Met de auto naar Side / Alanya

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Met de auto naar Side / Alanya

Bericht door ZwolleNoord1 » di 18 sep 2018, 16:42

Goede middag
Helaas kan ik door medische redenen aan mijn gehoor niet meer vliegen.

Nu gaat de familie volgend jaar juni richting Side / Alanya voor een 15 daagse vakantie.
Nu wil ik er verdomd graag bij zijn, en mijn vraag is hoe ik het snelste op mijn bestemming kom zonder te vliegen.

Zelf heb ik meerdere opties overwogen.

Optie 1

In 1 dag met de auto van Zwolle naar het Italiaanse Ancona. ( 1.482 km )
Daar wil ik rond 22:00 aankomen, daar overnachten, om de volgende ochtend de boot te pakken richting Patras Griekenland.
Dan 2 uur rijden richting de haven Athene Piraeus.

Vervolgens de ferry pakken richting Rhodos, om daar vervolgens weer de ferry te pakken richting Marmaris.
Vanuit Marmaris is het een 6 uur rijden richting de eindbestemming.

Een hele opgave voor een Citroën C1 :mrgreen:


Optie 2 is via de Balkan.
Maar lees overal op internet dat je lange wachttijden hebt bij sommige grensposten.
En dat er veel corruptie is rond Bulgarije door agenten..

Ik wil voor de heen en terug reis uiterlijk 8 dagen uitrekken (4 dagen heen en 4 terug)..

Liefst 2 keer 3 dagen....
Tips over een snellere of eenvoudige route zijn heel erg welkom.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Met de auto naar Side / Alanya

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 17:11

In juni zullen de wachttijden voor de grenzen nog niet enorm oplopen. Het is ook een kwestie van niet op vrijdag-zaterdag via Servië rijden.

Een collega van mij was dit jaar ook met de auto naar Turkije geweest en die heeft geen problemen gehad met corrupte agenten in Bulgarije. Soms zijn dat ook incidenten die jarenlang rondzwerven op internet en wellicht geen goede indicatie zijn van de werkelijke omvang van het probleem.

Ik weet niet of je rijervaring hebt in Turkije, maar kennissen van mij noemen het verkeer chaotisch in de steden. En richting Side heb je niet veel echte snelwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de auto naar Side / Alanya

Bericht door Coen Tunnel » di 18 sep 2018, 18:07

Chris schreef: di 18 sep 2018, 17:11 In juni zullen de wachttijden voor de grenzen nog niet enorm oplopen. Het is ook een kwestie van niet op vrijdag-zaterdag via Servië rijden.
Servië in zal wellicht niet eens het probleem zijn in het laagseizoen. Bulgarije in, waarbij je terug de EU in gaat, zal wat langer kunnen duren, en Turkije in ook. Belangrijk is om het e-visum voor Turkije al aangevraagd te hebben en geprint mee te nemen, dat scheelt een hoop gedoe.
Een collega van mij was dit jaar ook met de auto naar Turkije geweest en die heeft geen problemen gehad met corrupte agenten in Bulgarije. Soms zijn dat ook incidenten die jarenlang rondzwerven op internet en wellicht geen goede indicatie zijn van de werkelijke omvang van het probleem.
Het lijkt me echt iets van jaren terug. De route door Bulgarije is prima te doen en ik heb met corruptie geen enkel probleem gehad. Al zijn er mensen (vooral van Turkse afkomst) die Bulgarije liever vermijden door via Macedonië en Griekenland te rijden. Mijns inziens is dat onnodig.
Ik weet niet of je rijervaring hebt in Turkije, maar kennissen van mij noemen het verkeer chaotisch in de steden. En richting Side heb je niet veel echte snelwegen.
Ik vond het in mijn ervaring in de steden waar ik geweest (voornamelijk Trabzon, Samsun en Istanbul) ben niet chaotischer dan in andere Zuid-Europese landen. Zuidelijker in Italië is het erger, in de voormalige Sovjetunie ook wel. Turkije viel me reuze mee.

Naar Side rij je over de O-3 tot Istanbul, dan de O-2 (tweede Bosporusbrug) en dan de O-4, O-5 (Osman Gazi-brug) en O-22 via Bursa naar de D200, D650, D685 en D400 naar Side. Als ik zo op Streetview kijk zijn de D200, D650 en de D400 allemaal 2x2, van die typisch Turkse overwegend gelijkvloerse 2x2-wegen waar je desalniettemin redelijk kan opschieten. Google Maps stuurt je een deel over de D685. Die is maar 1x2, maar je zou ook de D650 kunnen blijven volgen in plaats van de D685, en via Antalya naar Side rijden. Dat is maar 24 km langer en ik denk dat dat in de praktijk sneller is, en in ieder geval fijner rijdt. Dan heb je de hele route door Turkije minimaal 2x2 rijstroken. Ja, eerlijk is eerlijk, echte snelwegen zijn het niet na het einde van de O-22 even voorbij Bursa, maar zo slecht is het allemaal niet.

Als je het in drie dagen wil doen zou ik proberen de eerste dag tot in Hongarije te geraken (Budapest of Szeged), de tweede dag tot ergens in de buurt van Istanbul en de derde dag tot Side. Het beste pak je gewoon hotels in de buurt van de snelweg, dat lijkt me op zo'n lange rit het meest comfortabel. In drie dagen is mogelijk als je lange stukken kan rijden, in vier dagen is uiteraard wat relaxter en kun je de etappes wat korter houden.

Niet vergeten de tolvignetten bij de grenzen te regelen: Tsjechië, Slowakije (of Oostenrijk, maar ik zou zelf via Tsjechië en Slowakije rijden), Hongarije, Bulgarije; en de HGS-tolsticker voor Turkije (kan direct na de grens bij Kapikule bij een aantal tankstations, je moet er ook een tegoed opzetten). In Servië betaal je de tol cash, is niet zo duur.

De route met die veerboten lijkt me nodeloos duur en gecompliceerd. Over de weg zal sneller en goedkoper zijn.

Mocht je toch niet het hele eind willen rijden, dan is de veerboot Brindisi-Cesme (direct van Zuid-Italië naar de Turkse westkust) misschien een goede optie, of de autotrein Villach-Edirne. Maar beiden gaan niet heel frequent, en je gaat er zeker geen tijd mee winnen. Natuurlijk, je kunt 's nachts slapen terwijl je reist maar zowel de veerboot die met een omweg reist als de trein over de Balkan zijn beiden vrij traag.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Met de auto naar Side / Alanya

Bericht door Willem » di 18 sep 2018, 18:12

Die corruptie in Bulgarije is de laatste jaren een stuk minder geworden. Daar hoef je je nu eigenlijk geen zorgen meer over te maken.

Het voordeel van die route is dat je niet afhankelijk bent van veerboten. Dat is goedkoper, ondanks extra brandstof, en geeft jou een stukje flexibiliteit omdat je niet op een bepaald tijdstip ergens in een haven hoeft te zijn. Als het onderweg tegenzit kan dat stress geven.

Hoe lang je over de reis gaat doen hangt mede af van je ervaringen als automobilist. Maar in drie dagen kun je wel bij je familie zijn.
Als je je daarover onzeker voelt omdat het toch net teveel rijden is kun je het in vier dagen plannen. Dan blijft er onderweg genoeg tijd over om even bij te komen van het rijden, of bijvoorbeeld voor de ontspanning een stadje ofzo te bekijken.

Wellicht kun je een familielid met rijbewijs vragen om ook met de auto ipv het vliegtuig te gaan. Dan kunnen jullie het rijden afwisselen en het is bovendien gezelliger.

Plaats reactie