Karawankentunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Karawankentunnel

Bericht door mavas » za 16 feb 2019, 16:44

Eind juni, begin juli zit ik te kijken voor een vakantie in Slovenië, samen met mijn vriendin. Uiteraard met auto.
We zitten een week in de Alpen en een week aan de Sloveense kust.

Vertrekdag kan elke dag zijn van zondag tot en met donderdag (ivm vermijden vrijdagmiddag en zaterdagdrukte), terug idem.

In hoeverre is de Karawankentunnel dan een vertragende factor?
Zijn er goede alternatieven? Hoe is die route over de B91/E652?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Karawankentunnel

Bericht door Chris » za 16 feb 2019, 17:00

Op een vrijdag en zaterdag staan er gegarandeerd wachtrijen voor die tunnel, waarbij ik vermoed dat de vertragingstijd in werkelijkheid groter is dan men aangeeft, omdat men wil voorkomen dat het verkeer alternatieve routes gaat nemen. Er zijn signalen dat op piekdagen de vertragingen op de route Salzburg - Villach - Ljubljana - Kroatië behoorlijk meer zijn dan de verkeersinformatie en navigatiesystemen aangeven (dat is op dit forum ook veelvuldig ter sprake gekomen).

Dit geldt overigens ook voor de terugreis, aan Sloveense zijde staan op zaterdagen vaak ook behoorlijke wachtrijen, zeker vanaf de tweede week van juli. Op andere dagen zou het probleem kleiner moeten zijn. Wel geldt hier: je hoeft geen heel lange wachtrij te hebben om toch een serieuze vertraging op te lopen. Een paar kilometer file kan je zo al meer dan een half uur extra kosten.

De B91 gaat over de Loibl / Ljublelj-pas. Die is goed te doen met een auto (auto+caravan zou ik afraden ivm de steile hellingen). Aan Sloveense zijde is de weg beter uitgebouwd dan aan Oostenrijkse kant, alhoewel er aan de Oostenrijkste kant ook stukjes met inhaalstroken zijn.

Een ander alternatief gaat via de B109 over de Würzenpass naar Kranjska Gora. Die weg ken ik zelf niet, maar lijkt me op het oog niet veel lastiger. Men alleen een auto is bijna elke bergpas wel te doen tenzij je echt bang bent in de bergen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Karawankentunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 16 feb 2019, 17:04

Van/naar de kust is de route via Tarvisio, Udine en Trieste ook een alternatief, over de Italiaanse A23 en A4.

De Oostenrijkse B91 via de Loibltunnel is een redelijk goede weg, net als de B109 tussen Villach en Kranjska Gora over de Wurzenpass. Die laatste heeft aan de Oostenrijkse zijde wel een vrij steil deel van 18% waar je even terug moet in de eerste versnelling. Maar het is goed te doen, het is een brede weg. Het hangt af van waar je in de Alpen moet zijn welke route het beste alternatief biedt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Karawankentunnel

Bericht door Chrysa » za 16 feb 2019, 17:16

Wurzenpas is goed te doen, heb dat ook gedaan om de tol te mijden. Je kan in zijn 1, maar als je van tevoren wat vaart opbouwt kom je prima boven in de derde versnelling. Sowieso zou ik die route aanraden bij mooi weer, het stuk van de Wurzenpas tot aan de snelweg in Slovenië is zeer mooi.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » za 16 feb 2019, 17:32

De precieze bestemming in de Alpen weten we nog niet. Maar als het Bled wordt, wanneer is het dan aan te bevelen niet door de tunnel te gaan? Bij 10 minuten vertraging? Bij 1 uur vertraging? Waar ligt het omslagpunt in tijd?

Is het eind juni al zo druk, dat het al raadzaam is om naar die 2 alternatieven over Oostenrijkse B-wegen te kijken?

Italiaanse alternatief voor de tweede week is ook wel een goede tip. Dank. Dat is volgens vrijwel volledig snelweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Karawankentunnel

Bericht door NWH » za 16 feb 2019, 17:33

De B91 is een prima weg. Aan de Sloveense kant zou je nog een korte stop met wandeling kunnen maken bij het Memorial park Mauthausen
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Karawankentunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 16 feb 2019, 17:47

Chrysa schreef: za 16 feb 2019, 17:16 Wurzenpas is goed te doen, heb dat ook gedaan om de tol te mijden. Je kan in zijn 1, maar als je van tevoren wat vaart opbouwt kom je prima boven in de derde versnelling.
Dat red je echt niet met elke auto. Met een diesel misschien, maar no way dat dat met een kleine benzineauto lukt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door Palance » za 16 feb 2019, 18:03

Je kan ook via de Oostenrijkse A2 naar Tarvisio en dan naar Kranjska Gora rijden. Geen bergpassen en geen tol. Naar Bled is het nogal omrijden als je via de Ljubeljpas rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » za 15 jun 2019, 10:10

Ik zit al een beetje te kijken voor de route naar Slovenie. Maar Google Maps stuurt je doodleuk over de Duitse A3 bij Arnhem. Die is toch helemaal dicht?

