Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door exoz » vr 10 mei 2019, 14:30

Dag iedereen,

mijn ouders gaan de eerste week van juni voor een weekje naar het Comomeer. Ik ben samen met hen de route aan het bekijken/uitstippelen.
Ze vertrekken vrijdag 31/5 om 5u 's morgens en zitten helemaal bovenaan het Comomeer in Gera Lario/Bugiallo.

Beste route vanuit Tielt, West-Vlaanderen volgens mij is Luxemburg - Metz - Straatsburg - Bazel - ...

en dan heb je twee opties:

(1) kortste route (975km): Bazel - Luzern - Gotthardtunnel - Lugano en zo doorsteken naar het Comomeer: https://goo.gl/maps/uWbE7egvuefGZfAV6

(2) alternatief (989km): Bazel - Zurich - Chur - Splügenpas - Bugiallo https://goo.gl/maps/tSLPqSCW8M4Q21uk7

Zonder file is de tweede route 45min langer rijden. Maar bij de eerste route moet je dus door de Gotthardtunnel. Op dit moment staat er 4km file/40 minuten wachten. Ik schat dat mijn ouders die vrijdag ongeveer rond dit uur (14/15u) zullen toekomen aan de Gotthardtunnel, de files zullen ook niet korter worden. De Gotthardpas is op dit moment nog afgesloten, weet niet als die vrij zal zijn eind mei. Hoeveel extra tijd vraagt het om via de Gotthardpas te rijden (ipv de tunnel)?

Mijn vraag is dus ;): zou het sowieso niet beter zijn om de route via de Splügenpass te nemen. Zeker omdat ze aan het noorden van het Comomeer zitten?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 mei 2019, 16:10

^^ Hoe vertrouwd zijn je ouders met het rijden in de bergen? Het is aardig wat stuurwerk aan het einde van een lange rit.

De Splügenpass is een mooie route, maar vooral aan de Italiaanse kant zeer krap en eigenlijk alleen met kleinere auto's fijn te berijden. Aan de Zwitserse zijde zit eerst een deel bergop met o.a. 10 haarspeldbochten in serie (hier: https://www.google.com/maps/@46.5156395 ... bfov%3D100).

Aan de Italiaanse kant is de weg smaller. Het krapste deel tussen Pianazzo en Campodolcino kent zeer nauwe haarspeldbochten die alleen in de eerste versnelling te nemen zijn aan de buitenkant van de bocht, zonder uitwijkruimte (voorbeeld: https://www.google.com/maps/@46.4219521 ... 384!8i8192). Dit stuk is te omzeilen via de SP1 om het meer van Isola heen. Maar bij een auto met een grotere draaicirkel zoals een stationwagon/break kunnen de haarspeldbochten ook op de rest van de route uitdagend zijn.

Met slecht weer is de Splügenpass geen pretje, en eind mei kun je dat zeker niet uitsluiten. Maar het kan uiteraard net zo goed mooi zonnig weer zijn.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 13 mei 2019, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 16:27

Uiteraard eens met bovenstaande. Drie toevoegingen.

1. 31 mei is de vrijdag na hemelvaart. Dat zal qua verkeer geen gewone vrijdag zijn. De meeste mensen die dan een lang weekend weg willen, zullen op woensdag/donderdag al rijden. Dus ik verwacht veel meer rust op de weg. Overigens is hemelvaart in Italië gewoon een werkdag (en vrijdagmiddag dus het begin van het weekend). Maar dat lijkt weinig relevant bij je keuze voor de route door Zwitserland.

2. Voor de Gotthard mogen files staan, maar op de San Bernardino-route ontstaan die op drukke reisdagen ook. En wel kort achter Chur, ruim voor het moment dat je afslaat naar de Splügen.

