Alternatieven Hamburg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Alternatieven Hamburg

Bericht door Emil » do 12 jul 2018, 16:10

Ik rij morgen om 12:00 vanuit Groningen richting Puttgarden. Een paar weken geleden heb ik dat ook gedaan, maar dan op een zaterdag. Toen was het al drama bij Bremen met vertragingen oplopend tot een uur. Toen ben ik via de B75 / A281 gereden, dat was minstens een halfuur sneller naar mijn idee. Op de B6 door Bremen staat het ook altijd vast, dus dat is meestal ook geen alternatief.

Ook rond Hamburg is het nog steeds een groot verkeersdrama, met op de A1 vertragingen van meer dan een uur voor de Noordelijke Elbebrug. Nou vraag ik mij af, is de A253 door Harburg een alternatief, of zijn die werkzaamheden daar ook nog niet afgerond? Ik zit eventueel zelfs aan een route via de Kohlbrandbrucke te denken en dan via B75 en Sievekingsallee de A24 op om zo de hele Noordelijke Elbebrug te ontlopen. Iemand nog tips of ervaringen?

Edit: Ik zie dat de A24 t/m 4 augustus volledig gesloten is. Wat een dramatisch land is Duitsland zeg... :wall:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Chris » do 12 jul 2018, 16:28

Er zijn momenteel zo te zien geen Baustellen op de A1 in Hamburg. Op de A253 in Harburg is wel een Baustelle met een versmalling naar 1 rijstrook, als het op de A1 goed vastloopt zal de A253 ook vastlopen.

Alternatieven oostelijker betekenen dat je een langer stuk via het onderliggend wegennet zal rijden, wat in dat gebied slecht en onlogisch is uitgebouwd. Als de vertraging ten zuiden van de Elbe is kan de A39 + B404 + A25 sneller zijn, maar bij grotere vertragingen zie je dat dit ook een uitwijkroute wordt en het daar ook vast gaat lopen. A39 - Geesthacht - Schwarzenbek - Bargteheide heb ik wel eens gedaan maar is een tijdrovende route, dat loont alleen als het echt muurvast staat op de A1.

Bij Lübeck zijn ook grootschalige werkzaamheden die de afgelopen vrijdagen ook voor flinke vertragingen zorgden.

Bij Bremen is congestie op de A1 min of meer gegarandeerd. Het grootste knelpunt is bij Dreieck Stuhr, waar het verkeer van de A1 en A28 samenkomt in een versmalling voor de Baustelle. In de spits loopt de B6 naar de A27 vaak helemaal vast en kan je beter de B75 + A281 nemen en dan terug naar de A1. Buiten de spits is de B6+A27 wel een goede optie, ik heb dat vorige maand op een zondag gedaan: 2 uur vertraging op de A1 en niks aan de hand op de route door de stad.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Emil » do 12 jul 2018, 16:36

Dankjewel voor de uiteenzetting.

Bij Hamburg zit het probleem vooral bij Dreieck HH-Süd. Het loopt er nu ook behoorlijk vast. Maar zo te zien is er geen ontkomen aan momenteel, al ziet de A253 er nog betrekkelijk rustig uit. Hopelijk valt het mee morgen en anders Google Maps maar even laten plannen.

Als het echt in de soep loopt bij Lubeck is A21 / B432 een alternatief.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door duikgek89 » do 12 jul 2018, 20:44

Kies liever een ander tijdstip uit, indien mogelijk, want je gaat je compleet vastrijden in de vrijdagmiddag ellende.

Als het kan, ga om 16:00 a 17:00 weg, dan heb je een kansje dat je achter de grootste ellende zit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Chris » do 12 jul 2018, 21:18

Nordrhein-Westfalen krijgt morgen ook vakantie. Traditioneel leidt dat tot nog meer verkeer op de A1 richting kust. De kans is groot dat het 's ochtends al problematisch wordt bij Bremen en Hamburg. Ik weet niet of je de veerdienst vanaf Puttgarden geboekt hebt, maar behoorlijk wat marge inbouwen lijkt wel op zijn plaats.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Emil » do 12 jul 2018, 22:16

Ik weet het, maar het is het niet anders. Moet zaterdagochtend vroeg in Almhult (Zweden) zijn. Ik boek nooit die boot, daar is de frequentie te hoog voor.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door duikgek89 » vr 13 jul 2018, 0:29

