Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Yep123 » vr 11 okt 2019, 14:52

We zijn de zomervakantie voor 2020 alweer aan het plannen. De bedoeling is om naar Villach te gaan. We willen zondag 19 juli vertrekken, heel vroeg in de ochtend. We rijden nooit in een keer, dus altijd overnachten en maandag 20 juli verder naar Villach. We rijden met aanhanger.

Nu heb ik zelf al gekeken naar een mogelijk geschikte route.

Eerst richting Munster, Dormund, dan via de 44 richting Kassel. Via kassel (A7) naar Werneck, dan via de 70 richting Bamberg en Erlangen. Dan via de 3 richting Regensburg.
Ongeveer ter hoogte van Vilsbiburg willen we overnachten. Maandag 20 juli weer vroeg vertrekken richting Salzburg en via de A10 naar Villach.

Iemand nog een tip of andere suggestie??

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Yep123 op zo 14 jun 2020, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Egbert » vr 11 okt 2019, 15:22

Is er een reden dat je naar Vilsbiburg wil? Want het licht totaal weg van de logische route en niet in de buurt van de autoweg.

A1 naar Schwerte - A45 naar Frankfurt - A3 naar Nürnberg - A9 naar München - A99 - A8 is ook een optie.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Yep123 » vr 11 okt 2019, 15:32

Hoi

Volgens mij ligt dat aan de route, ligt een stukje onder Landshut

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Pino » vr 11 okt 2019, 15:36

^^ De meest voor de hand liggende route is natuurlijk over Nürnberg-München. Afzakken via Regensburg-Landshut is natuurlijk een optie. Weinig extra kilometers, een stuk Gelbe Autobahn, maar uiteindelijk natuurlijk altijd bewerkelijker dan 'gewoon' Autobahn rijden. Desalniettemin: dat zal makkelijk uit kunnen wanneer je in twee dagen naar Villach wilt rijden.

Anyway, je bent er mooi tijdig bij - zelfs zo vroeg dat je nu nog niet kunt zeggen waar volgend jaar juli werkzaamheden zullen zijn die voor vertraging kunnen zorgen. In die zin heeft het zin om ergens na half-juni 2020 te kijken hoe en wat. Wat al wel kan worden gezegd, is dat je vertrekt in het weekend dat de schoolvakanties beginnen in Bremen en Niedersachsen, maar dat de echt bevolkingsrijke deelstaten als Nordrhein-Westfalen, Hessen en Hamburg dan al enige tijd vakantie hebben. Je zult in die zin niet in het drukste weekend rijden, en dan rijd je ook nog eens op zondag/maandag.

Er is hoe dan ook niets mis met je gedachte. Je zult hebben gezien dat er drie redelijk gelijkwaardige routes zijn tussen Enschede en Regensburg: via A3, A45-A3 en A44-A7-A3. Die over de A7 is het kortste in kilometers, maar de andere twee zitten er vrij kort achteraan (ook in de zin dat je niets raars doet wanneer je varieert). De A45 zal nog enkele jaren vol Baustelles zitten, dus lijkt op voorhand geen goed plan. De A3 zal op zondag prima kunnen en bespaart je het stuk B54 aan het begin. Maar goed, dat zal vroeg op de zondagochtend nog behoorlijk leeg zijn én tegen die tijd zal ook de A33 bij Halle/Westfalen volledig open zijn. Betekent dat je ook bij De Lutte Duitsland in kunt rijden, waarna je via Osnabrück-Paderborn doorsteekt naar de A44.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 okt 2019, 16:31

^^ Een kleine twee weken geleden heb ik op zondagmiddag/avond de A45 helemaal gereden (van zuid naar noord weliswaar, maar de andere kant op was het ook filevrij). Reed veel fijner dan verwacht, er zijn wel veel Baustelles maar doorgaans vrij kort en met maximumsnelheid 80, dus niet heel hinderlijk. Op zondag heb je natuurlijk ook geen vrachtverkeer, en het is een route die ook niet vol zit met vakantieverkeer. Mijn mening over de A45 is sindsdien wel wat bijgedraaid.

