Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » di 02 jul 2019, 19:42

Woensdag 24 juli vertrekken we naar het Meer van Lugano met een overnachting. Eerste dag willen we zo'n 700 kilometer rijden om daarna op de donderdag via de Gotthard pas of tunnel de rest te rijden (zo'n 200 kilometer ).

Zijn er nog dingen om rekening mee te houden. Meest voor de hand liggende route is denk ik A3 , A5 en dan iets voorbij Bazel een overnachting?

En hoe zit het momenteel bij de GOtthard? In het verleden hebben we weleens een paar afslagen eerder genomen dan de routeplanner aangaf. Dat is goed bevallen maar is dat nog nodig?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Chris » di 02 jul 2019, 19:49

Dat is niet de drukste dag van de week, maar de laatste 3 weken van juli hebben ook doordeweeks een verhoogd aanbod vakantieverkeer dat voor de Gotthardtunnel tot wachtrijen zal leiden, maar lang niet zo lang als in het weekend. Je kan de pasroute kiezen indien de verkeersinformatie aangeeft dat er sprake is van wachttijd.

Een tip die ik zou geven is om niet net voorbij Basel te overnachten, maar bij Mulhouse in Frankrijk. Daar zit een hotelzone vlakbij de snelweg waar je waarschijnlijk een stuk goedkoper kan overnachten dan 40 kilometer zuidelijker in Zwitserland. Bij de eerste afrit van de A36 in Mulhouse zitten tal van hotels: Mercure, Campanile, Arcotel, Novotel, Golden Tulip, Ibis en nog meer.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » di 02 jul 2019, 19:51

Chris schreef: di 02 jul 2019, 19:49

Een tip die ik zou geven is om niet net voorbij Basel te overnachten, maar bij Mulhouse in Frankrijk. Daar zit een hotelzone vlakbij de snelweg waar je waarschijnlijk een stuk goedkoper kan overnachten dan 40 kilometer zuidelijker in Zwitserland. Bij de eerste afrit van de A36 in Mulhouse zitten tal van hotels: Mercure, Campanile, Arcotel, Novotel, Golden Tulip, Ibis en nog meer.
Bedankt voor de tip Chris.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Pino » di 02 jul 2019, 19:57

A3-A5 ligt voor de hand (waarbij je natuurlijk uit persoonlijke voorkeur kunt kiezen voor A67 langs Mannheim ipv A5 langs Heidelberg). Er lijkt daar nier heel veel aan de hand wat betreft werkzaamheden. A3 ten noorden van Köln heeft er een paar, maar ook dat lijkt voorlopig niet echt grote files op te leveren. NRW zal in die week ook al vakantie hebben, dus lichtere ochtendspits.

Wat betreft je overnachting: de tip van Chris heeft zin. Maar hoe verder ná Basel, des te minder last kun je op donderdag krijgen van verkeer. Ik zou daar een balans zoeken. Gerelateerde gedachte: ook het weer goed in de gaten houden. Als het woensdag lekker weer is en voor donderdag is minder voorspeld, waarom niet doorrijden als het verder lekker gaat? Eventueel twee hotels reserveren die je gratis mag annuleren tot op de middag zelf. Houd er in dat geval echter rekening mee dat je tussen Gotthard en Bellinzona maar weinig keuze hebt.

Wat betreft de afrit: bij file voor de tunnel, wil je hoe dan ook niet wachten tot Göschenen. Die afrit heeft weliswaar een heel lange uitvoegstrook, maar niet lang genoeg voor een wat langere file. Meestal volstaat de voorafgaande afrit Wassen, maar bij nog wat grotere drukte wil er nog wel eens een kleine Blockabfertigung plaatsvinden in die buurt - waarmee je zou moeten terugvallen op Amsteg. Ik zou in die zin kijken waar op Google Maps de A2 rood begint te kleuren.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » di 02 jul 2019, 20:22

Ik zat zelf net ook al te kijken om tot aan Luzern te rijden, rekening houdend met de reistijd die we al gehad hebben. Rond een uur of 6 dan ongeveer bij de stopplaats. Ik heb het plan om om een uur of 9 uit Zutphen weg te rijden om ook eventuele ochtendspits te vermijden. Dan ben ik schat ik rond 1 uur bij Frankfurt denk ik?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » di 02 jul 2019, 21:14

^^ Als je om 09:00 uur uit Zutphen vertrekt moet je tegen 13:00 uur wel in de regio Frankfurt kunnen zijn. En in Luzern overnachten, dat kan. Maar Luzern is vrij toeristisch en niet gelijk de goedkoopste regio om in het hoogseizoen te overnachten, al is er gelukkig relatief veel keuze. Reken er wel op dat voor een vergelijkbare kamer je in Zwitserland al gauw 2 keer zoveel betaalt als in Mulhouse, dus een kamer waar je in Mulhouse 75 euro voor zou betalen, kost je in Basel of Luzern vermoedelijk rond de 150 euro.

Er zijn wel wat goedkopere hotels in Zwitserland, maar weinig van de grote ketens (enkele van Ibis en Ibis Budget), verder zijn het vooral kleine familiehotels, vaak ook met kamers met een gedeelde badkamer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Pino » di 02 jul 2019, 21:21

^^ Als je uitgaat van het aloude idee dat je op lange snelweg-stukken zo'n 100 km/u gemiddeld haalt (meestal wat harder, maar je stopt ook af en toe), moet je de omgeving van Frankfurt toch wel ruim binnen 4 uur kunnen halen. Darmstadt, waar je dichterbij komt dan Frankfurt zelf, is vanaf Zutphen een 350 kilometer en dan heb je nog wat ruimte voor de wat tragere eerste kilometers vanaf Zutphen naar de A12.

Maar dat brengt je meteen naar de vraag of 09.00 uur vertrek nodig is om geen last te hebben van ochtendspits. Op de reisdag is het in heel Nederland al zomervakantie, en ook in Nordrhein-Westfalen. Dus dat brengt de ochtendspits al enorm terug. Bovendien zijn de eerste kilometers (ik zou vermoeden over de N314 richting A18, en dan vanaf :KP: Oud Dijk Duitsland in) volgens mij niet heel spitsgevoelig. Ik zou daarom menen dat je gemakkelijk rond 07.30 - 08.00 moet kunnen vertrekken, en dan rijd je wel na-spits over het drukke stuk A3 achter Oberhausen. Ik zeg natuurlijk niet dat het moet, maar het kan uit, en geeft dan wat meer flexibiliteit aan de achterkant ...

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » wo 03 jul 2019, 10:51

Normaliter zou ik het eerste stuk rijden via Arnhem N348 - A348 en dan de A12 op richting Duitsland waar de A12 overgaat in de A3. Ik verwacht daar ook geen spits bij Velperbroek.

Dus voor/rond het middaguur bij Frankfurt zou het dan moeten lukken lijkt me zeker op een woensdag. Ik zat alleen ook te kijken naar de baustellen tot aan Frankfurt en dat zijn er in aantal nog wel aardig wat dacht ik. Vandaar de redenatie om een (beetje) achter de spits aan te rijden.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » wo 03 jul 2019, 10:51

.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Pino » wo 03 jul 2019, 11:26

hansnooteboom schreef: wo 03 jul 2019, 10:51 Ik zat alleen ook te kijken naar de baustellen tot aan Frankfurt en dat zijn er in aantal nog wel aardig wat dacht ik. Vandaar de redenatie om een (beetje) achter de spits aan te rijden.
Begrijpelijk uiteraard. Maar de ene Baustelle is natuurlijk de andere niet, dus een kaartje waarop alle Baustelles langs de A3 rood oplichten, geeft ook een wat hopelozer beeld dan wat er echt aan de hand is. De meeste Baustelles langs de A3 Arnhem-Frankfurt zijn van het kleinere soort: Brückenarbeiten van minder dan een kilometer, waarvoor je even van het gas moet, een kleine verlegging van de rijstroken en dan weer terug naar normaal. Rond Solingen is meer aan de hand: op het moment twee min of meer aaneengesloten Baustelles over een totaal van 10 kilometer. Toen ik daar met Pinksteren passeerde, werd er ook één rijstrook richting noord over de andere rijbaan geleid - wat natuurlijk ook impact heeft richting zuid. Ik kijk naar deze Baustelle, die er nog tot 2020 zal liggen, als werkzaamheden die je eerder buiten de spits wilt passeren. Maar dat gaat vanzelf wanneer je pas ergens na 07.30 uur vertrekt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 jul 2019, 11:43

Op de tweede dag nog maar zo'n 200 kilometer hoeven rijden is wel aantrekkelijk. Zeker als je daarbij nog wat vertraging bij de Gotthard incalculeert. Tegelijk is dit op de totale afstand dusdanig kort en zijn de woensdag en donderdag dusdanig rustig dat het mij geen dure overnachting langs de Zwitserse snelwegen waard zou zijn.

Ik zou net als anderen hier liever overnachten vóór de Zwitserse grens (erna heeft in jouw geval geen zin), of doorrijden.

