Woerden - noorden Toscane

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » za 02 feb 2019, 18:43

Beste forumleden,

Afgelopen zomer zijn we voor het eerst met een aanhanger achter de auto op vakantie gegaan. De reis ging van Woerden naar de Spaanse Pyreneeën. Ben toen over de A20 door Frankrijk gereden om zo een vrij vlakke route te hebben. Ik heb een SEAT Altea benzine 1.6, 75KW.

In zomer 2019 gaan we naar het noorden van Toscane, tussen Bologna en Firenze zitten we. Dat betekent dat we de Alpen over moeten. Vertrekpunt is weer Woerden. We reizen op een maandag en een dinsdag eind juli, met een overnachting dus. In het verleden zijn we vaker naar die regio gegaan, maar dan zonder aanhanger. De route Woerden – Brussel – Metz – Straatsburg – Basel – Gotthard – Milaan reden we dan meestal en die kennen we dan ook heel goed. Die route ligt ook nu weer voor de hand. Echter, we willen ook wel eens een andere route rijden. Ik zit eraan te denken om te rijden via de Fernpass, en dus ook door Duitsland.

Na enig uitzoekwerk kwam ik erachter dat je in Duitsland maar 80 km/uur mag met een aanhanger. In België en Frankrijk mag je 120 en 130. Ik heb vorig jaar 110/115 max. met aanhanger als prettig ervaren. Dat is dus flink harder dan 80 km/uur. (Het is zo ie zo vreemd dat er binnen de EU zulke grote verschillen tussen lidstaten bestaan voor wat betreft de max. snelheid voor auto's met aanhanger. Dat zou eens gestandaardiseerd moeten worden).
Andere nadelen die ik zie van de Fernpass route zijn: baustelle in Duitsland, de Fernpass zelf die ik niet ken en 2-baans is. De extra kilometers vind ik minder bezwaarlijk.

Mijn vragen zijn dan ook:
1. In hoeverre wordt er in Duitsland in de zomervakantieperiode gecontroleerd op snelheid voor auto’s met een aanhanger/caravan?
2. Is de Fernpass qua stijgings/dalingspercentage goed te rijden voor een auto met een niet al te krachtige motor zoals de mijne?
3. Staat er ook op mijn reisdagen (buiten de drukke weekenden, maar wel in hoogseizoen) vaak file op die Pass?
4. Zijn er nog andere bewaren tegen de Fernpass route vs. de Gotthard route?

Dank en vr. groet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 18:56

Je reisdagen zijn gunstig. Je ziet in het verkeersbeeld de laatste jaren in Duitsland dat de drukte zich verplaatst van zaterdag naar vrijdag. Mensen willen liever vroeger dan later vertrekken (en staan daarom alsnog allemaal in de file).

Duitsland heeft echter zeer veel wegwerkzaamheden, dat is zeker, maar welke werkzaamheden veel hinder gaan veroorzaken is nu moeilijk te zeggen, veel wegwerkzaamheden worden in maart-april opgestart en dan zal dit jaar het Paasweekend duidelijk maken waar de grote problemen zullen zijn.

De Fernpass is geen moeilijk te rijden pas, het is zelfs nog wat minder hoog dan de Brennerpass. Aan de zuidzijde zitten de steilste hellingen.

Let er wel op dat je bij Ulm een milieusticker moet hebben voor die afsnijding van de A8 naar de A7. Veel routeplanners leiden je door Ulm over de B10 in plaats van via het knooppunt A7-A8.

Over je aanhangervragen zou ik niet zo een antwoord kunnen geven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Coen Tunnel » za 02 feb 2019, 19:45

Je mag in Duitsland 100 km/u met goedgekeurde aanhangers. Die moeten dan ook een sticker hebben op de achterkant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » za 02 feb 2019, 20:02

Chris schreef: za 02 feb 2019, 18:56 De Fernpass is geen moeilijk te rijden pas, het is zelfs nog wat minder hoog dan de Brennerpass. Aan de zuidzijde zitten de steilste hellingen.
Ik ben geen aanhangerrijder maar weet dat de Fernpaß te boek staat als prima te doen met caravan. Je hebt aan de zuidkant feitelijk drie manieren om naar de A12 te komen. Daarbij lijkt het, richting Brenner, op de kaart nog wel eens logisch om richting Telfs te rijden. Daar zitten bij mijn weten echter ook de steilste hellingen. Direct afzakken naar het zuidwesten bij Imst levert wat meer kilometers op, maar is een makkelijke afdaling en je zit zo weer op de snelweg.
Let er wel op dat je bij Ulm een milieusticker moet hebben voor die afsnijding van de A8 naar de A7. Veel routeplanners leiden je door Ulm over de B10 in plaats van via het knooppunt A7-A8.
Die route door de stad nam ik vroeger altijd op weg naar de Fernpaß, maar waar ik er al jaren niet meer ben geweest, heb ik hier steeds meer opmerkingen gezien dat je beter buitenom via :KP: Elchingen kunt rijden. De reden: oorspronkelijk had je maar een klein stukje met maximumsnelheid 50/70 en was het grootste deel van de afsteek minstens 100, en dat is eerder omgedraaid tegenwoordig.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Bert65 » za 02 feb 2019, 20:38