Het lijkt me dat het op een zondagochtend helemaal goed te doen moet zijn. Al zal een alternatieve route als A30-A33-A44-A7 veel minder werkzaamheden kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Chris » vr 11 okt 2019, 16:39

Het is nu nog niet in te schatten hoeveel werkzaamheden er in 2020 zullen zijn. De langer durende werkzaamheden zullen blijven, maar elk jaar worden er in april-mei een boel nieuwe wegwerkzaamheden gestart die dan tot na de zomer duren. Pas vlak voor de zomer is er een beetje goed zicht op de hoeveelheid werkzaamheden en de verkeersimpact daarvan.

De afgelopen jaren was er overal wel veel hinder door werkzaamheden en snelheidsbeperkingen. Op zowel de A3, A45 als A7 heb je om de haverklap een baustelle of verlaagde maximumsnelheid om een andere reden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Jeff » vr 11 okt 2019, 17:02

In september (2019) ben ik een 1,5 week in Wiener Neustadt geweest (ligt iets hoger).
Vanwege de ellende rondom Salzburg (zowel aan Duitse zijde als aan de Oostenrijkse zijde), heb ik de volledige BAB3 gebruikt en vrij weinig last gehad van vertraging. De meeste baustelle van de BAB3 moeten rond november 2019 afgerond zijn, alleen rond Degendorf / Regensburg duurt tot eind 2020.

Overnachtingen zijn goed te doen in (regio) Nürnberg / Frankfurt am Main

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 okt 2019, 17:29

^^ Frankfurt am Main is wel erg vroeg overnachten als je op weg bent naar Villach.

Ik zou eerder aan Nünrberg/München denken, komende vanaf Enschede. Ik zou juist van de zondag (met nauwelijks vrachtverkeer) willen profiteren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Pino » vr 11 okt 2019, 20:18

Jeff schreef: vr 11 okt 2019, 17:02 In september (2019) ben ik een 1,5 week in Wiener Neustadt geweest (ligt iets hoger). Vanwege de ellende rondom Salzburg (zowel aan Duitse zijde als aan de Oostenrijkse zijde), heb ik de volledige BAB3 gebruikt en vrij weinig last gehad van vertraging.
Naar een bestemming zo ver oostelijk rijd je sowieso de A3 af en niet over Salzburg. Maar richting Villach kom je niet echt om Salzburg heen, of je moet heel creatieve omwegen gaan volgen.

De B15-route over Regensburg-Landshut-Rosenheim is natuurlijk al een gekend alternatief voor de reguliere route Nürnberg-München-Salzburg, als je op weg bent naar Salzburg. Eventuele ellende op de hoofdroute kun je daarmee heel redelijk vermijden. Ligt de ellende echter eerder op de A8 tussen Rosenheim en Salzburg, dan koop je er weinig voor. Maar als je dan toch stopt nabij Vilsbiburg, gaat je rit naar Salzburg eerder over B299-A94-B20 dan over B15-A8.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Egbert » zo 13 okt 2019, 16:50

Yep123 schreef: vr 11 okt 2019, 15:32 Hoi

Volgens mij ligt dat aan de route, ligt een stukje onder Landshut
Ja, als je per se over Regensburg en het OWN naar Salzburg wil rijden, maar waarom zou je dat willen? Zeker, het is bijna 20 km korter, maar het duurt ruim een half uur langer (gebaseerd op max 100 km/h) en je moet door een aantal dorpjes heen.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Yep123 » ma 14 okt 2019, 11:23

Hallo

Alvast bedankt voor alle feedback.

Wat ik een beetje gelezen heb is Salzburg een beetje een knooppunt, ik denk dat probeer ik te vermijdeden. Maar misschien is dat helemaal niet nodig op een maandagochtend. Hetzelfde geldt een beetje voor Munchen.

Ik vraag mij af of het handig is om zaterdag 18 juli al heel vroeg te vertrekken, of is het risico dan veel groter op een grotere verkeersdrukte??

