Amsterdam-Kassel met Pasen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Pino » zo 14 apr 2019, 11:37

Gaan voor een korte paas-break naar Noord-Hessen. Zullen daarvoor over de A44 naar Kassel moeten, maar vanaf Knooppunt Barneveld zit er maar 15 kilometer verschil (en volgens Google ook maar een kwartier rijtijd bij regulier verkeer) tussen de meest directe route Oberhausen-Dortmund-Kassel en de A1 blijven volgen en dan vanaf Osnabrück de nieuwe A33 pakken. Dat kan dus wel een redelijk alternatief zijn wanneer het rond Oberhausen of elders op de hoofdroute dreigt vast te lopen. Ik heb de werkzaamheden en de files op de A3 richting Oberhausen niet echt bijgehouden de laatste tijd (gisteren pas onze keuze gemaakt, vandaar), dus zijn er redenen om nu al op de route over Osnabrück in te zetten? We rijden heen op Goede Vrijdag, terug Tweede Paasdag.

Gerelateerd: grootste deel van deze beide routes is nieuw voor ons. Dus nog tips voor leuke parkeerplaatsen, Raststättes of dorpjes links oder rechts der Autobahn?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Chris » zo 14 apr 2019, 11:44

Je kan ook via Aachen rijden (Google Maps suggereert dit :rofl2: )

Ik denk dat er geen sterke reden is om niet de A3-A2-A1 en dan de A44 te nemen. De A2 is één van de minst filegevoelige snelwegen van het Ruhrgebied. De grootste kans op vertragingen lijkt me bij Dortmund op de A1 en A44. Na Werl is het vaak een stukje rustiger.

Je kan ook voor de afwisseling de ene route heen en de andere terug doen. Het reistijdverschil is klein. Je kan ook via Münster en de B54 rijden. Dat is bijna identiek aan de reistijd en afstand via de A33.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Willem » zo 14 apr 2019, 12:06

Als je de route via Osnabruck kiest kun je een tussenstop in Tecklenburg maken. Dat is een leuk en stil dorpje in het Teutoburgerwoud.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 apr 2019, 12:45

Betreffende Raststättes: Brockbachtal langs de A30 vlak voor Osnabrück is vrij nieuw en een prettige Rastatätte voor een pauze. Zal op een uur of twee vanaf Amsterdam zijn, bovendien zijn er daarna op/langs de A33 minder goede mogelijkheden voor een pauze.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Pino » zo 14 apr 2019, 13:24

Dank allemaal! :top:
Chris schreef: zo 14 apr 2019, 11:44 Je kan ook via Aachen rijden (Google Maps suggereert dit :rofl2: )
Als dat soort omwegen in beeld komen, lijkt vanaf Dortmund over A45-A5-A7 me landschappelijk leuker ... Ik heb zelfs ergens half in mijn hoofd om dat op de terugweg te doen, maar dat zou dan zijn in combinatie met een bezoek aan Marburg of een soortgelijke stop. Ik zoek nog naar een excuus. Ik ga hoe dan ook niet over dezelfde route heen en terug rijden.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door carman6 » zo 14 apr 2019, 15:55

^^

Die rij ik meestal wanneer ik op drukkere tijdstippen moet rijden. Is zeker leuker rijden, redelijk bochtig en hoogteverschillen waardoor je een goed uitzicht krijgt. Ook heb ik het idee dat ik op deze route minder in de file sta, ik moet dan wel richting Venlo. Voor zover bij mij bekend heeft echt heel Duitsland vrij op die 2 dagen, maar of ze allemaal thuis blijven of juist erop uit trekken durf ik niet te zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Chris » zo 14 apr 2019, 16:04

Veel Duitsers hebben nu een week vrij, zodat de grote drukte gisteren en vrijdag was. Echter de ervaring leert dat op vrijdag en zondag ook wel het nodige dagverkeer zal zijn.

