Rotterdam - Firenze

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Rotterdam - Firenze

Bericht door D91 » do 30 aug 2018, 11:57

Aanstaand weekend ben ik voornemens om vanaf Rotterdam in 2 dagen naar Firenze (Italië) te rijden. Voor deze rit had ik zelf de volgende opties (tot aan Bazel) in gedachten:

1. De route via de E35 over Arnhem - Oberhausen - Frankfurt a. M. - Karlsruhe (A4 Beneluxtunnel, A20, A12, A3, A5, A2) Een zeer makkelijke route om te rijden omdat er nauwelijks hoeft te worden afgeslagen en de route vloeiend verloopt. Het is in kilometers wel de langste optie. Ook weet ik niet hoe het met de werkzaamheden i.c.m. zaterdagdrukte op de A3 zit.

2. De route via Eindhoven - Venlo - Koblenz - Karlsruhe (A15, A16, A58, A2, A67, A61, A6, A5, A2)

3. De route via Antwerpen - Luik - Verviers - Bitburg - Saarbrücken - Straatsburg (A15, A16, E19, E313, E40, E42, A60, A1, A8, A623, B51, A620, B406, N61, A4, A35, N83, A35, A3) Deze route geeft GM aan als mogelijke optie. Ik ben er zelf echter weinig enthousiast over, veel afslaan, veel TOTSO's en een flink stuk OWN bij Saarbrücken. Lijkt mij wel de minst filegevoelige optie.

4. De route via Antwerpen - Brussel - Namen - Luxemburg - Thionville - Metz - Straatsburg (A15, A16, E19, E40, E411, A6, A3, A31, A4, A35, N83, A35, A3
Het goedkoop tanken in Luxemburg wordt (deels) teniet gedaan door de tol in Frankrijk. De A4 is een goede route, over de rommelige A35 i.c.m. de N83 in Alsace ben ik minder zeker.


Vanaf Bazel lijkt mij de enige realistische optie de Zwitserse A2 en de Italiaanse A9, A50 en A1 te zijn, maar als er voor het deel vanaf Bazel nog suggesties zijn dan hoor in deze uiteraard graag!

Ik hoor graag welke op- en aanmerkingen jullie hebben en welke route jullie zelf zouden rijden :) Wat betreft vertrektijd heb ik nu een uur of 5 's morgens in gedachten, maar dit is eventueel nog wel wat te verschuiven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 14:25

^^ Met de Franse A35 is ook niet zoveel mis. Om de wegwerkzaamheden in Duitsland te vermijden zou ik optie 4 zeker serieus overwegen.

Naar Florence kun je ook nog een route overwegen via de Brennerpas en de Italiaanse A22 en A1. Ik weet niet hoeveel drukte er dit weekend nog richting zuiden wordt verwacht bij de Gotthardtunnel, Chiasso en rond Milaan. Nadeel: voor de Brennerpas moet je wel een langer stuk door Duitsland. Maar als je bv. A3-A7 door Duitsland rijdt en dan via de Fernpas naar de Brennerpas rijdt is het aardig te doen.

Mocht je via Zwitserland gaan en mocht er een lange file bij de Gotthardtunnel staan, hou dan wel even de alternatieven via de San Bernardino en de Simplon in het hoofd. Beiden pas nuttig bij een vertraging vanaf ca. twee uur, maar toch.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door sven_engelen » do 30 aug 2018, 14:41

Ik zou toch liever over de Duitse snelwegen rijden dan over de Franse. Mede door snelheidslimieten, tol en flitsers out of nowhere.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 14:46

^^ Als je 130 wel best vindt is er niks mis met de Franse A4 en A35. Het stukje A31 tot aan Metz is even irritant, maar in ruil daarvoor heb je wel de leegte van de Ardennen tussen Luik en Luxemburg waar je relaxt kan doorrijden.

Dat is het ook; de route door Frankrijk is veel minder druk en rijdt daardoor prettig. Flitsers staan er op de 130-delen niet of nauwelijks op deze route, alleen op de A31tussen Thionville en Metz en op de A4 bij Straatsburg moet je even opletten.

