Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Km357 » do 14 feb 2019, 10:32

Mijn vrouw wil graag terug naar Kreta (op een dag) maar met stijgende vliegtuigprijzen en ietwat lastige verbindingen willen we ook naar de meest obscene oplossing kijken, er gewoon naar toe rijden. Grofweg is het van Vlaanderen naar Chania. Is het op zich zelfs mogelijk? Ik dacht misschien aan de overzet vanuit Bari maar ik weet niet of die rechtstreeks naar Kreta gaat.

Laat jullie fantasie maar werken. Wij kunnen 3 weken nonstop vakantie spenderen dus tijd genoeg op zich.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Pino » do 14 feb 2019, 10:57

Ik geloof niet dat er veren zijn van Italië naar Kreta. De meest voor de hand liggende bootverbindingen zijn toch die vanaf Piraeus. Dat zijn er meer dan voldoende, en aangezien ook Piraeus vrij makkelijk bereikbaar is vanuit Vlaanderen, is het zeker mogelijk. Chania wordt ook direct bediend door ferries vanuit Piraeus.

Tot op zekere hoogte is je vraag dan wellicht bovenal wat de ervaringen zijn om naar Piraeus te komen. Het is vanuit Brussel een 2800 kilometer. Je mag er wel een paar dagen voor uittrekken, maar het is prima te doen. Een alternatief voor de route over de Balkan (waarbij je grofweg kiest tussen een route over Wenen-Boedapest en een route over de Tauern en Ljubljana) is dan de route door Italië die je al aanhaalt. Voor ferries kom je niet in Bari, maar gebruik je de haven van Brindisi. Vandaar heb je de korte oversteek naar Igoumenitsa (kort onder de Albaanse grens) en een lange naar Patras. De lange is uiteraard duurder, ook omdat je daar verplicht een hut zult moeten boeken. Het haalt wel iets van de afstand af. Brussel-Brindisi is 1900 kilometer over uitsluitend snelwegen, en daarna heb je nog een paarhonderd Griekse kilometers tot aan Athene. Hoeveel dat er zijn, hangt dan natuurlijk van je ferry-keuze naar Griekenland af. Al met al denk ik dat je over de Balkan altijd sneller en goedkoper zult zijn, maar redenen als rust en stops onderweg kunnen natuurlijk toch aanleiding vormen voor een route over Brindisi.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door NWH » do 14 feb 2019, 11:22

Dat is een mooi stukje rijden!
Lijkt mij dat je relatief de meeste tijd kwijt bent in/door Servië. Met de wegen in Noord-Macedonië ben ik niet bekend.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Boeck536 » do 14 feb 2019, 12:31

Integendeel, het stuk door Servië rijdt juist heerlijk door, mits niet teveel oponthoud in Belgrado. Noord-Macedonië heeft ook een uitstekende route van de Servische naar de Griekse grens, die nu volledig autosnelweg is. Ook in Griekenland kun je overal prima doorrijden op de route naar Athene.

Wat betreft stukken met mogelijke vertraging moet je dan ook denk ik vooral naar Duitsland en Oostenrijk kijken. Mijn ervaring is dat als je daar eenmaal voorbij bent, je ook zo in Griekenland bent. Het is wel aan te raden de actuele wachttijden aan de diverse grenzen te raadplegen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Km357 » do 14 feb 2019, 12:48

Ik heb sinds het vallen van de muur en het Schengenpact geen grenscontrole meer meegemaakt op de weg (luchthavens is wat anders). Wat moet men zich daar bij voorstellen tegenwoordig?

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Boeck536 » do 14 feb 2019, 12:56

Je paspoort laten zien, vaak vergezeld van de groene kaart van je verzekering. Een formaliteit waarvoor je de auto niet uit hoeft. Steekproefsgewijs pikt men er wel auto’s uit waarbij de wagen van binnen wordt doorzocht, maar daar ontkom je wel aan vermoed ik. Het kan soms even wachten zijn in weekenden en op drukke reisdagen in de zomer,net als de bekende drukte bij de tolstations.

