D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door ChasingCars » zo 22 jul 2018, 23:05

Komend weekend gaan wij naar Zuid-Frankrijk. We vertrekken vrijdag en stoppen in de buurt van Lons-le-Saulnier.
Op zaterdag zullen we dus verder naar het zuiden moeten, helaas was het in ons geval niet mogelijk om op een andere dag te gaan.

Nu wil ik de A7 vermijden dus het plan is om via A39-A40-A42-A43-A48-A49 richting Valence te rijden.
Daar had ik bedacht om bij Romans de snelweg te verlaten en via de D538 naar het zuiden te rijden (bestemming is bij Nyons).

Op Google Maps lijkt de route weinig bebouwde kommen te passeren. Het eerste stuk is vrij recht, later wordt het wel een slingerweg, dus passeren zal wel lastig worden.

Heeft iemand ervaring met deze route en vooral, is deze route ook gevoelig voor congestie?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door waldo79 » ma 23 jul 2018, 7:49

Ik kan me delen van die route herinneren. Het is geen weg waarop je in de heuvelachtige delen tijdwinst gaat boeken. En je mag ervan uitgaan dat meerdere weggebruikers deze weg gaan vinden, maar het is ontegenzeggelijk een fraaie route.

Je zou ook via Grenoble zuidwaarts kunnen gaan over A48-A480-A51-N75 en bij Serres naar het westen. Ga een beetje puzzelen met de mogelijkheden via Google Maps of een goede wegenkaart zou ik zeggen.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door ChasingCars » ma 23 jul 2018, 12:30

Dank voor je reactie. Ik heb jouw alternatief ook bekeken. Je hebt het over de N75, ik neem aan dat je daarmee de D1075 bedoelt (zo staat de weg op Gmaps aangegeven)? Deze route is volgens Gmaps 30 km. langer en kost een half uur extra.
Verder zag ik helemaal geen inhaalstroken op de D1075, terwijl op de D538 deze wel hier en daar aanwezig zijn.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door Wilfredjeuh » ma 23 jul 2018, 12:46

Vorig jaar heb ik die route gereden toen we volledig binnendoor naar dezelfde omgeving gingen (zie hier het reisverslag)

De route is goed te doen, maar vanaf Romans naar Nyons ben je waarschijnlijk toch een 3-3½ uur kwijt. Wat ik me nog goed kan herinneren is dat Bourdeaux erg touristisch is. Veel mensen parkeerden daar al buiten de stad voor bezienswaardigheden, waardoor de doorgaande route wat vertraging opliep. Er waren verkeersregelaars aanwezig, maar als je aangeeft dat je de stad alleen wilt passeren, kun je er goed doorheen komen. Behalve bij Bourdeaux kan het bij Crest wat druk zijn door de industriegebieden waar je langs komt. Verder reed het erg goed door en was er niet gek veel verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jul 2018, 13:14

ChasingCars schreef: ma 23 jul 2018, 12:30 Dank voor je reactie. Ik heb jouw alternatief ook bekeken. Je hebt het over de N75, ik neem aan dat je daarmee de D1075 bedoelt (zo staat de weg op Gmaps aangegeven)? Deze route is volgens Gmaps 30 km. langer en kost een half uur extra.
Verder zag ik helemaal geen inhaalstroken op de D1075, terwijl op de D538 deze wel hier en daar aanwezig zijn.
Ik betwijfel of het in de praktijk echt een half uur extra kost, ik denk dat het ongeveer even snel zal zijn. Je hebt na Grenoble nog een stuk A51 en de aansluitende D1075 (de voormalige N75) is een vrij vlotte weg. Weinig scherpe bochten en overzichtelijk. Tot aan Serres zul je dan goed kunnen opschieten. De aansuitende D994/D94 ken ik zelf niet, maar die ziet er op Streetview ook oké uit.

Zeker het zuidelijker deel van de D538 dichter bij Nyons is beduidend smaller.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door ChasingCars » ma 23 jul 2018, 22:30

De D994 ziet er inderdaad best goed uit, al is het wel een bochtig traject.
In de D94 zit een enkelbaans tunnel zo zag ik net, kan me voorstellen dat zo'n tunnel op zaterdagmiddag garantie is voor vertraging.

Ik denk er over om een stuk van de D538 te skippen en in plaats daarvan via de D6-D9-D540 te rijden en bij Dieulefit weer aan te sluiten op de D538. Dat zijn mooie wegen en wat minder bochtig, vooral fijn voor mijn passagiers die het al niet zo op autorijden hebben...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 jul 2018, 23:11

^^ Dat van die enkelstrooks tunnel wist ik niet. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of zo'n departementale oost-westroute op zo'n dag nou echt heel druk zal zijn.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door ChasingCars » vr 17 aug 2018, 15:21

Een korte samenvatting van de route vanuit NL naar Nyons in Zuid-Frankrijk:
op de heenweg op vrijdag ochtend vertrokken, ik wilde graag via de nieuwe A304 rijden maar omdat deze toen nog niet opengesteld was toch maar een andere route genomen naar ons overnachtingsadres in de buurt van Lons-le-Saulnier.
De tweede dag (zaterdag) via de A39/A40 richting Lyon gereden, daar de ring om Lyon genomen en aansluitend via de A43-A48-A49 naar Valence gereden. Afgezien van een enorme onweers/ stortbui bij Lyon geen vertragingen gehad.
Vlak voor Valence zijn de van de snelweg afgegaan en via de D538-D6-D9-D941-D541 naar onze bestemming gereden.

De weg binnendoor is een prima alternatief voor de A7, er was ruim anderhalf uur vertraging op de A7 toen wij bij Valence de snelweg verlieten. De route binnendoor duurde 1 uur en 45 minuten. We hebben op deze route bijna geen file gehad, alleen op het eerste deel van de D538 zijn er veel rotondes die het vakantieverkeer niet kunnen verwerken, waardoor het even stroopt. De D538 kent een aantal inhaalstroken, de D6 en D9 niet maar ook dit zijn prima wegen waar je goed kan doorrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: D538 als alternatief voor A7 in Zuid-Frankrijk?

Bericht door Chris » vr 17 aug 2018, 15:44

1h45m is wat Google Maps ook ongeveer aangeeft voor Valence - Nyons. Gemiddeld tegen de 60 km/h, niet heel slecht voor een bergachtige route, mijn ervaring is dat je op de meeste D-wegen een niet veel hogere gemiddelde snelheid gaat halen, gewoon teveel rotondes en bebouwde kommen.

Wij zijn ook een keer op vakantie geweest in dat gebied (Sahune). Toen de A7 gevolgd en bij Bollène er af. Toen was er geen file op de A7. Vanaf Valence naar die omgeving is het zonder files niet zo'n groot verschil of je de A7 zo lang mogelijk volgt of al bij Valence er af gaat.

De Baronnies is wel een aardige regio, best wel een vergeten gebied, tenminste een paar jaar terug reed ik in september van Die naar Nyons via Rémuzat. Ik kwam toen op de secundaire wegen bijna niemand tegen, de dorpjes oogden ook wel erg verlaten / bejaard, behalve dan Nyons wat druk was. Dichter bij de Mont Ventoux is het altijd wel toeristisch volgens mij. Het seizoen gaat daar ook wat langer door dan in de Alpen zelf.

Plaats reactie