Meppen (D) - Varna (BG)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door martien » do 02 aug 2018, 20:19

Komende week reis ik naar Varna (Bulgarije) vanaf Meppen (D).
Mijn vertrek is maandagochtend en zelf had ik als route bedacht: Hannover - Dresden - Praag - Boedapest - Boekarest - Roese - Varna.
Ik hoop de reis in twee dagen te maken, maar als het tegen zit, overnacht ik gerust een tweede keer onderweg (hotels plan ik onderweg). Is dit een verstandige route? Of is via Oostenrijk en/of Servië beter?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 20:28

Mij bevalt de oostelijker gelegen route via Praag en Hongarije wel in de zomer. Laatste keer terug van ver weg over Timisoara gekomen vanuit Bulgarije (Sofia -> Vidin -> Timosoara) en dat was goed te doen. Wel flinke stukken gewoon autoweg. Vanaf Vidin zijn we in 2 dagen naar huis gereden, maar we vertrokken uit Praag (overnachting) pas na de lunch. Ik heb geen ervaring met deNoord Bulgaarse route van/naar Varna, en weet ook niet of het handiger/beter is via Sibiu en Boekarest.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 20:34

Via Tsjechië en Slowakije richting Hongarije is een prima route. Via Roemenië is naar Varna korter dan via Servië. Als je via Servië rijdt kom je tussen Nis en Sofia en ook nog voor een lang deel in Bulgarije over gewone niet-snelwegen. In Roemenië heb je dat net zo goed omdat de A1 niet overal af is, maar gevoelsmatig zeg ik dat het het snelste zal zijn om zoveel mogelijk de A1 te volgen, en ik denk dat je dan ook de beste wegkwaliteit hebt. De ring van Bukarest is van slechte kwaliteit, maar Bukarest-Giurgiu is een prima weg met 1x4 rijstroken (2 rijstroken per richting, maar zonder middenscheiding). Vanaf Ruse tot Shumen heb je dan nog een stuk gewone weg, en vanaf Shumen de A2 tot Varna.

Met eindbestemming Varna zou ik voor de door jou voorgestelde route gaan. Het worden twee lange dagen en je zit ook nog met een uur tijdsverschil. Vertrek maandagochtend dan zo vroeg mogelijk, of al in de nacht van zondag op maandag mits je goed uitgerust bent. Als je het in twee dagen wil doen zul je uitkomen op een overnachting ergens in Hongarije, in Szeged bijvoorbeeld. Maar het is wel een stevige rit.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door jelger » do 02 aug 2018, 21:03

Ik heb het op een andere reis ook wel via Servië naar Vidin (noord west hoek Bulgarije) en Sofia gedaan, vanaf het verlaten Servische snelweg bij Paracin tot aan Botevgrad aan de A2 ten noorden van Sofia allemaal autoweg. Leuke route, en weer even wat anders na al die kilometers autosnelweg, maar of het ons echt tijdwinst heeft opgeleverd weet ik niet. Het voelde in ieder geval goed :lol: , zeker na de Hongaars-Servische grens, die ik vergeten was in de planning :wall: . Stond vooral in dienst van de (zomer) piek van de Duitse Turken uittocht vermijden over de reguliere route.

Wat Coen zegt, of je het in 2 dagen gaat redden is wel spannend. Het mag niet druk zijn bij de grenzen, en verder ook geen oponthoud. Wat dat aangaat pleit dat voor de route om Servië heen, want dan heb je met enkele grensposten te maken bij H->RO en RO->BG. Deze zijn slechts enkel uitgevoerd bij de nieuwe weg trajecten in voorbereiding op Schengen. In ieder geval H->RO in de M43/A1 tussen Szeged en Arad en bij Vidin, weet niet hoe het bij andere RO->BG grensposten is.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door martien » do 02 aug 2018, 23:37

@Coen: ja, ik twijfel zelf ook bij de haalbaarheid van Meppen-Szeget-Varna, daarom heb ik het boeken van hotels nog achterwege gelaten. Ik ben vooral benieuwd naar het deel van Sibiu naar Pitesti. Bijna 3 uur voor 160 km volgens Google Maps en Waze, dus dat wordt klimmen in het gebergte.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 23:54

