Rondje Krakau

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » zo 01 jul 2018, 14:38

In mijn zomervakantie gaat de reis naar Krakau.
Eerst wil ik via de Duitse A3 naar de kruising met de A6 rijden en dan in Vohenstrauss overnachten. Is dit een goede route wat betreft het gewoon door kunnen rijden?
Dan via de Tsjechische snelweg 5 naar afslag 28 om dan voor Hostomice, op de 114, naar een modelbouwwinkel te gaan. Dan doorrijden naar Dobris en daar de snelweg 4 te nemen naar het centrum van Praag.
Daar heb ik een kamer geboekt bij een hotel met een parkeerplaats op hun binnenplaats.
Na 2 nachten wil ik via de 1 naar Brno, die stad voorbij naar Prerov. Vanaf daar op de 47 blijven, dan de 48 op tot deze overgaat in de Poolse S52, dan 52 tot in Wadowice.
Vanuit Wadowice o.a. Krakau bezoeken.
Na enige dagen gaat de reis via Frydek-Mistek, Olomouc via de 35 naar Horice, bij de kruising met de 300.
Ook voor de hobby. Overnachten gebeurt in Mlazovice, iets verderop.
Naarna gaat de reis richting Vliegveld Bautzen via Liberec, stukje Polen, Herrnhut (van de mooie kerststerren) naar Kubschütz.
Op het vliegveld is een Trödel- und Antikmarkt met vliegshows en Panzerfahren (5 euro).
De volgende dag naar Kamenz op familiebezoek. Daarna naar Osnabrück, ook op familiebezoek.
De volgende dag naar huis.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondje Krakau

Bericht door duikgek89 » zo 01 jul 2018, 23:41

Hoi Gerhard,
Gerhard schreef: zo 01 jul 2018, 14:38 In mijn zomervakantie gaat de reis naar Krakau.
Eerst wil ik via de Duitse A3 naar de kruising met de A6 rijden en dan in Vohenstrauss overnachten. Is dit een goede route wat betreft het gewoon door kunnen rijden?
Dan via de Tsjechische snelweg 5 naar afslag 28 om dan voor Hostomice, op de 114, naar een modelbouwwinkel te gaan.
Aan de A3 word vrij veel geknutseld en gebeund, als je op een uittocht dag vertrekt kan dat best vervelend worden. Even aannemende dat je via Beek de grens over wilt, zou ik ook overwegen om via de A3 - A2 -A44 naar Kassel te rijden. Vervolgens naar Chemnitz, ofwel via de A7 - A38 (lekker doorkarren!) - stukje B95 bij Leipzig - A72; of via de B7 doorsteken naar Eisenach en dan dan de A4 op. Vanuit Chemnitz is de B174 best prima rijden en eenmaal in Tsjechie heeft de 7 grote delen expressweg. Vanaf Praag dan nog een stukje D5.
In afstand is dat ongeveer gelijk maar vermoedelijk prettiger rijden.

Let ook op als je Hostomice in de GPS wilt zetten, ik tikte Hostomice net bij google maps in en hij gaf een suggestie een stuk noordelijker tegen de Duitse grens.
die stad voorbij naar Prerov. Vanaf daar op de 47 blijven, dan de 48 op tot deze overgaat in de Poolse S52, dan 52 tot in Wadowice.
Vanuit Wadowice o.a. Krakau bezoeken.
Na enige dagen gaat de reis via Frydek-Mistek, Olomouc via de 35 naar Horice, bij de kruising met de 300.
[/quote]

In die regio:
De D1 Brno - Vyskov lag er in februari heel aardig bij. De D46 (snelweg, maar valt op google maps wat weg) en D35 richting Polen ook.
De 48 is best een prima expressweg op de grootste delen. In februari werd er wel hier en daar wat geknutseld en stonden er ook ergens wat platpetten met een radar te spelen, maar dat viel allemaal wel mee. De S52 is ook prima. Bij Bielsko Biala gaat deze over in de S1 wat ook prima is op dat stuk, behoudens een nogal achterlijke bocht. Einde "autoweg", hoekje om, "autoweg" gaat verder.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Rondje Krakau

Bericht door Brueckenbauarbeiten » ma 02 jul 2018, 18:25

Ik zou via Kassel en Dresden rijden. Heb ik paar jaar geleden gedaan en beviel heel goed. Vooral de A38 is een erg fijne en rustige snelweg. De route is dan A3-A2-A1-A44-A7-A38-A14-A4(DL)-A4(PL).

