Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RikB
stadsweg
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door RikB » di 03 jul 2018, 17:20

Deze zomervakantie willen we gaan genieten van het zuiden van Frankrijk. We reizen met beginnende pubers en caravan, totaal 3490kg op de papieren 8-)

De heenreis, start maandag 16 juli 23.00, doel is om 1000-1100 km af te leggen, overnachten en woensdag de reis af te maken. Op dit moment voel ik veel voor Lille-Parijs-Millau. De ervaring leert dat we met deze vertrektijd om 7.00 Parijs voorbij zijn, vrijwel zonder file. Zojuist las ik dat vanaf Millau alles wat steiler wordt. Vorig jaar naar Puy-de-Dome geweest, verder ervaring richting Bretagne dus nooit heel bergachtig, maar nog nooit terug hoeven te zakken tot onder de 80. Is het traject na Millau veel zwaarder? en kan ik daarom beter via Lyon gaan? of de A20?

Halverwege de vakantie willen we naar de Atlantische kust rijden. Daarna woe 8/do 9 augustus via Bordeaux en Parijs weer naar huis. Is de N10 tussen Bordeaux en Poitiers een goed alternatief voor de A10? ziet eruit als 2x2, is de Vmax 110? heb geen zin in 80km/uur over zo'n afstand of 1x2.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Chris » di 03 jul 2018, 17:24

De A75 is direct vanaf Clermont-Ferrand tot bij Pézenas een komen en gaan van hellingen over een lengte van ruim 300 kilometer. Met 3500 kg treingewicht mag je wel een goede trekauto hebben om daar comfortabel te kunnen rijden. De A20 is een stuk minder bergachtig.

Voor wat betreft Bordeaux - Poitiers, de N10 is nagenoeg volledig 2x2 110 km/h. Er is nog één stukje waar ze bezig zijn met een verbreding maar dat is niet lang. Dat is zeker aan te raden ten opzichte van de A10, het is zelfs korter en bespaart je ook best wel veel tol.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jul 2018, 17:42

Wat betreft de N10: tussen Angoulême en Poitiers is de N10 weliswaar 2x2, maar er zijn daar nog een paar delen, telkens van ca. 3-4 km lang, met gelijkvloerse kruisingen en Vmax 90, wellicht nu 80 sinds op 1 juli veel snelheden zijn verlaagd. Op OpenStreetMap zijn deze delen duidelijk herkenbaar aan de gele kleur. Ten zuiden van Poitiers is er bij Fontaine-le-Comte nog een kort stukje met 2x1 rijstroken, maar dat levert geen vertraging op.

Bij Angoulême staan op het 110-deel flitspalen, let daar ook op. Anders is het tolvoordeel gelijk verdampt. Voor de rest is de N10 een prima alternatief voor de A10 tussen Bordeaux en Poitiers. Het is zo'n 20 km korter en je bespaart met een gewone auto al meer dan 20 euro aan tol, met een caravan er achter zal de besparing nog groter zijn, terwijl de extra reistijd hooguit een kwartiertje is door de delen met Vmax 80/90 en 110 voor de rest van de weg.

Ten zuiden van Angoulême is het overal 2x2 met Vmax 110, uitgezonderd een stuk van een paar kilometer ten noorden van Chantillac dat nog 1x2 is en waar de Vmax 80 zal zijn.

Langs de N10 zijn niet zoveel goede aires als langs de A10, Aire de Bédenac op het zuidelijke deel is wel oké en anders zijn er in de regio Angoulême een paar centre commercials direct bij de afritten. De paar aires die er op het noordelijke deel tussen Angoulême en Poitiers liggen zijn niet veel soeps. In Poitiers heb je vlakbij de aansluiting met de A10 nog wel een centre commercial, en anders zit op de A10 direct ten noorden van Poitiers een prima aire.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Km357 » di 03 jul 2018, 18:40

De afdaling van de Pas d'Escalette per caravan op de A75 kan ik enkel maar afraden. Ja, het is te doen, maar als je slechts 1x per jaar met je caravan er op uittrekt doorheen bergachtig gebied dan ga ja echt een paar moeilijke minuten beleven. En zoals al eerder aangegeven tussen Clermont en Millau is het niet veel makkelijker met zo'n gewicht in de afdalingen. Je gaat een paar keer boven de 1000m.

Om naar Perpignan te trekken kies je beter de A7 doorheen de Rhônevallei, je bent daar tegen dinsdagmiddag, dat zou moeten meevallen. Daarna is de A9 altijd gezellig druk maar rond Montpellier rijdt het tegenwoordig rustiger nu. En tot het zuiden van Perpignan is het tegenwoordig 2x3 behalve de eerste km's na Orange.

A20 is gewoon te ver om.

Van Perpignan naar Biarritz is logischerwijze A9 > A61 > A64, niks moeilijk op dat stuk al kan ik je de stop bij Aire du Port Lauragais aanraden om te eten aan het Canal du Midi. Schitterende resto daar. Reken toch gewoon op het grootste deel van je dag hoor.

