Breda - Caorle

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 19 jun 2019, 13:34

Hoi,

Wij gaan zondag 30 juni rijden naar Caorle -Italië.
Ik ben op zoek naar een vlotte en fijne weg gezien wij met een wat oudere auto gaan. We gaan vanuit Breda met 2 kinderen van 3 en 1.

Het wordt onze eerste keer met de auto en ook deze afstand. We wilde overnachten ter hoogte van Sauerlach op zondag en dan op maandag door richting Caorle.

Zijn er mensen met tips, tijden om te vertrekken of juist de route wat aanpassen? Hotel kan ik nog annuleren

Alvast bedankt

Wouter
Laatst gewijzigd door Janssens076 op wo 19 jun 2019, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Caorle

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 14:20

Dat wordt het eerste echt drukke weekend van het jaar, want diverse Duitse staten krijgen vakantie, waaronder Hessen en Rheinland-Pfalz, wat vrijdag 28 juni al zeer druk verkeer in heel midden- en Zuid-Duitsland zal opleveren.

De ervaring de laatste jaren leert dat de vrijdagmiddag nog drukker is dan de beruchte 'zwarte zaterdag'. Het wordt al vanaf 12 uur zeer druk op de Autobahn, als je deze dag gaat rijden kan je het beste zo vroeg mogelijk vertrekken, alhoewel het lastig wordt om de drukte in de middag te mijden.

Ik zou proberen niet later dan 6 uur te vertrekken en 's ochtends zoveel mogelijk kilometers in korte tijd af te leggen, zodat je voor het middaguur het traject Karlsruhe - Ulm grotendeels al gehad hebt. Op dit traject zijn twee grote knelpunten: de passage langs Pforzheim en de zogenoemde 'Albaufstieg' tussen Stuttgart en Ulm, het laatste deel van de A8 wat daar nog niet verbreed is (smal, bochtig en steil). Dit zijn de knelpunten die het vroegst vol zullen lopen. Van Ulm naar München liggen 2x3 rijstroken, dat stroomt meestal wel vrij goed door. De rondweg München is wel druk, maar daar heb je dan ook wel alle tijd voor als je tijdig vertrekt en rond 12 uur al ergens tussen Stuttgart en Ulm bent.

Zaterdag zal het ook druk zijn op de Duitse A8 en de Oostenrijkse A10, ik ben bang dat dat niet mee zal vallen. Het laatste deel van je reis, vanaf Villach naar Italië, is vermoedelijk het minst drukke deel, aangezien de meeste mensen die bij Villach rijden verder gaan naar de Karawankentunnel. Het traject Villach - Udine staat niet bekend als bijzonder filegevoelig, ook niet op de drukke reisdagen.

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 19 jun 2019, 14:50

Beste Chris,

Bedankt voor jouw reactie. Wij vertrekken op zondag. Zal dit verschil maken en de 2e gedeelte van de reis op maandag?
Ik gaf in eerste instantie 28 juni aan, maar ik bedoel 30 juni en 2e gedeelte 1juli.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Caorle

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 14:59

Dat verandert de zaak, op zondag vertrekken is zeker een stuk gunstiger. Ik zou niet verwachten dat de snelweg dan echt rustig is, maar er zal veel minder file staan dan op vrijdag/zaterdag. Dan hoef je ook niet zo heel vroeg weg.

Op de Oostenrijkse A10 even ten zuiden van Salzburg zijn wegwerkzaamheden die bij een verhoogd verkeersaanbod al snel vertraging opleveren. Je hebt hier echter geen echt goede alternatieven. Op een maandag zal dat denk ik wel meevallen.

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 19 jun 2019, 16:27

Zondag wilde we rond een uur of 6 gaan rijden.
We overnachten bij Sauerlach, rond munchen. Dag erna zouden we dan nog +/- 5 uur moeten volgens google maps

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 19 jun 2019, 17:18

En is de route goed te doen met een oudere auto?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Caorle

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jun 2019, 17:36

Tja, wat is een oude auto?

Je rijdt helemaal over de snelweg, dat zou geen probleem moeten zijn.

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 19 jun 2019, 17:49

Peugeot 306 uit 2001.

Oké ik had het idee dat er stukken met flink wat.klimmen bij waren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Caorle

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jun 2019, 18:07

Ik rij met mijn Suzuki Swift uit hetzelfde bouwjaar heel Europa door. Ben er ook regelmatig mee in de Alpen geweest om roadtrips te maken over bergpassen.