Edit: ik lees nu dat je ook in Hostomice moet zijn. Dus bovenstaande route is waarschijnlijk niet handig. Toch is een route via Kassel en Würzburg get overwegen waard. Het is normaal gesproken een wat rustiger en volgens mij op dit moment minder baustellen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondje Krakau

Bericht door duikgek89 » ma 02 jul 2018, 19:17

^^ Waarom zou je via de A12-A3 de grens overgaan als je vanuit de regio Nijmegen vertrekt? Vanuit Elst of Huissen of noordelijker zou je de A12-A3 kunnen overwegen, ligt het vertrekpunt ten zuiden van de Waal dan is de A57 doorgaans een rustigere en betere optie. Zeker op dagen waarop er veel Nederlanders (waaronder ook randstad-maffia) op de A3 zitten.

En waarom noem je een route via Kassel en Würzburg als je de A38 aanbeveelt? Of je nu de A38 of de A4 neemt, en of je als je voor de A4 kiest nu via het Kirchheimer Dreieck gaat of via de B7 naar Eisenach doorsteekt, snap ik niet hoe je aan Würzburg komt. Daar blijf je dan best een stukje vanaf!

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » za 07 jul 2018, 18:51

Ik zie nu pas dat er is gereageerd. Even alles doorlezen.. 8-)

Gelezen.
Ik woon in Beverwijk en wil i.d.d. bij Beek de grens over.
Als het via de A3-A2-A44 tot Kassel en dan A7 tot Würzburg- A3 tot Kreuz Altdorf-A6 Vohenstrauss beter doorrijdt dan een groot stuk over de A3, is dat zeker iets om te overwegen. Ik heb een behoorlijk snelle auto en zou dus graag lekker door kunnen rijden. Dus zoveel mogelijk freie fahrt bitte.
Naar de D1 in Tsjechië ben ik wel benieuwd. De rest geloof ik wel.
Alle overnachtingen zijn al geboekt dus moet ik wel de in de starttopic aangegeven route rijden. Maar zoveel mogelijk de A3 vermijden blijkt dus goed te zijn.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » za 07 jul 2018, 23:17

De Limitkarte met legenda heb ik gevonden. :top:

Dat van de werkzaamheden op de D1 tussen Praag en Brno heb ik gelezen. Ik rijd op een zondag richting Brno. 's Kijken hoe dat zal gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondje Krakau

Bericht door duikgek89 » zo 08 jul 2018, 1:53

Gerhard schreef: za 07 jul 2018, 18:51 Ik zie nu pas dat er is gereageerd. Even alles doorlezen.. 8-)

Gelezen.
Ik woon in Beverwijk en wil i.d.d. bij Beek de grens over.
Hmm dan weet ik even niet hoe ik bij Nijmegen kwam... Twee draadjes door elkaar gegooid denk ik.
Als het via de A3-A2-A44 tot Kassel en dan A7 tot Würzburg- A3 tot Kreuz Altdorf-A6 Vohenstrauss beter doorrijdt dan een groot stuk over de A3, is dat zeker iets om te overwegen.
Als ik goed gepuzzeld heb, rij je op woensdag? Dan zou ik de omweg waarschijnlijk niet maken en ik denk ook niet dat je daar echt tijd gaat winnen.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » zo 08 jul 2018, 19:43

Hmm dan weet ik even niet hoe ik bij Nijmegen kwam... Twee draadjes door elkaar gegooid denk ik.
Maakt niet uit.
Als ik goed gepuzzeld heb, rij je op woensdag? Dan zou ik de omweg waarschijnlijk niet maken en ik denk ook niet dat je daar echt tijd gaat winnen.
Op een donderdag ga ik rijden naar Vohenstrauss. Daarna 2 nachten in Praag. Ik noem geen datum vanwege eventueel meelezende inbrekers.
Haast heb ik niet maar lekker doorrijden is wel fijn. Niet dat ik op de A3 in een Baustellenparadies® terecht kom.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondje Krakau

Bericht door duikgek89 » ma 09 jul 2018, 7:52

Als je hier zelf data invoert kun je het wellicht beter zien, maar voor nu:

Op de A3 zijn vrij veel werkzaamheden. Met name tussen Aschaffenburg en Nürnberg verwacht ik dat ze aardig vervelend zijn. Bedenk je jezelf dan dat je op een donderdag in de vakantietijd onderweg bent, dus de vertragingen zullen waarschijnlijk meevallen. Grote overlast verwacht ik wel op vrijdag en zaterdag.

