Limburg - omgeving Castellane

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rickske
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 14:49

Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Rickske » do 05 jul 2018, 15:49

Beste experts,

Morgen gaan we op weg naar de omgeving van Castellane vanuit Limburg. We nemen een overnachting in Beaune (kunnen pas morgenmiddag vertrekken).
Even een paar vraagjes over de route:
-Hoeveel vertraging leveren de wegwerkzaamheden op in België?
-Kent iemand toevallig een goede aire in de omgeving van Grenoble? We willen om de drie uur stoppen ongeveer en vanuit Beaune gerekend kom je dan uit in Grenoble.
-Er is een heel stuk zonder snelweg tussen het einde van de A51 en Castellane. Hoe zijn deze wegen qua ravijnen en kloven? Ikzelf vind dat wel mooi, maar ik reis met mensen die wat last van hoogtevrees hebben. Hierbij bedoel ik vooral het naar beneden kijken vanuit de auto in ravijnen. Ik heb een aantal stukken bekeken met Streetview en volgens mij viel dit wel mee.
-Wat denken jullie van de drukte zaterdag? Eerste zaterdag van de vakantie, en ook de Fransen hebben vakantie.
-Nog iets anders waar ik aan moet denken? We nemen de gebruikelijke route door België en Luxembourg en dan de A31-A6-A46-A432-A43-A48-A51.

Bij voorbaat dank,

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Chris » do 05 jul 2018, 16:10

De kans is aanwezig dat de werkzaamheden op de E25 in de Ardennen vertraging opleveren vrijdag en zaterdag in verband met de eerste vakantieuittocht. Daarnaast is de vrijdagmiddagspits in Luxemburg heel erg druk, verkijk je daar niet op, vaak loopt de A3 helemaal vast van Luxemburg tot in Frankrijk. Wellicht is het beter via Longwy te rijden. Daarnaast zul je de vrijdagmiddagspits ook bij Metz/Nancy meemaken. Met dat in het achterhoofd is Limburg - Beaune nog een beste rit als je pas in de middag vertrekt (13 uur of 17 uur?)

Bij Grenoble heb je vlak voor de stad op de A48 nog een aire met tankstation. Kort na Grenoble zit er nog een aire met alleen een WC op de A51 (mooi uitzicht daar).

Verkijk je niet op de afstand Grenoble - Castellane. Dat is nog wel 3 - 3,5 uur rijden. Ik heb die rit vorig jaar nog gedaan.

Voor wat betreft steile afgronden, die vindt je alleen in de Clue de Taulanne, kort voor Castellane. Daar rij je door een kloof met daarna de afdaling naar Castellane. Ik heb er vorig jaar nog een paar foto's gemaakt:

Afbeelding
Route Napoléon - Clue de Taulanne-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Route Napoléon - Clue de Taulanne-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Km357 » do 05 jul 2018, 16:30

Na het einde van de A51 bij Monestier kom je vaak restaurants tegen aan de kant van de D1075 (ex N75). Sommige daarvan zijn niet zo goed, anderen dan weer wel (Tripadvisor kan je vast helpen hierbij). Het hotel-restaurant van Clelles kan ik bvb aanraden. Vast een stukje interessanter dan een aire langs de A48. Beaune-Grenoble zou je normaal in minder dan 3h moeten kunnen afleggen. Zeker 's morgens moet dat nog goed doorrijden.

De oude N75 zelf is een vloeiende maar zeker geen vertigo-veroorzakende weg.

Bison Futé geeft oranje voor het hele land en enkel rood (dus nog geen zwart) voor Paris, dus op zich druk maar zeker niet onoverkomelijk verkeer voor je.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Pino » do 05 jul 2018, 16:48

Chris schreef: do 05 jul 2018, 16:10 De kans is aanwezig dat de werkzaamheden op de E25 in de Ardennen vertraging opleveren vrijdag en zaterdag in verband met de eerste vakantieuittocht. Daarnaast is de vrijdagmiddagspits in Luxemburg heel erg druk, verkijk je daar niet op, vaak loopt de A3 helemaal vast van Luxemburg tot in Frankrijk. Wellicht is het beter via Longwy te rijden. Daarnaast zul je de vrijdagmiddagspits ook bij Metz/Nancy meemaken. Met dat in het achterhoofd is Limburg - Beaune nog een beste rit als je pas in de middag vertrekt (13 uur of 17 uur?).
Met vertrek later in de middag rijd je vermoedelijk nog vrij redelijk achter de middagspits van Luxemburg, Metz en Nancy aan. Maar dat wordt dan wel een heel late aankomst in Beaune.