De paasvakantie duurt in Duitsland kennelijk 2 weken (voor de scholen). Omdat alles zo laat valt sluit de pinkstervakantie in sommige staten bijna op de zomervakantie aan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Pino » zo 14 apr 2019, 16:29

^^ Vrijdag en maandag, bedoel je denk ik ;) Dat zijn dagen die ik inderdaad wel ken als dagen met verhoogd verkeersaanbod, maar daar maak ik me met deze bestemming niet heel druk over. De meeste Duitsers gaan toch naar het zuiden of de Noordzeekust. Als er iets is om me wat drukker over te maken, is de golf Nederlanders. Maandag laatste stuk terug naar Amsterdam is druk maar onvermijdelijk; vrijdag kan zomaar een dag zijn waarop de A3 Emmerich-Oberhausen een knelpunt wordt door werkzaamheden oid. Aan de andere kant inmiddels besloten om pas na ontbijt te vertrekken en nog rituele koffie (fruithap voor onze kinderen) te doen bij Postillion Arnhem. Dus achter een eventuele meute rijd je dan eerder aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 apr 2019, 20:18

^^ Op zulke terugreisdagen ontstaan ook vaak files op de A12 tussen de grens en Duiven. Kan je ook zo 15-30 minuten extra kosten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door boe! » zo 14 apr 2019, 20:47

^^ Idem op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam-Kassel met Pasen

Bericht door Pino » ma 22 apr 2019, 21:07

Kort verslag.

Heen gereden over Oberhausen-Dortmund. Uiteindelijk toch maar niet het bochtje gemaakt bij Hoevelaken om in één rit "bij Hoevelaken linksaf" en "am Kamener Kreuz rechts ab" te gaan. Het plan om achter de meute aan te rijden, pakte niet goed uit. Met vertrek om 10.30 uur hadden we misschien wat Duitsland-gangers voor ons, maar was het op het Nederlandse stuk al/nog zo druk dat vrijwel ieder knooppunt tussen Eemnes en Oud Dijk file opleverde. De lunch vond daarom plaats op een parkeerplaats ergens op de Duitse A3 (ik meen Loher Feld). De A3 voor Oberhausen viel me mee; direct daarna wel een file voor Dreieck Bottrop waar duidelijk veel vakantieverkeer naar het noorden moest. Bij het verlaten van Dortmund over de A44 de verwachte file, maar die begon zo tegen 14.00 uur al redelijk af te nemen. Na nog een pauze voor een ijsje waren we rond vieren bij Kassel. Totaal een drie kwartier vertraging opgelopen op de weg en een uur gepauzeerd.

Voor de terugweg voor de B54 gekozen, mede op basis van de recente posts over het gat in deze snelweg - Google Maps geeft de B54 ook een minuut minder, terwijl de route langer is. Toen we kort na negenen de A44 opreden, werd in heel Duitsland nog geen file gemeld - rond halftien kwam de eerste bij Phantasialand. Met twee stops (koffie en lunch) waren we 14.30 uur weer thuis. Enige vertraging was op de Nederlandse A1 bij Barneveld. Weet niet hoe de situatie op de route over Arnhem was, maar de terugweg ging ondanks omweg een 20 minuten sneller dan de heenweg.

Mijn conclusies:
  • op Goede Vrijdag en Tweede Paasdag loont vroeg vertrekken voor één keer wél. Zowel in Nederland als in NRW gaat de drukte aan het einde van de ochtend flink omhoog als een vervroegde en heftiger vrijdagmiddagspits. Op weg van NL naar NRW kun je die zonder veel moeite voor zijn.
  • De Raststättes langs de A44 zijn klein en geven, ook bij Serways, het betere jaren '90 gevoel. Merk je toch dat je niet op een hoofdas zit. Min of meer bij toeval twee keer gepauzeerd bij Biggenkopf (in beide richtingen), op de grens tussen NRW en Hessen. Dat was okee, meer of minder kan ik daar niet van maken.
Dank voor het meedenken allemaal!

Plaats reactie