Alternatief zou je de volgende route kunnen nemen:
Bij Arnhem de grens over, bij AK Oberhausen de A2 op richting Dortmund. Daar kom je ook wat werkzaamheden tegen maar als je de ochtendspits misloopt heb je daar weinig last van. Let bij Gelsenkirchen bij het tunneltje op camera's van de "snelheidsbelasting" die pogen de kas van het Kreis wat te vullen.
Vanaf Dortmund pak je de A44 (zelf rij ik liever door de A1, je kunt ook iets korter via de B236 doorsteken maar dan krijg je een paar meter traag gehannes). Tussen Lichtenau en Marsberg heb je een baustelle met Vmax 60km/h over 2,3km. Iets met een brug. :geeuw:, verder beunt men nog tussen Breuna en Zierenberg, 2 rijstroken per richting met Vmax 80km/h over 4,5km en tussen Kassel Bad Wilhelmshöhe en AK Kassel West over een kilometer of 8 met Vmax 80 en twee stroken per richting.
Vervolgens de A7 op, daar heb je ook weer het een en ander aan werkzaamheden, tot Schweinfurt tegen de 20km in totaal. Bij Homberg een hele lange van 14km met 2 stroken per richting en Vmax 80km/h.
Bij het kreuz Schweinfurt Werneck de A70 nemen. Daar heb je tussen Kreuz Bamberg en Scheßlitz maar één rijstrook in jouw richting over 5,5km met een Vmax van 80km/h. Deze weg zou echter niet zo druk moeten zijn dus ik verwacht niet zo snel dat hier monstervertragingen optreden.

Dan kun je kiezen. Of je neemt de A73 naar Nürnberg en volgt de A3 en A6 verder naar Vohenstrauß, of je rijdt de A70 uit tot de A9, neemt die laatste een klein stukje tot Bayreuth en neemt dan de B22 binnendoor naar Vohenstrauß.

Ben je vroeg, dan zit in Grafenwöhr nog een militair museum. Gezien je reisverslag van je trip in de Karpaten is dat misschien wel leuk?
https://www.museum-grafenwoehr.de/de/

Persoonlijk zou ik geneigd zijn om "gewoon" de A3 te volgen. Er zijn wel irritante werkzaamheden, maar die zijn er op andere routes ook. Mocht het toch druk worden dan is de alternatieve route vermoedelijk sneller. Maar zoals gezegd, op een donderdag in de vakantieperiode denk ik niet dat drukte een groot probleem gaat zijn.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » do 12 jul 2018, 22:23

De route die je hebt voorgesteld via de A2-A44-A7 enz. ziet er goed uit. Goed dat je meedenkt met zo een musuembezoek :top: bedankt voor de tip :D
Of het er van komt weet ik niet. Het is wel ongeveer 800 km rijden.
Het vignet voor Tsjechië lag vandaag in de brievenbus.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » zo 09 sep 2018, 0:20

Weer had ik een heel verhaal getypt, druk ik op verstuur,weer inloggen, is het weg...... :booooos: :booooos: :booooos:

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » zo 09 sep 2018, 0:32

IIg heb ik gedaan wat ik wilde op vakantie. Hier wat foto's. geen zin meer om weer alles te typen.

Afbeelding
D35
Afbeelding
Ook
Afbeelding
D48
Afbeelding
D48
Afbeelding
D48
Afbeelding
D48

Afbeelding
D52
Afbeelding
Onderweg n Auschwitz

Afbeelding
Ten z van Krakau
Afbeelding
Dit ook.
Afbeelding
Ook
Afbeelding
Ook

Afbeelding
Wervelwind op de akker n de D35
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
D35 ten N van Praag r BRD
Afbeelding
Misschien heb ik ooit weer zin om het verhaal erbij te schrijven. Het moet natuurlijk niet verdwijnen als ik op verstuur druk...
3500 km gereden

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rondje Krakau

Bericht door Seat Ibiza » ma 10 sep 2018, 10:02

Gerhard schreef: zo 09 sep 2018, 0:32Misschien heb ik ooit weer zin om het verhaal erbij te schrijven. Het moet natuurlijk niet verdwijnen als ik op verstuur druk...
Tip: typ je verhaal in Word of een ander programma. Selecteer de tekst, kopieer en plak het daarna in bericht op het forum. Kun je je tekst nooit zomaar kwijtraken.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Rondje Krakau

Bericht door Gerhard » ma 10 sep 2018, 18:54

Zoiets zal ik zeker doen, volgende keer.

Plaats reactie