Wij willen zowieso niet in 1x rijden, dus een overnachting op ongeveer 700 km. 700 km op een dag met aanhanger dat moet goed te doen zijn. Wat zou dan een mooie plaats zijn om te overnachten? Het gaat dan om een plaats die vanuit verschillende routes goed is aan te rijden zodat ik op de dag zelf goed kan anticiperen op evt files

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door sanderl » ma 14 okt 2019, 11:51

Egbert schreef: zo 13 okt 2019, 16:50
Yep123 schreef: vr 11 okt 2019, 15:32 Hoi

Volgens mij ligt dat aan de route, ligt een stukje onder Landshut
Ja, als je per se over Regensburg en het OWN naar Salzburg wil rijden, maar waarom zou je dat willen? Zeker, het is bijna 20 km korter, maar het duurt ruim een half uur langer (gebaseerd op max 100 km/h) en je moet door een aantal dorpjes heen.
Zo'n gek idee is het helemaal niet om München te mijden. Het is altijd zeer druk op A9, A99 en A8. Ook als het toevallig een keer geen filerijden is, rijdt het zeker niet lekker door. Bij Regensburg afzakken is absoluut geen slecht idee, zeker als je al lekker in de vakantiestemming bent. Wat ik ook wel vaker heb gedaan (maar al zeker meer dan tien jaar geleden), is doorrijden naar Passau en direct over de grens afzakken via B148,142,147,1.
Laatst gewijzigd door sanderl op ma 14 okt 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Pino » ma 14 okt 2019, 11:58

^^ Ik herken dat zeker, maar je hebt wel hele flinke files nodig om de route 'afzakken via Regensburg' sneller te laten worden. En die verwacht ik niet direct op de tijdstippen waarop Yep verwacht te rijden. Dus in zekere zin kies je tussen binnendoor rijden om de vakantie-lol en sneller-maar-misschien-wat-meer-filestress.
Yep123 schreef: ma 14 okt 2019, 11:23 Ik vraag mij af of het handig is om zaterdag 18 juli al heel vroeg te vertrekken, of is het risico dan veel groter op een grotere verkeersdrukte??

Wij willen zowieso niet in 1x rijden, dus een overnachting op ongeveer 700 km. 700 km op een dag met aanhanger dat moet goed te doen zijn. Wat zou dan een mooie plaats zijn om te overnachten? Het gaat dan om een plaats die vanuit verschillende routes goed is aan te rijden zodat ik op de dag zelf goed kan anticiperen op evt files
De zaterdag is natuurlijk altijd drukker dan de zondag, en vroeg vertrekken vanuit Nederland helpt niet noodzakelijkerwijs. Want tegen de tijd dat je wat verder zuidelijk in Duitsland zit, ben je misschien veel Nederlanders voor (zeker vanuit Enschede), maar zit je nog altijd tussen de vertrekkers uit het Ruhrgebiet, Hessen, Rhein-Neckar etc. die vanuit hun vertrekpunt zijn vertrokken rond ontbijt-tijd. Rond tienen vertrekken uit Nederland kan nog wel eens beter werken, omdat je dan Duitse en Nederlandse meute ruim voor je hebt. Om wel voldoende kilometers te kunnen maken, moet je natuurlijk wel bereid zijn om tot vroeg in de avond te rijden.

Maar goed, als gezegd rijd je niet in een heel druk weekend en met vertrek uit Enschede ben je in ieder geval de meeste Nederlanders voor. Als je over Kassel wilt rijden, kun je met vroeg vertrek ook de Duitsers uit het Ruhrgebiet nog wel voor zijn en vanaf Dortmund rijd je tot aan de A3 niet over de drukste wegen. Als je over München rijdt, zal het vervolgens wel drukker worden op het stuk A3-A9, maar zeker wat later op de zaterdagmiddag hoef je daar ook niets extreems te verwachten. München lijkt sowieso een ideaal punt om te overnachten, omdat het voldoet aan je eisen 'ongeveer 700km' en 'over verschillende routes aan te rijden'. Op zondag zou ik vervolgens vroeg vertrekken om maar lekker vroeg voorbij Salzburg te zijn. Achter Salzburg kun je dan hetzij een uitgebreide pauze in plannen hetzij gewoon lekker doorgaan om vroeg op je bestemming Villach te zijn.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Yep123 » ma 14 okt 2019, 16:12

Hallo

Ik twijfel nog tussen zaterdag en zondag weggaan.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik in de buurt van Passau overnachten, dat is ongeveer 770 km van Enschede. Als we rond 5 uur in de ochtend vertrekken dan kunnen we laat in de middag in Passau zijn. dan hebben we het nog heel rustig aan gedaan. Tenslotte, de reis is ook al vakantie.

