Naar Lviv

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Naar Lviv

Bericht door mvalkenburg » do 10 jan 2019, 11:25

Vanwege voorpret en accommodaties regelen ben ik hier alvast mee bezig.

Eind juli/begin augustus gaan we voor 1 à 2 weken naar Zuid-Oost Polen. We willen ook een 3 à 4 nachten naar Lviv maar ik lees nogal wat verschillende (horror)verhalen over de grenswachttijden als we met de auto gaan. Wat zijn de ervaringen hier?

Er rijdt tevens een spotgoedkope directe trein vanuit Przemysl die er 2 uurtjes over doet, waarbij de grensformaliteiten tijdens de rit gedaan worden.

Aangezien we met 2 kinderen reizen lijkt me dit ook wel een prima optie, maar het beperkt de mogelijkheden natuurlijk wat om wat dingen in de buurt van Lviv te bekijken en de trein rijdt maar enkele keren per dag.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Naar Lviv

Bericht door GuteFahrt » do 10 jan 2019, 12:27

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Lviv

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jan 2019, 15:03

Het kan meezitten, het kan tegenzitten. Ik weet niet waar je precies in Zuidoost-Polen zal zitten. Bij Dorohusk/Jagodin kostte de grensovergang van Polen naar Oekraïne mij in mei 2017 ongeveer anderhalf uur, maar dat was buiten het hoogseizoen. En niet echt helemaal in Zuidoost-Polen, dus voor jou waarschijnlijk minder relevant.

Korczowa en Medyka staan wel als drukke grensovergangen bekend. Hrebenne (DK17) is doorgaans wat rustiger.

De kleinere grensovergangen zoals bij Krościenko (DK84) en Budomierz (DW866) zijn in de regel wel aanmerkelijk rustiger en met kortere wachttijden. Afhankelijk van waar je vandaan komt kunnen dat interessante alternatieven zijn. Real time wachttijden kun je hier vinden: https://granica.gov.pl/index_wait.php

Over de trein heb ik trouwens ook goede verhalen gehoord, maar het vereist iets meer planning. Het lijkt me wel handig om een auto bij de hand te hebben.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Naar Lviv

Bericht door Seat Ibiza » ma 14 jan 2019, 18:27

mvalkenburg schreef: do 10 jan 2019, 11:25We willen ook een 3 à 4 nachten naar Lviv...
Coen Tunnel schreef: do 10 jan 2019, 15:03Het lijkt me wel handig om een auto bij de hand te hebben.
Ik ben afgelopen jaar in Lviv geweest (vliegen vanaf Dortmund). De stad biedt voldoende te bezichtigen en daarbij heb je dus niet direct een auto nodig. Ik zou dus zeggen: probeer de trein te regelen en doe 3 nachtjes in de stad.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Naar Lviv

Bericht door mvalkenburg » ma 14 jan 2019, 21:24

Mijn idee. Kinderen zijn nog in de leeftijd dat OV leuk is ook :hahaHAHA:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Naar Lviv

Bericht door Seat Ibiza » di 15 jan 2019, 10:16

^^
Maak zeker een ritje met een tram in dat geval. Veel oude Tatra trams (in soms erbarmelijke staat... :? )

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Naar Lviv

Bericht door Chrysa » di 15 jan 2019, 17:35

mvalkenburg schreef: ma 14 jan 2019, 21:24 Mijn idee. Kinderen zijn nog in de leeftijd dat OV leuk is ook :hahaHAHA:
OV is best leuk hoor, zolang je er niet van afhankelijk bent. :p

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Naar Lviv

Bericht door Bongo » do 17 jan 2019, 11:28

Lviv is mooi en leuk en goed te voet te belopen, al kan het met kinderwagens wat lastig zijn met kinderkopjes en hoge stoepranden. Vanuit het station is het centrum misschien wat ver lopen, maar een trammetje of een (über)taxi brengt je er zo.
Lviv stat bekend om koffie, bier, chocolade en koek en zoetwaren, en er zijn volgens mij ook winkeltjes waar ze daarin workshops geven om zelf te maken (al zal de taal daar wel een probleem kunnen zijn)
-edit, de website is iig in het Engels: http://caramel.lviv.ua/en/

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Naar Lviv

Bericht door mvalkenburg » ma 05 aug 2019, 22:31

Het is uiteindelijk de trein geworden en dat is goed bevallen. Kosten: totaal ca 65 euro retour in de eerste klas voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Plus 50 zloty bewaakt parkeren in Przemysl voor 3 nachten.
Heen (vrijdag) zat de trein afgeladen vol en daardoor duurden de grenscontroles langer dan gepland, dus hadden we in totaal iets van 20-30 minuten vertraging. Terug (vandaag) vrijwel volledig volgens schema (<10 minuten vertraging), dus in een ruime 2 uur van Lviv naar Przemysl incl. alle controles.
Poolse douane op de terugweg wilde overigens domweg niet geloven dat ik geen sigaretten had meegenomen. Uiterlijk toen hij bij de kinderboeken en kleurpotloden in mijn koffer aanbeland was, realiseerde hij zich dat die 2 schattige kindertjes op de stoelen naast mij bij mij hoorden :facepalm:
Poolse controles vinden overigens grotendeels stilstaand plaats bij Medyka op een achterafspoor vlak vóór de grens. De oekraïners controleren (zowel douane als personencontrole) tijdens de rit. Dat werd op de heenweg wel spannend, want ze waren maar net op tijd vóór aankomst in Lviv klaar vanwege de volle trein. Zelfs de eerste klas coupé, waar wij zaten, zat helemaal vol.

