Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Roadtrip in de VS en Canada met eigen voertuig

Bericht door Jeroen » vr 25 okt 2019, 12:46

jelger schreef:
do 24 okt 2019, 16:14
Is er geen veerdienst vanaf IJsland verder naar westen? Vanaf Esbjerg kom je wel op IJsland. Met auto en als passagier.

#maakhetavontuurgroter
Je bedoelt denk ik Hirtshals - Seydisfjordur, dat is de enige veerdienst tussen Ijsland en de rest van Europa. Vrachtschepen van en naar Amerika zullen wel vanaf Reykjavik vertrekken.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 25 okt 2019, 12:46

Ok, Dan is ie verplaatst. Was vroeger Esbjerg. In mijn herinnering. Dank voor correctie

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » vr 25 okt 2019, 15:30

Dat niemand nog gereageerd heeft op dat heerlijk traaaaage Duitse filmpje! :D
Mooi vooruitzicht, maar ik denk dat je je met het verschepen van je auto wel heel wat op de hals haalt.

In mijn studententijd in 2000 eens een excursie gehad naar Canada en de VS waarna we met 2 vrienden nog een auto hadden gehuurd en zo'n anderhalve week hadden rondgetrokken. Toen hadden we een Ford Focus stationwagen. Was prima en niet onzuinig en regelmatig konden we ook wel voordelige overnachtingsmogelijkheden vinden. Behalve 1 nacht: Het was in de White mountains, New Hampshire tijdens Indian summer toen alle bomen schitterende herfstkleuren hadden. Nergens meer een goedkoop motel te krijgen en toen hebben we onze auto maar op een natuurkampeerplaats gezet, stoel achterover, extra trui aangetrokken en jas eroverheen. Extreem oncomfortabel natuurlijk. Om kwart voor 7 weer 'opgestaan' voor zover dat kan in een auto ;) en in alle vroegte de Kancamagus highway gereden, met in de verte op de bergtoppen de eerste sneeuw van het seizoen. mooie ervaring.
Kleine terzijde, om te zeggen dat auto huren prima mogelijk is met overnachten in motels.
Al mijn (reis)foto's op http://www.panoramio.com/user/88717

ronny forgeron
stadsweg

Bericht door ronny forgeron » di 12 nov 2019, 14:34

Vijf maal een auto voor vakantie in US/Canada gehuurd, eenmaal het anders gedaan. Wilde ook met eigen auto een keer, maar die nieuw daar gekocht. Alles via een agent geregeld, envelopje met autosleutels lag klaar in het eerste hotel in New Jersey, de auto met alles nog in plastic op de hotelparkeerplaats. Een maand met de wagen rondgereden en dan weer bij zelfde hotel drivers van agentschap getroffen, die reden ons naar JFK en de auto naar Port Elisabeth. Een maand later was de auto met een autoschip via Scandinavië in Rotterdam en na aanpassingen twee weken later op kenteken en rijdend in NL. De transportverzekering van NN dekte ook de sidetrip van een maand in de US. Reed daar op een tijdelijk papieren kenteken achter de ruiten voor en achter. Nooit aangehouden.
Er in Nederland LPG ingezet en nog twee jaar en 120.000km mee gereden en toen weer een geïmporteerde Amerikaan in NL gekocht.
Is nu niet interessant meer voor een dergelijke auto, een Ford Taurus Wagon, vanwege de 3xtreme bpm strafheffing op een V6.
Een maand autohuur bespaard en voor de nieuwe auto die ik anders toch in Nederland gekocht zou hebben niet meer uitgegeven, zo iets van 48.000 gulden

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 12 nov 2019, 17:35

^^ Mooi avontuur wel op die manier. Ik heb al eens wat BPM-berekeningen gedaan, vooral met een wat jongere auto is het niet interessant om zo'n auto te importeren. Ik heb na een vakantie in de VS stiekem wel een zwak gekregen voor de laatste generatie Mustang GT die ik daar had gehuurd voor 2 weken. Wie weet ooit over een aantal jaar...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 dec 2019, 14:24

Ik ben zo vrij een eigen vraag te stellen in deze draad. Gaat niet over eigen auto, maar omdat immigratieformaliteiten in de VS met auto al langskwamen, haak ik even aan. Wij zijn bezig een vakantie te plannen in British Columbia, Washington en Oregon. Moet de huurauto nog boeken, maar verwacht die op te halen en terug te brengen in Vancouver BC. Zal er daarbij uiteraard op letten dat we daarmee de VS in mogen. Vraag voor nu is waar je met de grensovergangen nog meer op moet letten behalve een Amerikaanse ESTA.

