[FOTO][MA] Marokko diversen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 9:06

In deze draad diverse wegenfoto's van mijn reis door Marokko. Ik heb ze gegroepeerd per reisdag en ze staan in de spoiler. Zoals ik in het Marokko-topic al had gepost zijn er diverse hernummeringen doorgevoerd, maar ik hou de oude nog aan (die staat ook op de bewegwijzering, voor zover die voorkomt)

Marrakesh
SPOILER: TOON

Diverse bewegwijzering in de stad. Dit soort bewegwijzering is typerend voor binnen de bebouwde kernen. Tenzij er een groot kruispunt is, is dit de manier om in een plaats te bewegwijzeren.
Op de laatste foto: Laayoune valt hier op, het ligt in de Westelijke Sahara en ligt bijna 900 kilometer vanaf Marrakesh. En natuurlijk het stopbord met de tekst in het Arabisch. Ik heb maar 3 borden ofzo gezien waarbij STOP in ons schrift stond, dat was veelal bij het verlaten van een tankstation of parcitulier terrein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een willekeurige weg in de wat sjiekere wijk Hivernage (om precies te zijn: De Avenue Moulay El Hassan)
Afbeelding

Wat (zeldzame) bewegwijzering in de Medina, in de oude binnenstad
Afbeelding

VRI met aftelklok voor - in dit geval - voetgangers
Afbeelding

Een ruim opgezet kruispunt, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat je hier bij linksaf slaan niet voor elkaar langs moet, maar om elkaar heen moet. En het is tevens een mini-vluchtheuvel
Afbeelding

Een bord voor fietsers zonder fietsstrook, en er zal vast iets vergelijkbaars onder staan :) Marrakesh is vlak en er kan dus prima gefietst worden. Zolang je de drukke verkeersaders maar mijdt. Overigens ben ik veel vaker fietsstroken tegengekomen dan je zou verwachten, zowel bibeko als bubeko.
Afbeelding

Het was 33 graden, en het parkeerverbod zal ook wel iets vermelden wat nuttig is, maar ik kan het dus niet lezen.
Afbeelding

Onze huurauto die ons 1,5 week door Marokko heeft gebracht. Slechts 1 lekke band gehad (op dag 2), dus dat valt mee voor een wagen met 95000 kilometer op de teller. Verder reed hij prima.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 9:51

N9 Marrakesh - Ouarzazate
SPOILER: TOON

We verlaten Marrakesh op weg naar het (zuid-)oosten. In de buitenwijken nog brede en rechte wegen. En fietsstrook (die volgens mij officieel ook een langzaamverkeersstrook is)
Afbeelding

Veel foto's van deze weg heb ik niet kunnen maken: Te rommelig verkeer, zon tegen en ook nog heel veel werkzaamheden waarbij je goed op moet lette. Ik heb wel een poging gewaagd voor wat foto's.
Deze is op een bergpas vóór de Tizi n'Tichka gemaakt. Het is duidelijk welk land als inspiratiebron is gebruikt voor de verkeersborden. Overigens werd nergens het stijgings- of dalingspercentage vermeld.
Afbeelding

Zoals gezegd wordt er hard gewerkt op veel plekken langs de weg vanwege verbreding, afsnijding van bochten of duikers voor de waterafvoer. De laatste paar kilometers voor de top van de bergpas is beter, strak asfalt, breder en kruipstroken.
Hier boven in de bergen is het landschap vrij kaal, maar tijdens de klim aan de noordzijde van de Hoge Atlas hebben we zelfs even in de bossen gereden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De configuratie strookt op dit punt niet helemaal met het bord :)
Afbeelding

En dan de Tichka-pas. Het staat vol met winkeltjes en verkopers, dus even wat foto's maken, en dan gauw weer doorrijden, aan de zuidzijde van de Hoge Atlas.
Afbeelding

Aan de noordkant is het relatief groen, aan de zuidkant begin je de invloed van de Sahara al wat te merken en is het wat kaler en ruiger. Dan wordt groen wat zeldzamer (alleen rondom rivierbeddingen, die voor 99% droog stonden). We dalen af naar Ouarzazate.
Afbeelding