Voor de rest: Lviv is top en een echte aanrader. De kinderen (5 en 7) vonden het gelukkig ook erg leuk om te ervaren. Auto geen moment gemist in de stad overigens. Te voet en met de tram (kaartje € 0,18!) prima terecht gekomen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Naar Lviv

Bericht door jelger » di 06 aug 2019, 0:36

Goed om te weten dat de trein goed bevalt. Moet voor najaar een klein groepsreisje voorbereiden. Waarschijnlijk Kiev - Odessa (en mogelijk Chisinau) of Kiev - Mariupol.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Naar Lviv

Bericht door Bongo » wo 21 aug 2019, 14:07

Goed te horen dat jij en de kinderen het leuk vonden!
Wachttijd voor auto's tussen PL en UA schijnt (soms?) echt de spuigaten uit te lopen las ik op facebook berichten van mensen die min of meer regelmatig die route reizen, 5-10 uur is geen uitzondering :schrikreactie: .

^^ @Jelger, als het om een toeristisch bezoek gaat, zou ik echt voor Odessaa gaan. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Naar Lviv

Bericht door mvalkenburg » wo 21 aug 2019, 14:15

Qua treinen moet je trouwens even kijken wat voor materiaal er rijdt. Op de lijn Kiev-Lviv-Polen rijden de moderne Intercity+ treinen, deze zijn echt nieuw en netjes. Op veel andere lijnen rijdt ouder materiaal. Hoe dat er van binnen uit ziet weet ik niet. Viel me wel op dat e.e.a. wel allemaal keurig netjes op tijd vertrok. Kaartjes (etickets) kun je vanaf 30 of 60 dagen van te voren online kopen op de website van Ukrainian Railways, incl. plaatsreservering. Dat is zeker een aanrader boven in de rij gaan staan bij de ticket offices.
Bongo schreef: wo 21 aug 2019, 14:07 Wachttijd voor auto's tussen PL en UA schijnt (soms?) echt de spuigaten uit te lopen las ik op facebook berichten van mensen die min of meer regelmatig die route reizen, 5-10 uur is geen uitzondering .
Vanuit de trein konden we de wachtrij voor het autoverkeer ook zien. Daar word je niet vrolijk van. Op dat moment was ik blij om in de airco in de trein te zitten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Naar Lviv

Bericht door jelger » wo 21 aug 2019, 15:09

Bongo schreef: wo 21 aug 2019, 14:07 ^^ @Jelger, als het om een toeristisch bezoek gaat, zou ik echt voor Odessaa gaan. ;)
Nee, niet toeristisch, maar een dagdeel wordt er vast voor ingeruimd. :) De groep gaat ook voor Odessa, dus ik denk dat het die kant wordt, ook omdat een flits bezoek Transnistrië, Chisinau dan mogelijk is en wat binnen scope reis past. Kan zijn dat ik daarna doorreis naar de Kaukasus, wat vanaf Zuid oosten van land bewerkelijker wordt.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Naar Lviv

Bericht door Bluemoon23 » za 24 aug 2019, 0:21

Bongo schreef: wo 21 aug 2019, 14:07 Goed te horen dat jij en de kinderen het leuk vonden!
Wachttijd voor auto's tussen PL en UA schijnt (soms?) echt de spuigaten uit te lopen las ik op facebook berichten van mensen die min of meer regelmatig die route reizen, 5-10 uur is geen uitzondering :schrikreactie: .
Ik ben begin Juli naar Lviv gereden
Ik was in Polen, en Lviv leek mij ook wel leuk om te bezoeken voor een paar dagen
Vanaf Polen naar Oekraine was iets van 2 uur wachten
Andersom was het helemaal drama, van Oekraine naar Polen duurde dik 5 uur (in de brandende zon), wat volgens mij grotendeels toe te schrijven is aan (overbodige) bureaucratie en inefficiëntie
Want het aantal auto`s wat in de wachtrij stond was helemaal niet zo groot, enige tientallen
Er kwam maar geen beweging in de rij, iedereen was uit de auto en zat op de grond aan de overkant van de weg waar nog een beetje schaduw was...

Mijn advies: pak het vliegtuig of inderdaad die trein als dat sneller gaat
Rijden naar Lviv toe vanaf de grens ging overigens prima, goede wegen, alleen IN Lviv zelf waren de wegen drama
Verzakte kasseien/kinderkopjes met hoger liggende tramrails ertussen
Je rammelt gewoon je auto uit....

In de restaurants en hotels waar ik was spraken ze gewoon engels, menukaarten vaak ook in Engels, creditkaarten gewoon geaccepteerd enzo, ik had niet eens Oekraïens geld bij mij, alles digitaal afgerekend
Laatst gewijzigd door Bluemoon23 op za 24 aug 2019, 0:28, 2 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Naar Lviv

Bericht door mvalkenburg » za 24 aug 2019, 0:23

Bluemoon23 schreef: za 24 aug 2019, 0:21 Mijn advies: pak het vliegtuig of inderdaad die trein als dat sneller gaat (heeft iemand van hier ervaring met die trein ? )
Zie mijn bericht van 5 augustus

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Naar Lviv

Bericht door Bluemoon23 » za 24 aug 2019, 0:25

Ja, ik zag je bericht en wilde mijn bericht nog aanpassen, maar je was mij voor :lol:

Plaats reactie