Dan moet naar Italië in een 306 echt geen probleem zijn. Op de snelwegen kom je geen heel steile hellingen tegen en als je merkt dat de snelheid afneemt gewoon even terugschakelen.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Breda - Caorle

Bericht door poller1 » do 20 jun 2019, 12:54

Waarom rijd je niet via Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland?
Geeft toch meer afwisseling (zeker als je zegt dat het de eerste keer is dat jullie die trip maken...)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Caorle

Bericht door Pino » do 20 jun 2019, 13:15

^^ Langer in kilometers, en de flessenhals genaamd Gotthard in je route. Dan ligt de route langs Villach toch meer voor de hand, wat mij betreft.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Breda - Caorle

Bericht door poller1 » do 20 jun 2019, 15:37

Ook op zondagavond of maandagmorgen?
Al die Baustelles op de D-route zijn toch ook niet min... + eindeloos veel saaier...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Caorle

Bericht door Pino » do 20 jun 2019, 16:04

^^ Het kan zeker, en inderdaad een grote kans dat je vertraging bij de Gotthard aan de beperkte kant zal zijn laat in de zondagmiddag of op maandagochtend. Maar het rijden op zondag zou er ook voor moeten zorgen dat je Duitsland heel redelijk kunt doorkomen -dat mes snijdt aan twee kanten- terwijl ook de Baustelles tussen Nederland en Salzburg nog best meevallen. Persoonlijk vind ik de route door Duitsland zo saai nog niet, want je gaat meestal door aardig geaccidenteerd landschap. Daartegenover staat dat je met de route over Basel een paarhonderd kilometer over de pannenkoek genaamd Povlakte zal mogen rijden, en de al even vlakke route Strasbourg-Basel.

In de tussentijd heb ik ook geen enkele moeite met de route Breda-Basel via de Ardennen (nog wel even de werkzaamheden op de A35 bij Selestat in de gaten houden en daarom eventueel over Nancy en de Tunnel Maurice Lemaire rijden). Ik zou hem voor deze zondag/maandag alleen niet als dé optie beschouwen en heb dan eerder een lichte voorkeur voor de Tauern.

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » do 20 jun 2019, 16:52

De voorkeur gaat inderdaad uit naar over Duitsland en Oostenrijk.
Gezien we net iets onder Munchen gaan stoppen voor de overnachting.

Wij gaan waarschijnlijk rond 5 a 6 weg op zondag.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Caorle

Bericht door Pino » do 20 jun 2019, 17:08

^^ Laat me raden - hangt er vanaf hoe vroeg je jongste kind wakker wordt ;)

Voor wat het waard is: als je met kleine kinderen gebruik wilt maken van Raststättes is er ook wel iets extra's te zeggen voor de Duitse route. De route over Basel heeft lange stukken met maar weinig voorzieningen. Met alleen volwassenen of oudere kinderen in je auto kun je daar makkelijk omheen plannen, maar met kleinere kinderen kan het onhandiger uitwerken. Met een kind van 3 dat net zindelijk is, of met een kind van 1 dat het op een schreeuwen zet wanneer de fruithap niet op het vaste tijdstip komt, is de regelmaat van Duitse Raststättes die elke veertig kilometer allemaal min of meer hetzelfde bieden best handig. Zelfde geldt voor een eerder zelfvoorzienende rit waarbij je onderweg picknickt (mijn eigen voorkeur, zeker ook met kleine kinderen van deze leeftijd). De parkeerplaatsen langs een Franse A31 of A35 of de Italiaanse A4 zijn bagger; een parkeerplaats langs een Duitse snelweg is niet zo'n paradijsje als wat je langs een Franse tolweg tegen kunt komen, maar er is regelmaat en bijna altijd wel een picknicktafel in de schaduw.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Breda - Caorle

Bericht door poller1 » vr 21 jun 2019, 11:54

Dat is ook wel weer waar allemaal :top:

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » vr 21 jun 2019, 12:08

Haha, dat klopt.
Heeft inderdaad met de jongste te maken.

Eerste dag ong 800km en 2e dag 500km

Janssens076
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:29

Re: Breda - Caorle

Bericht door Janssens076 » wo 26 jun 2019, 16:49

onze eerste tussenstop is sauerlach onder munchen

Kan ik het beste Frankfurt - Ingolstadt - munchen volgen

of Stuttgart ulm Augsburg

is voor a.s. zondag.

ik wil rond 0600 uur vertrekken

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Caorle

Bericht door Pino » wo 26 jun 2019, 17:06

^^ Ik verwacht geen grote drukte op beide routes. Het verschil in kilometers in miniem, en ook met wegwerkzaamheden zijn beide routes wel verdedigbaar. Ikzelf vind de route over A3-A9 wat relaxter: je gaat bij Köln de A3 op en hoeft geen enkele afslag te nemen totdat je bij München de A99 op rijdt. Heeft ook meer stukken met drie rijstroken.

Plaats reactie