Rijd je vroeger, dan lijkt de route over Longwy me een minimum (de verplichte Luxemburgse tankbeurt doe je vlakbij Mont Saint Martin en op het Centre Commerciale daar kun je eventueel ook nog je avondeten regelen). Maar omdat je dan nog steeds in de drukte van Luik, Metz en Nancy terecht komt én de E25-werkzaamheden krijgt, zou het bijna een optie zijn om over Reims te rijden. Dat is E42 naar Namur, E411-N89 naar Sedan en A34 naar Reims. Die route zou veel rustiger moeten zijn. Het is 80 kilometer om, maar het is (volgens Google) op dit moment al even snel als een rit over Luxembourg. Denk dat dat morgen wel eens sneller zou kunnen zijn, en rijdt op zijn minst relaxter dan een vrijdagmiddag tussen Luxembourg en Nancy. Wel flinke extra tolkosten en geen Luxemburgse benzine...

Alternatief voor rijden via Namur is uiteraard rijden via Marche over N63-N4-N89, wat 50 kilometer om is tegenover route Luxembourg.

Rickske
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 14:49

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Rickske » do 05 jul 2018, 17:21

Dank voor de reacties.
We zullen morgenvroeg wel kijken hoe het zit met de drukte in Luxemburg, anders inderdaad via Longwy.
We vertrekken vroeg in de middag al, waarschijnlijk rond half 1. Vorig jaar hebben we deze rit ook gedaan. Dit jaar met twee chauffeurs, dus ik denk dat het wel te doen moet zijn.
Volgens Google Maps is route Luxembourg op dit moment een half uur sneller dan route Reims. Dit kan inderdaad morgen met de vrijdagmiddag spits wel eens minder, of misschien wel langzamer worden. Waarschijnlijk gaan we dit pas op het laatste moment beslissen aan de hand van de omstandigheden. Eventueel kunnen we ook pas bij Neufchateau in Belgie beslissen of we route Reims of route Luxembourg doen. (zie wel nu net dat de oprit van de E25 naar de E411 ri. Brussel dicht is).
Hoeveel scheelt dit trouwens in tolkosten?

Dat stuk van Grenoble naar Castellane is inderdaad een pittig lang stuk, maar we hebben de hele dag de tijd, dus dat moet wel goed komen denk ik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Pino » do 05 jul 2018, 17:25

Verbinding Luik -> Namen in :KP: Neufchateau is inderdaad dicht. Is een kwestie van omkeren bij de eerste afrit die je na het knooppunt tegenkomt, enkele kilometers verderop. Verschil in tol is EUR 10,50.

Omgeving Neufchateau is inderdaad wel een goed moment om eens te kijken naar het verkeer in de omgeving Luxembourg/Metz/Nancy. Je kunt daar nog makkelijk naar Reims toe, en het is ook een goed moment om te beslissen of je over Luxembourg rijdt of langs Longwy.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door waldo79 » do 05 jul 2018, 17:56

En wat betreft steile afgronden. Enkele weken geleden ben ik over wegen gekomen met afgronden van 1000 meter diep zonder een vorm van beveiliging, maar ik vertrouwde volop op het rijgedrag van de ervaren bestuurder. Geen enkele reden om op een doorgaande weg in Frankrijk te vrezen...

Rickske
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 14:49

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Rickske » do 05 jul 2018, 18:10

waldo79 schreef: do 05 jul 2018, 17:56 En wat betreft steile afgronden. Enkele weken geleden ben ik over wegen gekomen met afgronden van 1000 meter diep zonder een vorm van beveiliging, maar ik vertrouwde volop op het rijgedrag van de ervaren bestuurder. Geen enkele reden om op een doorgaande weg in Frankrijk te vrezen...
Ik ben er dan ook niet bang voor, maar als je hoogtevrees hebt kan het wel vervelend zijn. Uiteraard realiseer ik me dat Frankrijk wat dat betreft bij lange na niet in de buurt komt van andere landen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Km357 » do 05 jul 2018, 19:51

De enige keren waar je in Frankrijk nog gevaar kan voelen is op enkelbaans wegjes zonder markering langs een klif waar je moet claxonneren aangezien je niet rond de bocht kan zien en je onmogelijk elkander kan passeren op de meeste plaatsen. Als je daar naar zoekt kan ik je er altijd wel een paar aanraden, de natuur is nog zo mooi. Totaal verlaten ook.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door duikgek89 » do 05 jul 2018, 22:55

Chris schreef: do 05 jul 2018, 16:10 De kans is aanwezig dat de werkzaamheden op de E25 in de Ardennen vertraging opleveren vrijdag en zaterdag in verband met de eerste vakantieuittocht.
Zouden die niet te vermijden zijn door de Nordstroos te nemen? Al heb je dan nog wel de ellende van Luxemburg stad als het tijdstip niet uitkomt.