^^ Ik heb zelf Istanbul-Szeged en Szeged-Zwolle vorig jaar gereden in twee dagen. Ik denk dat het dus wel moet lukken, maar er moet ook niet teveel tegen zitten, je moet goed uitgerust zijn en 's ochtends vroeg vertrekken en geen heel lange pauzes houden.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door Vegi » vr 03 aug 2018, 14:00

Je kan altijd nog de Transfagarasan nemen in Roemenië.. Die pas is erg mooi, maar dan moet je vrijwel zeker een 2e nacht een hotel nemen.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door olaf » za 04 aug 2018, 17:58

De route die je zelf hebt bedacht zou ik ook nemen zoals de reacties hier. Ergens slapen vlak onder Boedapest ( zijn genoeg goedkope hotelletjes te vinden) en dan via Arad de A1 volgen. Servie kan inderdaad zeker in de zomerperiode extra oponthoud geven meer uitgaand als inkomend. Als de Bulgaarse douane er zin in willen ze nog wel eens extra controles houden. Je komt immers uit een niet EU land. Verder is het een mooie reis dus ik zou zeggen veel plezier onderweg

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door Bongo » wo 08 aug 2018, 10:39

klinkt als een mooie trip!
Ben tzt wel beniuwd naar de ervaringen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door martien » wo 08 aug 2018, 21:37

Nou, wat valt er te vertellen. Het is mij in twee dagen gelukt, maar ik trek voor de terugreis drie dagen uit. Op de eerste dag heb ik langer gereden (en meer kilometers gemaakt), maar de tweede was zwaarder door de lange stukken hoofdwegen in Roemeense gebergten icm met slecht weer.
Ik heb qua files en ongelukken geluk gehad. De andere richting stond enkele keren stil, ik nooit. Wel was er een volledige afsluiting in Tsjechië, maar Waze stuurde mij een afslag eerder van de snelweg af en stond ik niet vast :) . Dit was trouwens een geweldig ommetje door heel heuvelig landschap over een smal provinciaal weggetje vanaf Horice naar Krelovice.
Over de route tot aan Szeged valt verder weinig spannends te vertellen. Het is snelweg of expresweg. Na 15 uur bruto, 13:20 uur netto en 1459 kilometer reizen heb ik in Szeged overnacht.

De grenscontrole bij Nadlac leverde vijf minuten vertraging op. Hongarije controleert de buitengrens van Schengen, men keek enkel naar mijn ID-kaart en toen mocht ik door.

De snelwegen in Roemenië zijn prima. De uitvoering van de weg deed mij aan Italië denken. De rest van het wegennet ook, zodra je de snelweg verlaat wordt het slechter.
De DN68A kende een soort ‘Tagesbaustelle’ ergens midden op een berg. 100 m asfalt was volledig verwijderd. De ene kant werd nieuw geasfalteerd en al het verkeer moest er over een strookje langs (20 a 30 minuten vertraging). De weg was slecht, maar het landschap mooi. Daarna de DN7. De weg is iets beter, maar nog drukker. Soms passeer je de werkzaamheden van de A1 en zie je dat al hele stukken klaar zijn.

Er volgt nog een stukje A1 (waarbij bijna iedere afrit als doelen Boekarest en Sibiu via de DN7 heeft en de snelweg ook deze doelen heeft) en dan kom je weer op de DN7 voor de passage van de Karpaten uit. Dit stuk is vervelend. Het schiet niet op, er zit altijd wel een vrachtwagen of een Roemeen van achteren te drukken waarbij ik denk, moet dat nou... (ik rijd ook graag doorrr, maar ken de grens) Ik werd op rare plekken ingehaald, maar zag die personen een half uur later zes autos voor mij in een kolonne terug.

