Geldermalsen-Strasbourg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door T-hijs » di 20 aug 2019, 13:16

Hallo,

In september (heen: do. 12/9; terug zo. 15/9) ga ik met een vriend op stedentrip naar Strasbourg. Op de kaart zie ik diverse routes, die allemaal hun voors en tegens hebben:
1. A15-A73-A74-(D)A61-A65-B9-(F)A35
2. A2-(B)E25-E40-E42-(D)A60-A1-A8-A623-A620-B51-(F)N61-A4
3. A2-(B)E25-(L)A6-A3-(F)A31-A4

Zijn er specifieke redenen bij jullie bekend om een bepaalde route wel, of juist niet, te nemen? Nog alternatieven? Ben heel benieuwd!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door Rein » di 20 aug 2019, 13:56

Bij de tweede en derde route moet je tol betalen in Frankrijk en dat kan een overweging zijn om die routes niet te nemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door Coen Tunnel » di 20 aug 2019, 16:06

^^ Maar bij route 2 is dat enkel een paar euro voor het traject van Sarreguemines naar Straatsburg en bij route 3 compenseer je de tolkosten als je in Luxemburg gaan tanken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door Pino » di 20 aug 2019, 16:13

Ik heb ze allemaal wel gehad, dus hieronder wat voors en tegens. Ik zou kiezen tussen optie 1 en 2, vermoedelijk mede te kiezen op basis van het tijdstip waarop je rijdt (of de ene op de heenweg en de ander op de terugweg).
  1. Is vanuit Geldermalsen gewoon de kortste in kilometers. Drukte in (met name) Duitsland lijkt dan de voornaamste reden om voor een andere route te kiezen.
  2. Minst filegevoelige. Ietsje harder werken met stukken enkelbaans bij Saarbrücken en in de A60, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat Nederlanders die in Strasbourg wonen via deze route naar huis rijden. Tol stelt maar heel weinig voor.
  3. Combineert goedkoop tanken met comfortabel rijden. Je vermijd de drukte van Duitsland, maar Luxembourg zelf kan ook behoorlijk druk zijn wanneer je in de tweede helft van de middag passeert. Tol is meen ik wel ruim een tientje. Waar die zich voor veel Nederlanders wel laat compenseren door de goedkope Luxemburgse benzine, rijd je vanuit Geldermalsen ook nog eens dertig kilometer om. Hoe prettig ik de A4 verder ook vind, ik zie er voor jouw trip weinig nut in.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door T-hijs » di 20 aug 2019, 17:08

^^

Hoi Pino,

Het grappige in deze: ik woon iets westelijk van Geldermalsen, vlak bij Beesd, dus westelijk van de A2. En daarvandaan slaat de balans qua kilometers uit naar de route over Saarbrücken. De route via de Duitse A61 is 10 km langer; de route via Luxemburg is nog weer 18 km langer. Het maakt dus allemaal niet zo veel uit. Ben met name benieuwd hoe het met het stuk A1 in Duitsland is; tweeënhalf jaar geleden had ik daar een keer behoorlijke vertraging door een brug die afgesloten was. Alles moest over de andere weghelft met 1x2 en op de terugweg was er zelfs een Vollsperrung vanwege werkzaamheden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door Pino » di 20 aug 2019, 18:33

^^ Dank voor je toevoeging. Ook vanaf Geldermalsen zelf is het verschil maar twee kilometer. Twee en tien kilometer noem ik verwaarloosbaar; in veel andere delen van het land is het verschil groter en daarmee veel meer een factor van belang..

Als je routes 'A61' en 'Saarbrücken' vergelijkt, zit er in de laatste een net wat langer stuk niet-autosnelweg. De A61 is heel simpel: 100% snelweg, met alleen 11 kilometer enkelbaans tussen A65 en A35. Op route 'Saarbrücken' heeft het wat minder zin om onder te verdelen in snelweg en niet-snelweg, omdat het wat meer een lappendeken is met goed uitgebouwde stukken niet-autosnelweg: het enkelbaans stuk in de A60, de passage van Saarbrücken (grotendeels 2x2, maar iets van twee stoplichten en natuurlijk snelheidsbeperking bibeko) en dan nog de B51 (enkelbaans) voordat je kunt doorsteken naar de Franse N61 (expresweg). Heb zo vlug geen doorlopende issues gezien op deze route. Het Baustelleninformationssystem meldt twee grotere Baustelles op de A1 rond Trier, maar ik geloof niet dat ze files opleveren (ook geen verlies van rijstroken). Maar dat laatste is uiteraard iets om in de gaten te houden korter voor je vertrek.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door T-hijs » di 03 sep 2019, 8:40

Ik zie nu op Maps dat op Kreuz Wittlich de verbindingsweg van A1, komende uit Saarbrücken, naar A60 richting Liège dicht is. Weet iemand of dat een langer durende situatie is? Houdt dat verband met de werkzaamheden tussen Salmtal (127) en Wittlich-Mitte (125)?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door boe! » di 03 sep 2019, 9:00

T-hijs schreef: di 03 sep 2019, 8:40Weet iemand of dat een langer durende situatie is?
Ja.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Geldermalsen-Strasbourg

Bericht door T-hijs » wo 18 sep 2019, 15:31

Nou, daarmee werd dus duidelijk dat de route via de A60 niet de meest handige zou zijn.

De heenweg zijn we via de A2, (B)E25, N81, (F)N52, A30, A31, A4 en A35 gereden en terug via (F)A35, (D)B9, A65, A61, (NL)A74, A73, N322, N323 en A15.

Opvallendheden heenweg (donderdag 12/9):
- ca. 10.30 vertrokken uit Leerdam, waar ik mijn reisgenoot oppikte
- aanrijding bij Eindhoven op de hoofdrijbaan; verlies ca. 30 minuten
- werkzaamheden op de E25 tussen Cheratte en Loncin; verlies ca. 20 minuten
- werkzaamheden verderop op de E25 (2x), verlies hooguit 5 minuten
- avondspits Strasbourg leverde nog een kwartier vertraging op
- rond 17.45 uur in Strasbourg

Opvallendheden terugweg (zondag 15/9):
- ca. 10.15 vertrokken uit Strasbourg
- B9 hield gevoelsmatig nogal op door allerlei vakantieverkeer, maar zal hooguit een paar minuten zijn geweest
- Véél vakantieverkeer op A61; over het algemeen niet veel harder dan 110-120 km/u kunnen rijden
- Twee Baustellen, die voor ons geringe vertraging opleverden, maar voor de tegenrichting minstens een uur, vooral ook omdat er in de meest zuidelijke Baustelle een ongeluk was gebeurd.
- ca. 16.45 aangekomen in Leerdam

Ik vraag me nog steeds af of het niet toch (gevoelsmatig) sneller was geweest om op de terugweg alsnog de route via Saarbrücken en de A60 te nemen, vooral omdat ik die route als uiterst rustig ken... We zullen het nooit weten.

En het was fantastisch weer, wat half september niet vanzelfsprekend is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie