Boetes in Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Boetes in Frankrijk

Bericht door Gronau1993 » wo 05 jun 2019, 15:10

Beste forumleden,

10 juni ga ik 2 weken naar Zuid Frankrijk, (Aubanas Ardech, & Canet en roussillon ) en 3 weken naar Benidorm (Spanje) met de auto :)
In Benidorm kom ik best vaak, vooral de garantie op zonnig weer spreekt mij aan op deze plek, en de (zeer) goedkope restaurants.

Afijn, in Spanje vind ik de snelheden over het algemeen te laag, Maar met een huurauto nog nooit een bekeuring gekregen.

In Frankrijk kom ik eigenlijk zelden, en mijn oom heeft 8 bekeuringen opgelopen in één vakantie :geenlach:
Hij zei '' in Frankrijk heb je sowieso meerdere bekeuringen, je kan daar niet aan ontkomen''

Ook vertelde hij dat je in veel dorpen die verlaten zijn, maar 30 mag, en overal flitspalen staan verstopt achter bomen en soms zelfs onherkenbaar,

Natuurlijk wil je het overige verkeer niet tot last zijn, dus overal 30 rijden zit ik persoonlijk ook niet op te wachten..
Anders krijg je boze blikken, maar locals weten de flitskasten en ik niet....


Nu is mijn vraag, is het echt zo ernstig in Frankrijk met het oplopen van bekeuringen?

En zijn er forumleden die wel eens in Frankrijk geweest zijn met de auto?
En hoeveel bekeuringen hebben jullie daar gehad in een vakantie?

In Nederland heb ik trouwens nooit een bekeuring gehad de afgelopen 10 jaar, en rijd ongeveer 25.000 per jaar.

Bedankt alvast !!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 15:16

Ik heb je vraag even verplaatst naar dit subforum.

Er is ook een heel topic over flitspalen in Frankrijk: viewtopic.php?f=32&t=13362

Kortweg: ja er zijn in Frankrijk heel veel flitspalen. Als je niet oplet is de kans op een boete best groot te noemen. Veel (niet alle) flitspalen worden wel van te voren aangekondigd met een bord 'gevarenzone'.

Als er zo'n bord staat, dan volgt er meestal binnen 200 - 1000 meter een flitspaal:
Afbeelding

Navigeer met Waze, die meldt alle gevarenzones.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 05 jun 2019, 15:18

https://www.radars-auto.com/emplacements/

Daar staan alle vaste camera's. Rondrijdende auto's en gendarmerie in hun snelle Mégane RS komen amper voor en zouden niet mogen meetellen in het algemeen beeld. Verstopte camera's in verlaten dorpjes zijn broodjes aap, leuk aan de toog maar in werkelijkheid bestaan ze niet.

M'n laatste bekeuring in Frankrijk dateert van 2012 en ik rij er jaarlijks zo'n 15 000km op allerlei banen, en ja, ik rijd best vlot door. Ik heb dan wel een goed geheugen waar die camera's staan, maar ik kan ze onmogelijk allemaal kennen. Maar het is dus best mogelijk om zonder flitsers thuis te komen.

Je kan wel de gele hesjes danken die meer dan de helft van de flitsers op z'n minst tijdelijk hebben uitgeschakeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 15:33

Km357 schreef: wo 05 jun 2019, 15:18Verstopte camera's in verlaten dorpjes zijn broodjes aap, leuk aan de toog maar in werkelijkheid bestaan ze niet.
Ik heb die verhalen ook wel vaak gehoord, maar ik kom dat soort situaties niet of nauwelijks tegen in Frankrijk. En ik heb ontzettend veel onderliggend wegennet in alle delen van Frankrijk gereden de laatste 10 jaar. Ik vraag me af waar die verhalen vandaan komen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door waldo79 » wo 05 jun 2019, 17:54

Doorrijden heb ik geen moeite mee, maar het kan lonen om een niet te zware rechter voet te hebben, Gronau1993.

En je kan wel een hoge pet op hebben van de Duitse wegen en het kunnen doorrijden, maar er zijn ongelooflijk veel wegwerkzaamheden en de echt lokale wegen liggen er slecht bij...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door mvalkenburg » wo 05 jun 2019, 18:12

Kom meermaals per jaar in Frankrijk, veel (heel veel) binnendoor. Ja, er staan best wel wat flitsers, maar ze zijn echt wel herkenbaar. Nog nooit een Franse bekeuring gehad, niet met de eigen auto en niet met huurauto's op Frans kenteken. Veel bangmakerij en borrelpraat.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door ronny forgeron » wo 05 jun 2019, 22:26

Afgelopen zomer een bekeuring in Frankrijk gehad, voor het eerst sinds 1973. Passeerde een politiewagen die haaks op de weg geparkeerd stond, dacht 80 te rijden, maar dat was dus 83 en de bekeuring ad €45 was eerder thuis dan ik...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Peter » do 06 jun 2019, 9:35

Je moet wel opletten (met name op de snelweg) dat je ook lage flitskasten hebt (net als in Oostenrijk), die op circa 1-1.5 m hoogte staan, net boven de vangrail. Als je scant op zuilen (NL-D) of kastjes op/aan palen, dan mis je lage dingen makkelijk. Bibeko zullen ze minder staan omdat de kans op vandalisme groter is (je hebt geen ladder nodig om de camera met verf te besmeuren).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 06 jun 2019, 16:57

^^ Je bedoelt dit soort?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 06 jun 2019, 17:34

Even de technische termen erbij halen. De foto toont een 2de generatie radar waar de meer robuustere de eerste generatie zijn. Beide zijn even hoog maar de 2de generatie is nieuwer (maar niet discriminerend tussen vrachtwagen en auto, wat de 3de generatie wel doet - dant zijn dan die hoge palen) en vind je trouwens ook in Wallonië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Chris » do 06 jun 2019, 17:35

Ja die dingen mis je zo tussen alle visuele afleiding die je zoal langs de wegkant ziet. Op je moet de hele tijd de berm zitten te scannen, wat niemand uren volhoudt. Niet zelden staan ze bovendien in een nisje of achter een vangrail of brugpijler.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » do 06 jun 2019, 17:45

Is waar, ik check gewoon die al eerder aangehaalde site aan als ik een nieuw traject doe, anders weet ik ze wel staan en dien ik me er ook niet zo hard op te concentreren.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Gronau1993 » vr 07 jun 2019, 3:51

Bedankt voor de reacties.
Dan valt het allemaal wel mee, gelukkig heb ik een snelheidsbegrenzer, en las ergens dat de snelheid buiten de bebouwde kom verlaagd is van 90 naar 80, helaas.. Dus stel de begrenzer daar gewoon op in.

Ik laat jullie weten als ik toch nog een bekeuring opgelopen heb :)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » vr 07 jun 2019, 8:04

Ga aub geen 80 op teller rijden buiten de bebouwde kom want dan doe je maar 70-75 afhankelijk van de auto.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jun 2019, 13:37

mvalkenburg schreef: wo 05 jun 2019, 18:12 Nog nooit een Franse bekeuring gehad, niet met de eigen auto en niet met huurauto's op Frans kenteken. Veel bangmakerij en borrelpraat.
Met een defensieve rijstijl zal dat ook wel lukken. Als je wat sportiever onderweg bent is een boete in Frankrijk echter wel een klein risico. Heb een keer een boete thuis gehad van 2 km/h teveel op de N116, direct achter de Spaans-Franse grens. De flits had ik geen eens gezien en heb zelfs extra op de snelheid geled. De verrassing kwam pas een week later toen een brief uit Frankrijk op de deurmat lag. Uiteindelijk heeft m'n rechtsbijstandverzekering de boete nog betaald en heb ik er zelfs nog €5 'winst' aan over gehouden. :)