Chris schreef: do 12 jul 2018, 21:18 Nordrhein-Westfalen krijgt morgen ook vakantie. Traditioneel leidt dat tot nog meer verkeer op de A1 richting kust. De kans is groot dat het 's ochtends al problematisch wordt bij Bremen en Hamburg. Ik weet niet of je de veerdienst vanaf Puttgarden geboekt hebt, maar behoorlijk wat marge inbouwen lijkt wel op zijn plaats.
Daarom dat ik dit keer ook niet opperde om juist vroeg te gaan.
Ik ben niet zo heel bekend in het noorden, maar ik zou later gaan. De gebruikelijke vrijdagmiddag ellende begint op veel plaatsen toch af te zwakken na pakweg 17:00, al lijkt het noorden wat erger te zijn. Maar dan nog, als je om 16:00 a 17:00 vertrekt heb je best een goede kans dat je achter de meeste/grootste ellende zit. Is alleen ook niet ideaal als je zaterdagochtend vroeg weer fris en fruitig bij een afspraak moet zijn...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Emil » vr 13 jul 2018, 8:16

als vroeg een optie was.... Ik zie dat het nu (ochtendspits) geen enkel probleem is, nergens files. Maar helaas kan ik pas vanaf 12:00 vertrekken. 16:00 is echte te laat, dan kom pas in de nacht aan in Almhult. Bedankt voor het meedenken allen!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door waldo79 » vr 13 jul 2018, 8:57

In elk geval succes met de rit. We horen graag hoe het geweest is onderweg :yes:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Peter » vr 13 jul 2018, 10:09

Er zal met name een vakantiespits zijn in Noord-Duitsland. Geen avondspits. Dwars door Bremen (B75-B6) zal vermoedelijk redelijk goed te doen zijn. Pas bij Hamburg krijg je last van vakantiegangers uit het ruhrgebiet. Moeilijk te voorspellen, dus goed de apps in de gaten houden na Bremen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Chris » vr 13 jul 2018, 11:18

Nu om 11 uur loopt het al vast bij Bremen en Lübeck.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Chris » vr 13 jul 2018, 14:13

Wellicht aardig om terug te kijken later.

Om 14:10 uur al ruim 1 uur om Bremen te passeren via de A1.
Afbeelding

En 40 minuten bij Hamburg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Kaaiman » vr 13 jul 2018, 15:44

De A253/B75-route is nog redelijk filevrij, ondanks de werkzaamheden. Lijkt in ieder geval beter c.q. minder slecht door te stromen dan de A1.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Emil » zo 15 jul 2018, 9:54

Bedankt voor de plaatjes! Ik ben vanaf Delmenhorst even als bijrijder gaan zitten om mijn reisgenoot langs de files te begeleiden. Bij Bremen ben ik via de B75 en A281 gereden, naar mijn idee heb ik daar heel veel tijd mee gewonnen. Voordeel is ook dat je bij Bremen Arsten meteen de parallelbaan kan nemen van aansluiting Hemelingen, en daarmee nog eens heel veel file voorbij rijdt.

Tussen Bremen en Hamburg was uiteraard niets aan de hand. Bij Hamburg uiteindelijk gekozen om de A261 te nemen. De B75 stond vast, dus via de B73 en een stukje A253, bij Stillhorn weer de A1 op gedraaid. Dat zal niet veel hebben gescheeld gok ik. Bij Dreiek Südost nogmaals de parallelbaan, het is verbazingwekkend hoeveel dat scheelt! Vanaf Hamburg Ojendorf was het helemaal klaar met de file. De vertraging bij Lübeck was minimaal. Ik zag ook weinig Duitse platen van buiten de regio, blijkbaar viel het vakantieverkeer erg mee. Om 17:45 (dus in 5 uur en 45 minuten vanuit Groningen, een vertraging van zeker een uur) hadden we de boot naar Rodby en die was verbazingwekkend rustig. In Denemarken cruisecontrole 150 en uiteindelijk om 23:10 in Almhult aangekomen, inclusief eetstop van halfuur. Al met al viel het nog redelijk mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Alternatieven Hamburg

Bericht door Chris » zo 15 jul 2018, 10:48

Bij Lübeck is niet echt een peil op te trekken. Op jouw reisdag was het rond het middaguur een forse vertraging maar terwijl het daarna bij Bremen en Hamburg alleen maar drukker werd, nam bij Lübeck de vertraging af. Momenteel (zondag: 10:45 uur) ook weer een half uur vertraging bij Lübeck, dat is meer dan bij Bremen en Hamburg. Misschien wordt het bij Lübeck vooral veroorzaakt door recreatieverkeer naar het strand, waar de piek vroeger van ligt dan de spits + langeafstandsvakantieverkeer.

Plaats reactie