Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
jordi
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 7:17

Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door jordi » wo 15 aug 2018, 11:03

Enkele keren per jaar rijd ik heen en weer naar het Noord-Oosten van Frankrijk. Heen en terug rijd in in Belgie over de E19 en E411 (terug uiteraard andersom). Echter begint de kwaliteit van deze weg mij steeds meer te irriteren. Vandaar dat ik van plan ben om een andere route te gaan berijden.
Echter zou ik graag mensen horen die ervaring hebben met de route die ik voor ogen hebben. Graag verneem ik de ervaren verkeersdrukte en de staat van het wegdek.

Het gaat van (zuid naar noord) over de onderstaande wegen.

In Luxemburg: A7 en E421
In België: N62, E42 en E25

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door Chris » wo 15 aug 2018, 11:11

Dat is voor velen een bekende route. Maastricht - Thionville is via de Luxemburgse N7 zo'n 25 kilometer korter dan de E25 in België. Zeker nu de Luxemburgse A7 voltooid is, is het een interessanter optie geworden. Qua reistijd is het bijna vergelijkbaar geworden.

Het nadeel blijft dat je 50 kilometer over N-wegen rijdt, met diverse kleine bebouwde kommen. Dat schiet gewoon niet erg op zoals de snelweg. Vooral het Belgische deel (N62) is nogal bochtig en heuvelachtig waardoor langzamer verkeer je in de weg zit. Het deel in Luxemburg kent wat minder hoogteverschillen en heeft soms een inhaalstrook.

De route is vooral leuk om eens wat anders te doen, maar echt sneller is het niet. Wel kan je op de terugweg nog wat later je tank volgooien met goedkope Luxemburgse brandstof. Pal aan de grens zitten tankstations.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 aug 2018, 11:36

Het is in de praktijk ietsje langzamer dan de snelwegroute, maar veel scheelt het niet. Ik neem graag deze route. De Belgische E42 is een mooie en leuke snelweg om te rijden en lekker rustig. De N62 is inderdaad wat bochtig en heuvelachtig, maar kost je normaliter hooguit een kwartier. Bij de grens zitten inderdaad meerdere tankstations (Total, Shell, Aral, BP), een supermarkt van Colruyt en een winkelcentrum (Massen) met ook een normale supermarkt en aardig wat restaurants. Ook de BP tegenover Massen heeft een kleine eetgelegenheid die heel schappelijk geprijsd in en best goed is. De Luxemburgse N7 is een prima weg, het wegdek is van goede kwaliteit, de weg heeft geen rare bochten, grote delen met 2+1 rijstroken en maximumsnelheid 110 km/u als je twee rijstroken tot je beschikking hebt. Let alleen op op de flitsers, vooral die op de B7 bij Ettelbruck waar je maar 70 mag is een gemene; hij staat overigens wel goed aangegeven. Maar de correctie is maar klein en je kunt vanaf 1 km/u te hard (na correctie) al bekeurd worden. De andere flitser staat iets noordelijker op de N7, op het 2+1-deel, kleine kans dat je daar de fout in gaat, hij staat ook goed aangegeven. Vanaf de Luxemburgse A7 zit je via de A1 zo op de A3 richting Thionville en Metz; zolang je er niet in de spits passeert want dan staat de A1 muurvast en de A3 levert dan ook forse vertraging op. Alternatief bij grote drukte is om aan het einde van de A7 de A1 in oostelijke richting te nemen, bij Munsbach er af en via Moutfort, Dalheim en Mondorf-les-Bains naar Thionville te rijden. In de spits is dat vaak sneller dan in de file aan te sluiten, want om de een of andere reden wijken de (Franse) forenzen nauwelijks uit naar het OWN terwijl het best goed doorrijdt, en je komt door een alleraardigst deel van Luxemburg.

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door Ernie » wo 15 aug 2018, 11:55

De A7 rijdt prima, helaas is er inderdaad een flink deel N-weg. Zoals beschreven is deze met name in Belgie (16km) smal en bochtig. De E42 is met name rond Verviers erg bochtig en je zult nog je leven moeten wagen bij Knooppunt Cheratte, met name van noord naar zuid....

Zondag kwam ik terug gereden over de E25 Luik-Neufchateau, daar zijn nog aardig wat bouwwerken maar er waren al wat delen rond Baraque de Fraiture open gesteld en dat ligt er bij als een biljart laken. Als ze straks klaar zijn met het hele stuk is het denk ik weer een stuk aangenamere route.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door Willem » wo 15 aug 2018, 12:39

Op de E42 zijn nu wel werkzaamheden tussen St. Vith en Recht. Over een vrij lang stuk kun je daar maar iets van 70 rijden.

jordi
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 7:17

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door jordi » wo 15 aug 2018, 12:48

Hartstikke bedankt voor jullie zeer uitgebreide ervaringen. Ik ga deze weg sowieso een keer rijden aangezien ik dan Brussel en Antwerpen kan vermijden, later (goedkoop) kan tanken en ik dan ook een keer door de tunnel bij Maastricht kan gaan.

Ik kies overigens ook bewust voor deze route aangezien in heb gezien dat de E25 ter hoogte van Bastenaken is afgesloten en je in dat geval ook Liege van onder (op de kaart) nadert waardoor je - indien je niet links om Liege heen wil rijden - door Liege zelf zal moeten rijden.
Op de E42 zijn nu wel werkzaamheden tussen St. Vith en Recht. Over een vrij lang stuk kun je daar maar iets van 70 rijden.
Oke, bedankt voor deze mededeling. Zojuist heb ik even op Google Maps gekeken, en het ziet er naar uit dat het verkeer ondanks de werkzaamheden toch doorstroomt (groen).

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door Ernie » wo 15 aug 2018, 20:18

jordi schreef: wo 15 aug 2018, 12:48 Ik kies overigens ook bewust voor deze route aangezien in heb gezien dat de E25 ter hoogte van Bastenaken is afgesloten en je in dat geval ook Liege van onder (op de kaart) nadert waardoor je - indien je niet links om Liege heen wil rijden - door Liege zelf zal moeten rijden.
Dit klopt niet helemaal, er is een rijstrook beschikbaar. Je kunt prima als alternatief de N4 naar Arlon nemen, ruim 80% is 4 strookt met VMAX 90 of 120. En hij is vorig jaar grotendeels op dit traject gerenoveerd, heb het zondag nog gereden, ging prima. Kan je zelfs al in Martelange de tank volgooien.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Ervaring met LU: A7, E421 + BE: N62, E42, E25

Bericht door duikgek89 » wo 15 aug 2018, 23:08

En de passage van Luik valt ook wel mee. Je bent er zo doorheen.

Plaats reactie