De tol tussen Metz en Straatsburg heb je er al weer uit door in Luxemburg de tank vol te gooien. Dat maakt hier het verschil ook niet. De A35 is tolvrij maar in goede staat voor een tolvrije snelweg. Enige nadeel is dat de A35 maar één goede VZP heeft, Aire de Haut-Koenigsbourg bij Sélestat. In Duitsland heb je toch wat meer opties.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door sven_engelen » do 30 aug 2018, 14:55

^^ Los van dat is de kwaliteit van de wegen vooral in Wallonië niet echt om naar huis te schrijven.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Pino » do 30 aug 2018, 15:09

Kun je hard over klagen, maar na een paar dagen op de Baustelle genaamd Duits wegennet snak ik naar een terugweg vanuit het Zwarte Woud over Luxembourg. Chris heeft wel eens doorgerekend dat er gemiddelde elke 20 kilometer een Baustelle is in Duitsland deze zomer, maar op de snelwegen tussen Nederland en Basel voelt het gemiddelde hoger. Zitten ook een paar best lange tussen. En het is gewoon bijna altijd druk. Doe dan maar een hobbeltje en een gaatje meer in de Ardennen, op veel rustiger wegen die vanuit Rotterdam ook nog eens de kortste route opleveren.

Met A35-N83 is inderdaad weinig mis. Aan het minste stuk bij Séléstat zijn ze deze zomer aan het werken. Let bij Strasbourg ook op de maximumsnelheid 90 met een paar bijbehorende flitsers. En de services zijn, zoals Coen Tunnel al omschrijft, wat beperkt. Wel is het een snelweg met wat prima grote Centres Commerciales vlakbij afritten, waar je ook vlug een goede lunch bij elkaar hebt.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Klaasje » do 30 aug 2018, 15:39

De A26 in de Ardennen ligt er inmiddels weer behoorlijk strak bij.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door brytje008 » do 30 aug 2018, 17:29

Naar Zwitserland rijd ik altijd via Antwerpen- Brussel - Luxemburg - Metz - Strassbourg - Basel. Prima route en lekker rustig. Zoals gezegt alleen het stuk tot aan Metz is wat minder maar dat is niet zo lang.

En er zijn genoeg Centres Commerciales langs de A35 zoals ook al genoemd is dus daar hoef je deze route niet voor te vermijden.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom maar weinig mensen deze route kiezen. Volgens mij blijven de meeste gewoon via Duitsland rijden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Chris » do 30 aug 2018, 17:39

Via Duitsland is erg wispelturig, het kan meevallen maar het kan ook zo een paar uur langer duren. Theoretisch is het de snelste route, maar via Luxemburg is wel een betere garantie van rustig rijden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door brytje008 » do 30 aug 2018, 17:46

^^
Zal het ook niet te maken hebben met het iets te rooskleurige beeld, wat sommige mensen nog hebben van de Duitse wegen? Want als ik soms mensen hoor in mijn omgeving, denken er nog aardig wat dat Duitsland geweldige wegen heeft.. :|
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Pino » do 30 aug 2018, 21:35

^^ Zeker. En Frankrijk is tolplichtig dus te vermijden in die beleving. Maar vergeet ook niet dat deze route voor een groot deel van de Nederlanders niet interessant is en vanuit plaatsen als Amsterdam "slechts" de status kan hebben van interessant alternatief voor een maar kleine omweg. Wat dan als vanzelf geen kans krijgt vanwege het genoemde roodkleurige beeld van Duitse wegen.