Weet dat meerdere forummers in deze buurt hebben getoerd, dus iemand hier ervaring mee? Verwacht nu de VS in te gaan over de I-5 / BC-99 bij Blaine (bij vertraging eventueel de parallelle route over BC-15) en uiteindelijk Canada weer in over hetzij het veer Port Angeles WA-Victoria BC hetzij het veer Anacortes WA-Sidney BC. Deze veren lijken echter te functioneren als gewone lands-grenzen? Was wat dit betreft met name wat getriggerd door de opmerking hierboven dat bij aankomst over zee een andere visum-regeling geldt. Nu zou dat in de huidige planning, met inreis VS over de snelweg, niet uit moeten maken, maar misschien gooi ik de planning nog om ...

Veel dank alvast!

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 26 dec 2019, 16:43

^^ Die veren gelden inderdaad als een gewone landgrensovergang en dan heb je niet per se een ESTA nodig. Je kunt het aanvragen als je wilt, en daarmee de VS inreizen, kost je $ 14 per persoon. Als je al een geldige ESTA hebt kun je die natuurlijk gebruiken. Maar heb je die niet, en verwacht je in de twee jaar na je reis niet weer naar de VS te reizen, dan kun je ook gewoon aan de grens een formulier I-94W invullen, $ 6 p.p. afrekenen en dan kun je ook 90 dagen lang de VS in, het is voor meerdere inreizen goed (ik heb dat dit jaar gedaan bij de Rainbow Bridge). Scheelt een paar dollar en het is niet veel werk (al maakt een ESTA het misschien wel iets makkelijker). Zorg er voor dat je het deel van de I-94W dat in je paspoort zit bij je laatste uitreis aan de Canadese grenswacht geeft als je de VS weer verlaat, anders loop je het risico dat je uitreis niet correct wordt geregistreerd (VS en Canada kennen beiden alleen inreiscontrole, geen uitreiscontrole).

De meeste Canadese autoverhuurbedrijven staan rijden naar de VS toe, maar geef het wel even aan bij het ophalen van de huurauto, het kan zijn dat er extra documenten benodigd zijn. Ik ben zelf uiteindelijk niet met de huurauto de grens over gegaan, we wilden maar kort aan de andere kant van de grens kijken in Niagara Falls en dan is het wat omslachtig, maar het had gekund als we het aangegeven hadden bij het ophalen van de auto. We hadden via Sunny Cars geboekt (uiteindelijk een auto van Alamo gekregen) en in de voorwaarden stond ook dat grensoverschrijding naar de VS was toegestaan.

De visumplicht voor aanreizen over zee geldt als je bijvoorbeeld met een containerschip meereist, of met je eigen schip. Voor reizigers op cruiseschepen en bv. ook de lijndienst Southampton-New York geldt ESTA, ferries tussen Canada en de VS (er zijn er een aantal vanaf British Columbia, maar ook over de St. Lawrence River in Ontario) gelden als landgrensovergangen. En ESTA is niet verplicht voor landgrensovergangen, dan val je in principe gewoon onder het Visa Waiver Program zonder ESTA. ESTA is alleen verplicht voor aanreis per vliegtuig of cruiseschip.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 dec 2019, 17:18

Je kan het beter op voorhand, dus bij boeking, al regelen dat je de huurauto de grens over mag nemen. Beetje vervelend als ter plekke blijkt dat het niet mag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 26 dec 2019, 18:05

^^ Via Sunny Cars kreeg ik de bevestiging dat het hoe dan ook toegestaan is, maar dat het wel ter plekke nog bij de verhuurder aangegeven moest worden. Ik heb ooit gelezen dat er nog een extra document nodig is als je met de huurauto de grens wil passeren.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 26 dec 2019, 18:44

Quick search

Ik denk dat je een redelijk antwoord krijgt op de vraag.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 26 dec 2019, 19:17

Ik maak me er niet zo druk over het regelen van toestemming om de VS in te gaan, maar het is inderdaad wel iets dat ik al bij boeking duidelijk zal maken. Uit andere landen staat mij bij dat ze je nog wel eens extra papieren of originelen meegeven wanneer je naar een (toegelaten) buitenland wilt. Weet niet in hoeverre dat hier aan de orde is, maar het zijn van die dingen die je al direct de verantwoordelijkheid van de verhuurder wilt maken.

Nog wat betreft I-94 en ESTA: we hebben een stopover in New York op de heenreis, dus daar hebben we geen keuze. De eerste keer dat ik de naam van het formulier zag, dacht ik trouwens nog even dat dat iets betreft wanneer je via de I-94 de VS in wilde - het is toch een behoorlijk belangrijke grensovergang zo aan het einde van I-94 en het begin van de snelwegen richting Toronto/Montreal ;)

Dank allemaal!

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 26 dec 2019, 20:11

^^ Dan kun je inderdaad gewoon je ESTA gebruiken en is het invullen van een I-94W ook niet nodig als je over land de grens passeert.

Let er wel op dat als je Canada per vliegtuig binnenkomt een eTA nodig is, regel dat via de officiële site: https://www.canada.ca/en/immigration-re ... ly-nl.html

In dat geval kun je voor de meeste grote luchthavens ook de eDeclaration app gebruiken, daarmee kun je alvast je aangifte invullen en bespaar je wat tijd als je het land binnenkomt.