Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door stefan23 » ma 01 okt 2018, 13:18

Aanstaande vrijdagmiddag rijd ik van Brussel naar Stuttgart. Er zit enige rek in mijn tijd van vertrek, maar vroeger dan 13:30 - 14:00 gaat zeker niet lukken. De A4 van Brussel naar Arlon zal ik niet kunnen omzeilen, maar daarna iemand tips om op de snelste manier op de Duitse A8 te komen? Google raadt aan om in Luxemburg de A4 naar het zuiden te nemen, is dit inderdaad sneller dan op de A1 door te rijden en de "N3" in Luxemburg te nemen? Of de standaardroute A3 richting zuiden (die is denk ik vrij druk op vrijdagmiddagen, maar ik weet niet in hoeverre omrijden loont). Zondagmiddag rijd ik terug, ik weet dat er afgelopen weekend enorme werkzaamheden waren op de Luxemburgse A3 richting het noorden waren, geldt dat ook voor dit weekend?

Bij voorbaat dank!! :D

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door Vahalis » ma 01 okt 2018, 15:03

De vrijdagmiddagspits begint in Duitsland vroeg, ca. 14 uur. Ik zou eerder later dan vroeger vertrekken. Ook in Luxemburg begint het zover ik weet vroeg. Ik zou Luxemburg-stad proberen te vermijden. Zelf zou ik opteren vanaf Arlon via N81-A28-N88 naar Petange te rijden en vanaf daar de A13 pakken. Maar, het beste is om de verkeersinformatie in de gaten te houden en aan de hand daarvan de route bepalen.

Op de A3 zie ik overigens geen werkzaamheden: http://www.cita.lu/fr/chantiers.html

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door verfmeer95 » ma 01 okt 2018, 15:10

Waarom rijdt je niet via de E42? Die weg staat bijna nooit vast. Bovendien heb je dan ook het laatste stuk nog meerdere opties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door Chris » ma 01 okt 2018, 15:14

Brussel - Stuttgart is circa 500 kilometer, dus als je pas na de spits wil vertrekken kom je wel erg laat aan.

Maarja, probeer dan maar eens om de knelpunten heen te plannen op een vrijdagmiddag. Files bij Liège en Luxemburg zijn dan haast gegarandeerd. En dan heb je het nog niet over de uitvalswegen van Brussel en de knelpunten in Duitsland.

Ik denk dat je meest veilige optie is om via Liège te rijden en dan de E42-A60 richting Trier. Vervolgens kan je kiezen om via Pirmasens - Landau te rijden, of via Kaiserslautern en Ludwigshafen. Let er wel op dat de A62 dicht is tussen Landstuhl en Pirmasens, als je de zuidelijke route wil nemen moet je via de A1-A8 langs Saarbrücken nemen, of anders de A6 op richting Ludwigshafen.

De Duitse A61 is ook een mogelijke optie, maar het is bekend dat de A61 op vrijdag het meest filegevoelig is, met name de samenvoeging bij het Kreuz Meckenheim nabij Bonn is berucht om de vrijdagmiddagfile richting zuiden. Via de E42 en A60 is gegarandeerd een rustige route. Werkzaamheden heb je in Duitsland echter overal.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door stefan23 » di 02 okt 2018, 15:09

verfmeer95 schreef: ma 01 okt 2018, 15:10 Waarom rijdt je niet via de E42? Die weg staat bijna nooit vast. Bovendien heb je dan ook het laatste stuk nog meerdere opties.
Ik vertrek vanaf de zuidoostkant van Brussel en rijd bijna direct de A4 op, vandaar dat ik dat bedacht had. Maar het is misschien niet eens zo'n gek idee. Natuurlijk mis ik wel het voordelige tanken in Luxemburg.
Vahalis schreef: ma 01 okt 2018, 15:03 De vrijdagmiddagspits begint in Duitsland vroeg, ca. 14 uur. Ik zou eerder later dan vroeger vertrekken. Ook in Luxemburg begint het zover ik weet vroeg. Ik zou Luxemburg-stad proberen te vermijden. Zelf zou ik opteren vanaf Arlon via N81-A28-N88 naar Petange te rijden en vanaf daar de A13 pakken. Maar, het beste is om de verkeersinformatie in de gaten te houden en aan de hand daarvan de route bepalen.

Op de A3 zie ik overigens geen werkzaamheden: http://www.cita.lu/fr/chantiers.html
Ik had inderdaad ook het idee dat een vertrek om 14:00 bijna een slechter idee is dan om pak 'm beet 15:30-16:00. Kwam dan in Luxemburg op een vervelend tijdstip en loop ook meer risico dat het rond Karlsruhe nog druk zodra ik daar in de buurt ben. Vertrekken na de spits, zoals Chris al zegt, betekent echter meteen al een aankomst rond middernacht.
Chris schreef: ma 01 okt 2018, 15:14 Maarja, probeer dan maar eens om de knelpunten heen te plannen op een vrijdagmiddag. Files bij Liège en Luxemburg zijn dan haast gegarandeerd. En dan heb je het nog niet over de uitvalswegen van Brussel en de knelpunten in Duitsland.

