Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Chrysa » ma 06 aug 2018, 20:56

Aanstaande vrijdag moeten wij rond 18:30 in ons vakantieadres in Monesiglio in Italië zijn. Nu zijn er echter een aantal mogelijkheden:
- Grens over bij Venlo, A61 en A5 naar Basel en over de Gotthardroute langs Milaan. Deze route heeft als voordeel dat we nog in Duitsland goedkoop diesel kunnen tanken, omdat deze zowel in Zwitserland als Italië vrij duur is. Ook zitten er geen dure Franse tolwegen op deze route.
- Grens over bij Hazeldonk, en via Luxemburg over de A31 naar Strasbourg, vanaf Basel dezelfde route als hierboven. Deze route bevat echter tolwegen.
- Geheel door Frankrijk rijden, via Lyon en door de Frejustunnel naar Turijn. Erg duur qua tol.

Nu zijn er nog veel variaties op deze routes te verzinnen, maar ik weet niet welke de moeite wel en welke de moeite niet waard zijn. Zo zat ik al te kijken naar een route over de Simplonpas om de Gotthardroute te vermijden, maar deze route is een uur langer wanneer er geen vertraging staat.

Graag zou ik jullie meningen over deze routes horen. Overigens zijn wij al in het bezit van een Zwitsers tolvignet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Chris » ma 06 aug 2018, 21:01

De extreme wachttijden bij de Gotthardtunnel zijn dan voorbij, maar op vrijdagmiddag kan je er vanuit gaan dat het nog snel een uur of meer wachttijd is. Plus de gebruikelijke congestie aan de Italiaanse grens.

Eigenlijk lijkt het me een no-brainer: via de Grand Saint-Bernard (Martigny-Aosta). De tol voor de tunnel kan je vermijden door de pas te nemen. Je vermijdt er alle mogelijke knelpunten ten zuiden van Duitsland mee en je hebt ook geen last van de tolkosten in Frankrijk. Ook hoef je het laatste stuk minder ver binnendoor vanaf de A6.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 aug 2018, 21:19

Chrysa schreef: ma 06 aug 2018, 20:56- Grens over bij Hazeldonk, en via Luxemburg over de A31 naar Strasbourg, vanaf Basel dezelfde route als hierboven. Deze route bevat echter tolwegen.
Ja, maar dat is in totaal maar € 13,30. Ook met een keertje diesel tanken in Luxemburg (€ 1,105 per liter) heb je in ieder geval een deel van die kosten er uit. Daarnaast is de A4 Metz-Straatsburg een prima weg.

Mocht je eventuele files voor de wegwerkzaamheden aan de noordkant van Sélestat willen vermijden, dan kun je eventueel ook vanaf Metz de A31 blijven aanhouden en dan vanaf Nancy A33, N333, N59, N159, N59 via Lunéville en Saint-Dié. Prima route, grotendeels 2x2, nauwelijks bebouwde kommen, met de Tunnel Maurice Lemaire als toltunnel (maar ook hier zou je een pasroute kunnen nemen, de D459 over de Col de Sainte-Marie).

A33-A330-N57-N66-A36 is vanaf Nancy ook nog een alternatief, via Épinal en Remiremont. Tot voorbij Remiremont is het een prima 2x2-weg, daarna wel wat dorpspassages voordat je bij Thann weer het 2x2-deel bereikt. Zal niet sneller zijn, maar ook niet veel langzamer, het is wel een stuk korter. Wel is het, net als bij de route via Lunéville en Saint-Dié, een route waar je tot je op de A35 bent nergens harder dan 110 km/u mag rijden.
Zo zat ik al te kijken naar een route over de Simplonpas om de Gotthardroute te vermijden, maar deze route is een uur langer wanneer er geen vertraging staat.
Ja, maar dat doet er niet toe want die vertraging op de Gotthardroute is er toch wel.
Chris schreef: ma 06 aug 2018, 21:01Eigenlijk lijkt het me een no-brainer: via de Grand Saint-Bernard (Martigny-Aosta). De tol voor de tunnel kan je vermijden door de pas te nemen. Je vermijdt er alle mogelijke knelpunten ten zuiden van Duitsland mee en je hebt ook geen last van de tolkosten in Frankrijk. Ook hoef je het laatste stuk minder ver binnendoor vanaf de A6.
Helemaal mee eens. De pas kost wel ca. een half uur meer dan de tunnel, maar is niet heel lastig, en het is best een mooie route.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Pino » ma 06 aug 2018, 21:37