Vanuit Passau kan ik de volgende dag kiezen of ik via Salzburg ga via de A3 , A8, , A1, en A10 . Of via de A3, 148, 142, A1 en A10. 3e optie zou nog kunnen zijn via de A8, A9, B113, B114,B317 en A2.
Als we midden op de dag in Villach zijn is dat prima.

Voor de heenweg kies ik denk ik toch voor de A7, die is bekend en heb ik goede ervaringen mee. Sauerlandroute zou ook nog kunnen. Uiteindelijk komen alle opties bijelkaar in Neurenberg en vandaaruit naar Passau

Andere opties zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Vegi » ma 14 okt 2019, 16:32

Als je de tweede dag Salzburg wilt vermijden, zou je ook de route via de Felbertauerntunnel kunnen overwegen.
Maar goed, als je bij Passau gaat overnachten is dat wel erg uit de route :-) je moet voor de Felbertaurn alsnog een deel over de A8 tot Rosenheim.

15 jaar geleden zijn wij een keer zo naar Ossiach gereden omdat de Tauerntunnel (A10) dicht was. Dat reed nog best door.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Pino » ma 14 okt 2019, 20:05

^^ Om Salzburg compleet te vermijden, zou ik vanaf Passau eerder kiezen voor de route A8-A9-B320-A10.

Maar goed, ik snap de grote allergie rond Salzburg niet heel goed. Tuurlijk, er kunnen files staan, maar ze zijn het niet waard om de stad principieel te vermijden of een heel groot algemeen risico te achten. Zomer 2019 waren er flinke files op de A10 vanwege werkzaamheden kort zuidelijk van de stad. Oplevering is echter voorzien vóór volgend jaar zomer, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven. En de grens bij Walserberg kan problemen geven, maar als je van Passau naar Villach wilt, zul je via stedelijk wegennet wel om eventuele snelwegfiles aan Oostenrijkse kant heen komen.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Yep123 » zo 17 nov 2019, 8:50

Hallo

De vakantie is een week opgeschoven, dus die begint zaterdag 25 juli. De planning is nu om zondag 26 juli te vertrekken, lijkt mij wat minder druk dan de 25e. Was liever op zaterdag weggegaan, maar dit lijkt mij verstandiger. de Route zal in 1e instantie gaan over Munster, Una, Kassel, Bamberg, Neurenberg, Regensburg en dan Iggensbach.
We overnachten in Iggensbach. Op maandagochtend vertrekken we dan richting Villach. Op zich voldoende tijd om midden op de middag in Villach aan te komen. Een mooie alternatieve route lijkt mij om via Passau en Wels naar beneden te rijden, via de A9, bij Trieben op de 114, dan bij Judenburg de 317 naar Klagenfurt en Villach. Ik heb deze route nog nooit gereden, is deze goed te berijden met auto en aanhanger?


Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 nov 2019, 21:56

^^ Geen enkel probleem voor een auto met aanhanger.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste route van Enschede naar Villach

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 nov 2019, 10:27

Inderdaad, de B114 en B317 zijn goed uitgebouwde wegen en geen enkel probleem met een aanhanger/caravan. Landschappelijk erg fraai ook. Persoonlijk vind ik de Duitse A3 met Oostenrijkse A8 tot Wels wel enorm saai, maar wel een effectieve methode om de hinderlijke drukte rond München en Salzburg te vermijden. Nu er bij Deggendorf ook geen aparte wegwerkzaamheden meer zijn die leiden tot enorme files, is de route een goed alternatief.
Coen Tunnel schreef: vr 11 okt 2019, 16:31 Een kleine twee weken geleden heb ik op zondagmiddag/avond de A45 helemaal gereden (van zuid naar noord weliswaar, maar de andere kant op was het ook filevrij). Reed veel fijner dan verwacht, er zijn wel veel Baustelles maar doorgaans vrij kort en met maximumsnelheid 80, dus niet heel hinderlijk. Op zondag heb je natuurlijk ook geen vrachtverkeer, en het is een route die ook niet vol zit met vakantieverkeer. Mijn mening over de A45 is sindsdien wel wat bijgedraaid.
Er zijn een poosje geleden wat langere wegwerkzaamheden met Vmax 60 opgeheven, daardoor is de route voorlopig inderdaad niet zo erg meer als voorheen. Zal mogelijk vanaf het voorjaar in 2020 wel weer veranderen. Het voordeel is natuurlijk dat er zondag geen vrachtverkeer is. Met vrachtverkeer is de A45 deels een ramp. Daar waar je kan doorrijden halen vrachtwagens continu in, daar waar je wegwerkzaamheden hebt, versperren ze soms de inhaalstrook. Die komt met aanhanger weliswaar niet in betracht, maar toch...

