Woerden - Figueres

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Woerden - Figueres

Bericht door jonko0903 » vr 13 jul 2018, 16:50

Beste allen,

Ik was in eerste instantie niet van plan om hier geen post te plaatsen voor reisadvies omdat we, in tegenstelling tot vorige jaren, buiten de weekenden reizen. Bij nader inzien toch maar wel. De route terug naar huis staat nog niet vast en tips over leuke rustplaatsen of werkzaamheden kunnen altijd nuttig zijn.

De reis gaan van Woerden naar vlak bij Figueres in het noorden van Spanje met een gezinsauto (Seat Altea 1.6 benzine motor) met bagagewagen (geremd, tot 1000 kg, dus niet een kleine).

Heenreis: 22, 23 en 24 juli. 22 juli: Woerden – Cormeilles-en-Parisis. 23 juli: Cormeilles-en-Parisis – Castelnaudary. 24 juli: Castelnaudary – Figueres.
De route du soleil viel af omdat de eerste overnachting bij vrienden thuis is. Bleef over de reis naar het zuiden via de A20 of de A75. De keuze is gevallen op de eerste omdat ik dit jaar voor het eerst met een bagagewagen achter de auto rij en daar geen ervaring mee heb. Het bochtige en soms steile traject van de A75 trotseer ik dan, in ieder geval op de heenweg, liever nog niet.

Terugreis: 12 en 13 augustus. Met een overnachting dus, die ik nog niet heb vastgelegd. Het plan is om de eerste dag een 300 a 400 km te rijden en de 2e dag de rest. Als het rijden met bagagewagen me makkelijk afgaat wil ik de A75 kiezen voor de terugreis omdat ik het zuidelijke stuk van die weg en de brug bij Millau nog nooit heb gereden.

Wat zien jullie als voor-en nadelen van de drie genoemde noord-zuid routes die ik zou kunnen afwegen om een keuze te maken voor de terugreis?

Dank en groet,

Wout

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - Figueres

Bericht door Pino » za 14 jul 2018, 22:26

Niet heel lang terug heeft iemand met caravan feitelijk dezelfde vraag gesteld. Zie de draad "Gouda-Perpignan", zelfs het vertrekpunt in Nederland is vrijwel gelijk :-)

Je gedachte over de A75 is niet onlogisch; de A20 en de route door het Rhônedal hebben veel minder klimmen en afdalingen om je zorgen over te maken. De A75 is uiteindelijk maar een 35 kilometer korter dan de beide andere alternatieven. De tol is vrijwel gelijk. Over bijzondere drukte en werkzaamheden maak ik me op geen van de drie routes druk op de dagen van je terugreis.

Als de A75 afvalt, zou ikzelf alleen al om de variatie terugrijden over Lyon. Op zijn minst zul je op dat moment voldoende ervaringsdeskundig zijn om te weten of je de A20 nog een keer wilt pakken de andere kant uit. Wat wel invloed kan hebben, is het feit dat je ergens op dag 2 van een terugreis over de A20 (of A75) het Ile de France zou moeten passeren. In vakantietijd is dat misschien niet extreem filegevoelig, maar ontspannen zal anders zijn. Maar gezien je plannen zou ik de keuze bovenal afstemmen op een laatste overnachting op een aardige plaats. Op 300-400 kilometer van Figueres zit je langs A20 en A75 ergens in zeer dunbevolkt gebied, en langs de A7 in een Rhonevallei met meer steden, plaatsjes en voorzieningen. Dus zoek je natuur, een dorpje midden in La France Profonde, wijnen van de Rhône, nabijheid van een hypermarché: maak je keuze...
(in NRC dit weekend een artikel over Lyon als tussenstop. Mocht je geïnspireerd zijn: dat is 500 km van Figueres; buiten de range die je in gedachten hebt, maar behapbaar :-))

Plaats reactie