Als je dan toch langs Martigny komt, geeft de Sint Bernhard een veel rechtere lijn naar dit deel van Italië, terwijl je over de Simplon een ruime bocht maakt. Dat is een verschil van 70 kilometer; in die tijd pak je op de Sint Bernard-route de pas in plaats van de tunnel. Voor Simplon is misschien nog iets te zeggen wanneer je de Lötschberg zou willen pakken. Als bekend: niet of nauwelijks sneller, maar minder kilometers en een belevenis/rustmoment. En op deze specifieke route houd je dan onder de streep een langer stuk binnendoor over tussen de A33 bij Asti en je eindbestemming. En hoewel ik deze specifieke binnendoorverbinding niet ken: mijn ervaring in de streek is dat die wegen over behoorlijk geaccidenteerd terrein gaan en niet lekker doorrijden.

Overigens vertelt Google dat de Sint Bernhard-route ter hoogte van Orsieres afgesloten zou zijn tot 7 augustus. ViaSuisse meldt dat sprake is van een aardverschuiving, maar dat ter plaatse een omleiding is ingericht. Aan de ene kant iets dat routeplannen met Google Maps op dit moment even moeilijk maakt; aan de andere kant ook iets om de komende dagen even in de gaten te houden.

Route over Fréjus lijkt mij trouwens het fijnste rijden, zeker als je je daarmee werkzaamheden bij Séléstat en in Duitsland kunt vermijden en het enorm slome gevoel dat hoort bij de route Basel-Wallis (bedenk jezelf wat dit betreft: Basel-Sint Bernhard is even lang als Basel-Chiasso). Maar goed, daar moet je een sloot tolgeld voor over hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 0:05

Je kunt naar Basel eventueel ook via Venlo - A61 - Kr Mutterstadt - A65 - Kandel Süd - B9 - D/FR - A35 rijden. Net voor Kr. Mutterstadt kun je dan nog kiezen voor de A35 of de Duitse A5.


Mocht je door Duitsland willen: Ga VROEG en probeer er voor de middag doorheen te zijn.

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Ernie » di 07 aug 2018, 9:18

Ik heb dit in maart nog gereden. Vanuit Luxemburg naar Nancy, en dan Epinal, Col de Bussang, Mulhouse. Tolvrij, welliswaar N-weg door dorpen maar ook korter in KMs dan via Strasbourg. Je mijdt al die baustelle in Duitsland. Ik heb het 3 keer gedaan en vond het een prima route. Je komt in Basel binnen bij de A3, een wat rustigere grenspost dan de A2. Vlak voor de F-CH grens kan je nog even een afslag nemen om bij een supermarkt te tanken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Chris » di 07 aug 2018, 9:28

Ik vind zelf de N66 niet zo fijn. De bergpas stelt niks voor maar er zijn wel erg veel bebouwde kommen aan weerszijden van de Col de Bussang, bijna aaneengeschakeld tot je de 2x2 bereikt.

De route Nancy - Basel is via de N66 maar 3 kilometer korter dan via de N59 via Saint-Dié. De N59 is 20 minuten korter volgens Google Maps. Tussen Saint-Dié en Sélestat heb je maar één kleine bebouwde kom, die van Châtenois. Als je de Vogezen wil doorkruisen is de N59 m.i. beter dan de N66.