Beste reisroute lijkt me nu via Bab61 en Bab8.

Ik zie veel file op de Bab9 richting München. Is dat beter om die weg te vermijden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Karawankentunnel

Bericht door Jeff » za 15 jun 2019, 11:25

Je kan zoeken op Sperrung A3 (of een ander wegnummer)

Voor de BAB3 heb je gelijk: https://www.nrz.de/staedte/wesel-hammin ... 45313.html

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Karawankentunnel

Bericht door Vegi » za 15 jun 2019, 12:31

BAB8 is op dit moment ook hollen en stilstaan.. Dat vind ik vrij raar, het is nog geen hoogseizoen :hm:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door Pino » za 15 jun 2019, 14:31

Bekende werkzaamheden bij Pforzheim, kort vóór de Albaufstieg ook een flinke Baustelle die veel file veroorzaakt. Tot aan Ulm zal de route over Stuttgart nog wel even gedoe opleveren. A3-A9 lijkt er deze zomer beter aan toe. Zie enige vertraging ontstaan vlak ten zuiden van Nürnberg op een Baustelle, maar dat is het. En het knooppunt A9-A99 blijft vertragingen opleveren, maar daar kom je makkelijk omheen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » za 15 jun 2019, 14:44

^^ als je nu een route berekent met TomTom zie je dat via bab61 en bab8 de minste vertraging geeft, en via bab3 en bab9 meer vertraging. Voor nurnberg lijkt ook een stevige vertraging aanwezig te zijn
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door Pino » za 15 jun 2019, 14:57

^^ File op A3 voor Nürnberg is een ongeluk. Maar dat geeft natuurlijk ook aan dat ons gefilosofeer over de werkzaamheden die de meeste file veroorzaken iets heel relatiefs heeft ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Karawankentunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jun 2019, 21:59

Pino schreef: za 15 jun 2019, 14:31En het knooppunt A9-A99 blijft vertragingen opleveren, maar daar kom je makkelijk omheen.
In de praktijk is dat goed te omzeilen door het kleine omweggetje via de A92 te nemen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Karawankentunnel

Bericht door boe! » zo 16 jun 2019, 19:11

mavas schreef: za 15 jun 2019, 10:10 Ik zie veel file op de Bab9 richting München. Is dat beter om die weg te vermijden?
Mijn ouders zijn vandaag naar Oostenrijk afgereisd. Tot aan Nürnberg hadden ze weinig problemen, maar tussen Nürnberg en München hebben ze veel vertraging gehad mede door de werkzaamheden. Wellicht dat de Pinkstervakantie in het zuiden van Duitsland nog een rol speelt waardoor er meer verkeer was. Vermijden is wellicht een groot woord, maar als het op een zondag al zo druk is dan vraag ik mij af hoe het op een zaterdag zal zijn bij een echte vakantie-uittocht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » ma 17 jun 2019, 17:55

^^ Ik vraag het me ook af hoe groot die vertraging dan in de zomer wel niet is, als het nu al redelijk druk was.

Afijn, even een miniverslagje.
Ik heb van tevoren de route opgezocht met Google Maps, Tomtom website, en Waze.
Tomtom was hierin in de voorbereiding het beste: Deze stuurde je gewoon over de Nederlandse A22 > A9 die tot zondagochtend 9 uur dicht was, terwijl Google en Waze dachten dat die route nog afgesloten was.
Hetzelfde met de A3 in Duitsland, net over de grens bij Arnhem. Waze dacht de hele tijd dat de A3 afgesloten was, terwijl deze gewoon tot ergens op zondagochtend dicht was, en dus op het tijdstip dat wij er reden gewoon open was.

Tot Nurnberg over de A3 hadden we wat lichte files, maar niet noemenswaardig verder.
Bij Nurnberg werden we nog even om een file heen geleid op de A9 door eerst naar de A6 te rijden en dan via de A6 de A9 op te rijden. Tot Munchen ging het aardig, wat lichte vertraging gehad van een paar minuten door wat langzamer rijden, maar geen zware file gehad. Was ergens rond 5 - 6 uur.
In de avond tot aan Berchtesgaden gereden aan de A8, maar geen vertraging verder gehad. Ik had het gevoel dat er gigantisch veel verkeer van de A9 Munchen inreed, en dat dat voor veel mensen ook de bestemming was.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » do 04 jul 2019, 12:56

Nog even een stukje over de terugreis op zondag 30 juni.