Maar gezien je openingspost ben je daar redelijk flexibel in. Als je de weekenden mijdt zit je eigenlijk altijd safe, zelfs in de zomer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door jelger » do 14 feb 2019, 13:26

Middenin de zomer kun je natuurlijk op de Balkan wel drukte verwachten bij de diverse grenscontroles. Ik heb zelf wel eens 4 uur voor de Hongaars-Servische grens gestaan. Brindisi naar Patras of Igoumenitsa is een leuke variatie. Je kan op deze manier je heen en terugreis variëren. Ik vond Igoumenitsa zelf een aangenaam en ook best wel gezellig plaatsje (zij het klein) om de avond voor de overtocht te verblijven.

Dat was toen naar Venetië, met Minoan (die is wel ok). Nu hebben ze dat uitbesteed aan een andere maatschappij (Grimaldi).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Pino » do 14 feb 2019, 13:36

^^ Inderdaad. Als je het "zwarte zaterdagen"-topic doorleest, zie je dat die wachttijden bij de grens wel eens flink kunnen oplopen. Kortom, plan om dat soort dagen heen. En als dat om enige reden onmogelijk blijkt, is Brindisi misschien zo slecht nog niet.

Aangezien Kroatië nog geen deel uitmaakt van Schengen heeft de route over Ljubljana één controlemoment meer dan die over Boedapest. Verwachting was echter dat Kroatië in 2020 een Schengenland zou worden. Als dat zover is, praat je alleen nog over de grenzen van Servië en Noord-Macedonië, naast de Schengen-buitengrenzen van Kroatië en Griekenland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 18:02

Pino schreef: do 14 feb 2019, 10:57 Voor ferries kom je niet in Bari, maar gebruik je de haven van Brindisi. Vandaar heb je de korte oversteek naar Igoumenitsa (kort onder de Albaanse grens) en een lange naar Patras.
Vanaf Bari kan net zo goed naar Igoumenitsa en Patras, maar duurt iets langer. Maar ik geloof dat er vanaf Bari wel wat meer opties zijn. Vanaf Ancona of zelfs Venetië kan ook, als je voor een langere zeereis wil kiezen.

Eerder was er ook een veerverbinding vanuit Otranto waarmee je in een uur of vier van Italië naar Griekenland ging, maar die bestaat al jaren niet meer. Dus je zit altijd aan een langere (nacht)bootreis vast bij de route via Italië. En dan daarna ook nog een keer de boot naar Kreta.

Zelf zou ik altijd voor de route over de Balkan kiezen. Zal ook veel goedkoper zijn.
Boeck536 schreef: do 14 feb 2019, 12:56 Je paspoort laten zien, vaak vergezeld van de groene kaart van je verzekering. Een formaliteit waarvoor je de auto niet uit hoeft. Steekproefsgewijs pikt men er wel auto’s uit waarbij de wagen van binnen wordt doorzocht, maar daar ontkom je wel aan vermoed ik.
De kofferbak even open doen bij de grenscontrole voor een vluchtige check komt ook nog wel vaak voor op de Balkan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Pino » do 14 feb 2019, 22:17

Coen Tunnel schreef: do 14 feb 2019, 18:02 Vanaf Bari kan net zo goed naar Igoumenitsa en Patras, maar duurt iets langer. Maar ik geloof dat er vanaf Bari wel wat meer opties zijn.
Brindisi heeft er net iets meer, maar het verschil is kleiner dan ik had gedacht. Had min of meer op automatische piloot ingezet op Brindisi, als haven die toch groot is geworden als vertrekpunt van Italië naar het zuidoosten - tussenstop in de E55 ook.
Dus je zit altijd aan een langere (nacht)bootreis vast bij de route via Italië. En dan daarna ook nog een keer de boot naar Kreta.
Brindisi-Igoumenitsa gaat ook overdag. Vertrek rond 13.00 uur, aankomst laat in de avond. Kwam die dag-optie vanuit Bari niet zo vlug tegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 22:34