Ik zou in alle gevallen zo vroeg mogelijk vertrekken, of je nou via Duitsland of Luxemburg-Frankrijk rijdt. Dan ben je de drukte op de mogelijke knelpunten voor, het beste is om voor 12 uur al voorbij Karlsruhe / Nancy te zijn. De spits in Luxemburg is no joke, veel mensen verkijken zich daarop omdat het maar zo'n klein landje is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Pino » di 07 aug 2018, 9:36

Die spits is juist zo zwaar omdat het maar zo'n klein landje is, waar desalniettemin veel mensen van buiten werken. Maar goed, die spits voorkom je vrij makkelijk door over Arlon-Longwy te rijden (staat ook niet in de weg aan goedkoop tanken). De spits tussen het knooppunt A30/A31 en Nancy is niet zo makkelijk te omzeilen. Behalve met een totaal andere route dan; de A4 op en dan Strasbourg vermijden door bij Saverne af te slaan bijvoorbeeld (overigens geen oplossing voor werkzaamheden Sélestat).

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Ernie » di 07 aug 2018, 9:59

Chris schreef: di 07 aug 2018, 9:28 De spits in Luxemburg is no joke, veel mensen verkijken zich daarop omdat het maar zo'n klein landje is.
Klopt maar ook hier is het nu vakantie en dus iets rustiger. Opvallend veel Nederlanders weer bepakt en bezakt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 11:25

Coen Tunnel schreef: ma 06 aug 2018, 21:19A33-A330-N57-N66-A36 is vanaf Nancy ook nog een alternatief, via Épinal en Remiremont. Tot voorbij Remiremont is het een prima 2x2-weg, daarna wel wat dorpspassages voordat je bij Thann weer het 2x2-deel bereikt. Zal niet sneller zijn, maar ook niet veel langzamer, het is wel een stuk korter. Wel is het, net als bij de route via Lunéville en Saint-Dié, een route waar je tot je op de A35 bent nergens harder dan 110 km/u mag rijden.
Kun je dan niet net zo goed de N57 afrijden tot Vallorbe? In Zwitserland zit je dan zo weer op de snelwegen waar je via Lausanne en Montreux naar Martigny en de Grote St. Bernhard kunt rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Coen Tunnel » di 07 aug 2018, 11:28

^^ Geen idee hoe die route is, nooit eerder gedaan. Kan een alternatief zijn, maar dat is wel een veel langer stuk over een weg met voor een groot deel 1x2 rijstroken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 12:19

Ik heb de N57 weleens gereden. Je moet er verdraaid goed op flitspalen letten (maar dat moet je, voor zover ik weet, overal in Frankrijk), maar verder was dat best wel ok. Toch best veel 2x2 nog en de meeste 1x2 stukken zijn rechttoe rechtaan en kun je gewoon doorkarren. De passage van Vesoul en Besancon zijn best goed te doen. Het enige wat ik irritant vond is de rondweg van Pontarlier. En het laatste stukje tot de Zwitserse grens heeft wat bochten, maar dat is geen super lang stuk en de bochten zijn ook niet echt krap ofzo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Pino » di 07 aug 2018, 14:29

Volgens mij is het een prima enkelbaans weg, die ikzelf ook nog wel ergens half op de planning heb staan om een keertje te pakken richting Sint Bernhard. Maar je wint er ten opzichte van de routes over Basel maar een kilometer of vijftig mee, met in ruil daarvoor een veel groter stuk enkelbaans dan in alle andere varianten. Ik heb niet het idee dat je dat er ooit uit gaat halen in de tijd, waarbij ongetwijfeld de nieuwe Franse maximumsnelheid van 80 met bijbehorende controles niet zal helpen.

De meeste mensen op weg naar Vallorbe rijden trouwens niet de N57 af langs Vesoul en Besancon, maar snijden af over Baume-les-Dames. Scheelt 20 kilometer en zoveel dubbelbaans krijg je er niet voor terug. Het stukje dubbelbaans bij Besancon ruilt in zekere zin uit tussen dwars door Vesoul heen moeten. Het is vanaf het einde van de expresweg bij Plombières-les-Bains naar de Zwitserse grens nog een kleine 170 kilometer enkelbaans volgens deze kortere route. Google Maps rekent er 2.30 uur voor, dus weet waar je aan begint.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 16:26

Mijn impressie, met Vmax 90 en dwaas met Waze aan tegen flitsers en een gangetje van 110, dat het in tijd niet significant langer duurde, maar zeker ook niet sneller was. Anderzijds: Als je 50km spaart EN een lang stuk langzamer rijdt, rij je wel goedkoper v.w.b. de brandstof.

Afsnijden via Baume les Dames heb ik toen niet gedaan, maar was wellicht beter geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Pino » di 07 aug 2018, 16:54

duikgek89 schreef: di 07 aug 2018, 16:26Anderzijds: Als je 50km spaart EN een lang stuk langzamer rijdt, rij je wel goedkoper v.w.b. de brandstof.
Dat zou toch vooral werken wanneer er niet al te veel remmen en weer optrekken in je OWN-route zit. Lijkt me niet gegarandeerd, zeker ook omdat dat stukje rond Baume-les-Dames wat bochtig is. Trouwens eens met je gedachte dat het allemaal niet veel zou moeten schelen in de tijd. Maar juist daarom, zou ik voor het comfort van de snelweg kiezen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » di 07 aug 2018, 18:05

Via de N57 route valt dat remmen en optrekken wel mee. Of ze moeten er nu heel veel rotondes bijgelegd hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Coen Tunnel » di 07 aug 2018, 18:36

Pino schreef: di 07 aug 2018, 14:29dwars door Vesoul heen moeten.
De bewegwijzerde route en ook de E23 lopen westelijk om Vesoul over de N19 en D457. Echt door Vesoul kom je ook niet, al heb je wel wat rotondes in de D457.

Andere tussendoor-optie is om vanaf Luxeuil-les-Bains de D64 naar Lure te nemen en dan de N19 (op Google Maps nog deels als D438 aangegeven) en N1019 naar de Zwitserse A16. Vanaf Biel/Bienne kun je dan ofwel langs Neuchâtel over de A5 en A1 naar de A9, of langs Bern over de A5, A6, A1 en A12 naar de A9.

Dan heb je in Frankrijk nog behoorlijk veel 2x2.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Chrysa » wo 08 aug 2018, 17:33

Coen Tunnel schreef: ma 06 aug 2018, 21:19
Mocht je eventuele files voor de wegwerkzaamheden aan de noordkant van Sélestat willen vermijden, dan kun je eventueel ook vanaf Metz de A31 blijven aanhouden en dan vanaf Nancy A33, N333, N59, N159, N59 via Lunéville en Saint-Dié. Prima route, grotendeels 2x2, nauwelijks bebouwde kommen, met de Tunnel Maurice Lemaire als toltunnel (maar ook hier zou je een pasroute kunnen nemen, de D459 over de Col de Sainte-Marie).
Deze route (via de pas) hebben mijn vader en ik vorig jaar ook gereden in de zomervakantie en deze is goed bevallen. Ik denk dat wij hier weer voor gaan. Als ik de reacties hier lees kan ik Duitsland beter mijden.
Chris schreef: ma 06 aug 2018, 21:01Eigenlijk lijkt het me een no-brainer: via de Grand Saint-Bernard (Martigny-Aosta). De tol voor de tunnel kan je vermijden door de pas te nemen. Je vermijdt er alle mogelijke knelpunten ten zuiden van Duitsland mee en je hebt ook geen last van de tolkosten in Frankrijk. Ook hoef je het laatste stuk minder ver binnendoor vanaf de A6.
[/quote]

Deze route gaat het worden. Frejus is te duur en Gotthard wil ik me liever niet weer aan branden in de zomer. Deze pas was ik echter glad vergeten.:top:
Dank voor alle reacties iedereen. Ik zal vlak voor vertrek nog wel een route voor België en Luxemburg uitzoeken, vorige keer vroeg wegrijden naar Antwerpen was niet zo'n succes. :emo:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door duikgek89 » wo 08 aug 2018, 20:50

^^ Eindhoven - N69 - N74 - Hasselt - E313 - Luik is misschien een optie? Heb je alleen een stuk van die vervelende N69...

Al kun je dan qua afstand onderhand net zo goed via Maastricht rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe -> Montesiglio

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 aug 2018, 21:12

^^ Ja, als je toch langs Eindhoven komt is de A2 afrijden gewoon het makkelijkste. Vermijd je gelijk Antwerpen en Brussel mee. Ik weet alleen niet hoe het zit met de werkzaamheden op de E25, maar dat zou niet al te veel vertraging op moeten leveren.

Plaats reactie