3. Om te antwoorden op een van de gestelde vragen: Gotthard over de pas rijden kost een 30-45 minuten extra. Maar op dit soort dagen wil het ook nog wel eens eerder op de A2 vast lopen én er moet op de Hauptstrasse geen grote drukte ontstaan. Het 'voordeel' van Gotthard tegenover Splügen bij regulier verkeer raak je in deze benadering zeker kwijt, dus dan kun je bij file beter meteen naar de Splügen uitwijken. Mits er geen grote files bij Chur staan (zie mijn punt 2) en mits je ouders comfortabel zijn met die bergpas (zie post Coen Tunnel).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door waldo79 » vr 10 mei 2019, 17:11

Is de route via de Julierpass niet een bruikbaar alternatief? Die pas is makkelijk te rijden en heeft alleen aan de noordzijde een helling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 17:26

^^ Op weg naar het Comomeer is de Malojapas feitelijk de zuidhelling van de Julier. Die is wel even wat bochtig, maar niet zo bochtig als de Splügen. Overigens verlies je op deze "geen helling aan de zuidkant" wel 400 meter voordat je in Silvaplana aankomt. Maar slechts twee haarspeldbochten ...

Lijkt me inderdaad nog wel een aardig alternatief voor de Splügen als er zowel op de Gotthard- als op de San Bernardino-route files staan. Het is twintig kilometer extra ten opzichte van de Splügen-route, en je rijdt langer over enkelbaans (berg)wegen. In die zin dus alleen iets voor langere files. Of als je, na de eerste uren buffelen tussen West-Vlaanderen en Zwitserland, gewoon zin hebt in een landschappelijk aardige eerste middag van je vakantie ...
Laatst gewijzigd door Pino op vr 10 mei 2019, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Chris » vr 10 mei 2019, 17:29

De Julierpass en Malojapass zijn wel makkelijker te berijden voor mensen met weinig ervaring met de bergen. Je moet er alleen om denken om niet de hele weg naar beneden de rem in te trappen want onderaan de pas zijn je remmen dan verbrandt. Je kan beter de auto in z'n 2 zetten en alleen periodiek (stevig) bijremmen. Als je de hele tijd een beetje remt raken de remmen oververhit. Nadeel is wel dat je ook afhankelijk bent van wat je voorganger doet. Mensen die langzaam naar beneden rijden zijn net zo hinderlijk als mensen die langzaam omhoog rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 mei 2019, 20:21

De weg over de Julier en Maloja is een goede en brede weg. Heel wat anders dan over de Splügen en eenvoudiger te rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door waldo79 » za 11 mei 2019, 9:07

Ik heb het zelf in 2012 gereden en het is me goed bevallen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mei 2019, 10:24

Wel is het zo dat je op weg naar de Julier een eventuele file bij de versmalling van de A13 bij Reichenau niet vermijdt; de normale doorgaande en bewegwijzerde route loopt via Thusis. Je kunt ook vanaf Chur via Lenzerheide richting de Julier rijden, dat is weliswaar korter, maar dat is een route die dwars door Chur gaat en daarna ook niet echt opschiet tot je voorbij Lenz bent.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Pino » za 11 mei 2019, 12:33

Terechte kanttekening. Overigens was de "20 km extra" uit mijn eerdere post gebaseerd op de route over Lenz. Had speciaal versleept omdat de route nu eenmaal pas zin heeft bij file op de A13 achter Chur.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door Schelpenpaadje » za 11 mei 2019, 19:29

Ik vind het wel een verrassend interessante optie om door Zwitserland te komen, met name als je ten oosten van Como moet zijn. Op de terugweg heb je van de files op de A13 geen last.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door exoz » ma 13 mei 2019, 11:15

Bedankt allemaal voor de uitgebreide info! Zal het doorgeven aan de ouders. Ze hebben redelijk wat ervaring met rijden in de bergen.

Denk dat ze best (1) het weer in de gaten houden voor de Splügenpas en (2) net voor ze Zwitserland binnen rijden, kijken als er al file staat voor de Gotthardtunnel of niet.

Bedankt!

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door exoz » vr 31 mei 2019, 9:25

Even update geven.

Ouders zijn uiteindelijk gisterenavond rond 22u30 vertrokken en hebben 's nachts gereden. Rond 8u deze morgen waren ze door de Gotthardtunnel zonder file.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vanuit West-Vlaanderen naar het Comomeer 31/5

Bericht door waldo79 » vr 31 mei 2019, 12:24

Bedankt voor de terugkoppeling ;)

Plaats reactie