangspunt is dus de grensovergang bij Bouillon / Sedan om Frankrijk in te komen.

Ik ken de ex-N51 Reims - Sens en de ex-N77 Chalons - Troyes. De ex-N51 vond ik niet erg opschieten, de ex-N77 is sneller, met alleen wat kleine dorpjes op de route behalve de passage door Chalons. Deze geeft ook toegang naar de voie express rond Troyes.

Google Maps geeft twee mogelijke routes, de ex-N51 via Reims en dan allerlei departementale wegen die niet de oude doorgaande wegen volgen, namelijk westelijk van Sens langs, oostelijk van Montargis, via Gien naar Vierzon. De andere route gaat oostelijker, via Troyes - Auxerre - Vierzon. Troyes - Auxerre (N77) ken ik als een irritante route met wel erg veel bebouwde kommen. Auxerre - Vierzon ken ik niet.

Google Maps suggereert niet een route die mij logischer leek (meer volgen van oude hoofdwegen): Troyes - Sens - Montargis - Gien - Bourges - Châteauroux. Het nadeel van al die departementale wegen is dat die bochtiger en smaller zijn. Op de voormalige RNs kan je vaker langere stukken 80-90 op de cruise control rijden, met name Montargis - Gien - Bourges - Châteauroux heeft lange rechte stukken met maar een klein aantal bebouwde kommen. Alle grotere plaatsen op deze route hebben rondwegen.

Ik denk dat vanuit Zwolle Châteauroux wel het maximaal haalbare is op een dag. 900 kilometer en 11 rij-uren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Pino » vr 25 mei 2018, 17:51

De ex-N77 ken ik ook en die vond ik heel fijn. Herken me verder volkomen in wat je zegt over de route Troyes - Auxerre. Ben wat dat betreft wel eens over een ietsje oostelijker route gereden, langs Tonnerre-Vézelay en dan via de N151 richting Loire (hoefden toen niet verder richting Bourges/A20). Heb niet de illusie dat die nu veel sneller is dan over Auxerre rijden, maar de weg is wat rustiger, het aantal dorpspassages was te overzien en uiteindelijk wilden we gewoon even Vézelay in.

Totaal andere gedachte is om naar Rouen te rijden (deels over tolvrije stukken A28) en dan af te zakken via Chartres naar Blois en uiteindelijk de A20. Maar goed, dan vermijd je weliswaar Parijs, maar blijven verder je argumenten tegen westelijke opties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018, 18:05

Ik heb op detailniveau wat verder gekeken en de A20 is vanaf Gien toch wel het beste te bereiken door een wat meer secundaire D-route naar Vierzon te nemen, in plaats van de route over Bourges. Die weg (D926) heeft over 35 kilometer maar één bebouwde kom en zit verder ook niet vol rotondes. Wat dat betreft lijkt een route via Bourges naar de A20 bij Châteauroux onnodig langer.

Ik neig toch meer naar een route die de voormalige RNs van voor 2006 volgt, ten opzichte van allerlei echte departementale wegen. Die zijn vaak bochtig, veel dorpjes die niet zijn ingericht op een passage van doorgaand verkeer, en het wegdek is vaak oneffen. Leuk voor een half uur of een uur, maar op een rit van 10-11 uur zit je toch meer te wachten op de wegen waar je veelal 90 op de cruise control kan rijden - tussen de bebouwde kommen dan.

De D660 (ex-N60) heeft tussen Troyes en Sens een stuk of 8 bebouwde kommen, maar die zijn allemaal klein. Gezien het feit dat de A5 pas laat is aangelegd, zouden dat soort dorpjes wel eens weinig meer zijn dan even terug naar 50, zonder rotondes, verkeerslichten, drempels, etc. Een beetje zoals de dorpjes op de ex-N77.

Google Maps geeft voor de route Chalons - Troyes - Sens - Montargis - Gien maar 10 minuten meer reistijd voor de ex-RNs ten opzichte van een eindeloze serie secundaire wegen die iets korter zijn. In werkelijkheid kan dat wel eens anders uitpakken.