Het is tenslotte ook een route die pas relatief laat gereed kwam. Wij begonnen de route begin jaren '90 te gebruiken, toen de snelwegen door de Ardennen gereed waren. Daarvóór kon je over de oude expreswegen nog wel een eind komen, maar een snellere route Rotterdam-Basel zal dat niet hebben gegeven. Maar gedurende de jaren '90 en een flink deel van '00 moest je wel nog door de stad Strasbourg van A5 naar A4, want de N83 was nog op te grote stukken te traag. Een feitelijk gesloten snelwegverbinding Strasbourg-Basel is er nog maar een jaar of tien. Dat soort softe factoren hebben deze optie, zelfs voor mensen voor wie het kilometers scheelde, heel lang onbemind gehouden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door waldo79 » do 30 aug 2018, 23:08

Afgezien van het stukje ontbrekende A35 ten zuidwesten van Straatsburg was de route eind jaren 90 al berijdbaar tussen Lauterbourg en St. Louis :idea:

Maar de reputatie van de Duitse snelwegen is pas na 2005 in mijn beleving heel hard achteruit gegaan met de achterlijke toename van het aantal "Baustellen".

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Schelpenpaadje » do 30 aug 2018, 23:18

Vanmiddag rond twee uur aan beide zijden van de Gotthardtunnel bijna geen file (d.w.z. minder dan 1km, uit eigen waarneming). In het weekend kan dit iets meer zijn natuurlijk, vooral in noordelijke richting vanwege het einde van de vakanties.

Bij drukte voor de tunnel kun je ook één of meerdere afritten eerder nemen en over de pas rijden. Dit kost ongeveer een half uur extra en kan bij langere files al snel lonen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 23:33

waldo79 schreef: do 30 aug 2018, 23:08 Afgezien van het stukje ontbrekende A35 ten zuidwesten van Straatsburg was de route eind jaren 90 al berijdbaar tussen Lauterbourg en St. Louis :idea:
Ik ben er in de zomer van 2002 langs gekomen, maar toen was Straatsburg-Sélestat nog volledig 2x2 N83 (de huidige D1083). Dat reed redelijk door, maar een echte snelweg was het niet. Zelfs nog wat verkeerslichten en kompassages op het eerste deel ten zuiden van Straatsburg (zoals hier). De huidige A35 was toen wel in bouw, maar nog geen sneller alternatief. Op een gegeven moment kon je over snelwegen/expresswegen met een omweg via Molsheim, over de huidige A352 en D500. Dat de A35 tussen Straatsburg en Sélestat helemaal gereed kwam was pas eind 2010.

Rond Sélestat had je dan al wel een stukje A35, met oude betonplaten, waarna tussen Sélestat en Colmar nogmaals een stukje N83 volgde, het deel dat nu nog steeds N83 is. Maar dat is ook gewoon 2x2 ongelijkvloers en niet echt een hinderlijke onderbreking.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 30 aug 2018, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door waldo79 » do 30 aug 2018, 23:36

Ik ben er in 2002 langs gekomen, maar toen was Strasbourg-Sélestat nog volledig 2x2 N83 (de huidige D1083). Dat reed redelijk door, maar een echte snelweg was het niet. De huidige A35 was toen wel in bouw, maar nog geen sneller alternatief
Dan heb ik de Wegenwiki verkeerd geïnterpreteerd. De D1083 (ex N83) is inderdaad te substandaard om voor autosnelweg door te gaan :yes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Coen Tunnel » do 30 aug 2018, 23:42

De kompassage van Lipsheim is zelfs de facto een 1x4-weg, dus zonder middenscheiding, en met gelijkvloerse kruisingen: https://www.google.nl/maps/@48.4891754, ... 312!8i6656

Destijds (2002) stond dit als N83 en E25 aangegeven.

D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door D91 » vr 31 aug 2018, 0:42

Iedereen alvast hartelijk dank voor alle reacties tot nu toe. :top: Alle punten hier door jullie genoemd en mijn eigen overwegingen hebben me doen besluiten om via Frankrijk te rijden, dus het wordt optie 4 via Luxemburg en Straatsburg. Een mooie rit door de Ardennen en verderop de Alsace is nooit een straf natuurlijk. Ik verwacht op deze route verder geen groot oponthoud.
Schelpenpaadje schreef: do 30 aug 2018, 23:18 Vanmiddag rond twee uur aan beide zijden van de Gotthardtunnel bijna geen file (d.w.z. minder dan 1km, uit eigen waarneming). In het weekend kan dit iets meer zijn natuurlijk, vooral in noordelijke richting vanwege het einde van de vakanties.

