Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » zo 08 jul 2018, 17:27

Hallo Allemaal,

Wij willen volgende week met de auto vertrekken richti g Turkije. Ik en mn man hebben beiden een paspoort. De kinderen alleen een ID kaart.
We gaan via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Servie, Macedonie, Griekenland.

Nu heb ik info opgezocht of je alleen met een ID kan reizen. Ik kwam berichten en lijsten tegen waar Servie niet op stond. En dat dit land de ID niet accepteerd.

Heb ook gebeld met de Rijksoverheid en de Nederlandse ambassade in Servie en die zeggen dat de ID gwn geldig is.

Maar door tegenstrijdige berichtem twijfel ik. Is het beter om toch ook voor de kids een paspoort te maken of volstaat een ID kaart in al die landen?
Wie heeft ervaring of weet dit?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Chris » zo 08 jul 2018, 17:30

Een ID kaart is tegenwoordig geldig in Servië, dat staat ook op de website van het ministerie van buitenlandse zaken van Servië: http://www.mfa.gov.rs/en/consular-affai ... quirements

Hoe zit dat eigenlijk in Turkije? Kan je daar met alleen een ID heen of heb je een paspoort nodig. Of is dat geen probleem als je ook de Turkse nationaliteit hebt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jul 2018, 17:36

Zowel Servië als Turkije kun je gewoon met een ID-kaart inreizen. Voor Turkije kan dat al zeker zo'n 20 jaar, misschien wel langer. Je hebt voor Turkije, als je de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebt, wel een e-visum nodig (voor elke persoon apart benodigd, € 20 p.p.).

Bij de grens van Turkije zal de tijdelijke invoer van de auto in het paspoort geregistreerd worden, je hoeft verder geen papierwerk in te vullen aan de grens. Wel moet je de afgedrukte e-visa kunnen tonen.

Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » zo 08 jul 2018, 17:37

Je kan gwn met een ID Turkije binnen maar je moet wel een visum maken.
Bedankt voor de link, ik neem ff een kijkje.

Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » zo 08 jul 2018, 17:39

Coen Tunnel schreef: zo 08 jul 2018, 17:36 Zowel Servië als Turkije kun je gewoon met een ID-kaart inreizen. Voor Turkije kan dat al zeker zo'n 20 jaar, misschien wel langer. Je hebt voor Turkije, als je de Nederlandse of Belgische nationaliteit hebt, wel een e-visum nodig (voor elke persoon apart benodigd, € 20 p.p.).

Bij de grens van Turkije zal de tijdelijke invoer van de auto in het paspoort geregistreerd worden, je hoeft verder geen papierwerk in te vullen aan de grens. Wel moet je de afgedrukte e-visa kunnen tonen.
Voor Turkije weet ik het wel, maar ik lees hier en daar dat Servie weleens moeilijk kan doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jul 2018, 17:41

Ik heb wel een paspoort, maar uit ervaring weet ik dat de Servische inreiscontrole niet veel voorstelt. De paspoorten zullen gestempeld worden bij de inreis. Ik kan me niet voorstellen dat een ID-kaart problemen op gaat leveren, inmiddels wordt de ID-kaart daar in de praktijk al zo'n 10 jaar geaccepteerd.

Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » zo 08 jul 2018, 19:02

Coen Tunnel schreef: zo 08 jul 2018, 17:41 Ik heb wel een paspoort, maar uit ervaring weet ik dat de Servische inreiscontrole niet veel voorstelt. De paspoorten zullen gestempeld worden bij de inreis. Ik kan me niet voorstellen dat een ID-kaart problemen op gaat leveren, inmiddels wordt de ID-kaart daar in de praktijk al zo'n 10 jaar geaccepteerd.
Kids hebben geen paspoort. Hoe doen ze dat dan met het instempelen?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door boe! » zo 08 jul 2018, 19:08

^^ Een paspoort of ID is voor kinderen verplicht als ze meegaan naar het buitenland.
:arrow: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aart-nodig

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door duikgek89 » zo 08 jul 2018, 20:24

^^ Ze hebben een ID.

Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » zo 08 jul 2018, 20:50

Ja die hebben we.
Ik krijg alleen hier en daar te horen dat Hongarije, Bulgarije, Servie moeilijk doen om alleen een ID kaart.
Terwijl deze landen wel op de lijst van de Rijksoverheid staan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jul 2018, 23:21

^^ Hongarije en Bulgarije zijn EU-landen, dus waar het verhaal vandaan komt dat die er moeilijk over zouden doen snap ik niet. De ID-kaart is daar gewoon geldig. Hongarije ligt binnen de Schengenzone dus op de heenweg word je daar niet eens gecontroleerd. En ook in Servië is het geen enkel probleem.
Nesje schreef: zo 08 jul 2018, 19:02
Coen Tunnel schreef: zo 08 jul 2018, 17:41 Ik heb wel een paspoort, maar uit ervaring weet ik dat de Servische inreiscontrole niet veel voorstelt. De paspoorten zullen gestempeld worden bij de inreis. Ik kan me niet voorstellen dat een ID-kaart problemen op gaat leveren, inmiddels wordt de ID-kaart daar in de praktijk al zo'n 10 jaar geaccepteerd.
Kids hebben geen paspoort. Hoe doen ze dat dan met het instempelen?
Simpelweg niet, net als een aantal andere landen die paspoorten stempelen maar ook ID-kaarten accepteren.

