Naar Girona rond Allerheiligen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Pino » ma 25 jun 2018, 22:06

Wij denken na over een familie-vakantietje in de week van 27 oktober, bestemming Girona (waar een nichtje enige maanden werkt) en ruime omgeving tot aan Barcelona. Het zou een trip van een week zijn.

Nu zou ik voor zo'n periode en zo'n afstand normaal gesproken het vliegtuig pakken. Maar ergens is het zaadje geplant dat ik met de auto ga en dat vrouw en kinderen vliegen. Levert gemak op met geen huurauto/kinderstoeltjes en geen gedoe met bagage (hoewel ik niet de illusie heb zo goedkoper uit te zijn). En het is ook een road trip-excuus omdat ik nog steeds de twee snelwegroutes door het Centraal Massief op mijn lijstje heb staan. Voorlopige gedachte zou dan zijn om op vrijdag 26 oktober 's avonds naar de zuidkant van Parijs te rijden, volgende ochtend vroeg vertrek en dan door naar Catalonië. Terug op de zaterdag ook ongeveer tot Parijs en dan op zondag door naar Amsterdam.

Ik ben nog met mezelf in conclaaf of zo'n plan van 2x1500 km in één week zonder bijrijder (althans: misschien mijn zoontje van twee die vanuit de auto zijn ogen uitkijkt) niet volkomen gestoord is. Om die discussie wat te stroomlijnen, zit ik (voor nu) met de volgende vragen.

1. Op donderdag in die week valt Allerheiligen. Levert dat nog significant weekendverkeer op in het weekend ervoor en erna? Meen dat in Frankrijk ook vrijdag een vrije dag is, maar ik zou eerder drukte verwachten op woensdagavond en zondagmiddag dan op de twee zaterdagen?
2. Op de aanname dat dit rustige reis-zaterdagen zullen zijn, wat is de reistijd tussen de zuidkant van Parijs en Catalonië? Girona is een 900 kilometer, Barcelona 1000. Op veel trips binnen West-Europa zou ik uitgaan van 100 km/h inclusief rust (met nog wat verder verlies voor lunchpauze); 1050 km naar Milaan is voor mij vaak geëindigd in 7-tot-1830 uur. Maar is dit wellicht een stuk leegte, zonder Duitse Baustelle en Zwitserse snelheidsbeperking waar hogere uurgemiddelden haalbaar zijn zonder dat je als een malle gaat rijden? Iemand ervaring met de reistijd op de A75 en A20?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 22:20

Volgens mij is dat typisch een feestdag waar men een lang weekend van maakt, met drukte op woensdag en zondagmiddag/avond. De ervaring leert dat de vrijdag/zaterdag dan juist heel rustig is.

Het is wel ver voor één week, maar als je de gelegenheid hebt en vrouw + Kinderen niet hoeft te belasten met zoveel autotijd, en je het zelf leuk vindt, lijkt me dat juist een uitgesproken kans om een keer zo'n road trip te maken.

De A75 heeft in mijn beleving wel heel veel stukken 110 en deels zelfs 90 (zoals bij Issoire en de Pas de l'Escalette). Qua landschap is de A20 wel tegenvallend, de passage door de Dordogne is niet meer dan licht heuvelachtig. De A75 is echt stukken mooier, daar heb je gewoon 350 kilometer mooi en leuk rijden, dat gevoel ontbreekt op de A20 bijna volledig, je bent vooral de kilometers naar Toulouse aan het aftellen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Pino » ma 25 jun 2018, 22:29

Chris schreef: ma 25 jun 2018, 22:20 Het is wel ver voor één week, maar als je de gelegenheid hebt en vrouw + Kinderen niet hoeft te belasten met zoveel autotijd, en je het zelf leuk vindt, lijkt me dat juist een uitgesproken kans om een keer zo'n road trip te maken.
Het voelt inderdaad als een uitgesproken kans. Maar het is randje met de afstand.

Heb er geen twijfel over dat de A75 veel mooier is dan de A20, maar heen en terug zelfde route is ook weer zo wat. Route Rhônedal ken ik, dus dan blijft de A20 over. Hebben A20 en A75 trouwens elementen die het leuker maken om die weg specifiek op de heenweg te nemen, of juist de terugweg?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 22:38

Als je foto's wil maken in die tijd van het jaar kan je het beste de mooiste route naar het noorden nemen (zon in de rug). Met laagstaande zon heb je anders alleen mislukte foto's.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Rein » ma 25 jun 2018, 22:54

Ik ben vorig jaar begin mei voor een week (vr - zo) naar de buurt van Tarragona gereden, een uurtje voorbij Barcelona. Hoewel ik passagiers in de auto had, heb ik alles zelf gereden. Heen via Lyon, terug via de A75. Op de terugweg overnachtte ik bij Orleans. Dat was meen ik iets van 9 uur rijden incl twee stops van 15 minuten. Gerona - Parijs zal nog ietsje korter zijn denk ik. Echt veel snelheidsbeperkingen kan ik me niet herinneren. Ze zijn er wel, maar niet echt overdadig.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Ds79m » di 26 jun 2018, 9:53

Pino schreef: ma 25 jun 2018, 22:29
Chris schreef: ma 25 jun 2018, 22:20 Het is wel ver voor één week, maar als je de gelegenheid hebt en vrouw + Kinderen niet hoeft te belasten met zoveel autotijd, en je het zelf leuk vindt, lijkt me dat juist een uitgesproken kans om een keer zo'n road trip te maken.
Het voelt inderdaad als een uitgesproken kans. Maar het is randje met de afstand.

Heb er geen twijfel over dat de A75 veel mooier is dan de A20, maar heen en terug zelfde route is ook weer zo wat. Route Rhônedal ken ik, dus dan blijft de A20 over. Hebben A20 en A75 trouwens elementen die het leuker maken om die weg specifiek op de heenweg te nemen, of juist de terugweg?
De A75 bouwt wel op naar een leuke climax met het Viaduc de Millau en de daaropvolgende afdaling langs Lodève. Als je die terug neemt, heb je eerst dat hoogtepunt, en daarna de eindeloze A71 naar Orléans.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Pino » di 26 jun 2018, 10:02

^^ Ha, dat ken ik van de treinreis langs de Rijn tussen Köln en Mainz. Die wordt van noord naar zuid steeds leuker, en op de terugweg begin je zo ongeveer met het hoogtepunt en gaat het alleen maar achteruit. Maar goed, die eindeloze A71 naar het noorden op de terugweg verhoudt zich vermoedelijk wel aardig met de eindeloze A20 hebben op de terugweg. Een 500 kilometer aftellen van Montauban naar Orléans is uiteindelijk ruim langer dan 300 kilometer aftellen van Clermont naar Orléans. Ik neig inmiddels naar A20 op de heenweg, want dan heb je dat langere stuk aftellen maar op je zaterdagochtend. Ook al ga ik niet voor de foto's, mijn oog wil ook wat, dus op de A75 de zon in de rug heeft een voordeel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jun 2018, 11:47

^^ De A20 vind ik tussen Châteauroux en Limoges eigenlijk nog best aardig. Toegegeven, het is geen spectaculair landschap, maar het is best oké. Beter dan de vlakkere snelwegen zoals bijvoorbeeld de A10. De A71 ken ik verder niet zo goed; ten zuiden van de A20 ken ik alleen het deel tussen de A714 bij Montluçon en de N79 bij Montmarault, dat deel uitmaakt van de RCEA. Dat deel staat me niet echt meer bij, dus bijzonder zal het wel niet zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door duikgek89 » di 26 jun 2018, 11:56