Een vergelijking:
SPOILER: TOON


1. Google Maps voorkeursroute:
Afbeelding

2. Aangepaste route via de ex-RNs:
Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Basjuh1981 » ma 28 mei 2018, 9:15

Chris schreef: vr 25 mei 2018, 18:05 Ik heb op detailniveau wat verder gekeken en de A20 is vanaf Gien toch wel het beste te bereiken door een wat meer secundaire D-route naar Vierzon te nemen, in plaats van de route over Bourges. Die weg (D926) heeft over 35 kilometer maar één bebouwde kom en zit verder ook niet vol rotondes. Wat dat betreft lijkt een route via Bourges naar de A20 bij Châteauroux onnodig langer.
Dat stuk D926 rijdt prima. Lange rechte stukken waar je best tempo kan maken. Ik ben van plan om van de zomer hier over te rijden (Vierzon --> Troyes) om Parijs te vermijden, aangezien wij op een zaterdag in juli teruggaan. Er zit ook nog een nostalgisch punt aan. Deze route reden wij toen wij vroeger op vakantie gingen. Dus het lijkt mij wel leuk om deze route eens te nemen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Km357 » ma 28 mei 2018, 9:53

Vergeet niet dat je in juni nog wel 90km/h mag maar dat men bij decreet beslist heeft om vanaf 1 juli te snelheid te verlagen tot 80km/h omdat de schatkist gevuld moet worden. Dat deze pestmaatregel niet ingevoerd zal worden is quasi utopisch dromen.

Aangezien de meeste flitsers op de oude RN's staan die gedeclasseerd zijn in 2005 kan tolvrij rijden al snel duurder uitpakken dan gewoon de tolweg nemen.

Over de route zelf, weinig op aan te merken. Lijkt me wel leuk om doen.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door juupke » di 12 feb 2019, 12:52

Chris schreef: vr 25 mei 2018, 18:05 De D660 (ex-N60) heeft tussen Troyes en Sens een stuk of 8 bebouwde kommen, maar die zijn allemaal klein. Gezien het feit dat de A5 pas laat is aangelegd, zouden dat soort dorpjes wel eens weinig meer zijn dan even terug naar 50, zonder rotondes, verkeerslichten, drempels, etc. Een beetje zoals de dorpjes op de ex-N77.
Hi Chris,
Ik ben via de zoekfunctie in dit topic terecht gekomen omdat ik binnenkort een paar dagen in de omgeving van Limoges moet zijn en wil dan ook graag vanaf Reims binnendoor via Troyes, Sens, Montargis en Gien naar de A20 bij Vierzon rijden. Op de kaart lijkt dit een erg vlotte route, behalve inderdaad het gedeelte van de D660 vanaf Troyes tot ergens voorbij Sens. Heb jij nou uiteindelijk voor deze route gekozen en zo ja, hoe is deze jou bevallen?
Alvast bedankt voor je reactie.
Never drink and drive

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Chris » di 12 feb 2019, 13:00

Ik ben destijds uiteindelijk naar Noorwegen gegaan om de zon op te zoeken, in plaats van de regen in Spanje (beetje omgekeerde wereld! :lol: )

Dus ik heb dat stuk niet gereden.

Nog wat gedetailleerder naar die route kijkend op Google Earth blijkt het aantal dorpen eerder op 13 te liggen. Je hebt elke 3-4 kilometer wel een kleine bebouwde kom tussen Troyes en Sens, dat zal denk ik wat tegenvallen qua 'lekker doorrijden'.

Een aantal jaar geleden ben ik wel eens van Reims naar Sens gereden, via Épernay, Sézanne, Nogent-sur-Seine en daarna een secundaire route naar Sens. Op zich leuk om het landschap te zien maar een snelle route is het zeker niet.

Via Parijs is wellicht toch het beste (N2, N20) als je tolvrij richting de A20 wilt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 feb 2019, 15:36

Ik heb afgelopen zomer een 'light' route qua tol gereden, dus niet per se alle tol ontwijken maar wel zo vaak als praktisch zinvol was. Daarbij heb ik de N2 niet genomen omdat ik die me bij een eerdere rit was tegengevallen door de trage dorpspassages op veel plekken en de stevige heuvels waardoor je vaak achter een wat sloom klimmend voertuig zoals een camper zat. In plaats daarvan ben ik via Brussel naar Valenciennes gereden, daar de D659+D649+ D934 pal zuidwaarts genomen om bij Englefontaine de kaarsrechte D932 te nemen tot aan Saint Quentin. Dit reed zeer goed door en ik kwam daar nauwelijks verkeer tegen (was rond 5, 6 uur 's middags). Toen door Saint Quentin naar de D1-D1032 via Compiegne naar de A1 en die met dus een paar euro tol tot Parijs gereden. Beviel erg goed en ga ik weer doen als ik die kant op moet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 15:57

^^ Zoveel dorpspassages heeft de N2 nou ook weer niet. Een aantal vrij korte; alleen Maubeuge, Avesnes-sur-Helpe, La Capelle en Vervins kosten wat meer tijd. Ten zuiden van Vervins rijdt het goed door, vanaf Laon grotendeels met 2x2 rijstroken (en dus een hogere Vmax). Maar onder de streep kost het je wel gauw zo'n anderhalf uur meer dan de tolweg.