De route over de Fernpass en door Duitsland is goed te doen. De maximum snelheid is met een goedgekeurde koppeling 100 km/u dus dat valt ook mee. Wat wel tegen kan zitten zijn de inhaalverboden, zeker bij Baustelle. Daar geldt vaak een inhaalverbod voor voertuigen breder dan 2 meter EN voertuigen met een aanhanger. Het aantal Baustelle gaat dus bepalen hoe vlot het zal gaan. Toch even dit; het is vakantie!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door waldo79 » zo 03 feb 2019, 10:11

En een versmalde rijstrook is in Duitsland echt smal, daar wil je niet komen met een aanhanger erachter.

Verder sluit ik me bij de rest aan.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » ma 04 feb 2019, 20:30

Dank voor de reacties.
Ik heb gelezen over de Tempo-100 keuring/sticker: dat kost meer dan EUR100.
Dat vind ik best veel geld om eens een andere route te rijden.
Vandaar ook mijn vraag of er op snelheid gecontroleerd wordt voor combinaties van auto's met caravans/aanhangers n Duitsland.
Kijk, ik zorg wel dan mijn aanhanger in een goede staat verkeerd. Als ik door Duitsland rij, wil ik wel gewoon de 110 km/uur rijden en ga ik me niet aan de 80 limiet houden.

Verder goede tips over de Baustelle en de Fernpass zelf. Wat betreft de Baustelle is even wachten op de eerste ervaringen in de lente dus.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » ma 04 feb 2019, 20:39

Een vlugge inschatting, niet gehinderd door echte feitenkennis: als je toegelaten snelheid afhangt van het hebben van een sticker, is dat niet te controleren met een vaste of mobiele flitser. Zelfs met een gun is lastig, want hoe ga je vaststellen of jij zo'n sticker achterop hebt zitten? Maar goed, of je dan het risico wel kunt nemen? Als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt, zal vroeg of laat wel blijken dat je zonder sticker reed en dus ruim te hard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 feb 2019, 21:39

^^ Precies, aansprakelijkheid bij een ongeval kan dan wel een issue worden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door waldo79 » di 05 feb 2019, 6:16

En wat is nu het probleem met die toegelaten snelheid in Duitsland? In veel landen is het 80/90.

Daarnaast bepaalt de hoeveelheid wegwerkzaamheden uiteindelijk in sterke mate hoe lang je onderweg bent.

Wat mij betreft is het 80 en anders tegen een meerprijs 💯. Daarbij mag je op vervolgreizen nog steeds 100. Ik zou meer factoren meewegen voordat ik een optie als te duur afserveer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 8:50

Coen Tunnel schreef: ma 04 feb 2019, 21:39 Precies, aansprakelijkheid bij een ongeval kan dan wel een issue worden...
Nu geldt dat tot op zekere hoogte voor ieder ongeval dat ontstaat wanneer je pak 'm beet 145 rijdt in een 120-zone (een benadering van snelheid die op de Autobahn bepaald niet ongebruikelijk is), dus misschien maak ik het punt wat groter dan het is. Het zou hoe dan ook onderdeel moeten zijn van je afweging.

Zeker omdat de sticker ook in toekomstige vakanties bruikbaar blijft, is er best veel te zeggen voor het nu accepteren van de eenmalige kosten. Maar het argument "ik kijk nu alleen maar naar de Brenner voor de afwisseling en dat wordt wel heel gortig" volg ik ook wel. Die afwisseling kan op zich wachten tot nadat zich een moment heeft voorgedaan dat je de sticker toch maar hebt aangeschaft ivm een onvermijdbare langere trip door Duitsland.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » vr 08 feb 2019, 10:07

Informatie welke ik nog niet had gegeven maar gezien het kostenaspect wel relevant is: onze 2e camping ligt meer in het noorden van Italië, tegen de Zwitserse grens aan. Voor de terugweg zal ik dus al 2x (auto en aanhanger) een Zwitsers wegenvignet moeten aanschaffen. Iets aan meerkosten voor een andere route op de heenreis vind ik wel acceptabel. Maar bij meer dan 100 EUR gaat de redenering "ik kijk nu alleen maar naar de Brenner voor de afwisseling en dat wordt wel heel gortig" zeker op.

