Foto's/Video's maken

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Foto's/Video's maken

Bericht door nederland24 » di 29 mei 2018, 12:50

Volgende week ga ik een roadtrip maken door de landen Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië en Duitsland. Mijn vraag is in hoeverre het toegestaan is om tijdens de rit foto's te maken van wegen en gebouwen in het gebied. Moet ik nog rekening houden met bepaalde privacyregels en kan het zo zijn dat ik bepaalde zaken niet mag fotograferen, zoals grensposten; tolpoortjes en ambtenaren in functie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Coen Tunnel » di 29 mei 2018, 16:10

Een bemande grenspost fotograferen lijkt me nooit een goed idee, evenals militaire doelen. Op de San Bernardinopass in Zwitserland heb ik wel eens schietoefeningen van het Zwitserse leger gezien, zag er bijzonder uit maar ik heb het uiteraard niet gefotografeerd. Tolpoortjes kun je gewoon fotograferen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Chris » di 29 mei 2018, 16:17

Ik zou me daar niet te druk over maken, je gaat niet naar Rusland of Iran. Alleen grensovergangen met actieve controles zou ik niet filmen, maar dat is meer om een uitgebreide controle te vermijden.

Ik weet niet wat voor auto je rijdt, maar de kans is groter dat als je alleen of met mannelijke passagiers in een oudere auto wordt aangehouden, dan als je meer een gezinsuitstraling / moderne auto hebt. Daar wordt gewoon op geselecteerd, ik zie dat iedere keer bij grenscontroles. Oude busjes zijn ook altijd de sjaak.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Jackbauer1350 » di 29 mei 2018, 16:23

Oostenrijk is in ieder geval tricky wat betreft filmen mocht je naast een fotocamera ook met een dashcam op pad gaan. Duitsland is een wat grijs gebied wat dat betreft.
Met puur roadmovies zal je in Duitsland denk in niet snel in de problemen komen. Ben alleen benieuwd hoe dat met Oostenrijk zit wanneer de politie je bijvoorbeeld een keer staande mocht houden om een of ander en de agent ziet een dashcam hangen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Willem » di 29 mei 2018, 17:26

Als je onderweg gewoon je gezonde verstand gebruikt hoef je geen problemen te verwachten.
Je zult het zelf wel aanvoelen wat kan en wat niet en als je ergens twijfel voelt is dat al een signaal.

Maar vooral veel plezier onderweg ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Attietattie » di 29 mei 2018, 17:32

Willem schreef: di 29 mei 2018, 17:26 Als je onderweg gewoon je gezonde verstand gebruikt hoef je geen problemen te verwachten.
Mat Herben heeft daar nog wel wat tips over geloof ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Hajo » di 29 mei 2018, 20:14

Volgens mij kun je ook op de ANWB site het e.e.a. hierover terugvinden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 mei 2018, 0:35

nederland24 schreef: di 29 mei 2018, 12:50 Mijn vraag is in hoeverre het toegestaan is om tijdens de rit foto's te maken van wegen en gebouwen in het gebied. Moet ik nog rekening houden met bepaalde privacyregels en kan het zo zijn dat ik bepaalde zaken niet mag fotograferen, zoals grensposten; tolpoortjes en ambtenaren in functie.
Filmen is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gewoon overal toegestaan. Je maakt immers opnames met het doel er een vakantiefilm van te maken, in eerste instantie voor privé doeleinden. Problematisch wordt het pas als je de beelden wilt gaan publiceren of wilt gaan gebruiken voor bewijsvoering in geval van een ongeval. In alle drie de landen doet men daarover een beetje spastisch, met name in Oostenrijk. Zolang je maar een vakantiefilmpje maakt en de weg in beeld brengt zoals Chris doet (en niet de rijstijl van je medeweggebruikers), kan je in Duitsland (en Zwitserland) zelfs de beelden tot vorheen zo op YouTube plaatsen, zonder kentekens onherkenbaar te moeten maken. Op het moment dat je asociale weggebruikers te kijk wilt stellen, dan moet je uiteraard deze anonimiseren (kentekens onherkenbaar maken).

Let echter op de nieuwe GDPR-wetgeving (in Duitsland DSGVO genoemd), misschen dat daardoor nu in alle gevallen zelfs kentekens onherkenbaar gemaakt moeten worden, alvorens je het op internet plaatst. Vraag voor de zekerheid even bij je rechtsbijstand na. Beelden uit Oostenrijk moet je sowieso geheel anonimiseren alvorens je deze publiceert, ongeacht het doel. Of je nu in de praktijk met een puur wegfilmpje (waarbij het verkeer dat erop te zien is voor de inhoud inrelevant is) in de problemen zult komen is natuurlijk een ander verhaal. Dat laat ik maar aan je gezonde mensenverstand over... ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Foto's/Video's maken

Bericht door Km357 » ma 18 jun 2018, 12:21

Tijdens de nasleep van de aanslagen in Paris en Nice en toen het doodnormaal was dat groepjes van 4 volledig uitgeruste militairen 2 aan 2 door de straten patrouilleerden heb ik 1x gezien dat een duidelijk niet Europees koppel enkele foto's van hen wou maken, nog liefst met mevrouw arm in arm met de militair.

Dat werd hen op een heel duidelijke maar niet onvriendelijke manier onmiddellijk geweigerd. Voor de rest trekt iedereen er op reis zo hard op los dat je kop op zoveel foto's en filmpjes zal staan waar je nooit wat van zal afweten dat je met een gerust hart je gang kan gaan. Zoals eerder al vermeld, beetje gezond verstand en je komt al erg ver hoor.

Als je constant foto's en films begint te maken van kinderen op het strand, ga je al snel een politieman naast je staan hebben in Frankrijk bijvoorbeeld, de reden waarom lijkt me voor iedereen wel duidelijk.

Plaats reactie