Maar inderdaad, als je goed oplet en ook gevarenzones als POI op je smartphone of navigatie hebt staan, kan je veel door Frankrijk rijden zonder dat er wat gebeurd. Behalve de bovengenoemde boete heb ik in Frankrijk nergens elders wat 'gescoord' en dat terwijl ik vooral op auto(snel)wegen flink doorrij. Nog beter zou wat defensiever rijden zijn, dan is de kans natuurlijk nog kleiner, maar er blijft altijd een restrisico. Persoonlijk heb ik de indruk dat die dingen soms enorm krap ingesteld staan, anders kan ik m'n (enigste) Franse boete niet verklaren.
waldo79 schreef: wo 05 jun 2019, 17:54 En je kan wel een hoge pet op hebben van de Duitse wegen en het kunnen doorrijden, maar er zijn ongelooflijk veel wegwerkzaamheden en de echt lokale wegen liggen er slecht bij...
Mee eens, en het is nu ook bepaald niet zo dat Duitsland weinig flitspalen op het OWN heeft staan. Integendeel... het risico in Duitsland geflitst te worden is ook best hoog als je niet oplet. Bovendien worden ze in tegenstelling tot Frankrijk meestal ook niet aangekondigd. Daarvoor zijn de bedragen enorm laag en eerlijker verdeeld. In Frankrijk kan je beter meteen 20 km/h te hard rijden, dan heb je tenminste nog 'waar' voor je geld, dan voor een paar km/h teveel.
Gronau1993 schreef: wo 05 jun 2019, 15:10 Aubanas Ardech
Daar ben ik ruim een maand geleden (begin mei) nog geweest (via de luchtweg naar hun eigen vliegveld). De omgeving is daar warm aan te bevelen, niet alleen geschikt om rond te rijden, maar ook om rond te fietsen, dank nieuwe fietspaden gebouwd op voormalige spoortracés. Daarvoor hebben ze zelfs vele historische spoorbruggen voor gerenoveerd.

Ben wel benieuwd hoe druk het daar nu straks in de zomer is. Er zijn zoveel campings in de regio, dat ik vrees dat het in juli/augustus stikt van de toeristen. Begin mei waren er al genoeg. Goede zaak dat je nog in juni gaat. Laat me even weten hoe het er is geweest.

Afbeelding
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jun 2019, 14:48

SnarfFlevoland schreef: vr 07 jun 2019, 13:37Persoonlijk heb ik de indruk dat die dingen soms enorm krap ingesteld staan, anders kan ik m'n (enigste) Franse boete niet verklaren.
Ik heb twee keer een flitsboete uit Frankrijk gehad, beide keren had ik door dat ik werd geflitst en de gemeten snelheid die op de bekeuring stond kwam ook overeen met mijn gps. Er gaat 5 km (onder de 100 km/u) of 5% (boven de 100 km/u) correctie af.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Gronau1993 » vr 07 jun 2019, 20:19

Hebben we in Nederland meer speling betreft de gps snelheid?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 20:22

In Frankrijk krijg je vanaf 1 km/h na correctie een boete. In Nederland is dat vanaf 4 km/h (behalve bij 130).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Pino » za 08 jun 2019, 17:35

Maar Frankrijk corrigeert je snelheid met 5 km/h (5% boven 100) en Nederland maar met drie. Dat zorgt voor miniem verschil in het totaalplaatje. Maar de perceptie "die stomme Fransen beboeten me voor één kilometer te hard" ontstaat daardoor wel, samen met de borrelpraatjes over hoe vreselijk laffe snelheidsvallen die vreselijke Fransen wel niet optuigen. Al vanuit mijn kindertijd in de jaren '80 herinner ik me dat soort verhalen. Het hoort een beetje bij de Frankrijk-vakantie-folklore van de Nederlander. Mogelijk worden die trouwens ook een beetje gevoed door de Fransen zelf; dat zag je ergens aan de spookverhalen toen een jaar terug private controles werden ingevoerd.

