Verslagje NL - Dębica

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Verslagje NL - Dębica

Bericht door Vegi » zo 08 jul 2018, 15:38

Vrijdag en zaterdag ben ik van NL naar Dębica in Oost-Polen gereden.
Dat viel me allemaal niet mee, zeker niet door Duitsland. Mijn route:
Amersfoort - Osnabruck - Hannover (A2) - Magdeburg (A14) - Leipzig - Dresden (A4) - Bolesławiec (overnachting) - Wrocław - Katowice - Kraków - Dębica.

Afbeelding

Vooral de A14 naar Leipzig is lange tijd tweebaans met veel, heel veel, vrachtverkeer en werkzaamheden. Je komt 2x meer dan 10km aan werkzaamheden tegen...
Op de A4 richting Dresden/Gorlitz, wat maar 150km is, stond ik 3x in de file en heb ik meer dan 30 minuten vertraging opgelopen.

Eigenlijk ben ik in staat om de volgende keer naar Berlijn/Cottbus te rijden, en dan maar die 70km lange en 80 jaar oude Reichsautobahn naar Wrocław te pakken.
OK, dat rijdt een klein uur verre van prettig, maar dat scheelt wel een hoop file en Duitse drukte :nuts:

De overnachting was overigens omdat ik alleen reed. 1300km in 1 dag is een beetje ver, zeker omdat het vakantie is en daarom geen haast had.
En tja, alleen rijden houdt ook in dat ik geen foto's heb :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verslagje NL - Dębica

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 15:46

Op de A14 zitten meerdere Baustellen om het beton te vervangen. Dit beton is nog niet zo oud en zou volgens planning nog wel 15 jaar mee moeten kunnen gaan, maar heeft te maken met betonrot door een verkeerde samenstelling. Dit is eigenlijk een heel dure bouwfout (waarvan ze in de DDR al wisten dat het problematisch was, maar dit werd genegeerd door de ingenieurs van na de hereniging). Een groot deel van Oost-Duitsland ligt vol met dit beton, ze moeten voor honderden miljoenen euro's dit beton voortijdig vervangen.

Hoe was het op de Poolse A4?

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Verslagje NL - Dębica

Bericht door Vegi » zo 08 jul 2018, 16:13

^^ Dat verhaal van de betonrot wist ik niet. Ze pakken het in ieder geval wel grondig aan, aangezien inderdaad al het beton weg was gehaald.
Terug ga ik over Berlijn, helaas kan ik dus niet kijken of ze op al gedane delen weer beton hebben neergelegd, of dat het nu asfalt is.
Als ik mij goed herinner hebben ze weer beton gebruikt.

De Poolse A4 was grotendeels goed te doen.
Het eerste deel tot Wrocław ligt nog op het tracé van de oude reichsautobahn zonder vluchtstroken.
Daarom is het bij op- en afritten even uitkijken. De maximumsnelheid van 110km/h (en iedereen rijdt er 130-140) is niet meer dan redelijk. In Nederland zouden we het waarschijnlijk 80 of 100km/h maken.

Na Wrocław wordt het tolweg waardoor het dus met de drukte enorm meevalt.
Ik heb alleen bij de tolpoorten 3 keer een paar minuten staan wachten, maar dat is dan ook een welkome onderbreking te noemen.
De parkeerplaatsen (en dat zijn er niet veel) waren op de tolweg overigens echt gigantisch druk.
Het viel mij verder op dat er vanaf Katowice steeds meer mensen reden die met 180km/h langskwamen, bumperkleven, bijna ongelukken veroorzaken etc... :facepalm:
Mensen met haast, blijkbaar :hm:

De A4 in Polen is beter te doen dan Duitsland, omdat je niet 10 keer wegwerkzaamheden tegenkomt en het wat vrachtverkeer betreft ook rustiger is.
Over 2 weken rijd ik terug, dan zal ik mijn ervaring weer delen.

Plaats reactie