Het is jammer dat routeplanners geen hybride opties geven; ik neem ook wel vaak de tolwegen waar het zin heeft, maar tolvrije alternatieven als die qua reistijd weinig onder doen. Van/naar de Spaanse grens bij Hendaye/Irún heb ik bijvoorbeeld maar eenmaal de A10 genomen tussen Poitiers en Tours; alle andere keren de N10. Kost nauwelijks extra tijd, bijna geheel 2x2 en het bespaart flink wat geld. En op zwarte zaterdagen ook nog eens een stuk rustiger!
Chris schreef: di 12 feb 2019, 13:00Via Parijs is wellicht toch het beste (N2, N20) als je tolvrij richting de A20 wilt.
Ik ben een aantal keren tolvrij naar Frankrijk en ook wel verder door naar Spanje gereden, maar uiteindelijk zijn de meeste oude Nationales wel vlotte routes. Over de N2 en N20 tot aan Vierzon heb ik ook wel gedaan. Rond Parijs kun je dan wel op tolvrije snelwegen rijden; komende vanaf de N2 nam ik dan doorgaans A104-A3-BP-A6b-A10 om bij de N20 bij Longjumeau te komen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 feb 2019, 16:51

Coen Tunnel schreef: wo 13 feb 2019, 15:57 ^^ Zoveel dorpspassages heeft de N2 nou ook weer niet. Een aantal vrij korte; alleen Maubeuge, Avesnes-sur-Helpe, La Capelle en Vervins kosten wat meer tijd.
Dat bedoel ik dus, die met 'meer tijd' maken het verschil, vooral Avesnes. De route die ik beschreef kent ook wat korte (vaak 1 kruispunt) en qua langer alleen Saint Quentin en dat is slechts een paar VRI's en rotondes aan de noordkant omdat de D1029 ongelijkvloers is, dat is nog sneller dan Maubeuge. Dat scheelt echt een hoop.
Het is jammer dat routeplanners geen hybride opties geven; ik neem ook wel vaak de tolwegen waar het zin heeft, maar tolvrije alternatieven als die qua reistijd weinig onder doen. Van/naar de Spaanse grens bij Hendaye/Irún heb ik bijvoorbeeld maar eenmaal de A10 genomen tussen Poitiers en Tours; alle andere keren de N10. Kost nauwelijks extra tijd, bijna geheel 2x2 en het bespaart flink wat geld. En op zwarte zaterdagen ook nog eens een stuk rustiger!
Dat mis ik ook behoorlijk. Qua N10 na Poitiers deel ik die menings, maar ik vond de N10 tussen Chartres en Tours erg tegenvallen, toch nog veel vertragende plekken en ik ben in een dorpje zelfs via een boerenweg geslopen omdat in het centrum er een file stond door werkzaamheden. Allemaal extra gedoe waar ik niet op zat te wachten. Ik neem volgende keer waarschijnlijk weer de N20+D2020 vanaf Parijs tot Orleans, dan weer A10 tot Poitiers en daarna weer N10. Of stukje snelweg tot voorbij Orleans, D2020 tot Vierzon, A20 en N145 naar Bellac, D951+N141 naar Angouleme en zo verder.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 13 feb 2019, 17:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: tolvrij naar de A20

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 16:59

^^ De twee TOTSO's in Avesnes-sur-Helpe, met VRI's, kosten inderdaad wat tijd. Maar de karakteristieke gebogen brug over het spoor vind ik daar altijd wel een mooi punt. La Capelle kan ook wat oponthoud geven, terwijl je bij Vervins en Maubeuge meer langs de rand van de stad gaat, en dat redelijk vlotjes gaat. Bij Maubeuge maakt het naar mijn idee qua tijd niet veel uit of je noordelijk en westelijk langs de stad gaat (over de N2), of de kortere route via Louvroil over de D602.

Wel is het zo dat er bij de N2 langzaamaan steeds meer uitbreidingen naar 2x2 ongelijkvloers komen. Maar het zal nog lang duren voor het hele traject van Maubeuge tot Parijs een volwaardige expressweg is.

Plaats reactie