Als je toch de tijd wilt nemen voor je reis, dan kun je in Zwitserland ook wat verder van de snelweg een overnachting zoeken. Je kunt dan een betere prijs-kwaliteitverhouding vinden en je ziet wat meer van het land.
Op die manier hebben wij een paar jaar geleden in de buurt van Meiringen/Hasliberg overnacht. Op de eerste reisdag vanaf Luzern over de prima berijdbare Brünigpas. En op dag 2 reden we via de iets meer imponerende Sustenpas zonder file zo de Gotthardpas over. Wij kozen voor een tweetal overnachtingen, zodat we op onze stopplek ook de omgeving wat konden verkennen (tip: Aareschlucht en Reichenbachfall) en betaalden naar Zwitserse begrippen een prikje voor een accommodatie die het vooral van het wintersportseizoen moet hebben.

Naar het Italiaanse deel van het Meer van Lugano is de route Stuttgart - Zwitserse A13 - Splügenpas (of Bellinzona) ook een optie. Je zou dan voor een overnachting in Zuid-Duitsland kunnen kiezen.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » wo 03 jul 2019, 13:48

Dus het gedeelte tot en met Frankfurt moet niet al te veel problemen opleveren?

VWb de route via Stuttgart en Zwitserse A13 : is dat dan niet erg om? Is dan via Stuttgart de 4 en 2 niet logischer langs Zug?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 jul 2019, 14:04

Dat het in Duitsland vast kan lopen bij drukte en wegwerkzaamheden is een gegeven. Je gaat daar gelukkig geen uren op verliezen. In tegenstelling tot de grote bottlenecks naar het zuiden, zoals in Zwitserland de Gotthard.

Via de A13 mijd je de Gotthardtunnel/pas en rijd je via de San Bernardinotunnel. Deze route is grotendeels 2x2. Het is er vaak een stuk rustiger, maar naar mate de drukte bij de Gotthard toeneemt zul je ook hier met file te maken krijgen (het zijn communicerende vaten).

Stuttgart is een manier om op de Bernardinoroute terecht te komen - via Basel kan ook maar is iets om. Als je, zoals jij voorstelt, vanaf Zürich via Zug naar Altdorf rijdt kom je alsnog op de A2 naar de Gotthard terecht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 jul 2019, 15:21

hansnooteboom schreef: wo 03 jul 2019, 13:48 VWb de route via Stuttgart en Zwitserse A13 : is dat dan niet erg om? Is dan via Stuttgart de 4 en 2 niet logischer langs Zug?
Dat scheelt zo'n 30 km (dus dat valt reuze mee), maar de route via de San Bernardino is in filevrije omstandigheden ongeveer even snel als de route via de A4 en langs Zürich, Zug en door de Gotthard. En zodra er file staat voor de Gotthard komt de route via de Duitse A8-A7-A96, kort door Oostenrijk over de A14 en dan de Zwitserse A13, er al snel beter uit.

Bovendien is de Zwitserse A13 ten zuiden van Chur een mooie weg om te rijden. :)

Tipje als je vanaf Stuttgart via de A8-A7-A96 richting de San Bernardino rijdt: neem rond Ulm wel de A8 en A7, en niet de shortcut over de b10 en B28 die veel routeplanners aangeven. In de praktijk is dat niet sneller, persoonlijk vind ik het ook geen fijne weg om te rijden met het stukje Vmax 60 door Ulm, en je hebt er ook een groene milieusticker voor nodig, dus als je die niet hebt zou ik het sowieso niet doen.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » wo 03 jul 2019, 15:44

30 kilometer valt inderdaad dan mee en is zo "terug verdiend" als er een file voor de Gotthard staat.

De A8 en 7 was ik in ieder geval van plan al te nemen. Van de B10 en 28 wist ik al dat dat niet bepaald de meest lekkere route is.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 11:02

Coen Tunnel schreef: wo 03 jul 2019, 15:21
hansnooteboom schreef: wo 03 jul 2019, 13:48 VWb de route via Stuttgart en Zwitserse A13 : is dat dan niet erg om? Is dan via Stuttgart de 4 en 2 niet logischer langs Zug?
Dat scheelt zo'n 30 km (dus dat valt reuze mee), maar de route via de San Bernardino is in filevrije omstandigheden ongeveer even snel als de route via de A4 en langs Zürich, Zug en door de Gotthard. En zodra er file staat voor de Gotthard komt de route via de Duitse A8-A7-A96, kort door Oostenrijk over de A14 en dan de Zwitserse A13, er al snel beter uit.