Hoe dan ook zal de A7, A70 en A73 een stuk aangenamer zijn, ondanks de steilere hellingen ten zuiden van Kassel. Bovendien wordt daarmee ook het filegevoelige stuk A3 tussen Aschaffenburg en Würzburg vermeden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Yep123 » zo 14 jun 2020, 22:43

Hallo

De heenreis is gepland, we overnachten op op 26 juli in Saldenberg. De volgende dag gaan we dan verder naar Villach, zelfs met wat tegenslag moet het lukken om daar dan midden op de middag te zijn

De terugreis zal op woensdag 12 augustus zijn, ook weer met een overnachting. Ik schat in dat we rond 10.00 vertrekken uit Villach en wil dan laat in de middag bij het hotel zijn. Als we een reis van ongeveer 400km plannen moet dat lukken (auto met aanhanger). Zelf zat ik te denken om in Hausen te overnachten, dat ligt aan de 93 een stukje onder Regensburg.
Is dit een goede optie?
Ik wil ieder geval niet via München. De 13e wil ik wel via de A7 (Neurenberg, Bamberg, Kassel enz) weer naar het oosten des lands.

Iemand nog een andere optie voor een plaats van overnachting cq route?
Laatst gewijzigd door Yep123 op ma 15 jun 2020, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Coen Tunnel » zo 14 jun 2020, 23:06

^^ Is er een reden dat je niet via München wilt? Want het is de meest voor de hand liggende route en met de coronacrisis zal er dit jaar waarschijnlijk minder vakantieverkeer zijn. Er zijn ook geen werkzaamheden meer op de A99, de ring rond München. Ik ben vorige week vanuit Oostenrijk A93-A8-A99-A9-A73-A70-A7-A44-A33-A30 gereden, dat was overal prima te doen, nergens grootschalige wegwerkzaamheden die hinder zouden kunnen veroorzaken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Jeff » zo 14 jun 2020, 23:23

Nurnberg is een best mooie stad met veel hotels die hun eigen parking hebben.
@Coen: Welke charme heeft München boven Nurnberg?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Pino » zo 14 jun 2020, 23:52

^^ Aangename stad hoor, zeker in de zomer. Wij stopten er vroeger vaak op weg naar bestemmingen verder zuidelijk of juist op de terugweg. Gastronomisch veel te doen (van bier houden is een pré), heerlijk stadspark en ook cultureel wel wat te doen. Uiteraard hangt hier veel af van hoeveel tijd je op je stop wilt besteden aan de stad. Mijn laatste stops in München waren randje stad: avondeten/bed/ontbijt en weer door. Dan is charme van de stad het laatste waarover je praat. Al kun je wel zeggen dat München juist in dat segment ook veel keuze biedt, vermoedelijk ook wel meer dan Nürnberg.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door T-hijs » zo 14 jun 2020, 23:55

Maar vlak op dat gebied ook Rosenheim niet uit! Qua grootte heel behapbaar, aantal hotels waar je tegen een prima prijs op doorreis kunt overnachten en een aantal restaurants waar je heerlijk kunt eten tegen een zeer schappelijke prijs!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Pino » ma 15 jun 2020, 0:05

^^ Dan ben je bij wijze van spreken echt net Villach uit. Op dit punt is er zeker iets te zeggen voor Nürnberg; dat lijkt me wel aardig te voldoen aan het idee “10.00 uur wegrijden, niet al te laat in de middag aankomen bij hotel.” Maar goed, dat was niet de vraag waarop ik antwoordde ;)