Het punt van de aansprakelijkheid weeg ik ook mee.

De Baustelle nog niet eens meegerekend neig ik er dan sterk naar om het gewoon bij de oude vertrouwde route te houden.

Dank voor jullie inputs!

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door exroosje » vr 08 feb 2019, 10:27

Er zijn in Duitsland sowieso erg weinig vaste flitsers op snelwegen. En de boetes zijn laag. Dus ik denk dat je met weinig problemen 100 aan kunt houden, ook zonder zo'n sticker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 feb 2019, 15:50

^^ Kans op een boete is niet zo'n groot, daar zou ik me ook niet druk over maken. Maar de aansprakelijkheid als je een ongeval hebt kan wel een issue zijn.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » za 27 apr 2019, 21:30

Even teruggrijpend op het 2e bericht in deze post: weet iemand of in het Paasweekend een beetje duidelijk is geworden waar de pijnpunten liggen qua drukte/filegevoeligheid in Duitsland?

We hebben besloten om onze reis uit te spreiden over 3 dagen i.p.v. 2. Omdat we daardoor ruimer in de tijd zitten willen we toch via Duitsland en Oostenrijk (Fernpass) gaan rijden. Vandaar mijn vraag over drukte in Duitsland.

Dank!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Chris » za 27 apr 2019, 21:43

De A6 bij Heilbronn is wel heel erg filegevoelig, maar dat geldt ook voor de A8 bij Pforzheim en rond Stuttgart. Eind juli moeten wel de werkzaamheden op de A8 ten westen van Ulm zijn afgerond, daar liggen dan 2x3 rijstroken, maar misschien te laat voor jullie reis. Ter hoogte van Ulm zelf zijn ze dan nog wel bezig.

De A3 blijft wel problematisch op het traject Oberhausen - Köln. Daar zijn gewoon altijd wegwerkzaamheden en sowieso is het daar altijd druk. Köln - Frankfurt - Würzburg lijkt echter relatief wel mee te vallen, en de A7 vanaf Würzburg naar Ulm heb ik niet opgemerkt als bijzonder filegevoelig tot nu toe, alhoewel daar ook aan meerdere trajecten gewerkt wordt. Ik zou daarom toch neigen naar de A3-A7. De A3 is nu bijna volledig 2x3 tot aan Würzburg en de A7 heeft altijd minder vrachtverkeer dan andere snelwegen in Zuid-Duitsland.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » zo 28 apr 2019, 16:09

Ok, dank voor de tip. Heb even gekeken en via A3-A7 is een 30-tal km langer dan via Stuttgart, dus dat is acceptabel.

We vertrekken dan op zondag 21 juli en rijden tot iets boven Ulm de eerste dag is het plan. Hopelijk valt het op een zondag een beetje mee op het stuk Oberhausen-Koln.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » di 30 apr 2019, 10:41

De A45 lijkt mij overigens nog een mooi alternatief voor de A3. Op die manier omzeil je het stuk Oberhausen - Koln.
Of zitten er aan de A45 ook (zwaarwegende) nadelen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Chris » di 30 apr 2019, 10:43

De A45 heeft verschrikkelijk veel wegwerkzaamheden, de laatste jaren ongeveer 1 per 10 kilometer. Ze zijn bezig om in totaal bijna 30 bruggen te vervangen tussen Dortmund en Gießen. En de combinatie van 2x2 en redelijk veel vrachtverkeer maakt het niet echt tot een aantrekkelijke route, vroeger was dat wel zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Coen Tunnel » di 30 apr 2019, 11:06

De A45 is door al die werkzaamheden al sinds een jaar of tien geen realistisch alternatief meer voor de A3.