Bovendien is de Zwitserse A13 ten zuiden van Chur een mooie weg om te rijden. :)

Tipje als je vanaf Stuttgart via de A8-A7-A96 richting de San Bernardino rijdt: neem rond Ulm wel de A8 en A7, en niet de shortcut over de b10 en B28 die veel routeplanners aangeven. In de praktijk is dat niet sneller, persoonlijk vind ik het ook geen fijne weg om te rijden met het stukje Vmax 60 door Ulm, en je hebt er ook een groene milieusticker voor nodig, dus als je die niet hebt zou ik het sowieso niet doen.
Ik zat nog even te kijken naar de route via de San Bernardino. Is dan vanuit Stuttgart via de 81 (in DLD) de 4 , 1 en de 3 ook een goede optie? En de route via de Bodensee? Ik zie dat dat een groot stuk geen snelweg is maar kan niet beoordelen of dit erg om is of veel meer tijd kost. Of zie ik iets over het hoofd?
Overigens, ik zit eea via Twitter te volgen mbt Gotthard. Op dit moment (11 uur) zo'n 10 minuten richting het zuiden.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 11:39

Inderdaad is de San Bernardino prima te rijden, net een You tube filmpje gekeken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 11:41

hansnooteboom schreef: zo 21 jul 2019, 11:02Ik zat nog even te kijken naar de route via de San Bernardino. Is dan vanuit Stuttgart via de 81 (in DLD) de 4 , 1 en de 3 ook een goede optie? En de route via de Bodensee? Ik zie dat dat een groot stuk geen snelweg is maar kan niet beoordelen of dit erg om is of veel meer tijd kost. Of zie ik iets over het hoofd?
Overigens, ik zit eea via Twitter te volgen mbt Gotthard. Op dit moment (11 uur) zo'n 10 minuten richting het zuiden.
Kan allebeide ook. Via de Bodensee heb je een langer stuk binnendoor, het schiet niet heel erg op met veel bebouwde kommen maar het rijdt in principe wel door.

Via de Zwitserse A4 en A1 naar de A13 (je komt dan niet over de A3) kan ook, via Winterthur en Sankt Gallen. Niet veel sneller, maar wel grotendeels snelweg. Een andere optie is de A4 en A1 en dan binnendoor richting Wetzikon om vanaf daar de A53 te nemen naar de A3 bij Reichenburg. Vanaf daar verder over de A3 en A13.

Qua reistijd ontloopt het elkaar allemaal erg weinig. Persoonlijk vind ik de route via Ulm, Memmingen en Bregenz wel het fijnste rijden, nadeel is dat je voor die 27 km over de Oostenrijkse A14 tot de afrit Mäder wel een vignet nodig hebt.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 11:51

Coen Tunnel schreef: zo 21 jul 2019, 11:41
hansnooteboom schreef: zo 21 jul 2019, 11:02Ik zat nog even te kijken naar de route via de San Bernardino. Is dan vanuit Stuttgart via de 81 (in DLD) de 4 , 1 en de 3 ook een goede optie? En de route via de Bodensee? Ik zie dat dat een groot stuk geen snelweg is maar kan niet beoordelen of dit erg om is of veel meer tijd kost. Of zie ik iets over het hoofd?
Overigens, ik zit eea via Twitter te volgen mbt Gotthard. Op dit moment (11 uur) zo'n 10 minuten richting het zuiden.
Kan allebeide ook. Via de Bodensee heb je een langer stuk binnendoor, het schiet niet heel erg op met veel bebouwde kommen maar het rijdt in principe wel door.

Via de Zwitserse A4 en A1 naar de A13 (je komt dan niet over de A3) kan ook, via Winterthur en Sankt Gallen. Niet veel sneller, maar wel grotendeels snelweg. Een andere optie is de A4 en A1 en dan binnendoor richting Wetzikon om vanaf daar de A53 te nemen naar de A3 bij Reichenburg. Vanaf daar verder over de A3 en A13.

Qua reistijd ontloopt het elkaar allemaal erg weinig. Persoonlijk vind ik de route via Ulm, Memmingen en Bregenz wel het fijnste rijden, nadeel is dat je voor die 27 km over de Oostenrijkse A14 tot de afrit Mäder wel een vignet nodig hebt.
Oke, dan moeten we denk ik dus bij Karlsruhe beslissen wat we gaan doen (Gotthard of San Bernardino)? Vignet voor Oostenrijk heb ik al want we gaan door naar Gardameer en dan waarschijnlijk via Brennerpas weer naar huis. Overigens, ik zat op de kaart te kijken, wat is een handige plek om van A14 naar de 13 in Zwitserland te wisselen? Door Diepoldsau? Of al eerder?