Verder trouwens ook wel eens met Coen Tunnel: behalve meer persoonlijke redenen zie ik zo vlug geen reden om München te willen vermijden. In die zin kan boeken bij Nürnberg ook zij hebben, waarna je pas later beslist of je daar rechtstreeks over München naartoe rijdt of over de B15n-A93-A3 of eerder over Passau.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door T-hijs » ma 15 jun 2020, 0:07

Pino, ik doelde op de heenweg... :)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Yep123 » ma 15 jun 2020, 0:23

Ik probeer altijd zoveel als mogelijk grote steden te vermijden vanwege evt files. Ik reis altijd met een overnachting dus iets omrijden is dan niet zo'n probleem.
Zelfs had ik het idee dat wanneer ik midden op de middag op een doordeweekse dag via München
zou rijden de kans op file groot zou zijn. Met een overnachting in Hausen denk ik dit evt te kunnen vermijden. Maar als dit niet logisch is dan zal ik maar eens verder kijken. Als ik toch via München ga dan zal Ingolstadt een optie voor een overnachting kunnen zijn. Overnachten in een grote stad vind ik niks. Liever in een klein plaatsje vlakbij de autoweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jun 2020, 8:45

^^ Als je met een aanhanger reist maakt het qua snelheid natuurlijk niet zoveel uit of je de Autobahn of een Bundesstraße neemt, maar dan nog lijkt me elke route waarbij je tussen pak 'm beet Regensburg en Salzburg over een Bundesstraße rijdt bewerkelijker dan de Autobahn via München, waar op een doordeweekse dag in de vakantie (en zeker in de zomer van 2020) het filerisico laag zal zijn.

Landschappelijk heb ik persoonlijk meer een voorkeur voor de zeker niet onaardige A9 tussen Nürnberg en München en vervolgens de mooie A8 tussen München en Salzburg, dan de A3 die ik ten oosten van Nürnberg behoorlijk saai vind. Maar goed, dat is mijn voorkeur, rijdend in een auto zonder aanhanger. Een route via Regensburg is denk ik over het algemeen ietsje vlakker (al moeten de A9 en A8 ook met een aanhanger geen probleem zijn).
Pino schreef: ma 15 jun 2020, 0:05Verder trouwens ook wel eens met Coen Tunnel: behalve meer persoonlijke redenen zie ik zo vlug geen reden om München te willen vermijden. In die zin kan boeken bij Nürnberg ook zij hebben, waarna je pas later beslist of je daar rechtstreeks over München naartoe rijdt of over de B15n-A93-A3 of eerder over Passau.
Goede tip, overnachten in de omgeving van Nürnberg houdt meerdere routeopties open.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Pino » ma 15 jun 2020, 9:20

Yep123 schreef: ma 15 jun 2020, 0:23 Ik probeer altijd zoveel als mogelijk grote steden te vermijden vanwege evt files. Ik reis altijd met een overnachting dus iets omrijden is dan niet zo'n probleem. Zelf had ik het idee dat wanneer ik midden op de middag op een doordeweekse dag via München zou rijden de kans op file groot zou zijn. Met een overnachting in Hausen denk ik dit evt te kunnen vermijden. Maar als dit niet logisch is dan zal ik maar eens verder kijken.
Door die extra overnachting kun je jezelf wel een omweggetje veroorloven, dus doe vooral waar je je goed bij voelt. Dat is de luxe die je hier voor jezelf koopt; profiteer ervan.

Neemt de algemene gedachte niet weg dat in de zomer door de weeks grote steden een maar heel beperkt filerisico vormen. In het weekend kunnen ze een bottleneck vormen met grote hoeveelheden verkeer dat langs de stad moet. Door de week heb je echter maar weinig vakantieverkeer, minder vrachtverkeer en minder forensenverkeer. Daarom vinden grote werkzaamheden bij de steden ook altijd in de zomer plaats, maar in ieder geval München lijkt daar deze zomer van bespaard te blijven.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Beste route van Enschede naar Villach update 14 juni

Bericht door Yep123 » ma 15 jun 2020, 11:29

Hoi
De overnachting zal plaatsvinden in Dietfurt An Der Altmuhl. Dus we gaan maar eens over München. Altijd fijn dat gratis annuleren via Booking. com

Qua heenreis wel een wat andere route, maar dat is goed voor de afwisseling

Plaats reactie