Het deel van Sibiu tot aan Ramnicu Valcea volgt een rivierdal en is tamelijk vlak met hier en daar een scherpe bocht en een flinke hoeveelheid lintbebouwing. Vanaf Ramnicu Valcea tot aan Pitesti wordt er nog geklommen. Dit deel is druk, een beetje smal en vaak met een klimstrook. Er was echter een flinke onweersbui die maakte dat het zicht minder dan 100 meter was. Voertuigen stoppen op willekeurige plekken en je voorganger is eigenlijk alleen nog maar goed zichtbaar omdat ie met alarmlichten of mistverlichting rijdt.

Toen ik weer op de A1 was adviseerde Waze mij om via de DN61 en DN5B naar Giurgiu/Roese te rijden om een uur vertraging bij Boekarest te vermijden. Deze wegen reden wel door maar de wegkwaliteit was zeer wisselend en meestal matig. In Giurgiu zelf was de DN5B ronduit slecht.
Als je de Donaubrug nadert passeer je een lange rij vrachtwagens, maar ik had amper wachttijd. Vijf minuten bij het tolhuisje voor de brug en ook vijf minuten bij de Bulgaarse grenspolitie. De brug zelf is gigantisch lang en hoog, maar door de hoge relingen zie je daar amper iets van.

In Roese heb ik in de stad een korte pauze gehouden (en voor het eerst sinds Szeged weer CNG getankt). Daarna de I-2 op, dit is een tamelijk rechte weg met over het grootste deel 2+1 rijstroken en niet al teveel gelijkvloerse kruisingen. Ik reed 100 en werd geregeld ingehaald. Daarna kom je bij de snelweg richting Varna uit, waar verder weinig over te zeggen valt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door duikgek89 » do 09 aug 2018, 11:09

Bedankt voor het verslag!
martien schreef: wo 08 aug 2018, 21:37Dit stuk is vervelend. Het schiet niet op, er zit altijd wel een vrachtwagen of een Roemeen van achteren te drukken waarbij ik denk, moet dat nou... (ik rijd ook graag doorrr, maar ken de grens) Ik werd op rare plekken ingehaald, maar zag die personen een half uur later zes autos voor mij in een kolonne terug.
Lees ik nu goed dat vrachtwagens bij jou aan het kleven waren? :s


Edit:
Ik herinner me nu een verslag van een Bulgaar, die op de motor volgens mij via de DN6 Timisoara - Craiova - Alexandria deed en dan via de 504 binnendoor stak naar de grens Giurgiu - Roese.

Ik heb geen idee of dat beter of slechter is. Je hebt wel minder snelweg, maar ik kan me voorstellen dat het minder druk is omdat het niet dé weg richting Boekarest is.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door martien » do 09 aug 2018, 19:28

^^ Je haalt bij een klim een vrachtwagen op het 2+1-deel in en bij de afdaling kom je dan terecht achter een andere vrachtwagen die nog slomer is. De ingehaalde trucker loopt in en houdt dan echt te weinig afstand. (En een keertje gebeurde het omdat ik 40 in de 3 reed, maar dat heuvelop niet handig is B( )

De route onder Boekarest door was zeer rustig, enkel lokaal verkeer. Onderweg hier de enige keer paard met wagen ingehaald :P

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door duikgek89 » do 09 aug 2018, 21:28

Ah zo, irritant is dat als je er niet makkelijk langs kunt en dan ertussen zit.

Via de DN6 mijd je de hele regio Boekarest en ook de DN7. Maar dan pluk je ook niet de vruchten van de A1.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door Chris » do 09 aug 2018, 21:30

Op de DN-wegen in Roemenië mag je 100. Staat dat eigenlijk apart aangegeven of moet je toevallig maar weten dat 100 de maximumsnelheid is?

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Meppen (D) - Varna (BG)

Bericht door martien » vr 10 aug 2018, 0:17

Dat staat nergens aangegeven. Op de DN7 is 100 maar op een enkele plek haalbaar. Op de DN61 en DN5B is 100 te doen, maar ook niet echt meer dan dat. Het wegdek is op grote delen niet goed genoeg. Je voelt vaak de voegen van de betonplaten door het asfalt heen of de weg is wat smal.

Plaats reactie