Hulp nodig - route informatie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Leon1983
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 jul 2019, 10:34

Hulp nodig - route informatie

Bericht door Leon1983 » di 16 jul 2019, 10:45

Goedemorgen iedereen,

Ik heb wat hulp nodig met route informatie voor mijn vakantie naar Italie volgende week. Wij rijden eerst naar Roatto (tussen Turijn en Asti) en zakken vervolgens na bezoek aan vrienden daar af naar Toscane. Nu zou de meest logische route richting Roatto zijn via Duitsland - Basel - Gotthardtunnel - Milaan met als prima alternatief Duitsland - Basel - Montreux - Sint Bernhardtunnel (of -pas). Gezien de verhalen over de files rond de Gotthardtunnel gaat mijn voorkeur tot nu toe uit naar de Sint Bernhardpas.

Echter, vroeg ik mij af, of de drukte rond de Gotthardtunnel ook te verwachten is op dinsdagmiddag? Het plan is om volgend week dinsdagochtend rond 7:30 weg te rijden (ook nog tips voor A3 of A61 tot aan de A5??). Dan zouden we dus naar verwachting rond einde middag bij de Gotthardtunnel zijn. De eerste dag hopen we rond de 1000km te rijden om dan met een nachtje slapen tussendoor de volgende dag de laatste 200km richting Roatto te doen.

Alvast bedankt!!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hulp nodig - route informatie

Bericht door Pino » di 16 jul 2019, 12:24

^^ Op dit Twitter-account kun je volgen wat er staat. Grote kans dat de situatie vanmiddag zich volgende week min of meer zal herhalen. De afgelopen dagen staat er feitelijk de hele dag file, maar einde middag neemt die flink af en de avond is vervolgens filevrij. Onder die omstandigheid zou het denkbaar zijn dat je aan het einde van je eerste dag probeert om aan de andere kant van de Gotthard terecht te komen en dan op woensdag het laatste stukje. Maar goed, de Sint Bernhard pakken geeft een stuk minder onzekerheid of de file wel min of meer weg zal zijn. Omdat het ook nog eens de iets kortere route is naar je bestemming, zou ikzelf inzetten op die laatste.

Paar nadere gedachten hierover:
  • Gotthardpas zou als alternatief voor de tunnel-file wel moeten werken op een dinsdag. Dan moet je wel goed kijken waar je de A2 verlaat. Afhankelijk van de lengte van de file moet dat soms al bij Erstfeld.
  • overnachten in Zwitserland is duur, dus na de Gotthard overnachten eindigt al snel in doorrijden naar Como of Milaan. Op de Sint Bernhard-route bestaat dat alternatief niet echt, hoewel er rond Martigny wel wat hotel-keuze is (en als je wilt, boek je gewoon het Hospice bovenop de Sint Bernhard-pas). Aosta vind ikzelf een leuke stop, maar dat is dan wel relatief ver rijden op je eerste dag en er blijft op dag 2 dan maar een 150 kilometer over.

Leon1983
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 16 jul 2019, 10:34

Re: Hulp nodig - route informatie

Bericht door Leon1983 » za 20 jul 2019, 23:06

Heel veel dank voor de info! Ik ga voor de St BernhRd route. Pas of tunnel besluit ik op basis van hoe fit ik mij op dat moment nog voel. Het hospice zit al vol, dus we mikken inderdaad op overnachten is Aosta. 1000km op dag 1 moet prima te doen zijn volgens mij. Is de ps goed berijdbaar? Ook bij vermoeidheid? Niet continu gekken die je keihard inhalen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hulp nodig - route informatie

Bericht door Coen Tunnel » za 20 jul 2019, 23:20

De Grand-Saint-Bernard is goed te rijden. Niet heel lastig, mooi uitzicht op de top en meestal ook niet druk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hulp nodig - route informatie

Bericht door Pino » zo 21 jul 2019, 12:56

Heb zelf alleen maar de tunnel gereden, maar die route is niet druk. Bij lage verkeersvraag valt het met die gekken ook wel mee. Wie haast heeft, pakt sowieso eerder de tunnel dan de pas.

Als adres in Aosta heb ik een grote zwak voor Maison Bondaz. Niet heel goedkoop, maar super gelegen in het centrum en een ontbijt waarvoor je je lunch kunt overslaan ;-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hulp nodig - route informatie

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 13:26

Ik heb de Grand St. Bernard vorig jaar gereden in begin september. Een hele mooie route, weinig verkeer. Tenzij je extreem langzaam rijdt zullen alleen motorrijders je gaan inhalen.

Link

Plaats reactie