Ritje Denemarken

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gravel
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 jul 2018, 20:13

Ritje Denemarken

Bericht door Gravel » zo 08 jul 2018, 15:06

Komende Woensdag 11-7 moet ik even richting DK

aangezien ik niet dol ben op het aansluiten in de rij, hierbij even een vraag,

Hoe laat vertrekken? het plan is rond een uurtje of 5 te gaan rijden(niet later) of moet ik dan alsnog aansluiten bij Bremen of Hamburg?
en hoe werkt het tegenwoordig op de Deense grens? checken ze daar nog steeds alle auto's met buitenlands kenteken? gewoon een vraag (got Nothing to hide)

Route vanuit Heerenveen> Groningen>Oldenburg>Bremen>Hamburg, Door de tunnel dan Flensburg vervolgens bij Vejle Route 18,13,15,52.

wij horen het wel,

mijn dank is groot

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ritje Denemarken

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 15:17

De A1 door Bremen is al tijden een drama met regelmatig 1 uur vertraging op alle momenten van de dag en week. Dit is te vermijden door de B6 en de A27 door Bremen te nemen (geen verkeerslichten, geen milieusticker nodig). Alleen is die route in de spits ook filegevoelig. De ervaring leert dat als er meer dan 5 km file op de A1 gemeld wordt, de vertraging al snel meer dan een half uur is.

Als je om 5 uur vertrekt ben je tegen 8:30 - 9 uur bij Hamburg, afhankelijk van eventuele vertragingen bij Bremen. Dat is in de spits, maar die regio heeft al zomervakantie dus dat zal minder problematisch moeten zijn dan normaal.

Bij de Deense grens wordt inderdaad gecontroleerd en met een NL kenteken is de kans groot dat ze je er uit pikken. Is mij een maand geleden ook nog overkomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ritje Denemarken

Bericht door Kaaiman » zo 08 jul 2018, 17:49

En als je de B75/B6/A27-route door Bremen neemt: let dan ontzettend goed op waar je wel en niet moet afslaan. De bebording vond ik op een aantal plaatsen erg onduidelijk geplaatst.

Beste is om die route en wegsituaties van tevoren goed voor te bereiden, zodat je de tijdwinst niet verprutst zoals ik vorig jaar, toen ik ergens een verkeerde afslag had genomen en in de milieuzone in een lange rij voor de verkeerslichten terechtkwam... Dat was overigens de route vanaf A27 richting A28.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ritje Denemarken

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 18:05

Op de route door Bremen moet je continu de linkerrijstrook aanhouden vanaf de brug over de Weser. Je hebt daar een aantal viaducten en tunnels waar alleen de linkerrijstrook overheen gaat, anders kom je inderdaad op de afrit uit.

Volgens mij zijn die viaducten de drukste tweestrooks wegen van Duitsland. In de spits staat die route behoorlijk vast maar daarbuiten kun je vaak wel goed doorrijden, zelfs wanneer de A1 problemen geeft.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Ritje Denemarken

Bericht door Jeff » zo 08 jul 2018, 21:19

@Chris: De grenscheck is alleen bij Flensburg?

Vanuit Malmö en Lübeck heb ik namelijk niets gezien

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ritje Denemarken

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 21:27

Bij de Øresundbrug bij Malmö wordt verkeer uit Denemarken al jaren gecontroleerd door de Zweedse politie. De Denen controleren niet op verkeer dat vanaf Zweden komt.

Flensburg is wel de bekendste controleplek (semi-permanent) maar volgens mij controleren ze ook bij de nabijgelegen grensovergang Kruså. Ik weet niet of ze elders langs de Deens-Duitse grens ook controleren (bijv. bij Tønder). Ik heb er niet over gelezen, maar dat zegt niet dat het niet gebeurt. De A7/E45 bij Flensburg is wel de meest omvangrijke, ze hebben daar zo'n tent neergezet waar je in moet rijden als je er uit wordt gehaald.

Je komt aanrijden bij de grens, met grote pijlwagens waar het verkeer naar 1 rijstrook gaat. Iemand van het leger staat dan mensen te dirigeren naar de tent (of door te wuiven). In de tent moet je dan je paspoort laten zien. Bij mij hebben ze nog niet veel meer gevraagd dan dat. Andere vragen die je zou kunnen verwacht is: "waar gaat u heen" of "is deze auto van u".

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ritje Denemarken

Bericht door harry » ma 09 jul 2018, 0:21

Jeff schreef: zo 08 jul 2018, 21:19Vanuit Malmö en Lübeck heb ik namelijk niets gezien
In Rødby (dus vanuit Lübeck) had ik vorig jaar dezelfde controle als Chris beschrijft.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie