Dronten - Alicante/Murcia

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
tomleeuw
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 13:12

Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door tomleeuw » zo 12 aug 2018, 13:25

Wat een cool forum, geen idee van het bestaan :worship:

Tegenwoordig wonen wij in Spanje, tussen Murcia en Alicante en ben nu op vakantie in NL 8-)

Volgende week Zondag moeten wij terug en we moeten Woensdagavond iemand ophalen in Alicante Airport.

Op de heenweg hebben we rustig aan gedaan en op campings gestaan met een tentje, nu wil ik AirBnB'en of hotelletjes nemen om te pitten en dan de volgende dag vroeg op pad. Per dag wil ik max 800km rijden (zonder caravan dus)

Zondag rond een uur of 18:00 haalt mijn vrouw mij op vanaf het Lowlandsfestival (Dronten) en da/n hopen we ergens zuid belgië/noord frankrijk te bereiken. (ze rijdt niet heel graag) Op de heenweg zijn we tolvrij van Alicante naar Jaca/Huesca gereden en dit was fantastische doorrij weg en vervolgens door de gratis Somporttunnel. Op de terugweg heb ik een voorkeur om dezelfde route door Spanje te nemen.

Maar ik weet eigenlijk niets van drukte en wegen in Frankrijk.

Wie kan mij adviseren hoe ik het beste door Frankrijk kan rijden, voorkeur geen tol natuurlijk, maar het is geen probleem als we delen wel tol moeten betalen om een comfortabelere/relaxte rit te hebben. Route planner kan je met of zonder tol berekenen, maar niet gedeeltelijk, dus vandaar graag menselijke ervaring gevraagd.

p.s. is er iets te zeggen over de drukte op maandag/dinsdag 20-21aug in Frankrijk?

thx, Tom

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door waldo79 » zo 12 aug 2018, 13:34

Leuk Tom dat je ons hebt gevonden. Ik verwacht dat je snel van wat adviezen wordt voorzien :)<>:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door Pino » zo 12 aug 2018, 13:52

Ja dit is een leuke! Eerste gedachte: als je nog een beetje tempo wilt houden, ga dan niet proberen volledig tolvrij door Frankrijk te komen. Maar je kunt flinke stukken tolvrij meepakken. Denk aan naar Parijs over de N2, die best redelijk doorrijdt. Dan Parijs naar Vierzon péage over A10-A71 en daarna de tolvrije CoenTunnel-special via Limoges-Angouleme tolvrij naar Bordeaux over snelwegen en goede N-wegen. Tussen Bordeaux en Pau is de oude RN parallel aan de A65 volgens mij zeer rustig, vlak, kaarsrecht en weinig dorpjes - maar wel enkelbaans. En dan ben je met een toch zeer beperkte tol wel heel dicht bij de Somport aanbeland.

Over grote drukte op 21-22 augustus zou ik me niet druk maken. Parijs passeren is ook in vakantietijd wel een dingetje; als het niet om spits-drukte is, dan wel omdat juist in augustus nog wel eens wat afsluitingen zijn vanwege groot onderhoud. Kortom, even goed checken wanneer je Parijs nadert.

tomleeuw
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 13:12

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door tomleeuw » zo 12 aug 2018, 14:21

Pino schreef: zo 12 aug 2018, 13:52....... daarna de tolvrije CoenTunnel-special via Limoges-Angouleme tolvrij naar Bordeaux
Pardon :?: :D

Wat is de manier om zoiets in je tomtom te zetten? ik weet wel dat je "via-punten" kan invoeren, maar dan geef je een specifiek adres op, maar je hoeft eigenlijk niet echt naar dat adres.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 aug 2018, 14:31

^^ Vernoemd naar ondergetekende. ;) Dat is de route tussen de A20 en de A10 vanaf La Souterraine over de N145, N147, D951, N141 en N10 via Bellac, Confolens en Angoulême. Alternatief zou je nog iets verder door kunnen rijden over de A20 tot aan Limoges en dan de N520 en de N141 kunnen nemen, maar in mijn ervaring rijdt dat wat minder prettig door.

Vanaf Bordeaux zou ik dan de A63 tot aan Castets nemen en dan de D947 en D936 via Dax en Orthez naar Oloron-Saint-Marie waar je op de route naar de Somport komt. Dan heb je alleen iets van 4 euro tol tussen Le Muret (afrit 18) en Liposthey (afrit 17), die gemakkelijk te vermijden is door afrit 18 te nemen en dan de bordjes met S1 te volgen. Dan wordt je vanzelf naar de aansluiting Liposthey geleid over de weg parallel aan de A63.

Wat betreft de N2 Maubeuge-Parijs: redelijke route, vooral na Laon. Reken er wel op dat het je gauw 1,5 uur extra kost ten opzichte van de A1.

Vanaf Parijs naar Orléans is de N20/D2020 via Étampes ook een alternatief, dat rijdt heel behoorlijk door, al zitten op het eerste stuk direct ten zuiden van de A10 nog wel wat gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. Daarna wordt de weg wel ongelijkvloers, al is het geen volwaardige expressweg.. Tot aan Angerville 2x2 rijstroken, daarna nog een stuk 2+1. De passage door Orléans kost wel wat tijd, dat kun je vermijden door bij Artenay alsnog de A10 te pakken en wat tol te betalen, anders is de bewegwijzerde groene route over de D520 en D2152 door Orléans (westelijk om het centrum) het snelste. De D2020 tussen Orléans en Vierzon is ook een vrij vlotte weg, breed met lange rechte stukken en een paar bebouwde kommen.

