Woerden - noorden Toscane

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door JarnoNL96 » ma 24 jun 2019, 18:21

jonko0903 schreef: ma 24 jun 2019, 18:12 Moment van vertrek komt dichterbij.

De geplande route is dus A3-A7-Fernpass-Brenner

Nu lees ik op de ANWB-website de melding over werkzaamheden in Oosterrijk aan de A13 iets ten noorden van de Brenner en in de draad over de zwarte zaterdagen lees ik over de files daar eerder deze maand. Ik verwacht dat ik op maandag 22 juli ergens tussen 14.00 en 16.00 dat punt zal passeren. Kan ik dan, vanwege het relatief gunstige tijdstip, ervan uitgaan dat de kans op vertraging klein is? Of is er in het hoogseizoen ook op door-de-weekse dagen een flinke kans op vertragingen bij de Brenner?

Overigens zit ik er sterk aan te denken om het eerste deel van de A3 (grens - Koln) te mijden en lekker via Venlo en de A61 te rijden en bij Koln door te steken naar de A3.
A61 en dan doorsteken naar de A3 is zeker een aanrader. De A61 heeft op het moment welgeteld 3 baustellen waarvan er 2 deze week klaar zouden moeten zijn en dus weg zijn. Terwijl zeker het eerste stuk A3 tot aan Koln echt een ramp is.

Wat betreft de Brenner heb ik te weinig ervaring mee om je hiervan advies te voorzien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door Pino » ma 24 jun 2019, 19:27

Zelf op pinkster-zaterdag de A13 afgereden van zuid naar noord. De grote meute ging richting zuid, en reed in flinke files. Richting noord ruim meer verkeer dan normaal maar niet meer last gehad dan een invoegfile die me misschien twee minuten gekost heeft. Dat lijkt een gunstig voorteken voor "jouw" maandagmiddag. Maar het heeft zin om de komende tijd op doordeweekse middagen even te kijken op Google Maps of de ASFiNAG webcams hoe de situatie is op tijdstippen vergelijkbaar met dat van jouw passage.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » zo 01 sep 2019, 23:06

We zijn al weer even terug van vakantie, maar wilde nog even kort verslag doen van de reis. Die verliep geheel anders dan gepland.

Door familieomstandigheden konden we een dag later dan in eerste instantie gepland pas vertrekken. Daarom gekozen voor de kortste route over A61 - A5 - Gotthard - Milaan - Bologna. Wellicht dat het dan nog in 2 dagen ging lukken. Maandagochtend om 7.45 vertrokken we, en de reis ging zeer voorspoedig. Bij de baustelle in Duitsland moesten we telkens uiteraard wat vaart minderen, tot ook wel onder de max. snelheid bij de baustellen, maar nergens stonden we echt stil. Tussen Karlsruhe en Basel was er nog wel een heikel moment. Op een pakeerplaats langs de tegengestelde richting stonden 2 vrachtwagens in lichterlaaie. De snelweg was in de tegengestelde richting afgesloten, maar in onze richting niet. Gelukkig konden we er met een gangetje van 40 a 50 km/u langs rijden want precies ter hoogte van de brandende vrachtauto's voelde je de hitte door de autoramen heen komen. Ik moet er niet aan denken dat we precies daar tot stilstand waren gekomen. Totaal onverantwoord als je het mij vraagt dat onze rijrichting niet ook werd afgesloten. Afgezien van dit oponthoud en de baustelle heb ik verder de hele tijd zo 100 km/u gereden.

Anyway, tegen 17.00 uur waren we iets ten noorden van Basel en gingen we vroeg dineren. Tijdens dineren zagen we op Google Maps traffic dat de files in Zwitserland (met name Gotthard) van die dag aan het oplossen waren. Daardoor ontstond het idee om voor de overnachting een hotel te boeken in Italie, vlak over de grens met Zwitserland, met als doel om filevrij Zwitserland door te komen (dit t.o.v. ons eerste idee om iets ten noorden van Basel te overnachten en de volgende ochtend door Zwitserland te rijden). Wat is dat goed bevallen zeg: om 18.30 gingen we weer verder en zo na 19.00 uur lijkt iedereen het wel voor gezien te houden en rij je heerlijk met soms een bijna lege weg door Zwitserland heen. Luzern, Gotthard, Chiasso, alles zonder file. Tegen 22.45 waren we in het hotel. Hierdoor bijna 1000 km gereden de 1e dag, en dat met een aanhanger achter de auto.

De tweede dag nog zo'n 300 km gereden. Klein beetje file bij Milaan en daarna het lange (oersaaie!) stuk tussen Milaan en Bologna afgelegd. 1 lang lint van vrachtauto's rijdt daar zeg. Gelukkig is het ook allemaal 3-baans zodat je makkelijk kunt inhalen en er dan ook nog ruimte is voor auto's om ons in te halen. Wel vond ik de kwaliteit van die tolweg tegenvallen met de vele hobbels en kuilen. Tegen 14.00 uur waren we op de camping.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door T-hijs » ma 02 sep 2019, 7:38

Onder het motto "durf te vragen":
Waarom ben je niet via Luxemburg en Straatsburg naar Basel gereden? Met een aanhanger mag je in België 120 en in Frankrijk 130, terwijl je in Duitsland maar 80 mag. Dat scheelt toch aanzienlijk op dat stuk...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden - noorden Toscane

Bericht door jonko0903 » ma 02 sep 2019, 22:20

De route via Straatsburg en Luxemburg hebben we in het verleden al vaak gereden. Daarom wilden we nu eens iets anders. Ik weet dat je in Duitsland (maar) 80 mag. Ik heb me daar niet aan gehouden en iets harder gereden, zo 95 tot 100 km/u. Ik pas mijn snelheid eigenlijk altijd aan aan de omstandigheden. Bij drukte, slecht wegdek en slecht weer of een combinatie van die zaken rij ik langzaam. Maar ik heb ook wel eens op een leeg en vlak stuk autoroute in Frankrijk gereden bij mooi weer en dan reden we 110 km/u.

Op de terugweg zijn we overigens wel weer via Straatsburg en Luxemburg gereden.

Plaats reactie