Je krijgt alleen een inreisstempel, Servië geeft in niet-Servische paspoorten in principe geen uitreisstempels meer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Peter » ma 09 jul 2018, 8:58

Buiten de EU+Noorwegen+Ijsland+Zwitserland heb je dus de niet EU/Schengen landen Servie+Turkije die een ID-kaart accepteren.
Zijn er nog meer ? Zoals Albanie of Tunesie ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door jelger » ma 09 jul 2018, 9:39

Albanië: Ja. Tevens inwoners van een aantal Europese mini-microstaatjes zoals Andorra, San Marino, Monaco en Liechtenstein kunnen met ID kaart naar binnen, evenals de regionale buren in de westelijke Balkan die geen EU lid zijn (Macedonië, Montenegro).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 9:57

Ja, zie ook deze artikelen op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_requ ... h_citizens
https://en.wikipedia.org/wiki/National_ ... nomic_Area

Buiten de EU- en EVA-landen (en ministaatjes Andorra, Monaco, San Marino en Vaticaanstad) is een in Nederlandse ID-kaart in ieder geval ook geldig in Albanië, Bosnië en Herzegovina, Georgië, Groenland, Kosovo, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Noord-Cyprus, Servië, Transnistrië, Tunesië (bij een georganiseerde reis) en Turkije. Dus feitelijk alle Europese landen ten westen van Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne.

Voor Belgen komen daar nog Egypte en Gambia bij.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door waldo79 » ma 09 jul 2018, 17:18

Naar Georgië heb ik mijn paspoort gebruikt, heb het document zelfs met dat reisdoel in gedachten verlengd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door jelger » ma 09 jul 2018, 17:56

Gezien het geringe prijsverschil zie ik het voordeel niet om alleen een ID kaart ( en geen paspoort) te hebben. Voor gezinnen ligt dat wellicht anders, zeker als verlenging parallel verloopt en het aan reispatroon voldoet.

Zelf kom ik regelmatig buiten EU + Idkaart partners, dus vervalt de casus geheel voor een ID kaart, en is ie weer te duur om erbij te hebben voor gemak. En voor ID plicht op straat volstaat rijbewijs.

Vooral het geringe prijsverschil bij de hoge prijs maakt het een volstrekt overbodig document.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Tachi » ma 09 jul 2018, 18:44

Nesje schreef: zo 08 jul 2018, 20:50 Ja die hebben we.
Ik krijg alleen hier en daar te horen dat Hongarije, Bulgarije, Servie moeilijk doen om alleen een ID kaart.
Terwijl deze landen wel op de lijst van de Rijksoverheid staan.
Hongarije doet meestal alleen moeilijk bij de inreis als je een Macedonische, Montenegrijnse, Albanese of Turkse achtergrond hebt of vinden dat je een zigeuner bent. Je past dan in het profiel van een (sigaretten)smokkelaar. Je moet eens bij grensovergang Röszke voor de gein na de paspoort-/bagagecontrole rechts kijken wie er allemaal onder de luifel geparkeerd staan met al hun bagage op de tafeltjes uitgestald.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jul 2018, 19:41

jelger schreef: ma 09 jul 2018, 17:56 Gezien het geringe prijsverschil zie ik het voordeel niet om alleen een ID kaart ( en geen paspoort) te hebben. Voor gezinnen ligt dat wellicht anders, zeker als verlenging parallel verloopt en het aan reispatroon voldoet.

Zelf kom ik regelmatig buiten EU + Idkaart partners, dus vervalt de casus geheel voor een ID kaart, en is ie weer te duur om erbij te hebben voor gemak. En voor ID plicht op straat volstaat rijbewijs.

Vooral het geringe prijsverschil bij de hoge prijs maakt het een volstrekt overbodig document.
Mwa, als je vaak even de grens over gaat is een pasje in de portemonnee wel een stuk handiger dan een paspoort. Ik vergeet mijn paspoort nog wel eens als we naar Duitsland gaan om boodschappen te doen. Mijn vriendin heeft een paspoort en een ID-kaart. Ik begrijp het in ieder geval wel als mensen die keuze maken. Zelf had ik vroeger ook een paspoort en een ID-kaart tegelijkertijd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door waldo79 » ma 09 jul 2018, 20:06

Het was dat ik in 2014 een visumaanvraag had lopen voor onder andere Rusland en gedurende die aanvraag was mijn paspoort in bewaring bij het visumkantoor. Ondertussen maakte ik een vliegreis naar Oostenrijk waarvoor een tweede identificatiemethode noodzakelijk was.

Vandaar die identiteitskaart :mrgreen:

Nesje
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jul 2018, 17:14

Re: Met de auto reizen naar Turkije met een ID kaart.

Bericht door Nesje » di 10 jul 2018, 13:25

Ik heb inmiddels toch voor de zekerheid paspoorten aangevraagd voor de kids. We willen niet het risico nemen om geweigerd te worden. Dat zou zonde zijn, zoveel km gereisd, vakantie in duigen. Nee dat hebben we het er niet voor over, ben hard aan vakantie toe!😊

Ik dank jullie hartelijk voor de info!👍

Plaats reactie