Zuid-Engeland weekend 11 Augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Zuid-Engeland weekend 11 Augustus

Bericht door mvalkenburg » wo 25 jul 2018, 13:58

We overwegen om ergens rond het weekeinde van 11 augustus voor een weekje richting Zuid-Engeland te gaan met DFDS vanuit Calais of Duinkerken (voorkeur voor Duinkerken).

Het is voor mij erg lang geleden dat ik in deze buurten op de boot ben gestapt, dus suggesties zijn welkom. Hoe is dit weekend de te verwachten drukte die kant op?

We overwegen ofwel:

* vertrek vrijdag rond een uur of 17:00-18:00, overnachting in de buurt van Duinkerken en dan zaterdagochtend overvaren
of
* zaterdagochtend gaan rijden en de boot ergens in de loop van de middag boeken

Met welke van deze beide opties doe ik mezelf meer een plezier? Hoeveel tijd is bij deze overtochten raadzaam om in te calculeren voor paspoortcontrole, inschepen e.d.?

Terugweg:
Terug willen we op zondag 19 augustus, tijdstip laten we nog even afhangen van waar we precies terecht komen in de UK en dus hoever het rijden is naar Dover. Hoe is de te verwachten drukte dan rondom Dover en hoeveel tijd is hier raadzaam om in te rekenen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zuid-Engeland weekend 11 Augustus

Bericht door Chris » wo 25 jul 2018, 14:07

Bij mooi weer is de E40 naar de kust vaak erg druk. De kans op vertraging is dan groter op zaterdagochtend dan vrijdagavond. Bij een vertrek op zaterdag zal je bij congestie bij Antwerpen of op de E40 moeten stressen om de boot te halen, als je op vrijdagavond rijdt heb je daar geen last van.

Ik weet niet waar je in Zuid-Engeland heen gaat, maar de traditionele routes langs de zuidkust zijn vaak druk en tijdrovend. Als je naar dat gebied gaat hoort het er een beetje bij, maar het is iets om rekening mee te houden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Zuid-Engeland weekend 11 Augustus

Bericht door mvalkenburg » wo 25 jul 2018, 14:16

Chris schreef: wo 25 jul 2018, 14:07 Ik weet niet waar je in Zuid-Engeland heen gaat, maar de traditionele routes langs de zuidkust zijn vaak druk en tijdrovend. Als je naar dat gebied gaat hoort het er een beetje bij, maar het is iets om rekening mee te houden.
We gaan sowieso niet naar de kust, is mij bekend dat dat een heksenketel-achtig gebeuren is.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zuid-Engeland weekend 11 Augustus

Bericht door Jeff » do 26 jul 2018, 7:36

Vorig jaar zomer nog gedaan via Duinkerken.

Controlle aan franse zijde: auto uit, alle deuren open, achterbak open, hond die even snuffelt en alle documenten check (id kaart, rijbewijs, verzekering & groen pasje)
De 10 liter benzine tank werd open gemaakt, hond rook even, ging weg en de tank werd gesloten. Daarna kon ik inchecken.

Process duurde 10 minuten. Qua wachttijd had ik 1 auto voor mij (De ferry was net vertrokken), dus een goede indicator kan ik niet geven. Wel keek ik veel op Twitter, omdat DFDS daar regelmatig een update geeft over de wachttijden.

In de UK: vermijd de M25 south daar waar het kan: Er staat daar altijd file, tijdspunt maakt niet uit.

Have fun ;)

Plaats reactie