Route Breda - (westkant) Gardameer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ronald-vd
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 16:45

Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door ronald-vd » zo 17 jun 2018, 17:03

Hallo,

Deze zomer vertrek ik voor het eerst samen met mijn vriendin naar het gardameer, ik vind het lastig om de juiste route te kiezen en ben daarom benieuwd naar jullie mening.
We vertrekken op vrijdag 6 juli en willen in de avond een overnachting plannen, de gotthard lijkt me filegevoelig, ik heb ergens gelezen dat je ook via de simplonpas kan rijden. De tijd hebben we om een stukje te rijden en ben benieuwd hoe die route dan precies is. Of is er een andere alternatieve route waar je goed door kan rijden?

Alvast bedankt,

Ronald

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 jun 2018, 17:13

^^ De route naar de Simplonpas benader je door na Basel via Bern en Montreux te rijden, over de Zwitserse A2, A1, A12 en A9. Of je kunt kiezen voor de autotrein door de Lötschbergtunnel, maar dat is niet goedkoper en niet of nauwelijks sneller.

In Italië kom je dan op de SS33, die overgaat in de A26. Daarna over de A8 richting Milaan en vanaf Milaan de A4 richting Gardameer. Je omzeilt hiermee waarschijnlijk flink wat vertraging.

Een variant op de Simplonroute is door vanaf Martigny naar de Grote Sint Bernardtunnel te gaan (tolplichtig, de pas is tolvrij maar kost je ca. 30 minuten meer) en dan kom je bij Aosta op de Italiaanse A5. Dan via Ivrea naar de A4 richting Milaan en Gardameer. Deze route kost je meer tol, maar kent wat meer snelweg dan de route over de Simplonpas.

Een andere optie richting het Gardameer is door Oostenrijk via de Brennerpas, maar dat is ook een route die redelijk filegevoelig is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018, 19:06

Dat weekend is het eerste echt drukke weekend van de zomerperiode. Diverse Duitse deelstaten krijgen dan vakantie, en ook de regio Zuid van Nederland. Lange files bij de Gotthardtunnel én de Italiaanse grens zijn dan wel gegarandeerd.

De Simplonpass is vaak de enige goede filevrije route door de Alpen. Veel mensen vinden het te ver om, navigatiesystemen suggereren het niet en dat is juist de reden waarom je daar zelfs op de drukste vrijdagen en zaterdagen vaak wel kan doorrijden. Zomercongestie is op de Simplon eigenlijk een onbekend fenomeen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Pino » zo 17 jun 2018, 20:57

^^ Grote Sint Bernhard is toch ook altijd wel filevrij in dit soort weekends? Vanaf Bern/Montreux is de Sint Bernhard ook een tien kilometer korter naar Milaan dan de Simplon. En door de grotere component snelweg, ben je in principe ook wel sneller uit (mits je de tunnel neemt). Maar het verschil is relatief klein voor het verschil in tolkosten. Er is veel te zeggen voor doorbijten over de Simplon en dan in Italië snel je eerste overnachting.

Andere gedachte: rijd vooral over Luxembourg naar Zwitserland toe. Als vertrekker uit Breda kun je de Nederlandse meute op deze vrijdag goed voor zijn door meteen België in te rijden, terwijl de Duitse snelwegen snel vol zullen lopen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Chris » zo 17 jun 2018, 21:00

Het nadeel van de Grand St. Bernard is de hogere tolkosten in Italië, zeker als je ook nog de tunnel neemt. Volgens Viamichelin scheelt dat wel 45 euro aan tol.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Pino » zo 17 jun 2018, 21:15

Verbaast me niet dat het verschil zo groot is. Los van de tunnel-tol, betaal je op een aanzienlijk stuk van de A5 ook een hoge kilometerprijs ivm bergachtig traject. Plus natuurlijk het veel hogere aantal kilometers op Italiaanse tolwegen. Ik heb wat dat betreft prima ervaringen met de Sint Bernhard op weg naar wat westelijker gelegen bestemmingen, maar naar het Gardameer is het 150 km extra en veel tol zonder dat je dan echt wint ten opzichte van andere alternatieven.