Vanuit Biarritz betaal je tol doorheen quasi heel Frankrijk op weg naar NL. Ja de N10 is gratis, maar ik raad hem eerlijk gezegd niet aan, te druk aan vrachtwagens (je rijdt terug op een weekdag), er is op zich niks te zien dat boeit en te gevoelig voor camera's.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Pino » di 03 jul 2018, 20:57

Km357 schreef: di 03 jul 2018, 18:40 Om naar Perpignan te trekken kies je beter de A7 doorheen de Rhônevallei, je bent daar tegen dinsdagmiddag, dat zou moeten meevallen. Daarna is de A9 altijd gezellig druk maar rond Montpellier rijdt het tegenwoordig rustiger nu. En tot het zuiden van Perpignan is het tegenwoordig 2x3 behalve de eerste km's na Orange.

A20 is gewoon te ver om.
Dat zal je tegenvallen. Vanuit West-Nederland naar Perpignan is via de A20 korter in afstand dan via het Rhônedal. Vanaf Gouda zijn de afstanden als volgt:
Via A75: 1306 km
Via A20: 1339 km
Via Luxemburg en Rhônedal: 1345 km
Via Reims en Rhônedal: 1383 km

Dus aan de kilometers ligt het niet bij de A20. Redenen om de A20 niet te pakken zou ik eerder zoeken in de passage van Parijs (ook als je het in de nacht doet toch gedoe en snelheidsbeperkingen, al zijn die laatste voor caravanrijders waarschijnlijk minder relevant). En dat nog voorafgegaan door de passage van Lille. Als je ervoor kiest die te vermijden door over Brussel naar Parijs te rijden (wat mijn voorkeur zou hebben), wordt de route A20 in plaats van iets korter iets langer dan via Luxembourg.

Maar goed, het zijn verschillen waarvoor je alle vier routes serieuze opties mag noemen. Route Reims is in die zin klassiek de langste en met hoogste tolkosten maar ook degene met het minste gedoe. Als er één stuk is om de hele nacht de auto niet van cruise control af te hoeven halen, is het op het stuk Cambrai-Reims-Dijon...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Km357 » wo 04 jul 2018, 14:48

Eerlijk gezegd had ik dat inderdaad niet gedacht. Ja, dan is de A20 op zich wel een degelijk alternatief als je Lille en Paris er bij wil nemen. De A10 vanaf de tol en dan de A71 van Orléans tot Vierzon is op een weekdagen echt geen probleem. De A20 kan wat drukker zijn rond Limoges maar zelfs dat zou moeten meevallen en het is toch wel 250km gratis.

Langs de A20 en A75 zijn er ook "villages étapes" te vinden, kan interessant zijn:
https://www.village-etape.fr/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Pino » wo 04 jul 2018, 15:26

^^ Zie over dat laatste ook deze draad op dit forum. viewtopic.php?f=32&t=21087

De tol scheelt niet heel veel voor opties A20, A75 en Rhonedal. Met een personenauto zonder caravan kom je op die drie routes uit tussen de 71 en 74 euro, wat op zo'n afstand marginaal is. Alle drie hebben ze flinke tolvrije stukken. Met de route over Luxembourg bestaat die uit de A31 tot aan Toul in combinatie met het feit dat je pas vrij zuidelijk in Frankrijk terecht komt. De A75 heeft wat meer tolvrije kilometers dan de A20 (en is natuurlijk in afstand sowieso het kortste), maar dat verschil wordt dan meteen weer gecompenseerd door de hoge tol over het Viaduc de Millau. Route via Reims is, als al genoemd, significant duurder.

RikB
stadsweg
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door RikB » do 05 jul 2018, 11:36

Dank voor de reacties!
Normaal rij ik zo tussen de 90 en 105, afhankelijk van de drukte (tussen de vrachtwagens hangen of ruimte genoeg om met 10km verschil in te halen).
Dat betekend op de N10 en rond Parijs en Lille geen tijdsverlies.

Auto-caravan gewicht scheelt leeg en vol een factor 2, met een vermogen van 92 kW (125 pk). Schijnt een goede combi te zijn, en dat is ook mijn ervaring van vorig jaar. Een stukje voorbij Clermont geweest, dat ging prima, in lijn met de caravantrekker bevindingen.
SPOILER: TOON

Volgens Caravantrekker.nl:
Sterke punten:

Auto heeft overwicht op de caravan
Hogere snelheden veilig mogelijk
Goede belading minder belangrijk
Vervoer van fietsen op de caravan is (veilig) mogelijk
Zwakke punten:

Hogere toerentallen bergop soms nodig

een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Voldoende motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen ruim voldoende. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2100 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Bergen meestal geen probleem
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3300 toeren) en volgas met 93 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 15%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 14% niet aan om te rijden.

Stabiliteit
Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de belading en de gereden snelheid. Goede belading en een juiste kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 75 kg aan te houden.

