Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Renatus
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 8:33

Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Renatus » zo 03 feb 2019, 8:47

Goede morgen,

Ik ga volgende week mijn auto ophalen in Nederland en wil er veilig vanaf 12 Februari 2019 mee naar Ancona rijden. Nu las ik dat de Brenner op 2 Februari geen pretje is geweest. Auto's stonden 10 uur stil en er wordt meer sneeuw verwacht. Dat was mijn geplande route. Ik heb all season banden dus daar geen probleem. De auto is 100% elektrisch dus ik zie mezelf al helemaal leeg staan ergens op de Brenner.
Wie kan me aanraden wat is de beste en veiligste weg is naar Italie met veel sneeuw?? Alvast bedankt voor de moeite om te reageren.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Vahalis » zo 03 feb 2019, 9:40

Tegen dit soort extreme omstandigheden valt niet op te plannen. Goed vooraf en tijdens de reis de weerberichten en verkeersinfo in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Chris » zo 03 feb 2019, 10:18

Zo'n chaos als dit weekend is niet gebruikelijk op de Brennerpass, dus daar valt niet echt op te plannen. Inderdaad een kwestie van de berichtgeving volgen. En dan bedoel ik het ANWB Europa account op Twitter en niet de NOS, want die kwamen pas na een dag met berichtgeving over de Brennerpass.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Pino » zo 03 feb 2019, 10:21

Vahalis schreef: zo 03 feb 2019, 9:40 Tegen dit soort extreme omstandigheden valt niet op te plannen. Goed vooraf en tijdens de reis de weerberichten en verkeersinfo in de gaten houden.
Dat is het enige juiste uitgangspunt. En plan daarbij dus niet op Google Maps, want dat geeft niet thuis wanneer auto's volkomen stil staan. Echt radio luisteren is het devies, en dan hopen dat ze je al tijdig in Duitsland vertellen dat het mis is. Daarbij mogelijk ook verkeersinformatie-websites in Oostenrijk, Zwitserland en Italië in de gaten houden (en zeker wanneer je keuzes maakt). Of het Twitter-account dat Chris noemt. Lees de verhalen van Brenner-reizigers op de NOS-website en doe niet wat die mensen deden. Bijvoorbeeld denken dat de overheid wel iets doet, "want de route is zo belangrijk". Welnu, tegen dit soort omstandigheden in de bergen kan geen overheid op.

Als Oostenrijk gedoe is, ligt de Gotthard als alternatief voor de hand. Dat is sowieso al de wat kortere route. Maar dat is wel een keuze om al relatief vroeg in je rit te maken. Alternatieven die je nog later in je rit kunt kiezen zijn de San Bernardino (afslaan bij Ulm), Tauern (rechtdoor rijden bij Rosenheim) en eventueel zelfs de Reschenpass (vanaf Innsbruck / de Fernpass via Landeck).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door waldo79 » zo 03 feb 2019, 10:33

Zeker.
@Renatus: hoe zit het met de actieradius van de accu's met koud weer? In het buitenland zijn minder mogelijkheden om te laden dan in Nederland.

Renatus
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 8:33

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Renatus » zo 03 feb 2019, 11:58

Aan iedereen die tot nu toe reageerden heel veel dank daarvoor. Ik had duid4elijker moeten zijn met mijn informatie. Ik maak de eerste stop in Stuttgard daar heb ik een hotel waar ik kan opladen en onderweg natuurlijk. Dan heb ik geboekt in Verona dus in Stuttgard in de morgen kan ik beslissen voor de Brenner of Gottard. Als helemaal nieuw elektrisch rijder heb ik natuurlijk de gebruikelijke actieradius stress. Ik ga na of via Ulm nog een optie is alvast dank voor alle reacties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Schelpenpaadje » zo 03 feb 2019, 12:56

Het zou me niets verbazen als door de opkomst van elektrisch rijden ook de potentie voor auto(slaap)treinen op lange populaire trajecten gaat groeien de komende jaren. Het afleggen van dit soort afstanden onder bovenleiding is sneller, comfortabeler en minstens zo duurzaam als elke 300-400km een lange stop moeten inlassen om op te laden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 feb 2019, 13:10