Terug hebben we besloten niet via de Karawanken te rijden, maar via de Loiblpass, zoals hier genoemd is. Prima route m.i!
Op de grens met Oostenrijk zijn onze paspoorten gecontroleerd. Dat kwam heel raar over, want Slovenië en Oostenrijk zitten allebei in de EU en Schengenzone. Er werden ook een boel motorrijders stilgezet om uitgebreid gecontroleerd te worden had ik het idee. Dat je niet in 1 keer kunt doorrijden vond ik maar gek.

Verder heb ik gekeken om ook de tol op de Tauerntunnel te vermijden, maar met Waze kwam ik er niet uit. Je kunt wel zeggen dat je een vignette voor Oostenrijk hebt. Je kunt ook aangeven dat je tolwegen wilt vermijden. Maar dan vermijdt je niet de tol op de A10, maar word je gewoon over niet-autosnelwegen geleid.

Daarnaast stond in Google Maps aangeduid dat de alternatieve route voor de tol, de B99 was afgesloten. Ik zag dit niet terugkomen in Tomtom, dus ik had zo het vermoeden dat dit bewust was ingevoerd door de Oostenrijkse wegbeheerder, om tolvermijders te voorkomen. Zou dat logisch zijn, of zou de B99 echt afgesloten zijn geweest? Zou wel heel stom zijn als die informatie nep was.

Na de heenreis vonden we het eigenlijk absurd dat je Oostenrijks vignet, Sloveens vignet, tol A10, en tol Karawankentunnel nodig hebt voor een klein stukje rijden. Ook gezien het feit dat je binnen een dag Oostenrijk door bent.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » do 04 jul 2019, 13:03

Verder op maandag 1 juli zijn we van Rothenburg naar huis gereden.

Die file voor de werkzaamheden op de A7,voor de tunnel, viel in onze richting nog mee, maar was nog wel een minuut of 5. Maar de andere kant op stond een forse file. Die werkzaamheden kunnen inderdaad maar zoveel mogelijk vermeden worden, zoals al in andere onderwerpen is genoemd.

Er was nog wel een forse file op de A3, ergens na Wurzburg, waar het van 3 naar 2 rijstroken gaat. Dat was volgens mij de enige baustelle waar er een rijstrook minder is, de andere baustelles op de A3 hadden allemaal hetzelfde aantal rijstroken voor, in en na de werkzaamheden. Deze baustelle, waar het van 3 naar 2 gaat, zorgt voor best wat file, dus zou ik niet aanraden op drukke reisdagen. Ik hoop dat die dan weg is tezijnertijd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door IQ[] » do 04 jul 2019, 14:48

mavas schreef: do 04 jul 2019, 12:56Daarnaast stond in Google Maps aangeduid dat de alternatieve route voor de tol, de B99 was afgesloten. Ik zag dit niet terugkomen in Tomtom, dus ik had zo het vermoeden dat dit bewust was ingevoerd door de Oostenrijkse wegbeheerder, om tolvermijders te voorkomen. Zou dat logisch zijn, of zou de B99 echt afgesloten zijn geweest? Zou wel heel stom zijn als die informatie nep was.
Google Maps geeft nog steeds een afsluiting. In de verkeersinformatie staat dit (Bron ÖAMTC):
B99 Katschberg Straße: Radstadt - Mauterndorf
Schaidberg in beiden Richtungen vorübergehende Regelung mit provisorischen Ampeln, Baustelle, Dauer: 01.07.2019 bis 13.09.2019 18:00 Uhr, - km 45,72-46,27
Er is nu geen afsluiting dus. Het kan natuurlijk altijd zijn dat er wel een afsluiting was op het moment dat je keek, al verwacht ik dat TomTom deze dan ook wel had getoond, gezien dat de B99 een hoofdweg is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door mavas » do 11 jul 2019, 12:44

Bizar! Google Maps maakt dus van een halve rijbaanafzetting met een om en om regeling, een volledige afsluiting!
vorübergehende Regelung mit provisorischen Ampeln, Baustelle, Dauer: 01.07.2019 bis 13.09.2019
Als mensen dus gebruik maken van Google Maps als navigatie, worden ze niet over de B99 gestuurd en kan al het verkeer 12 euro aftikken bij de Tauerntunnel.
Ik vind het echt absurd.

Hoe kan Google maps dit nou als afsluiting zien? Dat klopt toch niet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Karawankentunnel

Bericht door Pino » do 11 jul 2019, 13:08

^^ Erg apart. Er zijn toch genoeg wegen met vergelijkbare werkzaamheden, en daar kun je volgens Google Maps ook gewoon overheen. Op de Simplon zijn er op het moment, bijvoorbeeld, zonder dat dat leidt tot een andere route-suggestie op Maps (overigens krijg ik die werkzaamheden in het geheel niet te zien; je ziet hem wel mooi terug in de 'traffic'-functie). Ergens is hier denk ik een menselijke inschattingsfout gemaakt.

Plaats reactie