Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
edos
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 11:42

Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door edos » vr 17 aug 2018, 10:39

Hallo allemaal!

Vorig jaar jullie advies gevraagd voor de 1e keer en dat was helemaal prima,dus daarom ga ik het nu weer proberen.
Ben niet zo goed in uitzoeken wat nu de handigste route is naar Koper in Slovenië op woensdag 19 sept as.

Ik heb wel wat uitzoek werk gedaan;
- volgens mij alle vakanties voorbij, dus daar geen last van.
- Vignet Oostenrijk en Slovenie nodig. Is niet zo een issue...

Vragen
- Wat is de slimste/handigste/snelste route?
- Wil best beetje op tijd vertrekken in de ochtend ... uurtje of 5:30, maar is dat handige tijd?
- Wl met 1 overnachting, wat is raadzaam qua afstand ook met tunnels in Oostenrijk de volgende dag? Iemand suggestie voor leuk hotelletje?
- En heb ik 3 route bekeken; Google, Michelin en ANWB; uiteraard allemaal anders. Dus dat is mijn grootste vraag.
- Is op de ene route meer drukte wegens baustelles in duitsland bijv.?

Route 1 Google : A2 - A12 - A3 - A6 - A9 - A99 - A8 - A10 - A11
Route 2 Michelin : A2 - A15 - A50 - A73 - A61 - A6 - A5 - A8 - A1 - A10 - A11 - A2
Route 3 ANWB : A2 - A12 - A3 - A9 - A99 - A8 - A10 - A11 - A1

Kortom; Wie wil er zo vriendelijk zijn ons even op weg te helpen om een zo zorgeloos mogelijk ritje te rijden. Zo erg fijn zijn !

Dank alvast

Edos

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door duikgek89 » za 18 aug 2018, 0:11

edos schreef: vr 17 aug 2018, 10:39 - volgens mij alle vakanties voorbij, dus daar geen last van.
Je zult misschien nog wat verkeer hebben wat in het naseizoen gaat en de Duitse hogescholen en universiteiten zullen dan nog niet begonnen zijn, maar de grote vakantietochten zijn dan echt wel ruim voorbij ja.
- Vignet Oostenrijk en Slovenie nodig. Is niet zo een issue...
Je zou het vignet voor Slovenië nog kunnen vermijden door via Trieste te rijden en dan het laatste stuk binnendoor te rijden. Maar als je in Slovenië op vakantie bent en er ook wat op uit wilt trekken dan zou ik gewoon dat vignet kopen, al is het maar om dan gewoon overal te kunnen rijden zonder je druk te moeten maken over waar je wel en niet mag komen.
- Wil best beetje op tijd vertrekken in de ochtend ... uurtje of 5:30, maar is dat handige tijd?
Hangt enigszins van je route af, maar is niet perse ideaal. Als je om 5:30 vanuit Amsterdam gaat en via Arnhem - Emmerich de grens over gaat, dan ben je tussen 07:00 en 07:30 bij Oberhausen en rij je in het Rhein-Ruhr gebied compleet de ochtendspits in. Nu is die half september waarschijnlijk nog niet de grootste ramp, maar echt lekker is dat ook niet.
Kies je een route via Venlo en de A61 dan zul je daar normaal gesproken minder last van hebben.