Renatus schreef: zo 03 feb 2019, 11:58 Aan iedereen die tot nu toe reageerden heel veel dank daarvoor. Ik had duid4elijker moeten zijn met mijn informatie. Ik maak de eerste stop in Stuttgard daar heb ik een hotel waar ik kan opladen en onderweg natuurlijk. Dan heb ik geboekt in Verona dus in Stuttgard in de morgen kan ik beslissen voor de Brenner of Gottard. Als helemaal nieuw elektrisch rijder heb ik natuurlijk de gebruikelijke actieradius stress. Ik ga na of via Ulm nog een optie is alvast dank voor alle reacties.
Zoals Pino al zei kan de Tauern op weg naar Ancona een prima alternatief zijn. Maar als je in Verona overnacht sluit je die optie bij voorbaat uit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Pino » zo 03 feb 2019, 13:16

Ach, als het er op aankomt, dan pak je na de behoorlijke omweg over de Tauern (ruim 200km) ook nog even het omweggetje Padova-Bologna via Verona mee (nog eens 100 geloof ik). Je praat hier over extreme gevallen waarbij je mogelijk ook wel op enige coulance van hoteliers mag rekenen als dingen anders lopen. Desalniettemin is er bij onderweghotels in het algemeen iets voor te zeggen om ze zo te boeken dat je nog tot vroeg in de avond gratis kunt annuleren.

EDIT/TOEVOEGING: als je in Stuttgart overnacht en daar een beslissing neemt voor de Brenner, gaat je route naar ik aanneem over de Fernpass. De splitsing ligt dan bij Memmingen ipv Ulm. Maar dat is een anderhalf uur in je rit, dus de kans dat je dan alweer terugdraait is vrij klein. Betekent dat ik niet al te veel moeite zou besteden aan het nadenken over alternatieven Ulm-San Bernardino. Omgekeerd: als je daar bij Stuttgart twijfelt, is er iets voor te zeggen om buitenom via München naar de Brenner te rijden. Dat is een ruimere omweg, maar 100% snelweg én je houdt er het alternatief Tauern mee open. Zit je bij Memmingen eenmaal op de A7, dan is er eigenlijk nog maar één alternatief - namelijk de Reschenpass met een heel stuk enkelbaans en vermoedelijk weinig oplaadmogelijkheid.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 03 feb 2019, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 feb 2019, 13:48

^^ Ik had me niet beseft dat de omweg via de Tauern nog zo fors zou zijn. Dan zal de keuze inderdaad tussen Brenner en Gotthard zijn, en eventueel San Bernardino.

Reschen noemde je nog, maar dat is een behoorlijk eind binnendoor van Landeck tot aan Meran. Zou ik zelf niet gauw doen, en op zo'n route zou ik me ook afvragen hoe goed je daar met een elektrische auto terecht kan.

Renatus
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 8:33

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Renatus » zo 03 feb 2019, 15:15

Weer bedankt voor de waardevolle informatie. Ik woon nu bijna 20 jaar in Griekenland en vlieg er alleen maar overheen. Dat is ook goedkoper want een retourtje met de boot naar Griekenland is nu zo'n 600 euro.Voelt een beetje dom dat ik dat nu nog allemaal moet uitzoeken.hoe het met het wegennet zit. Bij de Fernpass had ik niet stilgestaan maar ik geloof nadat ik het opgezocht dat ik geen zin heb in een tweebaansweg naar een hoogte van 1200 meter. Ik denk dat mijn voorkeur op dit moment uit gaat over Zwitserland dan door de Gotthard. Volgens mij allemaal 4 baans weg behalve de tunnel dan. En voldoende oplaadpunten. Het is zo'n 50 km verder maar iets korter in tijd volgens de ANWB routeplanner. Zie ik wat over het hoofd???

Groet Rene die naam was al bezet dus is het Renatus geworden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door waldo79 » zo 03 feb 2019, 15:22

De route via Zwitserland is wat korter en komt een fractie minder hoog dan de Fernpass (1175 om 1207 meter). Het stukje door de tunnel is een hoofdweg met tegenliggers (2x1 rijstroken).

