Van Alkmaar naar Tirano (I)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Zafer » vr 16 nov 2018, 16:14

Goedemiddag forumleden,

Ik ben niet heel actief op het forum, maar wilde toch graag om een reisadvies vragen.

Ik wil in januari naar Tirano, Italië. Ik heb altijd al veel sneeuw willen zien en de Berninapass is het hele jaar geopend, vandaar deze keuze.
Lekker in m'n uppie door bergen sneeuw in de bergen rijden, heerlijk!
Ik twijfel nog tussen week 3 of 4 om te gaan, dat hangt ook nog van het werk af wanneer ik vakantie kan krijgen. Het wordt sowieso een midweek. Dus van ma t/m vrijdag om de drukte ook een beetje te mijden.
De route die Google Maps mij voorschotelt lijkt me prima te doen, via Keulen, Frankfurt, Stuttgart, Lindau en dan langs Liechtenstein naar Italië.
Tips voor alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik was meer benieuwd naar de dingen die daar eventueel te doen zijn. Ik wilde sowieso de trein pakken van Tirano naar St. Moritz. Chur vind ik iets te ver en te duur voor een retourtje aangezien het nog best een lange treinreis is. Ik zou dan ook waarschijnlijk nog een hotel moeten boeken in Chur, dus dat vind ik niet zo heel interessant. Verder ken ik de omgeving niet echt en in de winter zul je ook niet zo gauw de bergen in gaan om te wandelen natuurlijk, maar dat is niet zo erg. Het wordt ook geen hele actieve vakantie, maar als er nog leuke dingen in de omgeving te zien of te doen zijn, kan ik dat altijd overwegen. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer op het internet en het is vaak ook gericht op de zomer, als ik op winter zoek dan kom ik bijna alleen maar wintersport en pistes tegen, en om die reden ga ik niet heen. :p Vandaar dat ik vraag naar jullie eventuele ervaringen.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Groetjes Zafer

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Rens15 » vr 16 nov 2018, 16:35

Hey Zafer,

Mij zal je vast nog wel kennen ;)

Je noemt precies het gebied waar ik een keer op vakantie ben geweest. Ik heb in de zomer van 2004 bij het dorpje Pontresina aan de Zwitserse kant van de Berninapass gezeten op de hoogste camping van Europa. De hoogte is zo'n 1800 meter.

Op 10 juli 2004 kwam de sneeuwgrens tot 100 meter boven de camping en op 11 juli 2004 was er opeens een winterse wereld. Heel gek om middenin de zomer in 3 cm sneeuw wakker te worden.

De natuur is er sowieso overweldigend, het loont de moeite om met de auto de Berninapass te rijden. Naast de mooie natuur is het er ook de moeite om op de spoorlijn naar Tirano te letten. Iets voor de Italiaanse grens is een soort keerviaduct. Mooi fotomomentje.

Voor de trein geldt natuurlijk hetzelfde met de Berninapass, alleen is het nadeel dat er vrij veel tunnels in de spoorlijn zijn waardoor je minder van de omgeving ziet.

Het leukste van de omgeving daar vind ik de uitzichtpunten, met de kabelbanen omhoog gaan loont de moeite. Er zijn een aantal musea in de buurt, maar daar ben ik zelf niet zo van.

Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Zafer » zo 18 nov 2018, 15:32

Rens15 schreef: vr 16 nov 2018, 16:35 Hey Zafer,

Mij zal je vast nog wel kennen ;)

Je noemt precies het gebied waar ik een keer op vakantie ben geweest. Ik heb in de zomer van 2004 bij het dorpje Pontresina aan de Zwitserse kant van de Berninapass gezeten op de hoogste camping van Europa. De hoogte is zo'n 1800 meter.

Op 10 juli 2004 kwam de sneeuwgrens tot 100 meter boven de camping en op 11 juli 2004 was er opeens een winterse wereld. Heel gek om middenin de zomer in 3 cm sneeuw wakker te worden.

De natuur is er sowieso overweldigend, het loont de moeite om met de auto de Berninapass te rijden. Naast de mooie natuur is het er ook de moeite om op de spoorlijn naar Tirano te letten. Iets voor de Italiaanse grens is een soort keerviaduct. Mooi fotomomentje.

Voor de trein geldt natuurlijk hetzelfde met de Berninapass, alleen is het nadeel dat er vrij veel tunnels in de spoorlijn zijn waardoor je minder van de omgeving ziet.

