Memmingen naar Eindhoven

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Yep123 » vr 03 aug 2018, 13:12

Hoi

Morgen (zaterdag 3 augustus) vertrekken kennissen van mij vanuit Memmingen naar Eindhoven. Ze hebben een caravan achter de auto.

Wat is de beste route om te rijden om zoveel mogelijk files te vermijden?
Ze vertrekken om ongeveer 10.00.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door duikgek89 » vr 03 aug 2018, 13:55

Gevoelsmatig denk ik dat A7 -> A3 iets minder vervelend is dan A8-gedonder bij Stuttgart/Karlsruhe/Heilbron-A61.


Wil je rust op de weg dan kun je wellicht beter laat in de middag gaan. Of misschien juist heeeeeeel vroeg om voor verkeer uit Italië/Kroatië te zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Chris » vr 03 aug 2018, 14:17

Ik zou ook zeggen dat hoe vroeger hoe beter is om de golf uit Italië voor te blijven. Veel mensen uit regio Gardameer zullen vroeg vertrekken om in één dag naar huis te rijden. Daarom lijkt me 8 uur vertrekken beter dan 10 uur.

Er zijn werkzaamheden op alle mogelijke routes, het is dit jaar wat onvoorspelbaarder welke grote vertraging opleveren en welke niet. Op de A7 stonden de afgelopen weekenden al regelmatig flinke files richting noorden, maar dat geldt ook voor de A6 en A8 richting westen en de A5 richting noorden, dus dat is niet per se beter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door duikgek89 » vr 03 aug 2018, 15:58

Chris schreef: vr 03 aug 2018, 14:17 Ik zou ook zeggen dat hoe vroeger hoe beter is om de golf uit Italië voor te blijven. Veel mensen uit regio Gardameer zullen vroeg vertrekken om in één dag naar huis te rijden. Daarom lijkt me 8 uur vertrekken beter dan 10 uur.
Van het Gardameer naar Memmingen is 4 a 6 uur rijden (zonder vertragingen). De mensen die erg vroeg bij het Gardameer vertrekken zullen waarschijnlijk zo rond 10 uur wel bij Memmingen zijn, sommigen eerder. En dan heb je ook nog verkeer vanaf de Bodensee, vanuit de Alpen en vanuit de andere Italiaanse meren wat je op de A7 tegen kunt komen.
edit: En daarna kom je allicht mensen tegen die verderop vertrokken zijn. Denk aan Toscane, Kroatië,...

Ik zou dan eerder aan een vertrek om 05:00 denken, temeer ook omdat je met een sleurhut niet zo heel hard gaat en een groot deel van de meute dus op je inloopt.
Chris schreef: vr 03 aug 2018, 14:17Er zijn werkzaamheden op alle mogelijke routes, het is dit jaar wat onvoorspelbaarder welke grote vertraging opleveren en welke niet. Op de A7 stonden de afgelopen weekenden al regelmatig flinke files richting noorden, maar dat geldt ook voor de A6 en A8 richting westen en de A5 richting noorden, dus dat is niet per se beter.
Jij hebt er vast beter op gelet dan ik, op de een of andere manier is het een beetje langs mij heen gegaan, maar wat ik wel meekreeg is inderdaad dat beide routes de nodige knelpunten kennen.

Dus: Op de reisdag goed de verkeersinformatie in de gaten houden. Je hebt veel mogelijke routes en combinaties.

Kortste in afstand:
A7 omhoog, dan de A8 nemen (of je dat via Kreuz Ulm/Elchingen doet of via Dreieck Hittistetten en de B28 door Ulm is naar mijn idee om het met de caravan kan de route via de B28 best eens wat vlotter zijn). Vervolgens via de B10 naar de A65 en de A61 richting Venlo.

Indien de A8 en/of de A5 vervelend zijn kun je eerder naar de A6. Veel mensen switchen bij Stuttgart via de A81 naar de A6. Dat is niet heel ver om.

Ietsjes verder om: A7 omhoog tot Feuchtwangen/Crailsheim en dan de A6 op. Is in kilometers wat verder maar dit is een wat minder standaard route en kan dus best goed uitpakken.

Bij een keuze tussen de geijkte routes zegt mijn gevoel op dit moment: A7 nog verder omhoog, dan bij AK Biebelried de A3 op. Vervolgens bij Köln via de A4 naar de A61 wisselen of eventueel pas bij Duisburg via de A40 naar Venlo of juist al bij Koblenz via de A48.


Wat ik zelf misschien zou verkiezen is zeer vroeg gaan en als de A8 zo enorm vroeg nog geen veel grotere ramp is dan bv. de A6 zou ik een iets creatievere route nemen voor het middenstuk:
A8 uitrijden en de B10 nemen en via een stukje A65 bij Landau het vervolg van de B10 op. Bij Pirmasens de A8 op richting Saarbrücken (let op, de A62 is afgesloten, dus je moet via de A8) en bij Kreuz Saarbrücken de A1 op richting Trier. Bij Wittlich de A60 op richting Sankt Vith, België in en uitrijden tot Battice. Dan kun je vervolgens via de E40 richting Luik en de E25 naar Maastricht rijden (maar persoonlijk snij ik de hoek net zo lief af via de N627 naar Eijsden). Vanaf Maastricht ben je via de A2 ook zo in Eindhoven.
Voordeel van die route: Als je zonder gezeik de A8 af kunt rijden (dat is een gokje met een zeer vroeg vertrek), dan heb je vanaf Karlsruhe tot Battice wegen die normaal gezien relatief rustig zijn. Er zijn nogal wat bochten en het gaat wat omhoog en omlaag, maar druk is het op die wegen doorgaans niet. Dan heb je een aardige kans dat je zonder echt veel gestress in druk verkeer tot bij Battice/Maastricht komt. Daarna hoef je nog maar een klein stukje...
En mocht de A2 in Nederland dan tegenvallen ga je toch lekker in Maastricht een frietje Zuurvleisj halen en wat rondkijken tot de meute voorbij is?