Maar weersomstandigheden zoals rond dit weekend in de Dolomieten (Brennerroute) zijn ongebruikelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Jeroen » zo 03 feb 2019, 16:45

Heb je al eens eerder zo'n grote afstand afgelegd met een elektrische auto? De ANWB heeft eens een rondje benelux geprobeerd met een elektrische auto en dat was al vrij problematisch. Koud weer en elektrisch rijden is ook al geen geweldige combi. Ik had mijzelf eerlijk gezegd die stress bespaard en ergens een brandstofauto geleend/gehuurd voor zo'n trip.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Chris » zo 03 feb 2019, 16:53

Met een Tesla kom je nog wel rond in Europa, maar met een Renault Zoe of Hyundai Ioniq lijkt me zo'n rit wel een uitdaging. Met koud weer is het bereik al een stuk minder en op zo'n lange rit is snelwegbereik precies wat je nodig hebt. Als je dan elke anderhalf uur aan de snellader moet... Bijvoorbeeld een Nissan Leaf heeft een snelwegbereik van slechts 160 km in de winter. Op lange ritten rij je de accu steeds van 80 naar 10%, dat betekent dus dat je bijna elke 100 kilometer wel moet laden. Dan is Ancona wel heel ver weg...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Rein » zo 03 feb 2019, 18:46

En dan moet je ook nog een stuk omhoog rijden, zal ook niet goed zijn voor de actieradius.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Jeroen » zo 03 feb 2019, 19:03

^^ Die extra energie win je in de afdalingen weer terug met regenereren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Chris » zo 03 feb 2019, 19:17

Regenereert een elektrische auto op de snelweg wel zo veel? Dat gaat dan om hellingen van 3-6% waar je niet hoeft af te remmen, dat is toch anders dan een steile bergweg met bochten die je niet met 60 of 80 km/h kan nemen. Ik heb wel video's gezien van EVs op Pikes Peak of in de bergen van de Verenigde Arabische Emiraten, dat lijkt me toch wel onvergelijkbaar met een helling op een snelweg waar je gewoon zonder snelheidsbeperkingen rechtuit kan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Pino » zo 03 feb 2019, 21:13

waldo79 schreef: zo 03 feb 2019, 15:22 De route via Zwitserland is wat korter en komt een fractie minder hoog dan de Fernpass (1175 om 1207 meter). Het stukje door de tunnel is een hoofdweg met tegenliggers (2x1 rijstroken).
Voor wat het waard is: je kunt natuurlijk nog naar de Brenner over München. Dat is al met al een 100 kilometer extra ten opzichte van de Gotthard en 60 extra ten opzichte van de Brenner benaderen over de Fernpass. Maar wel 100% snelweg en niet die 1x2-weg.

Ikzelf zou als uitgangspunt toch inzetten op Gotthard. Betekent alleen wel dat de onderweghotels alias oplaadpunten in Stuttgart en (met name) Verona aan heroverweging toe zijn. Als je die van Stuttgart nou zou kunnen vervangen door omgeving Karlsruhe, en die van Verona door Modena of Bologna, heb je plaatsen die bij alle routes passen.
Coen Tunnel schreef: zo 03 feb 2019, 13:48 Ik had me niet beseft dat de omweg via de Tauern nog zo fors zou zijn. Dan zal de keuze inderdaad tussen Brenner en Gotthard zijn, en eventueel San Bernardino.
Alleen naar de regio Friuli biedt de Tauern vanuit Nederland kortere afstanden dan de Brenner. Het omslagpunt ligt oostelijk van Venetië dus naar Bologna gaat dat flink oplopen. Desalniettemin: de Tauern is nog wel het enige snelweg-alternatief als je eenmaal bij München zit en je hoort alarmerende berichten op je radio.

Renatus
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 8:33

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door Renatus » ma 04 feb 2019, 12:51

wederom dank allemaal voor de reacties. Ik heb een Tesla gekocht en met supercharger maak ik me geen zorgen gratis door heel Europa. Zelfs gratis laten op de ferry naar Griekenland. In de nachten laad ik ook weer in het hotel. Ik heb besloten we gaan door de Gotthard tunnel.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Veilig van Nijmegen naar Ancona met veel sneeuw

Bericht door T-hijs » vr 08 feb 2019, 12:46

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je verhaal, als je eenmaal daar bent aangekomen. Wil je mij (en misschien wel anderen) een plezier doen en hier nog even terugkomen met je reiservaring(en)?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie