Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » ma 17 jun 2019, 12:03

Vanaf zaterdag 27 juli mogen we weer 2 weken verblijven op de heerlijke camping Cros de Mouton in Cavalaire-sur-Mer, vlakbij St. Tropez. In 2018 zijn we aan het begin van de zomervakantie gegaan, en was mijn vrouw op vrijdag vrij waardoor we lekker op vrijdag tot Bourg-en-Bresse konden rijden, en zaterdag de rest via Grenoble - Sisteron naar de eindbestemming.

Echter, dit jaar moet mijn vrouw gewoon tot en met vrijdag 26 juli werken, en gaan we in een wat drukkere periode. We willen echter wel graag op zaterdag aankomen, dus ben nu een beetje op zoek naar de beste reistijd- en methode.

Ikzelf zie het op zich wel zitten om 's nachts te gaan rijden. Ik ben vanaf woensdag de 24e al vrij, dus kan al een beetje in een ander ritme komen. Daarnaast zijn de kinderen inmiddels wat groter (9, 7 en 4) en slapen ze over het algemeen goed (ook in de auto). De oudste wellicht wat minder, maar die kan dat zaterdag dan lekker inhalen ;) .

Alternatief is om vrijdag zo ver mogelijk te rijden in Frankrijk, en dan bv. een Formule 1 oid hotel te pakken voor een paar uurtjes slaap. Vraag is of dit soelaas biedt...

Op zich mijd ik het liefste de A7 tussen Lyon en Orange, maar sta uiteraard open voor voorstellen.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 12:12

Vanuit welke regio vertrek je?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » ma 17 jun 2019, 12:26

Als je 's nachts wil rijden, dan raad ik op zich eerder wegen aan waar wat afwisseling inzit want constant rechtdoor 's nachts kan bij velen tot slaapverwekkende taferelen komen.

Sowieso moet je rekening houdt met de vrijdagavondspits rond zowat iedere Franse stad dus het hangt ook een beetje van wanneer je vertrekt. Maar omdat het je vraag beantwoordt geef ik mijn typische vrijdagavond-in-de-zomer van Gent naar pakweg Nice (St Tropez is een uur korter):

Vertrek Gent rond 17h, Kortrijk, langs Tournai (dan heb je minder last van Lille maar verlies je nog steeds een kwartiertje). Dan de A1-A26 op richting Reims, afrit 14 zit een heel leuke routier (Relais de Sainte Marie in La ville sous bois les Pontavert). Voor zowat 15euro/pp drank inbegrepen eet je goed, snel en in een leuke sfeer. Totaal niet te vergelijken met de autoroute. Door af te rijden aan sortie 14 en daar weer terug bespaar je trouwens zowat 3 euro op je tol van Lille naar Reims (vraag me niet waarom, het is gewoon zo). Daar zijn we dan tegen 19h30. Uurtje en een beetje om te eten en te ontspannen, dan terug A26 Reims-A4/A26 naar Troyes, en dan A5 op naar Lyon, afslag 22 naar Bar sur Seine waar je voor 20ct/liter minder betaalt voor je brandstof. Er zijn 2 pompen langs de route doorheen het stadje, je kan ze niet missen.

Dit stuk neem ik binnendoor omdat er weinig ronde punten zijn, quasi geen verkeerslichten en slechts 2 flitsers: ééntje bij het uitrijden van Bar sur Seine en dan ééntje in de afdaling van Le Rochepot. Ik volg de route N71 tot Chatillon, dan de D980 naar Montbard en zo naar Saulieu en dan de D906 (oude N6) naar Chalons sur Saone. Daar rij ik de autosnelweg weer op, het is ondertussen zowat 1h 's nachts.

Door Lyon rijden om 2h-2h30 's nachts is zo rustig als maar kan zijn maar de flitsers flitsen er nog altijd, dus pas op je snelheid. Het uitzicht langs de Rhône 's nachts is voor mij één van de meest herkenbare vakantiegevoelens onderweg. Valence passeer ik 45minuten later en de afslag A7/A9 (afhankelijk van waar je naar toe wil) tegen een uur of 4. Tegen dan merk ik meestal dat de mensen rondom mij wat meer beginnen te slingeren en ga ik even naast de olijfbomen gaan staan bij de Aire de Lançon de Provence net na de tol. Het is dan een uur of 5, de dag komt tot leven en met de geur van het Zuiden laat ik m'n ogen even rusten.

Tegen 6h rij ik door en afhankelijk van de bestemming rij ik er af op de A8 bij Sortie 35 naar Cotignac waar in het centrum een geweldig goede bakker is met terrasje buiten en parking voor de deur (als ik naar de Haut Var/Verdon ga) ofwel rij ik door tot aan Sortie 57 La Turbie voor een zelfde goede bakker in dat stadscentrum waar je dan je croissants kan opeten met uitzicht op de Rivièra. Beide ben ik om 7h30 of zo.

Nog kan het anders bij fantastisch weer dat ik gewoon maak dat ik op de top van de Mont Ventoux sta bij zonsopgang, wat eind juli rond 6h-6h15 is. Als je je aan mijn schema zou houden haal je dat zonder problemen. Magisch moment dat ik iedereen kan aanraden, je bent er zelfs dan zelden écht alleen, maar de rust is er wel bijna totaal.

Zo doe ik het ondertussen al meer dan 15 jaar en ook al zijn de stops aangepast door actieradius van de auto en andere voorzieningen, aan de route is weinig veranderd. Ik vertrek dit jaar op 19 juli, dus jij maar een weekje later. Buiten de avondspits nog nooit stilgestaan. Wel wat everzwijnen en herten gezien op dat stukje binnendoor maar als je dat niet wil doen dan doe je dat ook niet. Scheelt je zowat 30 euro vakantiebudget en zeker 1h30 minder reistijd.

Persoonlijk - aangezien je zelf al aangeeft dat je 's nachts wel wil rijden - zou ik het gewoon door de nacht trekken. De zaterdag zal immers druk worden en dat merk je zelfs als je maar rond 4-5h uit Lyon zou rijden. Daarna slibt het toch dicht voor de hele dag en is er op dat moment van vakantie niet te veel te merken en kom je gewoon doodmoe en gefrustreerd op je camping aan terwijl je evengoed van je pastis kan genieten terwijl je al de laatkomers ziet toestromen en met meer of minder handigheid zich installeren.
Laatst gewijzigd door Km357 op ma 17 jun 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » ma 17 jun 2019, 12:56

Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2019, 12:12 Vanuit welke regio vertrek je?
Nijmegen, via de A73 naar Roermond en dan via Luik naar beneden. Ik mijd Luxemburg wel door via Longwy te rijden.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » ma 17 jun 2019, 12:57

Km357 schreef: ma 17 jun 2019, 12:26 Als je 's nachts wil rijden, dan raad ik op zich eerder wegen aan waar wat afwisseling inzit want constant rechtdoor 's nachts kan bij velen tot slaapverwekkende taferelen komen.

Sowieso moet je rekening houdt met de vrijdagavondspits rond zowat iedere Franse stad dus het hangt ook een beetje van wanneer je vertrekt. Maar omdat het je vraag beantwoordt geef ik mijn typische vrijdagavond-in-de-zomer van Gent naar pakweg Nice (St Tropez is een uur korter):

Vertrek Gent rond 17h, Kortrijk, langs Tournai (dan heb je minder last van Lille maar verlies je nog steeds een kwartiertje). Dan de A1-A26 op richting Reims, afrit 14 zit een heel leuke routier (Relais de Sainte Marie in La ville sous bois les Pontavert). Voor zowat 15euro/pp drank inbegrepen eet je goed, snel en in een leuke sfeer. Totaal niet te vergelijken met de autoroute. Door af te rijden aan sortie 14 en daar weer terug bespaar je trouwens zowat 3 euro op je tol van Lille naar Reims (vraag me niet waarom, het is gewoon zo). Daar zijn we dan tegen 19h30. Uurtje en een beetje om te eten en te ontspannen, dan terug A26 Reims-A4/A26 naar Troyes, en dan A5 op naar Lyon, afslag 22 naar Bar sur Seine waar je voor 20ct/liter minder betaalt voor je brandstof. Er zijn 2 pompen langs de route doorheen het stadje, je kan ze niet missen.

Dit stuk neem ik binnendoor omdat er weinig ronde punten zijn, quasi geen verkeerslichten en slechts 2 flitsers: ééntje bij het uitrijden van Bar sur Seine en dan ééntje in de afdaling van Le Rochepot. Ik volg de route N71 tot Chatillon, dan de D980 naar Montbard en zo naar Saulieu en dan de D906 (oude N6) naar Chalons sur Saone. Daar rij ik de autosnelweg weer op, het is ondertussen zowat 1h 's nachts.

Door Lyon rijden om 2h-2h30 's nachts is zo rustig als maar kan zijn maar de flitsers flitsen er nog altijd, dus pas op je snelheid. Het uitzicht langs de Rhône 's nachts is voor mij één van de meest herkenbare vakantiegevoelens onderweg. Valence passeer ik 45minuten later en de afslag A7/A9 (afhankelijk van waar je naar toe wil) tegen een uur of 4. Tegen dan merk ik meestal dat de mensen rondom mij wat meer beginnen te slingeren en ga ik even naast de olijfbomen gaan staan bij de Aire de Lançon de Provence net na de tol. Het is dan een uur of 5, de dag komt tot leven en met de geur van het Zuiden laat ik m'n ogen even rusten.

Tegen 6h rij ik door en afhankelijk van de bestemming rij ik er af op de A8 bij Sortie 35 naar Cotignac waar in het centrum een geweldig goede bakker is met terrasje buiten en parking voor de deur (als ik naar de Haut Var/Verdon ga) ofwel rij ik door tot aan Sortie 57 La Turbie voor een zelfde goede bakker in dat stadscentrum waar je dan je croissants kan opeten met uitzicht op de Rivièra. Beide ben ik om 7h30 of zo.

Nog kan het anders bij fantastisch weer dat ik gewoon maak dat ik op de top van de Mont Ventoux sta bij zonsopgang, wat eind juli rond 6h-6h15 is. Als je je aan mijn schema zou houden haal je dat zonder problemen. Magisch moment dat ik iedereen kan aanraden, je bent er zelfs dan zelden écht alleen, maar de rust is er wel bijna totaal.

Zo doe ik het ondertussen al meer dan 15 jaar en ook al zijn de stops aangepast door actieradius van de auto en andere voorzieningen, aan de route is weinig veranderd. Ik vertrek dit jaar op 19 juli, dus jij maar een weekje later. Buiten de avondspits nog nooit stilgestaan. Wel wat everzwijnen en herten gezien op dat stukje binnendoor maar als je dat niet wil doen dan doe je dat ook niet. Scheelt je zowat 30 euro vakantiebudget en zeker 1h30 minder reistijd.
Dank, wat een prachtig uitgebreid verslag :top:
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » ma 17 jun 2019, 13:02

Graag gedaan, dit gebeurt trouwens met een kind op de achterbank (ze is net 9 geworden) gewoon om het gezeur van "c'est encore loin la mer?" te vermijden als je dat traject overdag moet doen. Want 1200-1300km blijft toch een eind.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » ma 17 jun 2019, 13:36

Km357 schreef: ma 17 jun 2019, 13:02 Graag gedaan, dit gebeurt trouwens met een kind op de achterbank (ze is net 9 geworden) gewoon om het gezeur van "c'est encore loin la mer?" te vermijden als je dat traject overdag moet doen. Want 1200-1300km blijft toch een eind.
Met een iPad vermaken ze zich prima, maar wat je zegt is zeker waar: als ze lekker liggen te slapen gaat de tijd nog wat sneller.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » ma 17 jun 2019, 14:02

Ik kan evengoed het plaatje compleet maken. M'n ouders zijn momenteel met hun camper in St-Raphaël wat voor hen een nieuwe regio is en ik gaf hen per mail nog wat "tips" mee over de regio die ze dan met een huurautotje gaan doen, maar misschien kan jij of anderen er ook wat mee:

Het gaat grofweg over de Rivièra van Fréjus-St Raphaël tot de Italiaanse grens. De wat andere toon is omdat dit gewoon een copypaste was van m'n mail, zal wel niemand storen, maar ik zeg het maar.

- Barrage de Malpasset (de doorbroken stuwdam die je te voet nog altijd kan bezichtigen (1km stappen vanaf de parkeerplaats)
- De Esterel niet alleen langs de kust maar ook de oude N7 doorheen het gebergte (vanuit Fréjus is dat Cannes volgen op de groene borden en vanuit Mandelieu la Napoule is dat Fréjus in het groen volgen).
- Uiteraard de corniches tussen Nice en Menton:
- De Basse Corniche is de weg langs de zee, zal zelfs in juni druk zijn en is een aaneenschakeling van 30 en 50, ondanks dat je langs de zee rijdt heb je toch niet het beste uitzicht, ik vind die dan ook de minste, kom je wel de duurste auto's tegen.
- De Moyenne Corniche (oftewel de oude N7) is de vlottere weg die zeker tussen Nice en Cap d'Ail aardig rijdt maar waar je amper kan stoppen om eens te kijken. Ook kom je door Eze en vanaf daar gaat het een stuk trager langsboven Monaco en zo naar Menton.
- De Grande Corniche is de kalmste en gaat het hoogst (tot zo'n 500m) langs Col d'Eze en La Turbie en dan zo terug naar beneden naar Roquebrune waar die op de Moyenne uitkomt. Zeker richting Menton kan je vaak eens stoppen en genieten van het uitzicht naar de Rivièra terwijl je soms even hoog staat als de Ardennen maar op kijkafstand van maar een 10km van de zee. Verreweg de mooiste en rustigste (blijft relatief, alhoewel zelfs in de zomer valt het goed mee).
- Alle corniches zijn wat moeilijk te vinden vanuit Nice zelf maar als je grofweg vanaf de haven van Nice naar de A8 wil (ga niet dat klein tunneltje links in maar blijf rechts op de baan), kom je opeens aan je rechterkant na nog geen km bordjes "Moyenne Corniche" tegen en vandaar ben je vertrokken. De Moyenne start aan een groot rond punt waar een Avia onder een appartementsblok zit en waar de pompen nog gewoon op het trottoir staan. Vast quasi uniek geworden in Frankrijk. Daar moet je dan rechts omhoog. (Monaco-Menton in het groen op de borden). Als je wel door die tunnel bent kan je wel nog naar de Grande Corniche die een 2km later start en waar je dan de borden Monaco-Menton in het wit zult zien staan + Grande Corniche. Ook aan je rechterkant uiteraard.
- Vieux Nice is mooi, parkeer je bij voorkeur bij Le Port, dan sta je op een kwartier te voet in het centrum. De Promenade des Anglais krijg je er gratis bij en met de zon in je rug op dat moment is het licht ook beter.
- In Villefranche sur Mer eet je het leukst rechtstreeks aan de kade, kleine betaalparking op 5 minuten van je tafel. Waarschijnlijk nog het meest basic Azurgevoel. Wij zijn dik tevreden over restaurant Trastevere.
- Eze is voornamelijk bekend omwille van het dorp op de berg en is een serieus klimmetje als het warm is buiten. Mooi maar toeristisch en zeker niet goedkoop. Bij de 5-sterren hotels slik je even van de prijs. De Jardin Exotique is de trip échter meer dan waard, subliem uitzicht.
- Monaco spreekt voor zich en kan je eigenlijk niet op 1 dag doen, ook al kan je op 1 dag wel veel sfeer opsnuiven, als je maar een paar uur hebt, beperk je dan tot de Rocher. De wisseling van de wacht om 11h55 trekt volk en is eens leuk om zien. Maak gebruik van de publieke liften waar je kan want te voet ga je het voelen. Er is ook vaak markt bij Fontvieille op een niet groot pleintje genaamd "Place de la marché" - hoe origineel, het is er zeker niet stil door het verkeer maar wel gemoedelijk.
- Menton is mooi, zeker vanaf het kunststrand tussen de jachthaven van Port Garavan en het stadje zelf. Restaurant Port Garavan aan de zeilbootjes van de plezierjachthaven heeft een uitgesproken wit en blauw interieur en is lekker voor niet veel geld. Het centrum zelf stelt niet extreem veel voor maar het straalt allemaal wel wat meer een warm gevoel uit dan andere badsteden.
- Sospel is gemoedelijker en heb je in een uurtje gezien, beste prijs/kwaliteit is ongetwijfeld het restaurant 2G onder de platanen aan het riviertje Bévéra. Schitterende pizza's.
- Vergis je niet over de Col de Braus mocht je van Nice naar Sospel of andersom willen. Dat is een mooie rode weg op de Michelinkaart maar er zijn zowat 46 (en ik overdrijf écht niet, heb ze geteld) scherpe haarspeldbochten te nemen. Beter om de A8 te nemen tot Menton en dan over de Col de Castillon, dan zijn het er maar een stuk of 10-12. Je kan nog verder het binnenland in maar ik denk dat dat jullie te ver neemt van jullie uitvalsbasis. Mocht dat niet het geval zijn (stel je rijdt met je motorhome naar de mobilhomeplaats van Sospel zelf), dan is er nog het lijstje: L'Escarène, Col de Turini, Utelle en Madonne d'Utelle (niet doen met de mobilhome, de weg is er niet voor gemaakt, met onze 159 was het al genoeg), de Saut des Français bij Duranus, de rust van Berre les Alpes, Coaraze of Peille, de ietwat meer toeristische dorpjes Ste-Agnès en Gorbio, de Villa Ephrussi de Rotschild te St-Jean cap Ferrat...en ga maar door.


Moest iemand tips nodig hebben voor de streek tussen pakweg Aix en Cannes, laat maar weten dan schrijf ik die ook even neer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Pino » ma 17 jun 2019, 14:36

Koots schreef: ma 17 jun 2019, 12:03 Alternatief is om vrijdag zo ver mogelijk te rijden in Frankrijk, en dan bv. een Formule 1 oid hotel te pakken voor een paar uurtjes slaap. Vraag is of dit soelaas biedt...
Je zou eens moeten terugrekenen wat dat zo ongeveer zou betekenen voor jouw specifieke trip. In het navolgende ga ik uit van rijden zo rond maximumsnelheid (ook geen noemenswaardige vertraging), en zo iedere twee uur een pauze van een klein kwartier tenzij anders aangegeven.

Als je vrouw op vrijdag nog moet werken, wat houdt dat dan in voor je tijdstip van vertrek en hoe ver kom je dan nog op vrijdag? In Nederland en België zullen de avondspitsen in deze periode beduidend lichter zijn, dus laten we zeggen dat je met vertrek laat in de middag zo rond (of niet lang na) middernacht bij Dijon moet kunnen zijn. Kom je eerder in de middag weg, dan zou Lyon nog haalbaar moeten zijn. In het Dijon-scenario gaat dit uit van een meegenomen hap in de auto of bij de eerste kwartier-stop; in het Lyon-scenario ga ik uit van een eet-stop van een klein uur in plaats van een reguliere korte.

Vanaf daar kom je dan uit op de vraag hoe je zaterdag er precies uit zou zien. 27 juli is niet de allerzwartste zaterdag, maar op de A7 zal het relatief vroeg vollopen. Vertrek je vanuit Lyon, dan kun je met vroeg vertrek de drukte nog voor zijn. Vanuit Dijon moet je eerst nog twee uur totdat je op de A7 komt en zal dat alweer moeilijker zijn. Misschien wordt dan de route over Grenoble interessanter. Die zal misschien niet heel veel sneller zijn maar kent toch tenminste niet de druk van de flessenhals Lyon-Orange.

Bij een rit door de nacht zou ik denken aan vertrek rond 20.00 uur, na een (niet al te zware) avondmaaltijd thuis. Vanaf Nijmegen naar Vienne, waar het drukke stuk A7 begint, is 870 kilometer. Mensen die door de nacht rijden stoppen in de nacht nog wel eens ietsje langer dan het genoemde kwartier, maar je hoeft niet op pauzes te beknibbelen om rond 05.00 uur op dat punt te zijn (is minder dan gemiddeld 100 door de nacht). Op deze manier ben je de meute zeker wel voor. Ontbijten aan de andere kant van de bekende flessenhals, daar misschien ook zelf even een slaappauze nemen en dan heel rustig het laatste stuk naar je bestemming.

Je komt met een korte nacht in een echt bed gegarandeerd minder moe aan dan met in één keer door de nacht heen knallen en zult ook weer sneller in een normaal ritme zijn. Maar een maximaal uren in de nacht rijden verkleint natuurlijk wel je kansen op vertraging door file.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » di 16 jun 2020, 20:00

Net nog even de geweldige tips en verslag hierboven gelezen, als voorbereiding. Uiteindelijk hebben we er vorig jaar voor gekozen een dag later op de camping aan te komen en een fijne overnachting in de buurt van Lyon te doen op de heenweg.

Zoals het er nu naar uitziet gaan we "gewoon" van 1 -22 augustus vakantie vieren in Cavalaire-sur-Mer. En wederom dringt de vraag zich op: in 1 keer door de nacht, of toch weer met een overnachting? Wellicht romantiseer ik het, maar ik vond het vroeger ge-wel-dig op met mijn ouders 's avonds te gaan rijden ri. Frankrijk of Spanje, en dan door de nacht door de vreemde landen te komen. Een overnachting in een fijne gite (we hebben al geboekt, maar is kostenloos te annuleren) kost voor 5 personen toch gauw €150, die spaar je natuurlijk mooi uit. En ik kan me zo voorstellen dat de zwarte zaterdag dit jaar (op 1 augustus) wat minder zwart uitpakt... of is dat wishfull thinking?
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » di 16 jun 2020, 20:40

Als bison futé het zwart noemt, is het ook zwart en dat is niet racistisch. Net zomin als een rode dag een verkeerde opmerkingen zou geven over "Natives".

Ga er maar van op aan, dat je op zo'n dag écht geen 1000km wil afleggen.

Ik ben ondertussen 37 en ieder jaar zeg ik tegen vrouw en dochter dat het misschien de laatste keer is dat ik 's nachts de hele afstand kan afleggen zonder vermoeidheidsverschijnselen, ik zeg het ondertussen al zowat 9 jaar. Binnenkort komt m'n eerste poging van het jaar (normaal ben ik tegen juli al aan m'n 3de poging toe, x2 in beide richtingen), dus het wordt boeiend. Ik heb voor de avond niks geboekt, en ik weet wel waar ik me kan zetten in veiligheid om even de ogen dicht te doen voor een uurtje, maar echt leuk slapen is het natuurlijk niet.

Als je vanuit Nederland naar Cavalaire rijdt en je voelt het 's nachts opeens vallen, kan ik de volgende aanraden:

A6 Macon-St Albain (je kan je gemakkelijk onder de spots van restaurant of shop zetten in alle veiligheid, als je moe bent, gaat dat licht niet vervelen)
A7 Mornas (zelfde verhaal als bij Macon, maar ondertussen heb je de geur van het zuiden en de pijnbomen erbij
A7 Lançon de Provence (olijfgaard)
A8 Ventabren Sud (als je vanuit NL vertrekt in de vroege avond, komt hier de zon zowat op, heerlijk tuffen in de (heel) vroege ochtend in de pure garrigue)
A8 Jas-Pellicot (verder dan jij wil, maar als je een kind hebt, de speeltuin is de omweg meer dan waard), nochtans de route van Fréjus naar St-Tropez 's morgens is het wel waar, de zon zit in je rug, dus je krijgt schitterend licht voor foto's.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Pino » di 16 jun 2020, 20:54

Fijn om te lezen dat de adviezen van vorig jaar goed zijn geland. Je herinnering kan ik zeker plaatsen. Er zit iets magisch in de opeenvolging van het mooie licht in een lange zomeravond, een korte zwoele nacht en een vroege zomerochtend, en dubbel tegen de achtergrond van een rit door landschap dat zo langzaam steeds zuidelijker wordt. Driedubbel voordeel als het rustig op de weg is en je daardoor overdag beter je tijd kunt inzetten.

Maar goed, zo’n rit is ook een aanslag op het dagritme van jou en je passagiers. Zie verder vorige post. Ikzelf laat de nacht en kies hetzij voor doorrijden tot rond middernacht en dan om acht uur ‘s ochtends weer door, hetzij voor vroeg naar bed om rond zonsopgang weer te starten. Ik besef me wel dat dat soort combinaties op de allerdrukste zaterdagen minder voor je doen, tenzij je het zo aanvliegt dat je rond acht uur ‘s ochtends bij Montélimar of verder zuidelijk bent.

Vanaf daar naar hoe zwarte zaterdagen er dit jaar uit zullen zien: da’s een beetje gokken. Veel reguliere Frankrijk-gangers uit de Benelux en Duitsland zullen dit jaar thuis blijven, maar er komen vast ook wel weer mensen bij die een vliegvakantie of een Italië-trip dit jaar inruilen voor iets dichterbij (omdat Italië toch nog een beetje eng wordt gevonden). Fransen zelf gaan van oudsher met de auto naar het binnenland, maar ook daar valt niet uit te sluiten dat enige verdere verschuiving naar binnenlandse autovakanties plaatsvindt, al zullen misschien ook de nodige Fransen dit jaar opteren voor thuis blijven of een rustiger regio dan de gebruikelijke hotspots. Wat het totaalplaatje van die verschuivingen wordt...? Misschien wel niet zo’n grote afwijking ten opzichte van normaal, in ieder geval niet in Frankrijk. De juli-weekends zullen hier vermoedelijk wel enige indicatie geven.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » wo 17 jun 2020, 10:53

Km357 schreef: di 16 jun 2020, 20:40 Als bison futé het zwart noemt, is het ook zwart en dat is niet racistisch. Net zomin als een rode dag een verkeerde opmerkingen zou geven over "Natives".

Ga er maar van op aan, dat je op zo'n dag écht geen 1000km wil afleggen.

Ik ben ondertussen 37 en ieder jaar zeg ik tegen vrouw en dochter dat het misschien de laatste keer is dat ik 's nachts de hele afstand kan afleggen zonder vermoeidheidsverschijnselen, ik zeg het ondertussen al zowat 9 jaar. Binnenkort komt m'n eerste poging van het jaar (normaal ben ik tegen juli al aan m'n 3de poging toe, x2 in beide richtingen), dus het wordt boeiend. Ik heb voor de avond niks geboekt, en ik weet wel waar ik me kan zetten in veiligheid om even de ogen dicht te doen voor een uurtje, maar echt leuk slapen is het natuurlijk niet.

Als je vanuit Nederland naar Cavalaire rijdt en je voelt het 's nachts opeens vallen, kan ik de volgende aanraden:

A6 Macon-St Albain (je kan je gemakkelijk onder de spots van restaurant of shop zetten in alle veiligheid, als je moe bent, gaat dat licht niet vervelen)
A7 Mornas (zelfde verhaal als bij Macon, maar ondertussen heb je de geur van het zuiden en de pijnbomen erbij
A7 Lançon de Provence (olijfgaard)
A8 Ventabren Sud (als je vanuit NL vertrekt in de vroege avond, komt hier de zon zowat op, heerlijk tuffen in de (heel) vroege ochtend in de pure garrigue)
A8 Jas-Pellicot (verder dan jij wil, maar als je een kind hebt, de speeltuin is de omweg meer dan waard), nochtans de route van Fréjus naar St-Tropez 's morgens is het wel waar, de zon zit in je rug, dus je krijgt schitterend licht voor foto's.
Bison Fute geeft nog steeds zwart aan voor 1 augustus, en dan vooral Depart. Het wordt dus zaak voor de ochtend voorbij Lyon te zijn, of vrijdagmiddag/-avond lekker bij ons overnachtingsadres in Polliat.

Ik ben inmiddels 41 ( 8-) ) en dan merk je wel dat je niet zo makkelijk meer een nachtje doortrekt. Door Corona zit ik wel een relaxter ritme: minder woon-werk verkeer, geen ochtendstress om de kinderen naar school te haasten (gaan steeds meer zelfstandiger)... Ik laat e.e.a. ook van mijn vrouw afhangen, die heeft vorig jaar ook de knoop doorgehakt om toch te overnachten.

Rijd je voor je werk vaak die kant op? Ik doe wel altijd een stukje van de route: via Maastricht door Luik en dan een stuk de E25 Belgie in.. alvast even de vakantiesfeer opsnuiven 8-) .
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » wo 17 jun 2020, 10:56

Pino schreef: di 16 jun 2020, 20:54 Fijn om te lezen dat de adviezen van vorig jaar goed zijn geland. Je herinnering kan ik zeker plaatsen. Er zit iets magisch in de opeenvolging van het mooie licht in een lange zomeravond, een korte zwoele nacht en een vroege zomerochtend, en dubbel tegen de achtergrond van een rit door landschap dat zo langzaam steeds zuidelijker wordt. Driedubbel voordeel als het rustig op de weg is en je daardoor overdag beter je tijd kunt inzetten.

Maar goed, zo’n rit is ook een aanslag op het dagritme van jou en je passagiers. Zie verder vorige post. Ikzelf laat de nacht en kies hetzij voor doorrijden tot rond middernacht en dan om acht uur ‘s ochtends weer door, hetzij voor vroeg naar bed om rond zonsopgang weer te starten. Ik besef me wel dat dat soort combinaties op de allerdrukste zaterdagen minder voor je doen, tenzij je het zo aanvliegt dat je rond acht uur ‘s ochtends bij Montélimar of verder zuidelijk bent.

Vanaf daar naar hoe zwarte zaterdagen er dit jaar uit zullen zien: da’s een beetje gokken. Veel reguliere Frankrijk-gangers uit de Benelux en Duitsland zullen dit jaar thuis blijven, maar er komen vast ook wel weer mensen bij die een vliegvakantie of een Italië-trip dit jaar inruilen voor iets dichterbij (omdat Italië toch nog een beetje eng wordt gevonden). Fransen zelf gaan van oudsher met de auto naar het binnenland, maar ook daar valt niet uit te sluiten dat enige verdere verschuiving naar binnenlandse autovakanties plaatsvindt, al zullen misschien ook de nodige Fransen dit jaar opteren voor thuis blijven of een rustiger regio dan de gebruikelijke hotspots. Wat het totaalplaatje van die verschuivingen wordt...? Misschien wel niet zo’n grote afwijking ten opzichte van normaal, in ieder geval niet in Frankrijk. De juli-weekends zullen hier vermoedelijk wel enige indicatie geven.
Ik vond het magisch, die lichtjes langs de weg. Ik sliep meestal ook de hele nacht niet, terwijl mijn broertje bij het afrijden van de oprit al lag te snurken. Tanken in de nacht, even er uit en papa helpen... mooie herinneringen!!

Die tip dat de juli-weekenden wel een indicatie van de drukte in augustus gaan geven is top! Ga ik op letten.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Pino » wo 17 jun 2020, 12:36

Koots schreef: wo 17 jun 2020, 10:53Ik ben inmiddels 41 en dan merk je wel dat je niet zo makkelijk meer een nachtje doortrekt. Door Corona zit ik wel een relaxter ritme: minder woon-werk verkeer, geen ochtendstress om de kinderen naar school te haasten (gaan steeds meer zelfstandiger)... Ik laat e.e.a. ook van mijn vrouw afhangen, die heeft vorig jaar ook de knoop doorgehakt om toch te overnachten.
Dat heeft alleen al zin omdat zij jou sterk zou kunnen ontlasten tijdens een rit door de nacht. Een denkbare variant is dat zij het eerste stuk door de avond rijdt en nog een redelijk stuk in de ochtend, waardoor jij wat tot rust komt voor en nadat je het zwaarste werk verricht in de kleine uurtjes. Maar dat moet ze wel willen, even de auto voor je neerzetten in Luxemburg. Mijn vrouw zou er, voor wat het waard is, op zich geen moeite mee hebben, maar ze vindt het wel heel fijn om het rijden door onbekend gebied samen te doen, in de zin dat ik niet naast haar lig te maffen. Daar moet je een goede afspraak over hebben met zijn twee ...
Koots schreef: wo 17 jun 2020, 10:56 Ik sliep meestal ook de hele nacht niet, terwijl mijn broertje bij het afrijden van de oprit al lag te snurken. Tanken in de nacht, even er uit en papa helpen... mooie herinneringen!!
Mooi. Enkele jaren terug een avondrit naar Parijs gedaan met mijn zoontje van toen net twee (volgende dag doorgereden naar Barcelona). En hij werd inderdaad wakker bij een tankstop en wilde even helpen. Vond ‘ie reuze-interessant Daarna viel hij het hele stuk langs Charles de Gaulle en over de A86 van de ene verbazing in de andere met alle lichtjes. Overigens sliep hij het grootste deel van die rit wel, maar dat waren ook voor mij als ouder wel leuke momentjes.

Mijn ouders hebben nog een herinnering aan hoe ik ooit laat op de avond tijdens een terugrit uit Zuid-Frankrijk wakker was geworden en bij Jezus-Eik "ik zie de maan" zei. We konden de E411 niet verlaten voor de R0 zonder dat die erbij werd gehaald ;)
Laatst gewijzigd door Pino op wo 17 jun 2020, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 jun 2020, 14:21

Ik heb met mijn ouders nooit nachtelijke vakantieritten gemaakt. Maar zelf heb ik wel veel 's nachts gereden, vooral toen ik nog als wielersupporter door heel Europa reed. Tegenwoordig valt het me wel steeds zwaarder om zo'n nachtelijke rit te maken. Het rijden zelf lukt op zich wel, maar waar ik eerder de dag erna nog makkelijk kon doorhalen, ging dat me de laatste keren toch minder goed af. Zal ongetwijfeld ook met het ouder worden te maken hebben.

Maar ik heb genoeg ritten gemaakt waarbij ik aan het einde van de middag of 's avonds vertrokken ben en 's nachts heb doorgereden. Als je dan met de opkomende zon in mooi landschap rijdt, zeker met goed zonnig weer, dan heeft dat wel wat. Na een nachtelijke rit de zon zien opkomen op de Zwitserse A2 in Ticino, of iets noordelijker met uitzicht op de Vierwaldstättersee, of op de Franse A63 in Les Landes met de geur van pijnbomen die in je auto komt, of op de Duitse A8 bij Irschenberg bij een eerste blik op de Alpen, zoals ik twee weken geleden had op weg naar Italië, ja, dat heeft toch iets speciaals. 8-)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » wo 17 jun 2020, 15:56

@ Pino: De tunnel net voorbij Aix op de A8 werd in m'n kindertijd steevast "de bril" genoemd. Voornamelijk m'n moeder was nogal enthousiast in het benoemen van plaatsen en daar herinneringen bij te plaatsen. Die had ik als wegenthousiast nu niet echt nodig, maar goed. Voor haar waren er zo van die momenten die altijd bleven terugkomen: Soleil de Langres, de kabouters van de Aire de Jugy, de 2 tunnels van Lyon en de rit langs de Rhône, het passeren van Valence (haar broer woonde daar toen),...

@Koots: Niet voor m'n werk, maar wij hebben als koppel/gezin gewoon nogal de gewoonte om naar het Zuiden te rijden, vliegen doen we immers amper. En de Var is voor ons zowat onze tweede thuis. Ik heb veel andere plekken van FR al gezien en bezocht, maar als ik een keuze moet maken zal het altijd wel de Var zijn.

Voor mij heeft de opkomst van de zon na een nachtelijke rit niet alleen iets magisch door de veranderde omgeving, na zovele uren rijden, maar ook als een soort van beloning voor het toch niet 100% fris meer zijn. Sowieso heb ik die dag het bokaalgevoel dat je ook met een verkoudheid hebt. Een lekker duikje of een lekker gerechtje doet dat effect al snel wegebben, maar helemaal van verlost geraak ik er tot na een degelijke nachtrust ook niet van. Gegeven dat m'n vrouw geen rijbewijs heeft en ik dus sowieso alles zelf moet doen geeft het nog een ander cachet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Pino » wo 17 jun 2020, 16:12

Km357 schreef: wo 17 jun 2020, 15:56De tunnel net voorbij Aix op de A8 werd in m'n kindertijd steevast "de bril" genoemd.
Deze?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » wo 17 jun 2020, 16:21

Ja, als kind had ik een lui oog en droeg ik een bril - en ook die gehate sticker op één oog om het andere te "trainen" - voor een aantal jaar (ondertussen is m'n zicht zowat ideaal, al blijft m'n linkeroog zwakker dan m'n rechter), dus denk ik dat de naam een wat ludieke ondertoon moest hebben. Eind de jaren 80 gingen we nogal vaak richting de Esterel en voornamelijk Théoule-sur-Mer. Toen kon je met de camper nog gewoon op een parkeerplaats aan de zee staan want het was gratis en niet afgeschermd met borden, restricties om "wild" - dus zonder camping of camperplaats - te slapen of hoogtegeregelde barrières.

Andere tijden waar m'n vader dan 's morgens het dorp introk op zoek naar een "boulangerie", ook al is die ene parking bij Théoule-sur-Mer er nog altijd, en zou je er ten minste met de auto 's morgens nog altijd je croissants moeten kunnen eten met zicht op zee. Of er nog een degelijke boulangerie is daarentegen, betwijfel ik.

EDIT
Btw als je dan toch in Cavalaire bent, in Ramatuelle zit - of zat - een heel degelijk Frans-Italiaans restaurantje "L'Estable" in die steile straat waar zowat allemaal zitten. Heel goede seafood, maar ook het lamsvlees of de salades zijn goed en de wijn is er voor Groot-Saint-Tropez standaarden helemaal niet duur.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » wo 17 jun 2020, 19:00

Km357 schreef: wo 17 jun 2020, 15:56 @Koots: Niet voor m'n werk, maar wij hebben als koppel/gezin gewoon nogal de gewoonte om naar het Zuiden te rijden, vliegen doen we immers amper. En de Var is voor ons zowat onze tweede thuis. Ik heb veel andere plekken van FR al gezien en bezocht, maar als ik een keuze moet maken zal het altijd wel de Var zijn.

Voor mij heeft de opkomst van de zon na een nachtelijke rit niet alleen iets magisch door de veranderde omgeving, na zovele uren rijden, maar ook als een soort van beloning voor het toch niet 100% fris meer zijn. Sowieso heb ik die dag het bokaalgevoel dat je ook met een verkoudheid hebt. Een lekker duikje of een lekker gerechtje doet dat effect al snel wegebben, maar helemaal van verlost geraak ik er tot na een degelijke nachtrust ook niet van. Gegeven dat m'n vrouw geen rijbewijs heeft en ik dus sowieso alles zelf moet doen geeft het nog een ander cachet.
Heerlijk lijkt me dat! De omgeving van St. Tropez en dan met name Cavalaire en bv. Le Lavandou hebben ons hart echt gestolen. Vroeger veel in Frejus/St. Raphael geweest (ook gekampeerd) maar Cavalaire is het wat ons betreft helemaal. Heerlijke sfeer, lekker eten, prachtige stranden. En een hele fijne camping!

Dat "beloningsgevoel" kan ik me voorstellen, bokaalgevoel moet je me even uitleggen ;-)
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » wo 17 jun 2020, 19:31

Goh, ik ben geen uitgaand type, dus als ik dan al rijdend een nachtje doorsteek, kamp ik de rest van die dag met een wat wazig weeïg gevoel in m'n hoofd. Het is niet onaangenaam, maar prettig is het ook niet. Ik schrijf het weg dat we net een hele dag vakantie gewonnen hebben, want je komt toe en je hebt een vakantiedag en niet een dag rijden te gaan. Ook gewoon omdat 's nachts rijden...tja anders zou je slapen, wat zou je anders doen? Dus je wint een volledige dag en dat is je beloning.