Pino schreef: ma 25 jun 2018, 22:06 Maar ergens is het zaadje geplant dat ik met de auto ga en dat vrouw en kinderen vliegen.
Het is dan natuurlijk goedkoper als iedereen met de wagen meegaat. En dan kan je vrouw wellicht ook wat stukjes sturen.
Pino schreef: ma 25 jun 2018, 22:06Ik ben nog met mezelf in conclaaf of zo'n plan van 2x1500 km in één week zonder bijrijder (althans: misschien mijn zoontje van twee die vanuit de auto zijn ogen uitkijkt) niet volkomen gestoord is.
Even voor de referentie:
-Met 3 bestuurders hebben wij al een kleine 2000km in één dag gedaan. En ondanks dat we het rijden gedeeld hebben en op de grootste delen van de route lekker konden doorrijden was iedereen naderhand kapot. In totaal met grensovergang en eten een 22 a 23 uur nodig gehad, exclusief de pauze's zat het gemiddelde zo rond de 100km/h, wat hoger was geweest als we op het Poolse OWN niet zoveel tijd verloren hadden.
-Alleen heb ik meermaals ca 1200km op een dag gereden, dat was geen enkel probleem. En na een nacht slaap voelde ik me ook weer fit en had ik zo'n rit nog wel een keer kunnen maken. Verschillende keren was zo'n rit niet alleen maar snelweg maar had ook aardige stukken OWN.

Hoe ik met 1500km ineens uit zou komen weet ik niet. Het is veel, maar als je vrijwel alleen maar snelwegen rijdt en je grote stukken hebt waar je, het is Frankrijk dus oppassen voor je portemonnee, 134km/h op de cruise control kunt rijden, dan denk ik dat het zou moeten kunnen. Ik denk wel dat je het de dag erna kalm aan zal willen doen.

Wel wil ik je aanraden om te zorgen voor een bail-out van je plan. Boek bijvoorbeeld een hotel wat je tot 18:00 nog mag annuleren. Of desnoods meerdere op verschillende punten langs je route, bijvoorbeeld op 800km, 1100km en 1300km ofzo. Dan heb je in ieder geval niet de factor van het "MOETEN" halen van je einddoel waardoor je hopelijk ook meer ontspannen kunt reizen. En als je dan de man met de hamer bereikt hoef je ook niet op je laatste krachten nog iets te zoeken waardoor je alleen nog maar vermoeider raakt. Afhankelijk van hoe je je voelt en de voortgang kun je dan besluiten om ze ofwel allemaal te annuleren en door te rijden of kies je er één uit waar je gaat slapen.

Pino schreef: ma 25 jun 2018, 22:06Om die discussie wat te stroomlijnen, zit ik (voor nu) met de volgende vragen.
Op veel trips binnen West-Europa zou ik uitgaan van 100 km/h inclusief rust (met nog wat verder verlies voor lunchpauze); 1050 km naar Milaan is voor mij vaak geëindigd in 7-tot-1830 uur. Maar is dit wellicht een stuk leegte, zonder Duitse Baustelle en Zwitserse snelheidsbeperking waar hogere uurgemiddelden haalbaar zijn zonder dat je als een malle gaat rijden? Iemand ervaring met de reistijd op de A75 en A20?
Ik ken Frankrijk, zoals je vast wel weet, niet zo heel goed. Maar ik kan je wel zeggen dat ik op de juiste dagen en wegen in Duitsland en in andere landen met een kruissnelheid van zo'n 140km/h uiteindelijk ook wel aan 120km/h gemiddeld gekomen ben met korte pauzes. Maar in hoeverre dat voor jou in Frankrijk op gaat weet ik niet omdat ik niet weet hoe vaak en hoe lang je pauzeert. Zelf pauzeer ik, als de omstandigheden mee zitten, vaak maar om de 3 a 4 uur voor een koffie-verversing (koffie* eruit, en verse koffie* erin) en soms wat langer om wat te eten.

*Of een andere drank.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Pino » di 26 jun 2018, 14:43

duikgek89 schreef: di 26 jun 2018, 11:56 Hoe ik met 1500km ineens uit zou komen weet ik niet. Het is veel, maar als je vrijwel alleen maar snelwegen rijdt en je grote stukken hebt waar je, het is Frankrijk dus oppassen voor je portemonnee, 134km/h op de cruise control kunt rijden, dan denk ik dat het zou moeten kunnen. Ik denk wel dat je het de dag erna kalm aan zal willen doen.