Het leukste van de omgeving daar vind ik de uitzichtpunten, met de kabelbanen omhoog gaan loont de moeite. Er zijn een aantal musea in de buurt, maar daar ben ik zelf niet zo van.
Hey Rens,

Ja, jou ken ik zeker nog wel :top:

Wat grappig dat jij daar ook al geweest bent. Ja het lijkt me inderdaad een hele mooie omgeving en om de trein te pakken. Thanks voor de tips, zal ze zeker even meenemen in alles.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Schelpenpaadje » zo 18 nov 2018, 18:32

In Celerina (bij Sankt Moritz) ligt een olympische bobsleebaan waar regelmatig wedstrijden zijn en tussendoor wordt getraind. Leuk om even te gaan kijken. De baan wordt elk jaar volledig opnieuw opgebouwd uit sneeuw en ijs.

Op het meer van Sankt Moritz wordt 's winters een ijsbaan uitgezet en zijn er ook regelmatig evenementen zoals racen met paarden.

In Pontresina is een spa- en zwembad waar je behalve overdekt ook buiten kunt zwemmen omringd door de Alpen.

Vanuit o.a. Samedan rijdt een trein over de Albulapass richting Filisur. Als je uitstapt in Preda kun je vanaf daar naar beneden sleeën tot in Bergün. Dit deel van de gesloten pasweg wordt geprepareerd tot een vrij spectaculaire sleebaan, die 's avonds zelfs verlicht is. In Preda zitten twee verhuurbedrijven waar je kunt kiezen uit een keur aan typische rodelsleeen (eventueel ook meerpersoons als je met kinderen gaat). De Rhätische Bahn biedt speciale dagtickets aan die behalve been retour naar Preda recht geven om meerdere keren vanuit Bergün weer omhoog te treinen. Bergün is een leuke wintersportplaats waar je tussen het sleeën door een borreltje kunt halen bij de plaatselijke ijsbar of het museum van de RB bezoeken.

Zomaar een paar suggesties.
Ik ben zelf meer bekend in het Unter-Engadin en (nog) niet over de Berninapas gereden, dus heel veel tips in de omgeving van Tirano ken ik niet.

Ik heb zelf geen ervaring met de autotreinen naar het Engadin. De Fluëlapass wordt helaas voor jou meestal maar t/m december opengehouden. Als je de trein (Vereinatunnel) wilt mijden is een rit over de Julierpass een goed alternatief, zeker als je zo zuidelijk gaat als jij. Om de passage door Lenzerheide te mijden zou ik dan wel via Thusis naar Tiefencastel rijden. Op de Julier passeer je onder meer een stuwmeer (bij Marmorera) en het restaurant op de pas zelf is één van de betere die ik ken op Zwitserse pashoogtes.

Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Zafer » ma 19 nov 2018, 20:11

Schelpenpaadje schreef: zo 18 nov 2018, 18:32 In Celerina (bij Sankt Moritz) ligt een olympische bobsleebaan waar regelmatig wedstrijden zijn en tussendoor wordt getraind. Leuk om even te gaan kijken. De baan wordt elk jaar volledig opnieuw opgebouwd uit sneeuw en ijs.

Op het meer van Sankt Moritz wordt 's winters een ijsbaan uitgezet en zijn er ook regelmatig evenementen zoals racen met paarden.

In Pontresina is een spa- en zwembad waar je behalve overdekt ook buiten kunt zwemmen omringd door de Alpen.

Vanuit o.a. Samedan rijdt een trein over de Albulapass richting Filisur. Als je uitstapt in Preda kun je vanaf daar naar beneden sleeën tot in Bergün. Dit deel van de gesloten pasweg wordt geprepareerd tot een vrij spectaculaire sleebaan, die 's avonds zelfs verlicht is. In Preda zitten twee verhuurbedrijven waar je kunt kiezen uit een keur aan typische rodelsleeen (eventueel ook meerpersoons als je met kinderen gaat). De Rhätische Bahn biedt speciale dagtickets aan die behalve been retour naar Preda recht geven om meerdere keren vanuit Bergün weer omhoog te treinen. Bergün is een leuke wintersportplaats waar je tussen het sleeën door een borreltje kunt halen bij de plaatselijke ijsbar of het museum van de RB bezoeken.

Zomaar een paar suggesties.
Ik ben zelf meer bekend in het Unter-Engadin en (nog) niet over de Berninapas gereden, dus heel veel tips in de omgeving van Tirano ken ik niet.
Wow, onwijs bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren. :top: Ik zal deze week alles eens op mijn gemakje bekijken, het klinkt wel erg veelbelovend en als een omgeving waarin genoeg te doen is!
Ik heb zelf geen ervaring met de autotreinen naar het Engadin. De Fluëlapass wordt helaas voor jou meestal maar t/m december opengehouden. Als je de trein (Vereinatunnel) wilt mijden is een rit over de Julierpass een goed alternatief, zeker als je zo zuidelijk gaat als jij. Om de passage door Lenzerheide te mijden zou ik dan wel via Thusis naar Tiefencastel rijden. Op de Julier passeer je onder meer een stuwmeer (bij Marmorera) en het restaurant op de pas zelf is één van de betere die ik ken op Zwitserse pashoogtes.
De route die Google Maps mij voorschrijft is precies het stuk wat jij ook aangeeft, via de Julierpass en langs Thusis en Tiefencastel. Een fijne geruststelling om te weten dat het de goede route is en zal het stuwmeer ook onthouden voor onderweg.