Ik denk dat je meest veilige optie is om via Liège te rijden en dan de E42-A60 richting Trier. Vervolgens kan je kiezen om via Pirmasens - Landau te rijden, of via Kaiserslautern en Ludwigshafen. Let er wel op dat de A62 dicht is tussen Landstuhl en Pirmasens, als je de zuidelijke route wil nemen moet je via de A1-A8 langs Saarbrücken nemen, of anders de A6 op richting Ludwigshafen.
Goede tip. Ik denk dat mijn keuze daarop gaat vallen. De E42 Brussel - Luik valt over het algemeen denk ik redelijk mee vergeleken met bijvoorbeeld Antwerpen of de E40 van Brussel naar de kust. En het stuk van Verviers door de Ardennen en Eifel heen is meestal relatief rustig. Bovendien heb ik zo nog de keuze om de A6 of A8 te nemen, en als ik de A6 neem om via Karlsruhe of Heilbronn te rijden.

Bedankt iedereen! :top:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door Basjuh1981 » do 04 okt 2018, 8:33

De E42 bij Verviers is nog een mooi stuk om te rijden :top:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door Pino » do 04 okt 2018, 9:43

^^ Een rit door de Ardennen over de E411 is niet heel veel minder, zou ik zeggen. Maar als instrument om wat beter beschermd te zijn tegen de Luxemburgse vrijdagmiddagspits, snap ik dit wel. Al denk ik dat de route Arlon-Petange-A13 dat resultaat ook wel zal bewerkstelligen. Wat je je wellicht nog wel moet bedenken is dit: als je over Verviers rijdt, ligt een vervolgroute over de A6 bepaald meer voor de hand dan door naar Pirmasens en de B10. Buitenom rijden (naast varianten Heilbronn en Karlsruhe, kun je zelfs nog gaan voor A6-A61-A65-B10) is maar twintig kilometer extra dan, en calamiteiten daargelaten ga je voor die 20 km winst niet de enkelbaans B10 pakken. De regio Rhein-Neckar lijkt me echter geen stuk om doorheen te willen rijden op de vrijdagmiddag. Komend vanaf Brussel-Verviers zul je een vier uur na vertrek inrijden. Met vertrek rond 14.00 uur uit Brussel kan dat denk ik nog net wel uit, maar bij eerder vertrek bestaat daar flink filerisico - wat dan toch weer een argument is voor die route over Luxembourg met route langs Petange als eerder door Coen Tunnel omschreven.

Laatste gedachte: als je vertrekpunt in Brussel echt zo dicht bij de A4 ligt, kan het nog wel eens interessant zijn om niet de R0-E40 naar Luik te pakken, maar E411-E42. Het verschil is vanuit dat deel van de stad kleiner dan je denkt -vanaf de VUB maar zeven kilometer. Wanneer het op de R0 of op de E40 tot aan Leuven vast staat (oostelijk van Leuven zou uitzonderlijk zijn), kan dat zomaar sneller zijn richting Verviers.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Omgeving Brussel - Stuttgart vrijdagmiddag

Bericht door stefan23 » vr 05 okt 2018, 10:41

Pino schreef: do 04 okt 2018, 9:43 Laatste gedachte: als je vertrekpunt in Brussel echt zo dicht bij de A4 ligt, kan het nog wel eens interessant zijn om niet de R0-E40 naar Luik te pakken, maar E411-E42. Het verschil is vanuit dat deel van de stad kleiner dan je denkt -vanaf de VUB maar zeven kilometer. Wanneer het op de R0 of op de E40 tot aan Leuven vast staat (oostelijk van Leuven zou uitzonderlijk zijn), kan dat zomaar sneller zijn richting Verviers.
Daar heb ik inderdaad aan gedacht. Maar het stuk Brussel-Leuven lijkt om wat voor reden dan ook mee te vallen in de avondspits (op Google Maps tenminste) en ik moet bij Leuven iemand ophalen (carsharing, milieubewust enzo :woop:).
Ook lijkt het stukje E42 net voor het knooppunt met de E40 wel vaak rood te kleuren. Dus heb toch besloten het zo te doen.

Ik rijd overigens zondagmiddag terug. Dan wel "gewoon" via Karlsruhe en Luxemburg. Dus kan zo een redelijke vergelijking maken als beide dagen (bijna) filevrij zouden zijn.

Plaats reactie