Den Bosch - Bibione

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Highstreet
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 jun 2019, 21:53

Den Bosch - Bibione

Bericht door Highstreet » ma 24 jun 2019, 22:12

Wij gaan in de nacht van zaterdag 27 juli op zondag 28 juli van Den Bosch naar Bibione.
We hebben eigenlijk de keuze tussen twee routes:
1. A61-A6-A5-A8-A10-A2-A23
2. A4-A3-A9-A8-A10-A2-A23
Qua afstand en verwachte reistijd zijn beide route nagenoeg gelijk. Aangezien we zaterdagnacht rijden verwacht ik geen grote drukte op de weg, maar ik lees dat er op de A3 veel baustelles zijn. Aan de andere lees ik ook dat er op de A8 diverse baustelles zijn.
De vraag is nu welke route de minste kans op vertraging zal opleveren door de baustelles.
Hopelijk hebben jullie hier wat advies over of misschien zijn er nog goede alternatieven.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Den Bosch - Bibione

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 13:41

2 jaar terug ben ik naar Porec (Kroatie) gereden. Tot Villach is dat vrijwel dezelde route en ook 's nachts gereden. Eigenlijk was er niks te doen op de weg tot in Oostenrijk. Wij waren dan ook rond 6:00 uur in Oostenrijk en het was een woensdag nacht. Ik denk dat beide routes goed te doen zijn. Had zelf niet zo veel last van wegwerkzaamheden in de nacht. Zorgde eigenlijk juist voor wat afwisseling, wat ik als prettig ervaar wanneer ik 's nachts rij (niet te veel natuurlijk wat op beide routes niet het geval is volgens mij). Ik reed toen met een aanhangwagen en heb er toen voor gekozen om de A61 grotendeels te vermijden wegens de inhaalverboden, maar zonder aanhangwagen heeft die route mijn voorkeur.

De specifieke route die ik reed was: Venlo (A74) - A4 - A3 - A67 - A5 - A8 - Salzburg (A10) - Villach (A19)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Bosch - Bibione

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 17:03

Highstreet schreef: ma 24 jun 2019, 22:12Aangezien we zaterdagnacht rijden verwacht ik geen grote drukte op de weg, maar ik lees dat er op de A3 veel baustelles zijn. Aan de andere lees ik ook dat er op de A8 diverse baustelles zijn. De vraag is nu welke route de minste kans op vertraging zal opleveren door de baustelles.
Voorlopig heb ik nog geen enkele Baustelle gezien die nog in de nacht files oplevert. Paar jaar terug had je zo'n ellende ding (A3 achter Nürnberg, als ik me goed herinner), maar dat is een grote uitzondering. Van zaterdag op zondag is de kans op files natuurlijk nog wat kleiner dan van vrijdag op zaterdag, wanneer er meer vakantiegangers op de weg zijn.

Dus als het je gaat om file-risico op je route, denk ik niet dat je je daar moet laten leiden door Baustelles. Werkzaamheden zijn natuurlijk wel een soort onderbreking waarop je in het algemeen al niet zit te wachten en in de nacht nog een stukje minder. Dat kan dan een reden zijn om één van beide af te laten vallen, als je niet zoals Carman hierboven werkzaamheden wel een manier vindt om even je zinnen te verzetten in de nacht. Maar dit roept dan ook wel de vraag op hoe laat je verwacht te vertrekken uit Den Bosch. Ik kan me zomaar voorstellen dat je kort na het avondeten vertrekt. Dan kom je de grootste werkzaamheden op beide routes vermoedelijk eerder tegen tussen 23.00 uur en 01.00 uur dan midden in de nacht wanneer je wel wat afwisseling kunt gebruiken. Op dat tijdstip van de nacht zou je je eerder bevinden rond München-Salzburg-Tauern.

Daarmee terug naar je echte vraag: op de A3 is er wat hinder ten noorden van Köln, twee grote Baustelles tussen Frankfurt en Nürnberg en kort ten zuiden van Nürnberg op de A9 nog een wat grotere. Op de A8-route stellen de werkzaamheden op de A61 volgens mij niet veel voor -kun je natuurlijk ook vermijden met een route over A3-A67-, maar er is beduidend meer hinder op het daaropvolgende stuk tot aan Ulm. Dat stuk A8 zelf pas gereden in de tegenrichting en ik vond de werkzaamheden tussen Ulm en Stuttgart knap irritant. Daarnaast is er nog de eeuwige verbredings-Baustelle rond Pforzheim. En als je in plaats daarvan over Heilbronn rijdt, krijg je er op A6-A81 ook weer dingen voor in de plaats. Dus ik zou voor de A3 kiezen. Maar dat is misschien omdat ik daar de Baustelle niet aan den lijve ondervonden heb...

Highstreet
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 jun 2019, 21:53

Re: Den Bosch - Bibione

Bericht door Highstreet » zo 14 jul 2019, 22:53

Dank jullie voor de reacties,

Als ik het goed lees maakt het niet heel erg veel uit, zowel op de A3 als op de A8 zijn er enkele grote baustelles. Ik denk dat mijn voorkeur dan gaat voor de route over de A3 Wurzburg-Nurenberg-Munchen.
Ik las ook ergens dat er op de A3 tussen Koln en Frankfurt diverse baustelles te vinden zijn. Is het nog een goede optie om hier de A61 te pakken en pas bij Frankfurt door te steken naar de A3 (via de A60)?

Vertrektijd zal ergens na het avondeten zijn rond een uurtje of 20.00 dus verwacht rond middernacht bij Frankfurt te zijn.

Natuurlijk houden we via googlemaps in de gaten of er ergens opstoppingen zijn en we van plan moeten veranderen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Bosch - Bibione

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 jul 2019, 23:05

Highstreet schreef: zo 14 jul 2019, 22:53Ik las ook ergens dat er op de A3 tussen Koln en Frankfurt diverse baustelles te vinden zijn. Is het nog een goede optie om hier de A61 te pakken en pas bij Frankfurt door te steken naar de A3 (via de A60)?
De Baustelles tussen Keulen en Frankfurt leveren normaliter geen problemen op. Het normale aantal rijstroken is overal beschikbaar. Omrijden via de A61 en de A60 (die weg is ook niet alles) is onnodig.

Plaats reactie