Ik heb de Sint Bernhard wél als zeer prettig ervaren op weg naar bestemmingen wat meer aan de westkant van Noord-Italië. En op dagen van topdrukte geeft de tunnel je toegang tot routes waarmee je (naast uiteraard het vermijden van de drukte van Gotthard/Chiasso) over rustige snelwegen naar Midden-Italië kunt rijden. Op weg naar bestemmingen in Toscane kom je dan pas bij Florence op de A1 uit. Is nog steeds 150 km extra tov Gotthard, maar voor die omweg kun je jezelf veel Autosole-drukte besparen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door exroosje » ma 18 jun 2018, 10:18

Helemaal mee eens met deze constatering dat de bernard pas ook voor midden italie een prettige route is. mt de kanttekening dat Genua - Livorno ook wel congestie kent. Vaak bij Genua zelf door de krappe snelwegkruisingen daar en bij la spezia / viareggio wil het ook druk zijn. Vooral bij mooi weer heb je strandfiles van de italianen zelf, net als op de A14.

Voor Garda lijkt me de st Bernard wel erg oostelijk. als je toch al naar martigny moet rijden is het vanaf daar handiger om in Zwitserland oostwaards te gaan naar de Simplon.

En de Lötschberg treintunnel is toch ook wel een redelijk alternatief. Kost niet vreselijk veel (25 CHF?) en geeft je een rustpauze, een attractie en een gegarandeerde korte reistijd. Al scheelt het inderdaad niet veel met de route over de autosnelweg, maar daar zou je mij Montreux nog wat vertraging kunnen oplopen

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Vahalis » ma 18 jun 2018, 11:20

^^ over het nut/voordeel van de autotrein verschillen de meningen viewtopic.php?f=246&t=20925&hilit=lotschberg

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Pino » ma 18 jun 2018, 14:01

exroosje schreef: ma 18 jun 2018, 10:18Voor Garda lijkt me de st Bernard wel erg oostelijk. als je toch al naar martigny moet rijden is het vanaf daar handiger om in Zwitserland oostwaards te gaan naar de Simplon.
Erg westelijk, bedoel je denk ik ... Maar het aparte is dus dat die Simplon-route in kilometers vanaf Martigny nog ietsje langer is, zie Google Maps. Verbaasde mij ook wat, moet ik zeggen. De voornaamste reden om in dit geval toch de Simplon te pakken is dat het verschil op Martigny-Milaan wel vrij klein is voor de forse extra tol die je zou betalen op de Sint Bernhard-route, zelfs als je de pas zou pakken.

Wat betreft de Sint Bernhard op weg naar Midden-Italië: ben het zeker niet met je oneens over Genova en La Spezia (Livorno en de Aurelia zijn een verhaal op zichzelf). Maar da's er een voor een andere draad ;)

ronald-vd
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 16:45

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door ronald-vd » ma 18 jun 2018, 19:45

Super bedankt voor de vele informatie die jullie hebben gegeven. Onze voorkeur gaat uit via de simplonpas en de route via bern en montreux, op vrijdag vroeg weg en hopen op weinig oponthoud. Goede uitleg, hier kan ik zeker mee op pad!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door waldo79 » wo 20 jun 2018, 7:19

Fijne reis gewenst. Laat je ons weten of de route is bevallen?

ronald-vd
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 16:45

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door ronald-vd » do 21 jun 2018, 9:12

Zal ik zeker doen! ;)

ronald-vd
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 16:45

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door ronald-vd » za 28 jul 2018, 22:03

Hoi allemaal,

De route is ons prima bevallen over de simplonpas, hebben op de heenweg file gehad in Frankrijk door wegwerkzaamheden maar op de terugweg nergens last van gehad. De pas rijdt heerlijk door! echt een aanrader als je een mooie route wilt rijden.

Mvg,
Ronald

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route Breda - (westkant) Gardameer

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jul 2018, 23:53

:top: Mooi om te horen dat het goed bevallen is, en bedankt voor de terugkoppeling!

Plaats reactie