Wat je doet is afhankelijk van de tijd die je hebt, maar als je zondag vertrekt en woensdag in Alicante moet zijn zou je helemaal tolvrij kunnen rijden. Wil je wat meer opschieten, dan maak je zelf een mix van welke trajecten je wel en niet tol wil besparen.

tomleeuw
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 13:12

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door tomleeuw » zo 12 aug 2018, 14:33

Cool, mooie tips !!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door duikgek89 » zo 12 aug 2018, 15:16

tomleeuw schreef: zo 12 aug 2018, 14:21 Wat is de manier om zoiets in je tomtom te zetten? ik weet wel dat je "via-punten" kan invoeren, maar dan geef je een specifiek adres op, maar je hoeft eigenlijk niet echt naar dat adres.
Als je toch met meer dan één persoon in de auto zit, zou ik lekker die route op een kaartje intekenen. En daarnaast een spiekbriefje zoals ik dat dan gebruik:
E19 --> Antwerpen [knooppunt Antwerpen-Oost]
R1 Ring --> [knooppunt Antwerpen Zuid]
E19 --> Mechelen, Brussel, {knooppunt Machelen}, Halle, Nijvel/Nivelle, Bergen/Mons, [Mons-Ouest, R5]. *let op, stukje tot Mons dubbelnummering met E42.
R5 --> Maubeuge. *Uitrijden, gaat over in N6.
N6 --> Maubeuge. [BE-FR]
N2 --> Maubeuge, Vervins, Laons, Soissons....


Dus:
"Wegnummer" --> "Plaatsen die je aan kunt houden voor de richting", "[Afslag]"

De afslag zet ik dus tussen [] haakjes.
De {} haakjes gebruik ik om aan te geven: In principe wegnummer en plaatsen blijven volgen, maar even goed de kop erbij houden.
*... Gebruik ik om extra commentaar erbij te zetten.

Als je dan telkens dat even onthoud tot je volgende stop en gewoon de bordjes gebruikt heb je helemaal geen domdom nodig op die lange stukken.
Bij Parijs kan het wel makkelijk zijn: Op tolvrij instellen en als je bijna bij Parijs bent bijvoorbeeld Allainville erin zetten, dan stuurt hij je naar de A10. Al is dat daar ook niet echt nodig, vergt alleen een beetje voorbereiding. En ondersteuning van de bijrijder die op google maps de voortgang en het verkeer in de gaten houdt en je OP TIJD laat weten wat je volgende stappen gaan zijn kan helpen.

Wil je toch echt de tomtom gebruiken dan denk ik dat je via-punten langs je route in moet voeren. Alleen moet je dan verrekt goed opletten dat je de via-punten exact langs je route invoert, OF opletten dat je niet als een kip zonder kop je route af gaat om net die punten aan te tikken. Ik ken Tomtom niet zo goed, bij Navigon gaat het redelijk maar niet fantastisch. Dan vind ik het net zo makkelijk om gewoon even een spiekbriefje te maken en de bijrijder daar telkens even iets op te laten kijken of bij een stop er even naar te kijken. Bovendien, als ik de tijd er even insteek om zo'n spiekbriefje te schrijven weet ik daarna de route meestal vrijwel helemaal uit het hoofd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door Pino » zo 12 aug 2018, 15:26

Ik zou bepaalde tankstations langs de route opgeven als via-punten. Adressen opvragen met Google Maps en dan je TomTom in. Maar inderdaad: als je je zo nauwgezet voorbereidt, heeft de TomTom je niet vreselijk veel meer te vertellen behalve live verkeersinformatie.

Google Maps suggereert overigens een aantal afsluitingen op de N2 die tot eind augustus zouden duren. Misschien dan toch maar 'gewoon' A2/A1 naar Parijs.

Als ik zo tel, zou een volledig tolvrije rit in drie volle dagen plus een zondagavond wel moeten kunnen. Zondagavond tot omgeving Mons/Maubeuge, maandag is Angoulême dan wel haalbaar in acht uur (mede afhankelijk van eventuele keuzes voor gemak/tolweg op het eerste stuk van die dag), dinsdag Zaragoza of zo en dan heb je nog maar een ochtend nodig. Wat feitelijk een keuze geeft tussen net een fijn laatste zetje op woensdag waarvoor je op maandag in Frankrijk wat tol betaalt, en die hard tol mijden in Frankrijk en een langere laatste rijdag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 aug 2018, 19:07

^^ Als je op zondag tussen 14:30 en 16:30 of tussen 20:30 en 23:30 het grote tolstation op de A1 voor Parijs (Péage de Chamant ter hoogte van Senlis) passeert krijg je 25% korting op het normale tarief, daar kun je dus nog weer wat mee besparen. Tussen 16:30 en 20:30 betaal je juist 25% meer dan het normale tarief: https://www.sanef.com/#!/section/autoro ... ion-tarifs

tomleeuw
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 13:12

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door tomleeuw » di 14 aug 2018, 12:24

Bedankt allen voor de tips. Tot een volgende keer ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dronten - Alicante/Murcia

Bericht door Pino » di 14 aug 2018, 12:28

^^ Laat na aankomst even weten wat je gedaan hebt en hoe het ging. Voor nu goede reis en veel plezier op Lowlands!!!

Plaats reactie