Ik ben in ieder geval blij dat de heenreis op een woensdag is :). Als ik nu alle routes naar Italie volg (Gotthard, Brenner en Fernpas) word je niet vrolijk. Dan nog maar ff hier van het mooie weer genieten :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 11:55

hansnooteboom schreef: zo 21 jul 2019, 11:51Oke, dan moeten we denk ik dus bij Karlsruhe beslissen wat we gaan doen (Gotthard of San Bernardino)?
Het meest efficiënt is het om daar al de keuze te maken. Maar gelukkig heb je nog enige flexibiliteit in het geval van calamiteiten, bijvoorbeeld als de vertraging op je gekozen route onverwacht flink oploopt, bijvoorbeeld door een ongeval.

Als je in eerste instantie voor de Gotthard kiest kun je in het uiterste geval alsnog bij Basel de keuze maken om via de A3-A13 langs Zürich naar de San Bernardino te rijden.

Als je in eerste instantie voor de San Bernardino kiest, kun je bij Winterthur alsnog beslissen om de A4 te blijven volgen en langs Zürich en Schwyz naar de A2 richting Gotthard te rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 11:57

hansnooteboom schreef: zo 21 jul 2019, 11:51Overigens, ik zat op de kaart te kijken, wat is een handige plek om van A14 naar de 13 in Zwitserland te wisselen? Door Diepoldsau? Of al eerder?
Ga er bij afrit 27 af, bij Altach/Mäder. Dat is maar 2,5 km binnendoor totdat je op de Zwitserse A13 bij Kriessern bent. Door Diepoldsau heen is maar een trage bedoening.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 12:03

Top thnx Coen Tunnel. Vandaag weer een aantal nieuwe inzichten gekregen :top:

Ik houd onderweg het forum ook nog in de gaten om mijn ervaringen te delen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 21 jul 2019, 12:06

Top! Laat ook even weten hoe het gegaan is, altijd leuk om te horen.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 12:13

Doe ik zeker, dan reageer ik wel op dit topic :top:

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 12:47

Ik zie nu dat het op de San Bernardino pas volgens mij erg druk is (dan zal het bij de tunnel ook erg druk zijn?). Beide richtingen overigens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 19:50

^^ Het schijnt dat het beeld op passen deels vertekend wordt door wielrenners die ook hun telefoon met Google Maps mee hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Pino » zo 21 jul 2019, 20:58

Coen Tunnel schreef: zo 21 jul 2019, 11:57Ga er bij afrit 27 af, bij Altach/Mäder. Dat is maar 2,5 km binnendoor totdat je op de Zwitserse A13 bij Kriessern bent.
Die brug is deze zomer alleen wel dicht vanwege werkzaamheden: https://maeder.at/rheinbruecke-maeder-k ... d-gesperrt

Herinner me van ritten uit het verdere verleden nog doorsteken door Liechtenstein (vooral handig op oost-west-verbindingen richting Arlberg) of bij Dornbirn-Süd (ruim uitgebouwd, maar geen korte doorsteek). Diepoldsau ken ik niet, maar zou wel eens de betere keuze kunnen zijn dit jaar.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 21 jul 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 21:36

^^ Dat wist ik niet, dank voor de aanvulling. In dat geval ligt de route via Diepoldsau voor de hand, ook al kan daar in het dorp soms wel wat oponthoud zijn. Andere optie is afrit 31, via Dürne en Meiningen naar de A13 bij Oberriet. Doorsteekjes verder zuidelijker, door Liechtenstein heen, hebben geen nut als je vanaf Duitsland/Bregenz komt.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door hansnooteboom » zo 21 jul 2019, 22:13

Coen Tunnel schreef: zo 21 jul 2019, 21:36 ^^ Dat wist ik niet, dank voor de aanvulling. In dat geval ligt de route via Diepoldsau voor de hand, ook al kan daar in het dorp soms wel wat oponthoud zijn. Andere optie is afrit 31, via Dürne en Meiningen naar de A13 bij Oberriet. Doorsteekjes verder zuidelijker, door Liechtenstein heen, hebben geen nut als je vanaf Duitsland/Bregenz komt.
Bedankt voor de tip. De doorsteek naar oberriet is een kilometer of 6 zie ik op maps

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Reis naar Meer van Lugano vanuit Zutphen

Bericht door martwout2 » ma 22 jul 2019, 9:31

Aan de late kant maar ik overnacht in de Elzas de laatste paar jaren in Ensisheim (hotel Domaine du Moulin). Je betaalt wel wat meer dan bij de ketens maar erg goed hotel (en eten). En hij ligt mooi. Parkeren kan je in de parkeergarage (gratis). Je bent van daar zo weer op de autoweg.

Plaats reactie