Didam -> Ardeche

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RickR86
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 16:58

Didam -> Ardeche

Bericht door RickR86 » wo 19 jun 2019, 8:33

Goedemorgen,

Morgen vertrekken wij rond 6:30 richting de Ardeche. Grootste deel van de route is duidelijk, echter twijfel ik over het eerste stuk. Er zijn 2 opties, via Maastricht en Luik naar Luxemburg of over Keulen en Trier naar Luxemburg. Morgen is het een feestdag + rijverbod in dit deel van Duitsland. Welke route is het snelst?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Didam -> Ardeche

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 8:51

Het is bij normaal verkeer marginaal. Maar met de Duitse optie krijg je morgen nul ochtendspits. Tel uit je winst tegenover de eerste twee uur bezig zijn met Arnhem, Nijmegen, de drukte in Zuid-Limburg etc. Realiseer je wel dat je een stukje binnendoor moet om het gat in de A1 te overbruggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Didam -> Ardeche

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 8:52

De route via Duitsland is in theorie een stukje sneller, maar je moet wel twee keer binnendoor omdat er geen autosnelweg is, tussen Blankenheim (einde A1) en Prüm, en verderop tussen Bitburg en Trier. Dat zijn redelijk goed uitgebouwde routes en zonder vrachtverkeer heb je ook geen last van trage trucks die maar 60 mogen in Duitsland op het secundaire wegennet. In Duitsland zijn ook veel wegwerkzaamheden waardoor je minder op kan schieten dan je wellicht hoopt.

Als je via de Pleijroute (N325) door Arnhem naar de A15/A73 rijdt is het verschil in tijd minimaal vergeleken met de route via Duitsland. Er valt dus wel wat voor te zeggen om toch via Maastricht naar Luxemburg te rijden.

De Ardèche is verder een bestemming die op één dag wel te rijden moet zijn. Het lijkt me dat er geen bijzondere drukte in Frankrijk is, dus daar kan je lekker doorrijden zodra je op de tolweg zit. Ik weet niet of je vaak die kant op gaat, maar het stuk Franse A31 vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy is tolvrij, grotendeels gelimiteerd op 110 en deels 90 en staat vol flitspalen (iets van 5 per richting). Let daar op, want dat is een traject waar Nederlanders al zeer veel boetes hebben gekregen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Didam -> Ardeche

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 9:35

Vanaf Blankenheim naar Trier kan op een paar manieren. Er zijn ook varianten denkbaar waar je naar de andere kant van het gat rijdt en dan de A1 verder af. Iets meer kilometers, rijtijd min of meer gelijk en meer ontspannen snelwegkilometers. Maar omdat je met die variant ook weer door de stad Trier moet om op de A64 naar Luxembourg uit te komen (stelt niet veel voor, maar toch), lijkt route Bitburg me inderdaad wat logischer. Die sluit namelijk direct aan op de A64.

Het is op een paar manieren net even wat harder werken achter het stuur. Dat is rijden door de ochtendspits naar Luik ook, maar dat doe je dan op een snelweg. In die keuze zit ongetwijfeld wat persoonlijke voorkeur - ikzelf zou liever een stukje binnendoor in de aangename omgeving van de Eiffel pakken, nadat je de kop van je rit er al goed af hebt met een lege A3-A1.

RickR86
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 16:58

Re: Didam -> Ardeche

Bericht door RickR86 » wo 19 jun 2019, 14:10

Het gaat denk ik de route via Bitburg worden. We kijken morgen ochtend nog even hoe het ervoor staat qua files. Bedankt voor de tip m.b.t. de flitspalen.
Dankje voor jullie hulp.

Plaats reactie