^^ Ah, dank voor de opheldering. Ik weet dat door de verplaatsing van de veerhaven in Brindisi zo'n 10-15 jaar terug voor treinreizigers (voornamelijk InterRailers) de meest logische route via Bari werd. En gezien de afstand gokte ik er op dat er vanaf Brindisi wellicht nog een dagboot zou zijn; vanaf Bari is die er inderdaad niet voor zover ik weet. Wel een lange trip dan, van Brindisi naar Igoumenitsa. Je zou verwachten dat dat met de juiste schepen een stuk sneller kan, maar dat is waarschijnlijk niet rendabel. Het geslinger om Corfu heen zal de reistijd ook niet positief beïnvloeden.

De veerdienst van Brindisi naar Vlorë in Albanië lijkt ook niet meer te bestaan, anders was dat nog een alternatief geweest bij een route door Italië. Relatief korte oversteek (7,5 uur) en je zit vanaf Vlorë vrij snel in Griekenland. Die grensovergang zal ook wel niet zo druk zijn.

Nu de route over de Balkan vrijwel helemaal snelweg is, behoudens nog een klein stukje bij Leskovac in Servië, een gelijkvloerse kruising in de Griekse A1 bij Idomeni en nog een deel van de Griekse A1 ten noorden van Thessaloniki, zie ik eigenlijk geen reden om niet over de Balkan te rijden, mits je het niet op drukke reisdagen doet. Dan moet het met de grensovergangen nog wel meevallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Pino » do 14 feb 2019, 23:14

Coen Tunnel schreef: do 14 feb 2019, 22:34 Wel een lange trip dan, van Brindisi naar Igoumenitsa. Je zou verwachten dat dat met de juiste schepen een stuk sneller kan, maar dat is waarschijnlijk niet rendabel.
Zou zeker sneller moeten kunnen, want Brindisi is ruim 100 kilometer korter varen en maar een halfuur tijdswinst ten opzichte van Anek Superfast die vanuit Bari vaart. Zegt vermoedelijk veel over de markt. Als veertiger denk ik bij Interrail inderdaad meteen aan Brindisi (niet dat ik daar ooit ben geweest overigens), maar de combinatie van ligging aan de A14, haven dichterbij centraal station en wellicht wat andere factoren lijken Bari dan toch een flinke zet te hebben gegeven.

Overigens lijkt de dagboot natuurlijk nog wat meer een lange zit omdat je onderweg een uur tijdsverschil verliest.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door jelger » do 14 feb 2019, 23:28

Ik heb zelf een van beide havens voor de oversteek naar Patras gebruikt in mijn InterRail jaren. Ik weet niet meer welke. Volgens mij was het bij de heen en terugreis Brindisi, beide een nacht afvaart. Maar ik twijfel. Of de veerhaven bij Brindisi was 20 jaar geleden aan de kade van het oude centrum (nu niet) of het was toch Bari. Ik weet dat het bijna een rechte streep lopen was vanaf het treinstation. (kwam uit de nachttrein uit Milaan) :lol:

Op de terugreis lekker buiten op het dek geslapen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 23:34

^^ 20 jaar geleden zal het nog wel Brindisi geweest zijn, toen reden er inderdaad treinen door tot Brindisi Marittima aan de veerhaven. Later is de veerhaven een stukje verderop verplaatst, buiten het stadscentrum.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Haalbaarheidsstudie België-Kreta met de auto

Bericht door Km357 » ma 25 feb 2019, 19:38

Nog even toch m'n dank betuigen aan al de tips in dit topic. Doorheen de Balkan lijkt toch beter qua tijd en kost dan doorheen Italië. Ik weet nog niet of het voor dit jaar zal zijn, maar op z'n minst hebben we een idee, waarvoor dank.

Plaats reactie