Nogmaals bedankt! :yes:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 17 dec 2018, 11:16

Zafer schreef: vr 16 nov 2018, 16:14 Ik wil in januari naar Tirano, Italië. Ik heb altijd al veel sneeuw willen zien en de Berninapass is het hele jaar geopend, vandaar deze keuze.
Wees ervan bewust dat in de winter alle bergpassen, ook die in principe het hele jaar door open zijn, bij sneeuwval voor periodes afgesloten kunnen worden. Zeker in januari kan je net een tijdsbestek treffen dat het hard kan sneeuwen. Dat is natuurlijk mooi, maar om van A naar B te komen lastig. Ook bij mooi weer kunnen bergpassen vanwege lawinegevaar nog 1-2 dagen dicht zijn, alvorens ze worden heropend. Sowieso zijn winterbanden met voldoende profiel en het meenemen van sneeuwkettingen een absolute must.

Als de Julierpass tijdelijk gesloten is kan je de Vereinatunnel nemen. Op vrijdagmiddag en de zaterdag kunnen er grotere wachttijden ontstaan. Is een bergpas gesloten dan op alle dagen extra vertraging mogelijk. Als de Bernina dicht is kom je helaas met de auto vanuit het Engadin niet in Tirano. Het spoor maakt men sneller schoon dan de weg. De trein rijdt vrijwel altijd.
Zafer schreef: vr 16 nov 2018, 16:14 De route die Google Maps mij voorschotelt lijkt me prima te doen, via Keulen, Frankfurt, Stuttgart, Lindau en dan langs Liechtenstein naar Italië.
Je zou ook nog over de route langs de Fernpass, Landeck en Pfunds na kunnen denken. Vooral bij veel sneeuw en een gesloten Julierpass een tip om zonder passen of autotreinen in het Engadin te komen.
Zafer schreef: vr 16 nov 2018, 16:14 Ik was meer benieuwd naar de dingen die daar eventueel te doen zijn.
In de winter alles wat met wintersport te maken heeft natuurlijk. ;) Als je niet kunt skiën of snowboarden, dan wel sleeën (rodelbanen volop), schaatsen of wat anders. In de Zwitserse Alpen zijn er ook voldoende winterwandelpaden.
Rens15 schreef: vr 16 nov 2018, 16:35 Ik heb in de zomer van 2004 bij het dorpje Pontresina aan de Zwitserse kant van de Berninapass gezeten op de hoogste camping van Europa. De hoogte is zo'n 1800 meter.
De wereld is klein, in die zomer was ik ook met m'n familie op die camping. Van sneeuw kan ik me niks meer herinneren, wel weet ik nog van enkele nachten vorst en daardoor de 'witte' wereld op de vroege morgen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 17 dec 2018, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: Van Alkmaar naar Tirano (I)

Bericht door Rens15 » ma 17 dec 2018, 12:26

SnarfFlevoland schreef: ma 17 dec 2018, 11:16
Rens15 schreef: vr 16 nov 2018, 16:35 Ik heb in de zomer van 2004 bij het dorpje Pontresina aan de Zwitserse kant van de Berninapass gezeten op de hoogste camping van Europa. De hoogte is zo'n 1800 meter.
De wereld is klein, in die zomer was ik ook met m'n familie op die camping. Van sneeuw kan ik me niks meer herinneren, wel weet ik nog van enkele nachten vorst en daardoor de 'witte' wereld op de vroege morgen.
Op 10 juli 2004 daalde de sneeuwgrens tot op 100 meter boven de camping. In de nacht van 10 op 11 juli 2004 was het urenlang aan het onweren en stortregenen. Later in de nacht werd het stil. Mijn moeder dacht: huh? Dat is gek, plotseling na urenlange regen werd het stil. Een paar uur later toen we de tent uitkwamen werd duidelijk waarom. De regen was overgegaan in sneeuw. Er lag 3 cm op de camping. Heel bizar om mee te maken middenin de zomer. In de loop van de ochtend smolt de sneeuw weer langzaam weg.

Een paar dagen daarna hadden we nog een hele koude nacht. Toen was het zeker -3°C. Na die koude nacht sloeg het weer om en steeg de temperatuur snel door naar ruim boven de 20°C.

Plaats reactie