Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door brytje008 » vr 14 sep 2018, 12:14

1 Oktober ga ik een korte tour maken naar Oostenrijk en Slovenië. Om o.a de Großglockner Hochalpenstraße en Vršič-pas te rijden. Ik heb een aantal vragen hierover. Vertrek is vanuit de regio Leiden rond 04:00 en ik overnacht in een hotel in Hochfilzen. Door dit vroege tijdstip kom ik waarschijnlijk precies in de spits bij de grote steden. Helaas heeft het hotel beperkte receptie tijden, dus ik moet daar voor 18:00 zijn. Dat wordt lastig als ik later vertrek.

- Bijna een onnozele vraag voor routes in Duitsland, maar wat is de beste route op dit moment qua hoeveelheid baustelles en andere factoren.

- Op de terugweg ga ik via de A10 deze wil ik graag rijden. Nu las ik in het Oostenrijk draad dat er hardnekkige grenscontroles kunnen zijn die flinke files veroorzaken rond Salzburg. Zijn er ook regelmatig grens controles buiten het zomer seizoen? En zo ja zijn er uitwijk mogelijkheden om de file te kunnen mijden?

- Zijn er in de richting van Villach ook Grens controles?


Alvast bedankt!
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 sep 2018, 13:47

^^ Als je toch mooie bergwegen wil rijden, ga dan op de terugweg bij Hallein de A10 af, binnendoor naar Duitsland en pak de Rossfeld Panoramastrasse dan nog mee. Win-win-situatie. :) Via Berchtesgaden en Bad Reichenhall rij je daarna zo naar de A8 toe.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door brytje008 » vr 14 sep 2018, 14:32

^^ Bedankt voor de goede tip! :top: Dat klinkt inderdaad als een goed plan.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door brytje008 » za 15 sep 2018, 16:43

Volgens mij is het advies dat ik beter niet kan gaan, als ik deze 'vele reacties' lees :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door Chris » za 15 sep 2018, 17:23

brytje008 schreef: vr 14 sep 2018, 12:14 - Op de terugweg ga ik via de A10 deze wil ik graag rijden. Nu las ik in het Oostenrijk draad dat er hardnekkige grenscontroles kunnen zijn die flinke files veroorzaken rond Salzburg. Zijn er ook regelmatig grens controles buiten het zomer seizoen? En zo ja zijn er uitwijk mogelijkheden om de file te kunnen mijden?

- Zijn er in de richting van Villach ook Grens controles?
Duitsland voert de controles uit. Beter gezegd: Bayern. Er zijn daar verkiezingen op 14 oktober en de CSU gaat terrein verliezen aan de AfD, volgens de peilingen gaat de CSU het slechtste resultaat ooit halen met zo'n 35%, terwijl ze normaal bijna altijd een meerderheid halen. Een politieke aardverschuiving dus. Om een statement te maken is men al enige tijd bezig met grenscontroles, die zullen zeker tot aan de verkiezingen en wellicht ook daarna voortdurend.

Oostenrijk controleert niet. Op dit moment (zaterdag om 17:20 uur) is er 2 km file met 20 minuten vertraging richting Duitsland.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door IQ[] » zo 16 sep 2018, 14:33

brytje008 schreef: vr 14 sep 2018, 12:14 - Zijn er in de richting van Villach ook Grens controles?
Wij hebben in het hoogseizoen de Karawanken vermeden vanwege de hardnekkige files voor de tunnel in beide richtingen. Dit is prima te doen over de Wurzenpas (niet geschikt voor caravans, aanhangers, etc.) kost geen extra tol voor de Karawankentunnel, is redelijk rustig en kom je ook gelijk goed uit voor de Vršič-pas. Op de Wurzenpas was er wel een Oostenrijkse douanier die het ingaande verkeer aan het "controleren" was.

Eventueel kan je voor de terugweg via de website van ASFinAG (https://shop.asfinag.at/nl/productkeuze/id/Streckenmaut) een passage voor de A10 Tauerntunnel kopen, al hoef je dat voor de tijdswinst aan de tolpoorten buiten het hoogseizoen denk ik niet te doen. Het rijdt wel lekker door in ieder geval.

