Naar Frankfurt vrijdag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door Ehuls » di 24 jul 2018, 11:35

Komende vrijdag vanuit Den Haag naar Frankfurt, aangezien er veel drukte verwacht wordt vrijdag probeer ik me een beetje te orienteren naar wat ik kan verwachten qua drukte, mogelijke knelpunten en alternatieven. Wil rond 15:00 in Frankfurt aankomen en zo te lezen is de grootste drukte meer aan het einde van de middag, dus mogelijk valt het mee. Grofweg heb ik de keuze uit de A61, A3 en A45, waarbij de A3 waarschijnlijk het drukst is, de A61 de meeste snelheidslimieten heeft en de A45 een hoop baustellen. Maar geen van die snelwegen heb ik recent gereden richting Frankfurt.

Maar hopelijk kunnen jullie me nog iets meer vertellen over hoeveel drukte/files ik in de vroege vrijdagmiddag kan verwachten?
Hoe staat het met de werkzaamheden op de A45, valt daar nog een beetje door te rijden? Wat is een beter alternatief voor de A3, de A61 of A45, wat rijdt het beste door als je ook hoge snelheden kan/wil rijden? (al heb ik niet de illusie dat ik op dat tijdstip echt veel tijd kan winnen op die manier, en rijd uitendelijk ook liever constant 120 dan dat ik ergens een stuk hard door kan rijden om vervolgens dik in de file te staan).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door Chris » di 24 jul 2018, 11:41

Het is wel zomervakantie, maar de ervaring leert dat in Nordrhein-Westfalen het op vrijdagmiddag druk blijft. De drukte begint vaak al vrij vroeg, rond het middaguur. Als je rond 15 uur wil aankomen in Frankfurt zal je dus rond 13 uur door het Rhein-Ruhrgebied komen. Ik zou zeggen; hoe vroeger hoe beter.

Een echt goede route is er niet, de A61 is gevoelig voor recreatieverkeer op vrijdag (vooral bij Bonn), de A3 en A45 hebben heel veel wegwerkzaamheden. Ik zou zeggen dat de A3 je beste optie is.

Ik weet niet wanneer je terug rijdt, maar de A12 bij Arnhem is vanaf dit weekend dicht richting Utrecht. Dan loont het om via Venlo terug te rijden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door GuteFahrt » di 24 jul 2018, 11:47

Als je de A61 neemt en dan via de A48 terug naar de A3, omzeil je wel de meeste werken van laatstgenoemde snelweg. (?)

De A45 heb ik in juni in beide richtingen van begin tot eind gereden en het advies is kort maar krachtig: niet doen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door Ehuls » di 24 jul 2018, 12:39

Chris schreef: di 24 jul 2018, 11:41 Ik weet niet wanneer je terug rijdt, maar de A12 bij Arnhem is vanaf dit weekend dicht richting Utrecht. Dan loont het om via Venlo terug te rijden.
Oh, thanks, ik rijd inderdaad zondag weer terug dus dat is een fijne tip. Was zo fanatiek in het Duitse verkeer aan het duiken dat ik helemaal vergeten was even te kijken of er in Nederland nog iets aan de hand is :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door duikgek89 » di 24 jul 2018, 16:37

Ik adviseer je om, indien mogelijk, vroeg op weg te gaan en te proberen om tussen 12:00 en 13:00 in Frankfurt te zijn. Dan zou het aardig moeten lukken om de grootste drukte voor te zijn maar heb je marge in het geval iemand z'n caravan om een Baustelle vouwt.

Traditioneel begint de ellende in NRW vanaf ca 14:00, maar nu in de vakantietijd is dat vermoedelijk wat eerder. Er zullen allicht ook Nederlanders richting het zuiden rijden via die routes.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Naar Frankfurt vrijdag

Bericht door Ehuls » di 31 jul 2018, 12:30

Nog bedankt voor de adviezen. Mede omdat het in NL al erg druk was rond Eindhoven voor de route via de A3 gekozen, maar helaas ook bij Arnhem al in een (korte) file terecht gekomen. Ook in Duitsland nog wel wat files gehad voor Oberhausen en bij Leverkussen. Na Keulen was het stuk tot aan Frankfurt goed door te rijden. Uiteindelijk was de vertraging van die files bij elkaar nog best behoorlijk en 15:00 niet helemaal meer gehaald, maar echt dramatisch was het allemaal niet. Zondag zonder enig oponthoud via de A3/A48/A61 terug kunnen rijden. De A48 had ik overigens nog nooit gereden, de afdaling naar de Rijn toe bij Koblenz geeft wel een mooi uitzicht.

Plaats reactie