Bij drukte voor de tunnel kun je ook één of meerdere afritten eerder nemen en over de pas rijden. Dit kost ongeveer een half uur extra en kan bij langere files al snel lonen.
Dank voor de aanvulling. Voor het stuk vanaf Bazel tot aan Firenze houd ik dus gewoon de "klassieke" route aan, via de Zwitserse A2 en de Italiaanse A9, A50 en A1.
sven_engelen schreef: do 30 aug 2018, 14:55 ^^ Los van dat is de kwaliteit van de wegen vooral in Wallonië niet echt om naar huis te schrijven.
Wegen als de E25, E42 en E411 in Wallonië bevallen mij juist altijd erg goed, juist vanwege de ruime opzet van deze wegen. Over de wegkwaliteit heb ik geen klachten.
Coen Tunnel schreef: do 30 aug 2018, 14:25 Mocht je via Zwitserland gaan en mocht er een lange file bij de Gotthardtunnel staan, hou dan wel even de alternatieven via de San Bernardino en de Simplon in het hoofd. Beiden pas nuttig bij een vertraging vanaf ca. twee uur, maar toch.
Altijd handig om deze alternatieven achter de hand te hebben in geval van een groot ongeval in de tunnel waardoor de wachttijden ook zonder drukte enorm worden.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Pindaklaas » vr 31 aug 2018, 8:55

Aan de Franse A35 wordt al de hele zomer gewerkt bij Sélestat. Richting noord niet zo'n probleem, daar zijn twee stroken beschikbaar. Richting zuid is maar één strook beschikbaar, waardoor daar overdag vrijwel permanent een hardnekkige file staat. Als deze file er staat, kan het sneller zijn om bij Straatsburg door te steken naar de Duitse BAB5.

D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door D91 » vr 31 aug 2018, 14:07

^^ Dank voor de tip. Een andere optie kan, gezien de locatie van die file volgens GM, zijn om de D1083 door Sélestat heen te nemen, die lijkt filevrij en vrij goed uitgebouwd te zijn (ex-RN).

D91
dorpsstraat
Berichten: 180
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:24
Locatie: Rotterdam

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door D91 » ma 03 sep 2018, 12:01

Inmiddels in Firenze aangekomen. De rit had eigenlijk niet beter kunnen verlopen. De hele reis was filevrij en zonder verder oponthoud, op wat langzamer rijdend verkeer bij Namen na (vanwege asfalteringswerkzaamheden bij knp. Daussoulx). Ook was er in Luxemburg een omleiding omdat de A6 tussen Croix de Cessange en Croix de Gasperich afgelopen weekend afgesloten was. De omleiding ging, zoals te verwachten valt, via A4 en A13. Dit leverde verder geen files of vertragingen op. Een zeer duidelijk omleidingsoverzicht staat hier online: http://www.cita.lu/uploads/news/documen ... 8.2018.pdf (de omleiding is inmiddels wel voorbij). Het valt me op hoe duidelijk het kaartje is. Als alle werkzaamheden zo goed gedocumenteerd zouden worden, zou dat een hele verbetering zijn t.o.v. de soms vage berichten als "Afsluiting A29 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom".

De werkzaamheden bij Sélestat waren min of meer voorbij en veroorzaakten geen enkele vertraging.

Bij de Gotthardtunnel bestond de "file" uit slechts één keer wachten voor het verkeerslicht. De rijrichting noord was echter een stuk drukker. Ook in Italië waren er richting het zuiden geen files, terwijl het nabij Milano en Firenze richting het noorden wel aardig vastliep.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2018, 12:30

Dank voor de terugkoppeling, en fijn dat je reis zo goed is verlopen! :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Firenze

Bericht door Pino » ma 03 sep 2018, 12:34

Goed om te horen. Stond deze zaterdag 's middags toch nog wel redelijke file voor de Gotthard richting zuiden met een 1:30 uur wachttijd. Maar in deze tijd van het jaar staat die er maar een korter deel van het weekend, zodat je redelijk kunt doorkomen als je maar niet wilt passeren midden op de zaterdag.

Plaats reactie