Wel wil ik je aanraden om te zorgen voor een bail-out van je plan. Boek bijvoorbeeld een hotel wat je tot 18:00 nog mag annuleren. Of desnoods meerdere op verschillende punten langs je route, bijvoorbeeld op 800km, 1100km en 1300km ofzo. Dan heb je in ieder geval niet de factor van het "MOETEN" halen van je einddoel waardoor je hopelijk ook meer ontspannen kunt reizen. En als je dan de man met de hamer bereikt hoef je ook niet op je laatste krachten nog iets te zoeken waardoor je alleen nog maar vermoeider raakt. Afhankelijk van hoe je je voelt en de voortgang kun je dan besluiten om ze ofwel allemaal te annuleren en door te rijden of kies je er één uit waar je gaat slapen.
Ik heb op heen- en terugreis een overnachting in gedachten, zodat de maximale reisafstand per dag iets van 1000 kilometer zal zijn. Scheelt juist ook de volgende dag, maar is nog steeds geen kattenpis (al jaren niet meer een hele dag in mijn eentje gereden). Denk wel dat niet meer dan 1000 kilometer rijden de noodzaak van een bail-out hotel wel minimaliseert. Als het op de een of andere manier niet gaat, kom ik altijd wel ergens.

Wat betreft mijn eigen pauze-stijl: ik probeer vaak een lang eerste stuk te maken van wel een uur of vier. Daarna meestal eerder om de twee uur pauzeren. Die stops draaien minder om iets drinken, meer om minuutje of tien benen strekken en frisse lucht. Naast uiteraard een lunch-stop (en bij vertrek laat in de nacht ontbijt). Maar goed, daarom reken ik denk ik ook wel met een wat lager uurgemiddelde dan jij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door duikgek89 » di 26 jun 2018, 14:49

Pino schreef: di 26 jun 2018, 14:43
duikgek89 schreef: di 26 jun 2018, 11:56 Hoe ik met 1500km ineens uit zou komen weet ik niet. Het is veel, maar als je vrijwel alleen maar snelwegen rijdt en je grote stukken hebt waar je, het is Frankrijk dus oppassen voor je portemonnee, 134km/h op de cruise control kunt rijden, dan denk ik dat het zou moeten kunnen. Ik denk wel dat je het de dag erna kalm aan zal willen doen.

Wel wil ik je aanraden om te zorgen voor een bail-out van je plan. Boek bijvoorbeeld een hotel wat je tot 18:00 nog mag annuleren. Of desnoods meerdere op verschillende punten langs je route, bijvoorbeeld op 800km, 1100km en 1300km ofzo. Dan heb je in ieder geval niet de factor van het "MOETEN" halen van je einddoel waardoor je hopelijk ook meer ontspannen kunt reizen. En als je dan de man met de hamer bereikt hoef je ook niet op je laatste krachten nog iets te zoeken waardoor je alleen nog maar vermoeider raakt. Afhankelijk van hoe je je voelt en de voortgang kun je dan besluiten om ze ofwel allemaal te annuleren en door te rijden of kies je er één uit waar je gaat slapen.
Ik heb op heen- en terugreis een overnachting in gedachten, zodat de maximale reisafstand per dag iets van 1000 kilometer zal zijn. Scheelt juist ook de volgende dag, maar is nog steeds geen kattenpis (al jaren niet meer een hele dag in mijn eentje gereden). Denk wel dat niet meer dan 1000 kilometer rijden de noodzaak van een bail-out hotel wel minimaliseert. Als het op de een of andere manier niet gaat, kom ik altijd wel ergens.
1000km/dag op goede wegen zal wel gaan lijkt mij.
Pino schreef: di 26 jun 2018, 14:43Wat betreft mijn eigen pauze-stijl: ik probeer vaak een lang eerste stuk te maken van wel een uur of vier. Daarna meestal eerder om de twee uur pauzeren. Die stops draaien minder om iets drinken, meer om minuutje of tien benen strekken en frisse lucht. Naast uiteraard een lunch-stop (en bij vertrek laat in de nacht ontbijt). Maar goed, daarom reken ik denk ik ook wel met een wat lager uurgemiddelde dan jij.
Koffiepauze, benen strekken en frisse lucht gaan voor mij vaak samen. Binnen even naar het toilet en iets te drinken halen en dan buiten wat opdrinken en een klein rondje lopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21985
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Girona rond Allerheiligen

Bericht door Pino » za 03 nov 2018, 22:22

Korte terugkoppeling.