Ik heb daar uit de praktijk nog geen ellende over gehoord, net zoals ik verder geen slechte ervaringen met Franse flitsers heb. Één keer op een vroege zondagochtend niet goed opgelet en zowel de waarschuwingsborden gemist als Waze niet goed aangezet. Dat is in Duitsland wel anders - al heeft Duitsland dan weer wat minder maximumsnelheden die aan de lage kant zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 16 jun 2019, 16:55

Bij de politie werken over het algemeen bullebakken die geen Engels kunnen spreken. Wellicht verklaart dat de mening van de gemiddelde Nederlander over de Franse strengheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Chrysa » zo 16 jun 2019, 17:00

De agent die mijn vader en ik staande hield ergens bij Metz sprak anders wel vloeiend Duits. 8-)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » zo 16 jun 2019, 17:05

Vinny schreef: zo 16 jun 2019, 16:55 Bij de politie werken over het algemeen bullebakken die geen Engels kunnen spreken. Wellicht verklaart dat de mening van de gemiddelde Nederlander over de Franse strengheid.
De gemiddelde Nederlander z'n Frans is nou ook niet om over naar huis te spreken. Beetje een verhaal van pot verwijt ketel daar. Als ik sommige van jullie landgenoten soms hoor vraag ik me toch ook bepaalde zaken af hoor.

Persoonlijk ben ik altijd al meer geholpen geweest door de gendarmerie dan door de politie in Frankrijk dan omgekeerd.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Gronau1993 » ma 01 jul 2019, 19:35

Ik ben nu in Benidorm, en kan wel een update plaatsen over mijn ervaringen.


Vind de Fransen op de snelwegen uitstekend rijden, ze schuiven automatisch naar links om ruimte voor je te maken als ze zien dat je een vrachtwagen of iets nadert, ook als je je richting aanzet, gaan ze netjes een rijstrook opzij voor je.

In Nederland zie je dat auto´s op de snelweg met een schijnbeweging naar links gaan, als ze een vrachtwagen naderen..
Als je dan met 130 aankomt, moet je vaak remmen...

De Fransen doen hun richting aan, en als je dan niet remt, of opzij gaat, dan wachten ze netjes tot je voorbij bent.


Op de binnenwegen in de Ardeche zijn overal nieuwe borden geplaatst met 80..
Echter zijn al die borden besmeurd met graffiti, vaak staat er een zwart kruis door de snelheid, ook alle flitspalen waar ik langsreed waren uitgebrand.

Ze rijden pittig door in de bergen, en ook bumperkleven schijnt helaas heel normaal te zijn. :facepalm:
Ze zitten er soms echt op enkele centimeters op.

Ook zie je enorm veel auto´s met schade, soms nieuwe auto´s, waar de bumper vastzit met ducktape.
Vraag mij af of mensen niet verzekerd zijn in Frankrijk?

Verder rijden sommige bestuurders slordig, ze vergeten om het knipperlicht uit te zetten na een inhaalactie . of op de middelste strook rijden terwijl rechts al kilometer leeg is... Ook voertuigen met 1 werkend licht is geen uitzondering.


Aangekomen in Spanje weer een hele anderen rijstijl...
Fransen geven best overdreven richting aan, in Spanje zie je dat minder.
In Spanje stopt met zonder uitzondering voor een zebrapad, zelfs scooters..


En bumperkleven is hier toch echt een stuk minder, mensen rijden trager, maar vind de Fransen weer beter ritsen, veel Spaanse vrachtwagens houden totaal geen rekening met een uitvoegstrook, en rijden je mooi klem...


Al met al vind ik beide landen een stuk prettiger rijden dan Italië.. Waar men gaat seinen als ze je te langzaam vinden rijden. :facepalm:

Verder tank ik gemiddeld voor 1,21 in Spanje, en in de Ardeche was dat 1,60 en op de overige gebieden 1.55

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Boetes in Frankrijk

Bericht door Km357 » ma 01 jul 2019, 19:53

^^ Als je gewoon even door Frankrijk rijdt lijkt me dit een realistische reflectie ja.

Plaats reactie