Maar wat je ook doet, het allerbelangrijkste: Mijns inziens heeft de bijrijder hier de taak om te navigeren, maar zorg dat bestuurder en bijrijder een aantal mogelijkheden in het hoofd hebben. Hou de papieren kaart erbij als je het Duitse snelwegennet niet op je duimpje kent, luister naar de verkeersinformatie en probeer in te schatten wat het beste is. Er zijn vrij veel mogelijkheden waarvan sommigen wat meer en sommigen wat minder om zijn en het loont als je op de dag zelf nog kunt wisselen. Mocht er een ongeluk gebeuren op één route dan kun je die verder waarschijnlijk wel vergeten. Tenzij het een klein ongelukje is op een flinke afstand en je denkt dat iedereen daarom gaat omrijden, dan loont het misschien toch weer.
Het stomste wat je kunt doen is één route in je hoofd stampen en dan kostte wat het kost die route gaan rijden zelfs als daar de vertragingen relatief veel groter zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Pino » vr 03 aug 2018, 17:26

duikgek89 schreef: vr 03 aug 2018, 15:58Ik zou dan eerder aan een vertrek om 05:00 denken, temeer ook omdat je met een sleurhut niet zo heel hard gaat en een groot deel van de meute dus op je inloopt.
Uiteindelijk ben je alweer redelijk veilig zodra je de werkzaamheden rond Würzburg/Wertheim voorbij bent. Ook met caravan moet je Frankfurt wel kunnen halen voordat het Brenner-publiek daar is. En vanaf daar mag de meute je vrolijk inhalen. Zeker tot Köln zullen files nog hoofdzakelijk ontstaan door ongelukken, dus dat controleer je toch niet. Daarna zou het wat drukker kunnen worden, maar dan heb je ook weer wat meer mogelijkheid om de handigste route naar Eindhoven te kiezen. Door bij Köln tenminste maar naar het westen af te slaan (richting Aachen of A61) ben je ook een flink stuk Duitse meute kwijt.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Yep123 » vr 03 aug 2018, 19:07

Hoi

Dank voor de input
5.00 vertrekken lukt niet, zal 8.00 worden. Ze gaan eerst de A7 op, bij Würzburg eraf de A3 op. Vanaf dan zal Google map in de gaten gehouden worden ivm evt files.

Gr

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Yep123 » vr 03 aug 2018, 19:24

Hoi

Misschien niet helemaal een logische route, maar volgens mij kan ook via Kassel, Dortmund, Essen, Moers, Venlo een optie zijn? Wel wat meer km, maar het eerste stuk A7 is volgens mij wat minder gevoelig voor files

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 aug 2018, 19:27

^^ Wel wat uitdagender met een caravan, met name tussen Kirchheim en Kassel op de A7. Dat gaat flink op en neer.

Maar het kan een alternatief zijn.

Even opletten dat als je van de A44 naar de A40 wil rijden bij Dortmund je voor de B1 tussen beide snelwegen een Umweltplakette nodig hebt. Anders omrijden over de A1 en A2 of over de A1 en A45.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Chris » vr 03 aug 2018, 19:29

Dat is best wel een eindje om en ik denk niet dat er reden is om daar op voorhand voor te kiezen. Mocht er een dikke file of ongeval gemeld worden, dan kan je dat natuurlijk wel doen.

De A3 Würzburg - Köln is deze zomer niet bijzonder filegevoelig, behoudens natuurlijk ongevallen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door duikgek89 » vr 03 aug 2018, 19:32

Yep123 schreef: vr 03 aug 2018, 19:07 Hoi

Dank voor de input
5.00 vertrekken lukt niet, zal 8.00 worden. Ze gaan eerst de A7 op, bij Würzburg eraf de A3 op. Vanaf dan zal Google map in de gaten gehouden worden ivm evt files.

Gr
De files moet je al vóór Ulm in de gaten houden! Dat is je eerste beslispunt tussen de verschillende mogelijkheden. Ik denk dat A7 -> A3 je voorkeursroute kan zijn, MAAR als de A8 helemaal vrij is zou ik op dat moment wellicht toch de A8 op schieten naar Karlsruhe, je hebt dan iets meer mogelijkheden verderop. E.e.a. hangt dan af van de indrukken die het verkeer en de verkeersinfo op dat moment op mij maken.
Yep123 schreef: vr 03 aug 2018, 19:24 Hoi

Misschien niet helemaal een logische route, maar volgens mij kan ook via Kassel, Dortmund, Essen, Moers, Venlo een optie zijn? Wel wat meer km, maar het eerste stuk A7 is volgens mij wat minder gevoelig voor files
Dat is met caravan tempo behoorlijk wat om naar Eindhoven. Het is vooral een zinnig altenatief vanuit/naar de noordelijke provincies en Twente. Naar Eindhoven zou ik zelf eerder via de Ardennen gaan zoals ik eerder beschreef dan dat ik via Kassel zou rijden. Zelfs zonder aanhanger.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Memmingen naar Eindhoven

Bericht door Yep123 » vr 03 aug 2018, 19:46

Ok

Duidelijk verhaal. Bedank voor de reactie allemaal.

Plaats reactie