Deze combinatie heeft echter zeer ruime reserves waardoor de snelheid wat minder kritisch is.
De Pas d'Escalette ziet er inderdaad wel spectaculair (qua uitzicht is dat dan weer positief 8-) ) uit. Heel lang en steil met bochten naar beneden... misschien toch maar niet de kortste en mooiste route nemen dan. En een nieuwe overnachtingscamping opzoeken.

Is het 's nachts druk bij de tankstations in Luxemburg? Een tank daar volgooien kan wel wat schelen! en qua afstand en tol vergelijkbaar met de A20.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Km357 » do 05 jul 2018, 12:22

Ik heb al meegemaakt dat ik om middernacht stond aan te schuiven in Luxemburg om te tanken en ik heb ook al meegemaakt dat er quasi niemand was. Terug zou ik dat koppelen aan het voordeel dat je op een weekdag rijdt. Een tankbeurt levert je een winst op van 15-25 euro, op een totaal vakantiebudget is dat een druppel op een hete plaat dus daar specifiek voor omrijden vind ik minder en minder interessant. Passeer je er, dan zou het wel dom zijn om er geen gebruik van te maken natuurlijk.

Het tijdsverlies rond Lille en Paris hangt niet af van je snelheid maar van het drukke verkeer en het fileprobleem van beide steden als er nog maar een klein incidentje gebeurt. Dan staat het daar onmiddellijk vast en je weet niet zo snel voor hoe lang. De A31 van Luxemburg tot Toul is tolvrij en staat vaak niet echt stil, maar leuk rijden is het ook weer niet. De weg is immers verouderd en moet dringend naar 2x3 gebracht worden.

Met Lyon moet je ook even een keuze maken. Ofwel ga je door het centrum met A6-A7 en heb je kans op files ofwel rij je er rond met de A46 en heb je kans op files...Altijd handig om je keuze te laten afhangen van de bestaande drukte op dat moment. Het ene is niet duurder dan het andere.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door duikgek89 » do 05 jul 2018, 14:19

Wat je kunt doen om in "Luxemburg" te tanken, als je via Maastricht gaat: Bij Bastogne de N4 (zal met de sleurkeet nauwelijks of niet langer duren) op, tanken in Martelange en dan via Arlon en Longwy naar de A31 rijden. Overigens, als je via Maastricht gaat en toch geen hoge snelheden kunt rijden, kun je zeker op de terugweg net zo goed de Nordstroos nemen en in Massen (Wemperhaardt) tanken, dan heb je er thuis ook iets langer plezier van.

En vanuit alle richtingen heb je de optie om bij Arlon de N81 op te gaan en dan via de N88 de grens over te gaan naar Petange, daar te tanken en daarna de Luxemburgse A13 te nemen. Misschien weet Coen Tunnel echter nog een betere doorsteek daar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jul 2018, 14:21

^^ Rond Parijs heb je meerdere alternatieven. De westelijke route over de A1, BP, D910 en N118 naar de A10 toe is mij zelfs op een zwarte zaterdag goed bevallen terwijl het oostelijk langs de stad overal vaststond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gouda-Perpignan Biarritz-Gouda

Bericht door Pino » do 05 jul 2018, 14:57

^^ In de nacht moet dat prima kunnen. Overdag is de D910 een gewone boulevard door het centrum van Bilancourt, die dan maar net ietsje beter doorrijdt dan een doorgaande weg in onze eigen binnensteden. Dat laatste is dan door de tunneltjes die je onder de drukste kruispunten door geleiden. Maar dat zijn ook vrij lage tunneltjes, die voor caravans mogelijk niet geschikt zijn. Sta je alsnog voor het stoplicht. Om dezelfde reden is hoe dan ook de Duplextunnel over de A86-west niet geschikt met caravan. Die laatste zou, in combinatie met de N118, normaal gesproken mijn voorkeur hebben om naar de A10 te komen.

Wat betreft tanken in Luxembourg, buiten de grote aires Berchem en Capellen om (zie zo snel geen reden waarom dat in deze maandagnacht druk zou zijn, maar goed): buiten de snelwegen zijn de meeste tanks in Luxembourg 's nachts dicht. De vroegste gaan volgens mij om een uur of 5-6 's ochtends weer open. Het meest voor de hand liggende alternatief zou zijn de Aire de Pontpierre langs de A4, vlak na afrit 3. Dan rijd je vanaf Luxembourg-stad dus eerder A4-A13-A3 richting Franse grens in plaats van alleen A3. Dit is maar een heel kleine omweg. De combinatie van Belgische N81 en A13 zie ik persoonlijk dan minder zitten. Dat is als eerste omdat je dan geen snelweg-tankstations tegenkomt. En als je het niet-snelwegdeel van de N81 gehad hebt, kun je beter doorrijden over de Franse N52/A30. Bij het drielandenpunt nog heel even de grens over wippen voor wat Luxemburgse benzine en dan weer snel terug over de N52 (dat doe je zo). In dit hoekje zit tenminste één tankstation dat 24 uur open is.

Plaats reactie