Wat betreft de route door Duitsland, zou ik onderweg goed de verkeersinformatie in het oog houden. Er zijn een aantal keuzemomenten om een alternatief te nemen. Bijvoorbeeld als de A8 bij Stuttgart onverhoopt een opstopping kent, kan een alternatief zijn om via de A6 en A7 naar Ulm te rijden. Op moment van schrijven is de A6 bij Heilbronn dicht, maar dat is alleen dit weekend.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door brytje008 » zo 16 sep 2018, 16:15

^^ Bedankt voor de reactie, Ik ga inderdaad via de Wurzenpas omdat ik een overnachting hebt geboekt in kranjska gora.

Voor de route zal ik goed de verkeersinformatie in de gaten houden. Ik vind het lastig om een goede route te kiezen, is de A61 bijvoorbeeld ook een optie? Google maps geeft op dit moment als route A3- A67- A6-A8 -A93 lijkt mij een goede route. Ik kan dan ook op tijd uitwijken en de route via Ulm pakken zoals je al zegt.
Touren is rough so you got to be tough

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door Matti » zo 16 sep 2018, 16:26

IQ[] schreef: zo 16 sep 2018, 14:33 Wat betreft de route door Duitsland, zou ik onderweg goed de verkeersinformatie in het oog houden. Er zijn een aantal keuzemomenten om een alternatief te nemen. Bijvoorbeeld als de A8 bij Stuttgart onverhoopt een opstopping kent, kan een alternatief zijn om via de A6 en A7 naar Ulm te rijden. Op moment van schrijven is de A6 bij Heilbronn dicht, maar dat is alleen dit weekend.
via Stuttgart vindt ik een beetje om omdat hij bij Kufstein de grens over moet. Ik zou gewoon de route via google maps aanhouden. Als je bij Arnhem dan even kijkt of het erg gesteld is met de BAB3 kan je er nog voor kiezen om bij Boxmeer de grens over te gaan. op de BAB57 staan voor mij gevoel weinig files en je hebt genoeg keuzes om zo weer op de BAB3 te komen. Verder verkeershinder kun je nog krijgen op het stuk Munchen-Salzburg. Ik weet niet of er bij Kufstein nog streng gecontroleerd wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door Chris » zo 16 sep 2018, 16:33

Google Maps heeft de neiging om je pas op het laatste moment van de snelweg af te sturen bij een incident / grote file. Terwijl het snelwegennet van Duitsland zich loont om juist tijdig een andere route te kiezen, maar daarvoor moet je op de hoogte zijn van de verkeersinformatie. Het file-algoritme van Google lijkt nogal ontworpen te zijn op stedelijke congestie waar je elke 10 - 20 kilometer een alternatieve snelweg kan kiezen, maar het snelwegennet van Duitsland is daar grotendeels niet fijnmazig genoeg voor. Alternatieve routes komen daardoor niet in beeld tot blijkt dat de file niet oplost en je pas kort voor de opstopping van de snelweg af geleid wordt of blijkt dat in de file staan op dat moment toch de minste vertraging oplevert.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door Matti » zo 16 sep 2018, 16:36

brytje008 schreef: zo 16 sep 2018, 16:15 is de A61 bijvoorbeeld ook een optie?
Ja dat is een fijne route ook maar zoals ik al zei in mijn vorige post ik vindt het persoonlijk een beetje om ;)
brytje008 schreef: zo 16 sep 2018, 16:15 Google maps geeft op dit moment als route A3- A67- A6-A8 -A93 lijkt mij een goede route. Ik kan dan ook op tijd uitwijken en de route via Ulm pakken zoals je al zegt.
de A99 en A96 bedoel je zeker ;). Dit lijkt een beter alternatief ik zou wel kijken hoe laat het is dan na 15:00 kan het daar nog best wel vollopen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Route naar Oostenrijk / Slovenië 1 oktober

Bericht door sanderl » ma 17 sep 2018, 9:04

Chris schreef: za 15 sep 2018, 17:23
brytje008 schreef: vr 14 sep 2018, 12:14 - Op de terugweg ga ik via de A10 deze wil ik graag rijden. Nu las ik in het Oostenrijk draad dat er hardnekkige grenscontroles kunnen zijn die flinke files veroorzaken rond Salzburg. Zijn er ook regelmatig grens controles buiten het zomer seizoen? En zo ja zijn er uitwijk mogelijkheden om de file te kunnen mijden?

- Zijn er in de richting van Villach ook Grens controles?
Oostenrijk controleert niet. Op dit moment (zaterdag om 17:20 uur) is er 2 km file met 20 minuten vertraging richting Duitsland.
Ik ben vorige week twee keer door Oostenrijk gecontroleerd op de grens met Slovenië. Daar controleren ze dus in ieder geval wél!

Plaats reactie