Een optie om specifiek het stuk Oberhausen-Köln te omzeilen is om zuidelijker de grens over te gaan, ofwel de A77 bij Gennep en dan de Duitse A57 naar Köln, ofwel de A74 bij Venlo en dan de Duitse A61 en A4 naar Köln. Dan kom je pas na Köln weer op de A3, en het is niet veel om. Let wel even op de breedte van je aanhanger; als die te breed is kun je komende vanaf de A57 niet over de A1 via de Rheinbrücke Leverkusen naar de A3 maar zul je westelijk om Köln moeten. Ik zou zelf inzetten op A12-A2-A67-A74 in Nederland en dan A61-A4-A3-A7 in Duitsland.
jonko0903 schreef: zo 28 apr 2019, 16:09Ok, dank voor de tip. Heb even gekeken en via A3-A7 is een 30-tal km langer dan via Stuttgart, dus dat is acceptabel.
Het heeft voor drukke reisdagen in de zomer weinig zin om specifiek op de afstand te focussen. De kortste routes zijn niet altijd de snelste. Ik zou bij een reis overdag vanaf Köln voor de A3-A7 gaan.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » di 30 apr 2019, 11:14

Ok, dan valt die af. En via Kassel en vanaf daar de A7? Al is dat al weer 40 km extra t.o.v. de A3, een 25 minuten rijden met bagagewagen achter de auto.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Chris » di 30 apr 2019, 11:22

Eind juli heeft Nordrhein-Westfalen vakantie dus de A3 heeft dan een lager verkeersaanbod. Echter is dat ook vaak een reden om wegwerkzaamheden uit te voeren die normaal teveel overlast zouden veroorzaken. Waar en wanneer deze gaan plaatsvinden wordt meestal pas in de week van te voren aangekondigd.

Ik zou overwegen de A3 te nemen en mocht duidelijk zijn dat er werkzaamheden met grote hinder zijn, een andere route kiezen. Als je in Nederland niet al te vroeg vertrekt rij je toch achter de spits aan door het Rhein-Ruhrgebied tussen Oberhausen en Köln.

Tussen Montabaur en Limburg an der Lahn bevindt zich een afdaling met een verlaagde maximumsnelheid (de zogenoemde 'Elzer Berg'). Dat is de meest notoire flitscamera van Duitsland, het heeft zelfs een artikel op de Engelse Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Elzer_Berg Hou je daar dus aan de maximumsnelheid.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » di 30 apr 2019, 11:25

In de tegenrichting heb je tegenwoordig ook ergens zo'n vaste flitscamera op een afdaling bij Neuwied. https://www.rhein-zeitung.de/region/aus ... 76495.html

Ik zou voorop stellen dat je op een dag als zondag 21 juli niet heel veel rekening hoeft te houden met grote drukte. Nordrhein-Westfalen heeft dan al een week zomervakantie en het is en blijft een zondag. Hoewel ik ook zat te denken aan de route Kassel (totaal 60 km extra tov reguliere route over Stuttgart), is dat inderdaad iets dat je eerder voor de lol zou doen dan om verkeer te vermijden. Ik vind het op die route wel een nadeel dat je, als er incidenten zijn op het stuk Dortmund-Würzburg, min of meer de fuik in rijdt en nergens anders heen kunt. Op een 'reguliere' route als Köln-Frankfurt-Stuttgart-Ulm kun je bij files en werkzaamheden altijd met een relatief kleine omweg 100% snelweg om incidenten heen. Het A7-stuk Kasseler Berge komt daar nog eens bij, wat ik wel leuk rijden vind maar wat met een aanhanger wat bewerkelijker is.

Op deze zondag zal ook Oberhausen-Köln wel vrij rustig zijn. Mochten files worden gemeld, dan zijn er alternatieven genoeg om nu niet per se te hoeven uitwijken naar routes over Dortmund. Naast aan komen rijden over Venlo en de A61 of Nijmegen en de A57, kun je ook in de buurt van Oberhausen/Duisburg nog terug doorsteken van de rechter Rijnoever/A3 naar de linker Rijnoever/A57. Dat kan met name over de A42 en de A40, maar als er al voor Kreuz Oberhausen file staat, is ook afrit 9 van de A3 nog een optie om met een paar kilometer B8 op de A59 uit te komen, die je weer naar de A42 en de A40 brengt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Coen Tunnel » di 30 apr 2019, 14:01

jonko0903 schreef: di 30 apr 2019, 11:14 Ok, dan valt die af. En via Kassel en vanaf daar de A7? Al is dat al weer 40 km extra t.o.v. de A3, een 25 minuten rijden met bagagewagen achter de auto.
Ik was al gaan typen over de route via Kassel toen ik toch maar besloot het uit mijn vorige post te verwijderen. Het is op zich best een aardige route, maar wel weer wat meer om. Maar doorgaans niet filegevoelig. Echter, zoals Pino terecht al opmerkt, is het heuvelachtige stuk tussen Kassel en Kirchheim misschien minder fijn als je een aanhanger hebt. Het gaat daar flink op en neer met hellingen tot 6-7%.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » di 30 apr 2019, 17:03

Hier wat aardige achtergrond over dit stuk A7: https://www.hna.de/lokales/kreis-kassel ... 15054.html Dit bochtige stuk vol hellingen hebben we te danken aan showpony-gedrag van de nazi's. Als je over de zacht glooiende B83-B27 van Kassel naar Bad Hersfeld rijdt, vraag je je al af waarom de A7 niet de vallei van de Fulda volgt. Omdat deze of gene ermee wilde kunnen pronken dus.