Wetende dat we meestal rond 16-17h aanzetten en dat ik tegen 9h 's ochtends bvb in Menton of bij Les Salles du Verdon in het water kan duiken geeft me een boost aan energie. Voor de rest van de vakantie kan ik de dames (vrouw en dochter) niet echt aanporren om voor 10h ergens te geraken, maar die ene dag lukt het me net wel. :lol:

En je kan echt wel leuke foto's trekken tussen 5h30 en 7h30 in het zuiden, zoals deze van verleden jaar van het Lac de Sainte Croix, 6h55, 20/07/2019
Afbeelding

We hoorden zelfs wat bergbeestjes achter ons, niks gezien, maar het leek op geit/steenbok. Volgens m'n phone was het dB niveau als het stil was 26...26dB. Dat zijn droomwaarden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2020, 21:22

Dat is wel een magisch plaatje :worship:

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » do 18 jun 2020, 10:07

Prachtig plaatje inderdaad, en nu snap ik ook wat je bedoelt 8-) Zou ik ook prima mee kunnen leven, en onze dochters lichtten helemaal op toen ik zei dat we misschien wel door de nacht zouden gaan rijden. Vooral de oudste (10 inmiddels) kijkt altijd op tegen het feit dat we 1 overnachting doen op een "vreemde" plek, waar ze 1 keer moeilijk in slaap is gekomen (dan kun je denken: je zit morgen weer lekker in de auto, who cares? Slaap je dan toch lekker verder?). Gekke is dat ze op de camping altijd prima slaapt...

Ik ga het er nog eens met vrouwlief over hebben, want zij komt vrijdagochtend uit een 24-uursdienst en is dus wellicht niet zo relaxed als ik. Daarentegen: als zij nu overdag nog wat zou slapen zou zij in de nacht wellicht een stukje kunnen rijden.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » di 14 jul 2020, 15:44

Pino schreef: di 16 jun 2020, 20:54 Vanaf daar naar hoe zwarte zaterdagen er dit jaar uit zullen zien: da’s een beetje gokken. Veel reguliere Frankrijk-gangers uit de Benelux en Duitsland zullen dit jaar thuis blijven, maar er komen vast ook wel weer mensen bij die een vliegvakantie of een Italië-trip dit jaar inruilen voor iets dichterbij (omdat Italië toch nog een beetje eng wordt gevonden). Fransen zelf gaan van oudsher met de auto naar het binnenland, maar ook daar valt niet uit te sluiten dat enige verdere verschuiving naar binnenlandse autovakanties plaatsvindt, al zullen misschien ook de nodige Fransen dit jaar opteren voor thuis blijven of een rustiger regio dan de gebruikelijke hotspots. Wat het totaalplaatje van die verschuivingen wordt...? Misschien wel niet zo’n grote afwijking ten opzichte van normaal, in ieder geval niet in Frankrijk. De juli-weekends zullen hier vermoedelijk wel enige indicatie geven.
Wel, het eerste juli-weekend van belang laat een weinig hoopvol beeld zien 8-) hoewel ik me ook terdege bewust ben dat je dit wel in bepaalde contexten moet zien.

Op dit moment neig ik toch naar een mooie rit naar Polliat op vrijdag, daar een fijne overnachting en de volgende dag via Grenoble en Sisteron afzakken ri. St. Tropez.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » di 14 jul 2020, 16:00

Toch niet toevallig richting Hotel de la Place ofzo? Is dat wat?

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » wo 15 jul 2020, 14:19

Je bedoelt in St. Tropez? Geen idee 8-) Kom er gedurende de vakantie wellicht 2-3 keer, lekker bootjes kijken en ijsje eten...
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Km357 » wo 15 jul 2020, 14:41

Nee, ik bedoelde in Polliat. St-Tropez is me wat te duur behalve om bootjes te kijken. Ramatuelle is immers niet ver en daar vind je evengoed lekker eten aan een schappelijkere prijs.

In 2017 lagen we voor 2 gewone biertjes en een sirop à l'eau violette aan 15 euro. :emo:

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » do 16 jul 2020, 19:15

Ah so, excuus! Nee, in Polliat zitten we aan de buitenrand van een woonwijkje. Mensen hebben het 2,5-3 jaar geleden compleet gerenoveerd, hebben een complete woning voor onszelf. Bijzonder comfortabel en vokr hetzelfde geld als een familiekamer in een beetje normaal hotel.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Koots » di 25 jan 2022, 14:28

Zo, even een topic afstoffen en eens kijken wat de meningen/tips zijn van de experts alhier. Ook dit jaar gaan we weer naar Cavalaire, we hebben 3 weken vanaf 6 augustus geboekt op camping Cros de Mouton. Vrouwlief is vrijdag 5 augustus vrij, dus we kunnen dan al en route naar het zuiden.

Vorig jaar en het jaar ervoor is me het rijden op de zaterdag niet meegevallen: in 2020 schrok ik van de drukte op de route via Grenoble en Sisteron. Sterker nog, voor Sisteron ben ik over een echt rallye-paadje binnendoor naar de A51 gereden omdat we al 45 min. stil stonden op de D1075. Afgelopen zomer waren we vroeg in het seizoen (de eerste 3 weken van de zomervakantie) en hebben we de gok genomen om vanaf Lyon de A7 te volgen... niet heel goed bevallen 8-). Had er ook mee te maken dat we wel erg noordelijk ons overnachtingsadres hadden, in Nuits-Saint-Georges (30 km onder Dijon) en dus een flink stuk op de zaterdag moesten rijden. Tot aan Lyon weinig problemen, op de A7 was het echt druk.

Dit jaar toch eens kijken of we dat anders kunnen doen, dus een overnachting geboekt in Bollene, ca. 30 km. onder Montélimar. Betekent veel eerder weg van huis (geen moeite mee) en een stuk verder rijden op de vrijdag. Dan zaterdag nog ca. 3 uur naar de camping, lekker relaxed eerst ontbijten en dan het laatste stukje.

Wat denken jullie?
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Beste route naar Cavalaire-sur-Mer

Bericht door Rein » di 25 jan 2022, 14:33

Eerlijk gezegd denk ik dat het op vrijdagmiddag ook niet echt rustig is te noemen op de A7. Ben twee jaar geleden op een donderdagmiddag in de zomervakantie die kant op gereden en ook toen (rond 13:30 of zo) al stonden er vanaf Lyon meerdere files. Het was ook weer niet zo dat dit uren vertraging opleverde, maar zeker wel ergens tussen een half uur en een uur. En dan lijkt een vrijdag(middag) mij nog een tandje erger.

Plaats reactie