Mijn advies echter, als je vroeg wilt gaan, ga om 04:00. Als het dan een beetje meezit ben langs Köln voor de ergste ochtendspits los barst: Amsterdam - Köln is 270km, een krappe 2,5 uur rijden, dus 06:30 bij Köln.
Köln - Wiesbadener Kreuz is dan zo'n 150km, dus daar kom je dan om 08:00. Met wat mazzel zit je dan achter de meeste spits richting Frankfurt, maar mocht je in de drukte uitkomen dan is dat na zowat 4 uur natuurlijk een goede gelegenheid om te ontbijten en even te wachten tot de drukte voorbij is.
- Wl met 1 overnachting, wat is raadzaam qua afstand ook met tunnels in Oostenrijk de volgende dag? Iemand suggestie voor leuk hotelletje?
Hangt van jou af. Als je vroeg gaat kan het in één dag ook wel lukken. Wil je toch een overnachting plannen, dan zou ik proberen op booking.com een aantal hotels langs de route te plannen die je die dag nog kunt annuleren, dan kun je onderweg zien hoe ver je gaat komen en op tijd iets uitkiezen. Daarbij zou ik dan proberen in Oostenrijk in de bergen iets uit te kiezen, daar ben je normaal gezien toch vrij op tijd, dan kun je nog lekker wat rondkijken daar, is ook leuk. Bovendien hoef je dan de tweede dag nog maar een paar honderd kilometer.
- En heb ik 3 route bekeken; Google, Michelin en ANWB; uiteraard allemaal anders. Dus dat is mijn grootste vraag.
- Is op de ene route meer drukte wegens baustelles in duitsland bijv.?
Werkzaamheden heb je op elke route veel en ze zijn overal irritant. Het is een keuze tussen de pest en de cholera.
Vragen
- Wat is de slimste/handigste/snelste route?
Er zijn veel mogelijkheden die elkaar weinig ontlopen. Het verstandigste wat je kunt doen is zorgen dat je het plaatje van de wegen in je hoofd hebt, een goede kaart erbij houden, naar de verkeersinformatie luisteren (of op google maps kijken) en dan onderweg beslissen wat je gaat doen.
Route 3 ANWB : A2 - A12 - A3 - A9 - A99 - A8 - A10 - A11 - A1
Dit is de route die ik als voorkeur zou kiezen. Of ik zou wellicht A1 - A30 - A12 nemen in Nederland om die ronduit irritante A2 met zijn achterlijk lage snelheidslimiet (ja ook in het 130 regime vind ik dat), irritante trajectcontrole en nog vervelendere wegpiraten & automobisufkutten te vermijden.
Wel moet je qua tijden proberen het een beetje zo uit te kienen dat je de ochtendspits in het Rhein-Ruhrgebied misloopt en hoewel een pak minder problematisch, als het even kan ook de ochtendspits bij Frankfurt.
Route 1 Google : A2 - A12 - A3 - A6 - A9 - A99 - A8 - A10 - A11
Uh, A3 - A6 - A9? Ik volg dat niet precies. Klinkt alsof je bij Kreuz Nürnberg de A9 voorbij gaat, bij Kreuz Altdorf dan de A6 neemt om een stukje terug te rijden om vervolgens bij Kreuz Nürnberg-Ost alsnog de A9 te pakken. Dat lijkt me allen nogal onlogisch. Of wil je via de A3 - A67 - A6 en dan de A9 op? Dat lijkt me een weinig zinnige omweg.
Route 2 Michelin : A2 - A15 - A50 - A73 - A61 - A6 - A5 - A8 - A1 - A10 - A11 - A2
Dit is een prima alternatief, zeker ook als je je vertrektijd niet wilt aanpassen, want op de A61 heb je van de ochtendspits normaal gesproken een klein beetje minder last. Let wel op dat je tussen de stukken A8 ofwel de A99 rond München moet nemen of aan de zuidkant van de stad een stukje binnenring.
Anderzijds, de A61 is minder breed dan de A3 en als het druk is, kun je best in een treintje op de linkerstrook hangen, dat kan erg irritant zijn.


Dan is er nog een optie die je zou kunnen kiezen, maar wat niet mijn persoonlijke voorkeur heeft:
Arnhem de grens over, A3 - A67 - A6 - A5 - A8 richting München, dan als eerder. Of eventeel: A3 - A67 - A6 - A81 - A8. Afhankelijk van de verkeersinformatie.

edos
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 11:42

Re: Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door edos » ma 20 aug 2018, 14:11

Hallo duikgek89

Wat een fijn antwoord heb je daar neergezet, daar kan ik wat mee!
Super bedankt man !

Ik ga weer even verder puzzelen met je antwoorden erbij !

Thanx

Edo

edos
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 11:42

Re: Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door edos » wo 22 aug 2018, 12:23

iemand anders nog toevoegingen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door Chris » wo 22 aug 2018, 12:31

Van de vakantiedrukte heb je dan geen last meer. Ik ben rond die tijd wel eens bij Lago di Garda geweest. Tot eind augustus retedruk, na half september bijna niks meer, alles gaat dan ook al snel dicht.

Qua route is de A3-A9 via Frankfurt - Nürnberg - München de beste, maar hou zeker de verkeersinformatie in de gaten, reistijden in Duitsland zijn onbetrouwbaar vanwege de frequente incidenten (ongevallen, werkzaamheden). In Duitsland komt het veel voor dat ze een "Tagesbaustelle" inrichten om te maaien, markeringen aan te brengen of iets te schilderen. Dat het dan de hele dag een mega file oplevert vinden de autoriteiten totaal niet belangrijk, dat is echt anders dan Nederland.

Zit je in Koper zelf? Koper zelf is wel een historisch stadje maar is omgeven door industrie aan alle kanten. Izola, Piran en Portorož zijn mooier gelegen.

edos
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 11:42

Re: Beste route van Amsterdam naar Koper in Slovenie??

Bericht door edos » di 28 aug 2018, 17:40

Chris schreef: wo 22 aug 2018, 12:31 Van de vakantiedrukte heb je dan geen last meer. Ik ben rond die tijd wel eens bij Lago di Garda geweest. Tot eind augustus retedruk, na half september bijna niks meer, alles gaat dan ook al snel dicht.

Qua route is de A3-A9 via Frankfurt - Nürnberg - München de beste, maar hou zeker de verkeersinformatie in de gaten, reistijden in Duitsland zijn onbetrouwbaar vanwege de frequente incidenten (ongevallen, werkzaamheden). In Duitsland komt het veel voor dat ze een "Tagesbaustelle" inrichten om te maaien, markeringen aan te brengen of iets te schilderen. Dat het dan de hele dag een mega file oplevert vinden de autoriteiten totaal niet belangrijk, dat is echt anders dan Nederland.

Zit je in Koper zelf? Koper zelf is wel een historisch stadje maar is omgeven door industrie aan alle kanten. Izola, Piran en Portorož zijn mooier gelegen.


Dank voor je hulp Chris ! Ik ga mijn def. route bepalen ! komt vast goed !

Plaats reactie