Er zijn onderweg genoeg café's waar je even kunt stoppen en een drankje kunt doen.
Afbeelding

Kaal landschap langs de N9, oostwaarts naar Ouarzazate. Gelukkig ook wat minder zon (het was onstabiel weer in die dagen), dat scheelt in de warmte.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door jdb2 » ma 15 okt 2018, 10:09

Een bord voor fietsers zonder fietsstrook, en er zal vast iets vergelijkbaars onder staan :) Marrakesh is vlak en er kan dus prima gefietst worden. Zolang je de drukke verkeersaders maar mijdt. Overigens ben ik veel vaker fietsstroken tegengekomen dan je zou verwachten, zowel bibeko als bubeko.
Afbeelding
Mijn Arabisch is niet zo goed, maar denk dat hier staat "uiterst rechts houden".
Het was 33 graden, en het parkeerverbod zal ook wel iets vermelden wat nuttig is, maar ik kan het dus niet lezen.
Afbeelding
Parkeerverbod met deze tekst is gebruikelijk bij bankkantoren in Marokko. Er staat min of meer letterlijk "voorbehouden voor geldtransport voertuigen". Het logo met het paard is van een van de grotere banken in het land, Bank Chaâbi/Banque Populaire (Volksbank).

Bedankt voor de foto's verder. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 10:16

Dank voor de uitleg :)

N10 Ouarzazate-Tinejdad
SPOILER: TOON

We rijden nog een stuk door Ouarzazate, en daarna verder oostwaarts via de N10 naar Tinejdad. In de meeste plaatsen was de weg zo breed. VMax=60 km/h
Afbeelding

Na het verlaten van Ouarzazate is er niet veel meer te zien
Afbeelding

Je mag 100, maar of er nog een voorwaarde aan verbonden is, was mij niet duidelijk. Ik heb ook dit soort borden gezien met in het Frans iets van "Vistesse limitee", dus ik neem aan dat dat hier ook stond.
Afbeelding

Af en toe is er nog een bewegwijzerde kruispunt
Afbeelding

En ook golfen is belangrijk in deze droogte (voor sommigen dan)
Afbeelding

Dit soort bouwwerken ben ik zeer regelmatig tegengekomen. Ik vermoed dat het een grens van een gemeente of provincie moet voorstellen. Ik heb wel eens provincieborden zien staan niet ver van dit soort bouwsels.
Afbeelding

Verder oostwaarts...
Afbeelding
Afbeelding

Veel bruggen zijn er niet (al waren er her en der een paar in aanbouw), wel van dit soort wadi's, waar het water via de verlaagde weg stroomt. Omdat het in de weken ervoor flink geregend had, stond of stroomde er soms nog water.
Afbeelding

Haarspeldbochten
Afbeelding
Afbeelding

En verder nog wat dreigende luchten in een lege omgeving
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

... met af en toe weer zo'n bouwwerkje aan weerszijden van de weg...
Afbeelding

... en af en toe een dorpje, dat vanwege de kleur van de huizen soms bijna wegvalt tegen de bergwand.
Afbeelding

En af en toe een stadje. Dit is Tinghir, je zit nog ver van het centrum af, maar de weg is hier behoorlijk breed en her en der worden nog flink wat huizen of appartementen uit de grond gestampt.
Afbeelding

Tenslotte rijden we de provincie Errachidia binnen en het plaatsje Tinejdad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 10:35

N10/R113/N12/R108/N9 Tinejdad-Zagora
SPOILER: TOON

Vanuit Tinejdad eerst een stukje terug westwaarts. Af en toe steekt er wat over (geitjes, ezels, dromedarisen, schapen, we hebben van alles voorbij zien komen)
Afbeelding

Kruising N10 met de R113. We slaan hier linksaf de R113 op.
Afbeelding
Afbeelding

En ook dat is een landschappelijk prachtige route en nog rustiger/leger van via de N10
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na Alnif kom je op de N12 en rijden we verder westwaarts. Deze lange rechte wegen zijn erg vermoeiend.
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is er soms een gloednieuw tankstation met bar in Nergenshuizen. Ik had hier zelfs 4G internet terwijl er behalve dit bouwwerk en een enkel verdwaald oud huis in de verre omtrek niets te vinden was.
Afbeelding
Afbeelding

Verder naar Tazarine via de N12
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Tazarine namen we de R108. Hier werd duidelijk dat de dagen of weken ervoor veel regen gevallen was, er lag her en der nog modder op de weg.
Afbeelding

Even afremmen...
Afbeelding

... en daar doorhobbelen
Afbeelding

Hier wordt de N9 bereikt en slaan we af naar het zuiden, naar Zagora.
Afbeelding

Tot aan Zagora is de N9 hier een zeer goede weg en is duidelijk vrij recent aangepakt. Vrijwel de hele weg kent een fietsstrook/strook voor langzaam verkeer, zowel bibeko als bubeko.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de Draâ-vallei, vanwege de aanwezigheid van de rivier is het hier relatief groen
Afbeelding
Afbeelding

Deze zit in de goede strook :) (en ook nog eens in de goede richting, ik ben ze ook in de verkeerde richting tegengekomen)
Afbeelding

Veel groen
Afbeelding
Afbeelding

Dit leek op een bypass, er waren nog stukken oude weg te zien aan de linkerkant van de weg. De gebruikelijke 'bornes' (zoals ook bekend uit Frankrijk) ontbraken hier.
Afbeelding

Je zit hier wat hoger, en kijkt op een groot palmenbos (palmaraie) in het dal van de Draâ.
Afbeelding

En bij deze poort rij je Zagora binnen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 11:20

N9 Zagora - M'hmid - Zagora
SPOILER: TOON

Wegwijzer in Zagora
Afbeelding

En een rotonde (zeer populair in Marokko trouwens)
Afbeelding

De N9 zuidwaarts naar de Sahara. We passeren hier de rivier (Oued=rivier, dit is dus niet vertaald naar het Frans) el Faija.
Afbeelding

Kaler en kaler...
Afbeelding

Even een korte pauze, zodat ik wat foto's kon nemen. O.a. van deze borne.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na de laatste bergkam uitzicht op de zandduinen bij M'hmid die het noorden van de Sahara markeren.
Afbeelding
Afbeelding

Toch is niet alles kaal en dor, vlak voor M'hmid rij je nog tussen de palmbomem
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ergens in de woestijn, zo'n 50 kilometer ten (noord-)westen van M'hamid. Toen ik hier op mijn telefoon (GPS) keek, zag ik tot mijn stomme verbazing dat deze 'weg' genummerd is als de P1522. En ja, verderop ligt wat water (cadeautje van de regenval van eerder die maand)
Afbeelding

Terug op de N9 naar het noorden, deze berg heeft volgens de gids als bijnaam "Tajine".
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 12:39

N12/R111/R108/N10 Zagora-Taliouine.
SPOILER: TOON

We gaan weer op pad.

Eerst een dubbel-grensoverschrijdend doel: Nog maar 52 dagen naar Timboektoe in Mali :)
Afbeelding

Afstandenbord bij het verlaten van Zagora in westelijke richting.
Afbeelding

En een waarschuwing voor zandduinen
Afbeelding
Afbeelding

Die waren er ook:
Afbeelding

Bij het vliegveld van Zagora. Dit soort constructies (rechts uitvoegen om linksaf te slaan) kwam ik trouwens nog best vaak tegen onderweg.
Afbeelding

Leegte en een mottobord.
Afbeelding
Afbeelding

En weer de rivier el Faija. Die ook hier droogstond.
Afbeelding

En dan nog een afstandenbord in de woestijn
Afbeelding
Afbeelding

We naderen Foum Zguid
Afbeelding
Afbeelding

De wegwijzer rechtaf naar de R111 was verdwenen, maar de weg was gelukkig open (die schijnt tijdens de regenval dicht geweest te zijn)
Afbeelding

En vervolgens een aantal foto's van het afwisselende landschap van de R111 en de R108
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 12:41

N10 Taliouine - Agadir
SPOILER: TOON

We rijden verder westwaarts in de richting van de Atlantische kust, en langzaam wordt de omgeving groener.
Afbeelding
Afbeelding

De N10 was op sommige plekken nogal smal, niet prettig als je uit moet wijken voor een vrachtwagen (die ook weer uit moet wijken voor iets of iemand anders)
Afbeelding
Afbeelding

Niet ver van Taroudant, weer een mogelijkheid om noordwaarts naar Marrakesh te rijden, maar dan via de Tizi n'Test pas.
Afbeelding
Afbeelding

Groen en recht
Afbeelding

Dit is de P1714, een bypass van de N10, met twee rijbanen. Hier mag je 100, maar als het langzame verkeer, inclusief fietsers, maakt gewoon gebruik van de weg. Niet echt prettig rijden.
Afbeelding

Niet ver van Agadir
Afbeelding
Afbeelding

Een van de zeldzame momenten dat ik portaalbewegwijzering tegenkwam.
Afbeelding

En een paar foto's vanuit Agadir

De boulevard van Agadir: 5 symbolen, maar er worden 4 vervoersmiddelen genoemd.
Afbeelding

Bewegwijzering in Agadir
Afbeelding

En ook hier fietsstroken
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 12:41

N1 Agadir - Essaouira
SPOILER: TOON

Een mooie weg die deels langs de kust loopt, maar ook door bergachtig gebied loopt.
Eerst nog een stuk N1 door de buitenwijken van Agadir
Afbeelding

Dit is de afslag naar de N8 (tegenwoordig N11a), en verderop begint de snelweg naar Marrakesh. Hier geen snelwegsymbool
Afbeelding

We naderen het einde van Agadir
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan noordwaarts. De N1 is hier zeer goed uitgebouwd, er zijn wel een paar kompassages en rotondes, maar ook lange stukken 2x2 en ontsluit diverse stranden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een gegeven moment houdt het 2x2 deel op, en is het nog gewoon 1 rijbaan. Je ziet de mist in de verte, daar hadden we soms wel last van tijdens het rijden.
Afbeelding

Dit soort borden kom je veel tegen langs deze weg. Deze is drietalig.
Afbeelding

Verder langs de kust en uiteindelijk weer landinwaarts.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Nog 108 kilometer naar Essaouira
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veetransport op zijn Marokkaans
Afbeelding
Afbeelding
En naar Casablanca is het ook nog wel een stuk rijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarschuwing voor een gevaarlijk stuk weg
Afbeelding

En uiteindelijk bereiken we Essaouira
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » ma 15 okt 2018, 12:42

En tenslotte: R203 en N8 Essaouira - Marrakesh
SPOILER: TOON

Laatste etappe. De R203 is een goede en brede weg, overal 2x2 tot aan Chichaoua
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook een beziendwaardigheid, geiten die in bomen klimmen. Dit zijn Arganbomen, de enige boom waar geiten inklimmen.
Afbeelding

En zo gaat het verder tot Chichaoua.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tenslotte nog een bord dat verwijst naar de snelweg. Wij gingen rechtdoor "par r. N8".
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door waldo79 » ma 15 okt 2018, 18:59

Deels herkenbaar :handshake:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Hajo » zo 21 okt 2018, 11:11

Leuke rapportage en mooie foto's! :top:

Hoe is de rijstijl van de gemiddelde Marokkaan?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » zo 21 okt 2018, 11:30

Laten we zeggen: Redelijk tot behoorlijk assertief ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018, 11:36

Rijden in het donker is zeker wel lastig? Ik zie vrijwel geen reflectorpaaltjes.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door Palance » zo 21 okt 2018, 11:41

Het wordt geadviseerd om het niet te doen (ivm gaten in de weg, overstekende mensen en dieren en onverlichte andere voertuigen). Ik heb dan ook niet in het donker gereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [FOTO][MA] Marokko diversen

Bericht door jdb2 » zo 21 okt 2018, 12:01

Ook auto's met slecht afgestelde lichten, of hun grootlicht niet dimmen waardoor je wordt verblind, auto's één werkende koplamp waardoor je eerst denkt dat het een motorfiets is...

Reflectorpaaltjes zijn idd zeer zeldzaam, maar wegen met kantmarkering hebben in principe toch kattenogen tussen de onderbroken lijnen?

Plaats reactie