Verkeer rond Allerheiligen
Verkeer op de zaterdag voor Allerheiligen is wel iets drukker dan normaal. Radio Vinci Autoroutes noemde dat speciaal als gevolg van de naderende feestdag. Maar het is ook zo dat de herfstvakantie op de Franse scholen doorgaans rond deze feestdag staat gepland. Dit jaar was geen uitzondering. Noemenswaardige files leverde het niet op. Verder gaan Parijzenaars dan kennelijk niet heel veel verder dan de Limousin, want vanaf Brive werd de A20 veel rustiger.

De terugweg op 3 november was een zaterdag die groen geklasseerd stond bij Bison Futé, maar er was toch redelijk wat verkeer terug; vermoedelijk wat minder degenen die een lang weekend weg zijn (zondagmiddag is landelijk oranje geklasseerd in de retour-richting) alswel degenen die zaterdag-tot-zaterdag een week weg waren. Uiteraard kwam iedereen elkaar tegen op het laatste stuk A10 tussen Saint Arnoult en de Périférique of op alternatieven als de N104 en N118.

Gemiddelde snelheden
Zowel op heenreis als op terugreis zat ik, waar het verkeer en flitspalen dat toelieten, op een kilometer of 12-15 boven de maximumsnelheid.

Mijn gemiddelde snelheid op de heenweg over de A20 (inclusief een picknick-lunch van een klein halfuur) was zo'n 110 km/h. Op de totale zaterdag Parijs/Les Ulis-Le Perthus 9u10 gedaan over 880 kilometer met drie pauzes en een halfuur ongeluk-file. Denk dat ongeluk weg en je eindigt rond 100 km/h. Wat je wint op de A20 tot aan Montauban raak je met een flink stuk 90 langs Toulouse alweer een beetje kwijt.

Op de terugweg over de A75 kwam ik, met ongeveer evenveel pauze en een halfuur werkzaamheden-file, in 8u40 van Le Perthus naar St Arnoult. Dat is 823 km. Denk de file weg en je eindigt rond de 100 km/h. Het gedeelte A75-A71, waarin ook de file zat, ging tegen datzelfde gemiddelde.

Al met al is de twintig minuten extra die Google Maps voor de A20-route geeft dus wel accuraat.

A20 of A75
A75 onmiskenbaar mooier, maar ik vond de A20-A61 prettiger rijden - want op veel manieren constanter. Liever alleen de snelheidsverlagingen van Limoges en Toulouse dan de vele wisselingen en bochten van de A75.

Wat betreft het aftellen cq de grote afstanden op beide routes: op de A20 wilde Toulouse tot aan Limoges maar niet dichterbij komen. En dan met name ná Vierzon, want na Parijs focus je je toch eerst op de naderende afslagen naar A71 en A20. Daarna werd het landschap leuker, raakte ik gefocust op het doel Brive met zijn twee knooppunten en toen was de afstand ineens behapbaar. Laatste stuk vanaf de noordkant van Montauban valt dan weer tegen. Op de A75 vond ik het laatste stuk voor Clermont maar niet opschieten. Heb geluncht op de Aire de la Lozère, waar ook ergens staat dat je halverwege Parijs en Barcelona bent, maar na die aardige stop volgt dus nog best wel een stuk tot Clermont waar ik niet zo op voorbereid was. Dit raakt aan de suggestie die werd gegeven dat A75 richting zuid rijden een leukere opbouw geeft. Op de A71 was ik beter ingesteld en die vond ik eigenlijk prima: licht glooiend, weinig aan de hand, het paste ergens wel bij de tweede helft van de middag.

Dank allemaal voor het meedenken!

Plaats reactie