[overigens gingen de oude HaFraBa plannen nog uit van een route over Marburg, via huidige B3/A49. Maar ik snap de lol van de bocht via Bad Hersfeld wel, om zoveel mogelijk gemeenschappelijke kilometers te hebben voor Frankfurt - Berlijn/Hamburg en voor Hamburg - Frankfurt/Würzburg en verder]

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » wo 01 mei 2019, 0:02

Mooie uitdrukking, ‘showpony-gedrag’, die onthou ik :top:
De route via Kassel onthou ik dan voor een andere keer, als ik zonder aanhanger rij of met een auto met een wat krachtiger motor ervoor.
Goede tip nog trouwens over dat doorsteken. Die hou ik ook in gedachten.
Dank allen!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » wo 01 mei 2019, 8:58

jonko0903 schreef: wo 01 mei 2019, 0:02 Mooie uitdrukking, ‘showpony-gedrag’, die onthou ik
Waarschuwing: het is een anglicisme. ;)

Nog wat betreft dat doorsteken: besteed in je voorbereiding wat tijd aan het op je netvlies brengen van alle alternatieven (en dus doorsteken naar andere snelwegen) voor de A3 in de regio Rhein-Ruhr en voor je route verder richting Ulm. En beslis dan zelf op basis van actuele verkeersinformatie. Want als een file meer dan een uur verderop ligt, geeft je navigatie je daar nog geen alternatieve route voor, terwijl dat nu nog de fase is waarin je nog kunt kiezen voor Linksrheinisch ipv Rechtsrheinisch, over Heilbronn of Wurzburg ipv over Karlsruhe etc.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » wo 01 mei 2019, 9:52

We hebben naast de navigatie altijd nog de mooie ANWB wegenkaarten bij ons waarmee ik prima zicht heb op de beschikbare alternatieven op een bepaalde punt van de reis.
Wat betreft actuele verkeersinformatie maak ik altijd gebruik van Google Maps Verkeer op mijn telefoon. Dat werkt over het algemeen prima. Als er een andere bron is voor actuele info dan hoor ik het graag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » wo 01 mei 2019, 11:35

^^ Klinkt goed. Ikzelf luister nog ieder halfuur naar de verkeersinformatie (op de SWR in dit deel van Duitsland) en maak dan een mental note waar het vast staat en hoe ik daar omheen kom. Da's enerzijds makkelijker wanneer je zelf achter het stuur zit, maar ook weer lastiger omdat je de genoemde dorpjes/afritnamen wel moet kunnen plaatsen. Het alternatief om tijdens een stop op Google Maps kijken waar de weg rood kleurt (of tijdens het rijden aan iemand anders in de auto vragen dat te doen), kan dan natuurlijk ook prima. Kun je ook je momenten strategisch kiezen - bijvoorbeeld kort voor Wiesbaden als je over de A3 rijdt, waar je voor de keuze staat tussen een route over Würzburg en een route over Stuttgart.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » ma 24 jun 2019, 18:12

Moment van vertrek komt dichterbij.

De geplande route is dus A3-A7-Fernpass-Brenner

Nu lees ik op de ANWB-website de melding over werkzaamheden in Oosterrijk aan de A13 iets ten noorden van de Brenner en in de draad over de zwarte zaterdagen lees ik over de files daar eerder deze maand. Ik verwacht dat ik op maandag 22 juli ergens tussen 14.00 en 16.00 dat punt zal passeren. Kan ik dan, vanwege het relatief gunstige tijdstip, ervan uitgaan dat de kans op vertraging klein is? Of is er in het hoogseizoen ook op door-de-weekse dagen een flinke kans op vertragingen bij de Brenner?

Overigens zit ik er sterk aan te denken om het eerste deel van de A3 (grens - Koln) te mijden en lekker via Venlo en de A61 te rijden en bij Koln door te steken naar de A3.

Plaats reactie