Rickske
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 14:49

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Rickske » vr 06 jul 2018, 8:47

Km357 schreef: do 05 jul 2018, 19:51 De enige keren waar je in Frankrijk nog gevaar kan voelen is op enkelbaans wegjes zonder markering langs een klif waar je moet claxonneren aangezien je niet rond de bocht kan zien en je onmogelijk elkander kan passeren op de meeste plaatsen. Als je daar naar zoekt kan ik je er altijd wel een paar aanraden, de natuur is nog zo mooi. Totaal verlaten ook.
Dat lijkt me niet zo verstandig haha. Zoveel rijervaring heb ik nou ook niet, zeker niet in de bergen.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal. Ik zal laten weten wat we gedaan hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 16:22

Er lijkt nauwelijks sprake te zijn van extra vertraging op de E25 Liège - Arlon. Luxemburg is zoals verwacht wel heel druk met stop-and-go en stilstaand verkeer over 40 kilometer tussen de westkant van Luxembourg en Thionville. Volgens Google Maps doe je daar nu ruim een uur over. Verder in Frankrijk ook 17 km file tussen Pont-a-Mousson en Nancy. Verder free-flow, al zal die A31 wel druk zijn tot Toul.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Pino » vr 06 jul 2018, 16:33

Een 20 minuten vertraging levert dat ding bij Pont-a-Mousson nog op, en ik heb niet het idee dat het door een ongeval komt. Het is zelfs zo erg dat Google Maps als alternatief tussen Arlon en Toul de volledig binnendoor-route geeft over de N18 en de D904. Zou maar iets langzamer zijn dan A30-A31, en ruim sneller dan langs Luxembourg-stad.

De route over Reims lijkt vanmiddag langzamer dan die over Longwy. Zeker wel sneller dan over Luxembourg.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Km357 » vr 06 jul 2018, 16:34

Google Maps lijkt er wel nog vanuit te gaan dat je nog altijd 90km/h mag en niet de 80km/h die sinds 1 juli geldt. Het feit dat je een vrachtwagen niet meer mag inhalen levert uiteraard meer tijdsverlies op dan de ideale trajecten die de regering als cijfers naar voren brengt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Pino » vr 06 jul 2018, 16:56

^^ Of de maximumsnelheid nu 80 of 90 per uur is, op dit soort enkelbaans wegen kunnen slome weggebruikers voor je, zeker in combinatie met tegenliggers, je het inhalen moeilijk kunnen maken, zodat je veel minder opschiet dan het gemiddelde dat Google in haar systemen heeft staan. Nu zijn er best wel wat wegen die te boek staan als behoorlijk rustig, waar je wel kunt inschatten dat die vertraging enorm mee zal vallen (en dat boven 80 rijden bij het inhalen van een vrachtwagen, dan doe ik dan maar stiekem toch). Maar of dit alternatief er daar een van is...? Mijn moeder hanteerde vroeger altijd als stelregel: zolang ik niet weet dat een enkelbaans weg goed doorrijdt, ga ik uit van 50 km/h. Dat is toch ruim onder Google-gemiddelde.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 06 jul 2018, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Km357 » vr 06 jul 2018, 17:01

Geen privatieve flitsfirma die met een vrachtwagen gaat rondrijden om te flitsen, dat lijkt me te slecht te scoren qua return on investment.

Rickske
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 14:49

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door Rickske » zo 22 jul 2018, 19:34

Even een terugkoppeling:

Heenweg verliep goed, wegwerkzaamheden in België leverde geen vertraging op. Luxembourg was inderdaad erg druk, we zijn via Longwy gegaan. Er was een file bij Pont-a-Mousson zoals hierboven ook al werd gezegd, wij hebben deze vermeden door even van de snelweg af te gaan. Voor de rest nauwelijks vertraging gehad. A6 Beaune-Lyon was druk, maar nergens hoeven stilstaan. Alleen wat langer stilgestaan bij het tolstation bij de splitsing A432-A43.
Terugweg alleen wat druk op de Route Napoleon, voor de rest geen vertraging gehad. De drukte in zuidelijke richting was veel erger, de A31 Thionville-Toul was constant stop en go.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburg - omgeving Castellane

Bericht door waldo79 » zo 22 jul 2018, 20:37

Bedankt voor de terugkoppeling :handshake:

Plaats reactie